Interviu

“Suntem singurii posesori din România ai unor linii de producţie complete pentru holograme şi lenticulare 3D”

• Bookmarks: 15 • Comments: 4698


Cu o vechime de patru decenii, compania al cărei nume e omonim cu domeniul său de activitate este un pionier al dezvoltării tehnologice în fizică optoelectronică. Tehnologiile elaborate de Optoelectronica-2001 S.A. sunt aplicabile într-o serie generoasă de pieţe, de la cea militară la domeniile industrial şi medical. Compania răspunde inclusiv nevoii unanime de securizare a proprietăţii industriale şi intelectuale, fiind singurul producător de holograme din țară atestat de International Hologram Manufacturers Association. Imaginile 3D lenticulare din portofoliul său au aceeaşi calificare, completată însă de o funcţie decorativă, care le înscrie în opţiunile companiilor de producţie publicitară. Teodor Necșoiu, directorul general al Optoelectronica 2001, și Dan Ardeleanu, managerul departamentului de Marketing&Programe internaționale, dezvăluie detalii despre fabricarea și integrarea pe piață a acestor produse.

Numele firmei dumneavoastră este, totodată, cel al categoriei în care activaţi. Ce a determinat această alegere?
Teodor Necșoiu: Fără falsă modestie, trebuie să recunoaştem că am dorit ca numele societăţii noastre să aibă o legătură organică cu domeniul optoelectronicii, datorită contribuţiei pe care noi am avut-o la formarea şi evoluția acestui domeniu de cercetare, dezvoltare și inovare din România. Domeniul optoelectronicii se află la confluenţa a trei domenii ştiinţifice: fizică, mecanică fină și electronică. Optoelectronica reprezintă firul roşu al dezvoltării noastre ca echipă, ca domeniu şi, ulterior, ca societate şi business. Lucrăm în acest segment de peste 40 de ani, fiind pionierii dezvoltării sale în România.

Pe pagina web a companiei menţionaţi că produceţi holograme şi imagini 3D lenticulare. Ce tehnologie implică aceste specializări?
T.N.: Tehnologiile folosite în realizarea hologramelor şi a imaginilor 3D lenticulare au la bază legile fizicii: fenomenul de difracție şi, respectiv, de interferenţă a luminii. Tehnologiile implicate fac parte din domeniile micro şi nano-optic, zone avansate în ştiinţă și tehnică.

Cât de populare sunt domeniile realizării de holograme și imagini lenticulare la noi în ţară? Care este impactul lor asupra publicului român?
T.N.: Din punct de vedere al nivelului de penetrare a pieţei, hologramele și imaginile 3D lenticulare au grade diferite de popularitate. Motivul ţine şi de funcţiile fiecăruia dintre aceste două produse. Hologramele au ca principale scopuri protejarea brandurilor, a drepturilor de proprietate industrială şi intelectuală, asigurarea originalităţii produselor.

Prin contribuţia lor la lupta împotriva falsificărilor, hologramele înalt securizate pot avea un impact enorm pe piaţă. Sondajele arată că fiecare al doilea tip de produs este contrafăcut şi că pierderile financiare sunt în continuă creștere, atât pentru firmele producătoare (ale căror cifre de afaceri sunt afectate de falsurile de pe piaţă), cât şi pentru stat (ale cărui taxe sunt diminuate de aceleaşi falsuri).

Prin aplicarea hologramelor pe o gamă cât mai amplă de produse, se pot reduce aceste pierderi financiare. În plus, diminuarea falsurilor de pe piaţă va crea o situaţie win-win, în care toţi cei implicaţi vor avea de câştigat: producătorii (care vor vinde mai mult), clientul final (care va beneficia de produse originale, de calitate) şi, nu în ultimul rând, statul (căruia îi vor reveni taxe mai mari, mai apropiate de cele reale).

Referitor la imaginile 3D lenticulare, acestea au un rol mai degrabă estetic, prin aportul lor decorativ, dar şi în domeniul comunicării, al promovării şi publicităţii, prin elementul de noutate şi atracţie pentru privitor, prin efectele multiple ce se pot obţine folosindu-se aceste tehnologii speciale. Imaginile 3D lenticulare se pot regăsi sub formă de postere, carduri poştale, felicitări, obiecte promoţionale personalizate.

”Imaginile lenticulare pot conţine reprezentări diverse ale unor personaje, picturi, peisaje, sigle, clădiri istorice, mânăstiri, repere turistice, iar lista poate continua la nesfârşit. Aceste imagini au, la rândul lor, un rol în protejarea brandurilor, prin ataşarea ca etichete pe produs (textile, încălţăminte, publicaţii etc.), datorită tehnologiilor folosite în fabricarea lor şi care le fac dificil de copiat”, Teodor Necșoiu, directorul general al Optoelectronica-2001 S.A.

Suntem bucuroşi că, în urma unor eforturi, atât financiare, cât şi de inovație, am reuşit să realizăm în ţară linii proprii de fabricaţie pentru cele două domenii, holograme şi lenticulare. Din câte ştim, suntem încă singurii din România care deţinem şi operăm linii complete de producţie pentru holograme şi, respectiv, pentru lenticulare 3D.

Care este concurenţa în această nişă?
Dan Ardeleanu: Pe piaţa din România, concurenţa nu este mare. Am intrat cu hologramele înalt securizate anul trecut, pe o piaţă în care existau câteva firme româneşti ce acţionau ca distribuitori pentru producătorii externi. Suntem singura firmă din România cu o linie completă de fabricaţie holograme atestată de IHMA (International Hologram Manufacturers Association).

Pentru noi însă, o barieră în calea creşterii business-ului de holograme nu o reprezintă nivelul concurenţei, de care sigur că ţinem cont, ci informarea și instruirea publicului în ce priveşte hologramele. Este un proces în care vom continua să investim, pentru că atât firmele producătoare, cât şi consumatorii finali trebuie instruiţi asupra hologramelor înalt securizate.

Şi unii, şi alţii trebuie să înţeleagă rolul hologramelor, aportul pe care îl au la business-ul lor. Și, poate în primul rând, trebuie să înţeleagă ce sunt, de fapt, aceste holograme înalt securizate. Există o piaţă reală pentru aceste produse. Singura problemă este că nu întotdeauna această piaţă este cu adevărat liberă.

”Nu orice sticker metalizat care prezintă câteva efecte de difracţie a luminii este o hologramă înalt securizată. Este absolut necesar ca în hologramă să se regăsească elemente de identificare precum sigla producătorului, un microtext (un text cu dimensiuni de ordinul zecilor de microni), un anumit număr de elemente de securitate vizibile cu ochiul liber, iar altele, vizibile doar la microscop”, Dan Ardeleanu, Manager Marketing&Programe Internaționale la Optoelectronica-2001 S.A.

Ce procent ocupă producţia de holograme şi imagini lenticulare în serviciile pe care le oferiţi? Ce loc ocupa în lista de priorităţi a companiei, având în vedere că domeniul principal al Optoelectronica vizează alte zone de activitate?
T.N.: Volumul actual al producţiei noastre de holograme şi imagini 3D lenticulare reprezintă aproximativ 15% din totalul produselor şi serviciilor oferite. Aceste produse se află pe locul doi în lista noastră de priorităţi, imediat după familia de echipamente de analiză şi detectare a falsurilor în documente şi de identificare a persoanelor.

Dorim să dezvoltăm noi compartimente de producţie, având în vedere evoluţia viitoare a pieţei şi nivelul alarmant al contrafacerilor. Pentru diminuarea volumului falsurilor, ne aşteptăm şi la măsuri incluse în politica Guvernului.

”Până în prezent, putem estima investiţiile noastre în sisteme holografice, în tehnologii și echipamente, la aproximativ două milioane euro. Bugetele alocate pentru promovarea brandului sunt încă mici, dar intenţionăm creşterea lor în perioada următoare”, Teodor Necșoiu, directorul general al Optoelectronica-2001 S.A.

Ce categorii de clienţi apelează la serviciile dvs. pentru acest tip de produse?
D.A.: Clienţii noştri provin atât din mediul privat, cât şi din cel de stat.

Aveți parteneriate cu instituţii de stat sau primiţi sponsorizări din partea acestora?
T.N.: Nu am primit sponsorizări din partea instituţiilor de stat.

Site-ul Optoelectronica este, preponderent, în engleză. De ce aţi optat pentru această limbă, şi nu pentru română?
D.A.: Conținutul site-ului nostru, www.optoel.ro, a început prin a fi redat în limba cel mai des folosită în domeniul optoelectronic, care este încă unul de nişă în România. Cei care ne-au vizitat site-ul au putut observa anunţurile referitoare la unele secţiuni aflate în lucru, printre acestea aflându-se şi versiunile în limba română.

Care este tipul de hologramă cel mai solicitat: 2D sau 3D?
D.A.: Cele mai solicitate tipuri de holograme sunt cele 2D, urmate de cele 3D.

Similar Posts:

15 recommended
comments icon4 comments
4 notes
698 views
bookmark icon

0 thoughts on ““Suntem singurii posesori din România ai unor linii de producţie complete pentru holograme şi lenticulare 3D”

    Write a comment...