Există aproape 100 de clinici medicale în București. Cu toate astea, nu există nici o firmă care să ofere servicii specializate pe signalistica medicală. Clinicile și spitalele trebuie să apeleze tot la cei care produc semne generice pentru indoor și outdoor.
Este foarte important ca signalistica direcțională dintr-un spațiu medical să fie ușor de înțeles. Deși sunt lucruri cărora nu le acordăm multă atenție, au un impact foarte mare. Ni se pare firesc să ne orientăm după plăcuțele amplasate pe tavanul sau pereții clădirilor, dar nu ne gândim cum ar fi fără ele. Signalistica oferă vizibilitate. Fără ea, oamenii n-ar fi conștienți de faptul că se află într-un spațiu medical.
Spitalele și clinicile au foarte puține semne universale. Toată lumea recunoaște H-ul albastru, care indică existența unui spital în apropiere sau crucea care îți arată că acel loc oferă servicii medicale. Dar când vine vorba de a te descurca printre zecile de coridoare și uși, devine puțin mai complicat. Pacienții și vizitatorii se orientează destul de greu și de cel mai multe ori au nevoie de ajutorul personalului de serviciu. De aceea e foarte important ca un spațiu medical să fie foarte bine semnalizat.
Dotarea unui asemenea spațiu presupune o varietate de semne. De la cele care oferă vizibilitate centrului medical, la cele din parcare, coridoare, cabinete etc.
Foarte pe larg, există patru tipuri de semne folosite în industria medicală, iar ele se diferențiază prin zona în care sunt amplasate. Pentru a direcționa oamenii și pentru a oferi vizibilitate centrului medical, sunt folosite semnele de tip monument sau pilon, localizate lângă stradă. Pe clădire, în funcție de tipul acesteia, există alte semne, de obicei sub formă de plăcuțe, pe care sunt trecute practicile desfășurate în interior. Începând cu intrarea în clădire, sunt folosite diverse panouri, pe care le găsim la recepție, lângă lift sau într-un hol spațios și foarte bine luminat. Ultimele sunt semnele personalizate, care se găsesc pe uși.
Unele studii conclud că există 28 de simboluri folosite în industria medicală, pe care oamenii le recunosc fără probleme. Acestea se referă la funcțiile și locațiile specifice unui spital sau unei clinici: sala de așteptare, farmacia, ghișeul de plată, sala de operație, sala de urgență, pediatria, radiologia și cardiologia. Celelalte pun probleme, în funcție de nivelul de educație al persoanei în cauză. Tocmai de aceea, în prezent se lucrează la stabilirea unor semne medicale universale, pentru a face orientarea în spațiu mult mai ușoară.
În spitalele de stat din România se găsesc puține semne direcționale cu ilustrații grafice. Exceptându-le pe cele arhi-cunoscute, ca: ieșire, intrare, ieșire de urgență, interzis fumatului, pericol, scări și alte câteva, signalistica medicală de la noi se folosește în continuare de mesajele scrise.
În schimb, odată cu deschiderea multor centre medicale private, s-a schimbat puțin și signalistica medicală. Cei din industrie au adoptat semnele folosite în alte țări, sunt mult mai atenți la ceea ce vor și chiar își doresc ca semnele să fie personalizate.
În general, firmele din România importă semnele pentru spațiile medicale.
Firma Artfil Design, care produce semne publicitare de indoor și outdoor, a primit o astfel de cerere din partea Spitalului Euroclinic. „A trebuit să producem cap-coadă toată signalistica de interior într-o săptămână, conform unei poze de 45 kb în care erau prezente câteva semne dintr-un spital din străinătate. A fost unul dintre cele mai mari și mai greoaie proiecte. Dar știm că ne-au ales pe noi, pentru că, în general, firmele din România importă semnele pentru spațiile medicale. Cei de la Euroclinic le voiau personalizate”, ne-a spus Ana Nicoleta Ciuciu, de la Artfil Design.
Numărul clinicilor și spitalelor particulare crește, iar cererea pentru signalistica medicală e destul de mare. Momentan, oferta firmelor de producție publicitară de la noi este destul de săracă, în comparație cu firmele din străinătate, care oferă servicii specializate pentru industria medicală.
0 thoughts on “Signalistica din spațiile medicale – cerere există, ofertă mai puțin”