În primul trimestru al anului am cules diverse opinii despre tendințele în industria grafică pentru 2019. Le-am selectat pe cele mai interesante și veți vedea că ele diferă în funcție de punctul de vedere al autorilor, pe care i-am ales din diferite zone: sunt analiști reputați, companii importante la nivel global, publicații destinate companiilor mici din sector și respectiv comunității de specialiști din jurul unuia dintre giganții segmentului inkjet. Am vrut să vă oferim mai multe perspective ca să puteți urmări trendurile din segmentul dumneavoastră, dar să aflați și care sunt direcțiile prognozate pentru celelalte paliere.
7 tendințe în marea industrie grafică, conform Quocirca
Directorul Quocirca, Louella Fernandes, unul dintre cei mai influenți analiști ai industriei grafice și ai sectoarelor conexe, a publicat pe site-ul organizației în decembrie 2018 un articol intitulat ”7 trenduri care vor defini industria grafică în 2019”. Materialul este bine argumentat și a fost preluat de numeroase site-uri și bloguri de specialitate. Vă prezentăm cele șapte tendințe prognozate de Quocirca pentru marea industrie, care sunt relevante și pentru ceilalți actori din domeniu.
- Vulnerabilitățile IoT vor impulsiona investițiile în securitatea datelor
IoT (Internet of Things) ridică probleme referitoare la securitatea datelor, iar atacurile cibernetice nu se vor opri, ci hackerii vor încerca în continuare să acceseze ilegal documente și date personale. Chiar dacă în 2018 GDPR a impus unele măsuri de siguranță, cercetările Quocirca au arătat că mai puțin de jumătate din companiile din industria grafică protejează cu adevărat documentele și datele personale ale clienților. Mai mult decât atât, prin sistemele IoT hackerii pot prelua controlul asupra tuturor dispozitivelor interconectate. Este nevoie de securizarea și monitorizarea întregului sistem IT din interiorul unei companii, iar măsurile de prevenție trebuie permanent adaptate pentru a rezista oricărei tentative de atac.
- Convergența între print și digital continuă
În pofida expansiunii tehnologiilor digitale și mobile, multe companii rămân dependente de imprimare. Studiul ”Print 2025 – The Future of Print in the Digital Workplace” realizat de Quocirca prin intervievarea a 55 de directori de companii importante din Europa, SUA și Japonia arată că 64% din organizații consideră că imprimarea pe hârtie va rămâne importantă în activitatea lor zilnică până în 2025. Motivele principale sunt nevoia continuă de semnături fizice și schimbul de acte și comunicări între beneficiari și furnizori, patroni și angajați etc.
Xerox a preluat conducerea în acest domeniu prin platforma ConnectKey și este de așteptat să apară noi aplicații care să faciliteze fluxuri de lucru mai eficiente, care să îmbine inteligent printul și digitalul pentru a oferi productivitate sporită – estimează Louella Fernandes.
- Gestionarea prin cloud se va intensifica
Gestionarea serviciilor este mai simplă prin cloud în comparație cu imprimarea la fața locului și permite conectarea cu servere virtuale, nu doar cu cele conectate în rețeaua internă. Unii furnizori ca Lexmark, Ricoh și Xerox au anunțat deja că oferă servicii bazate pe cloud. Lexmark oferă un serviciu cloud cu o opțiune hibridă care asigură securitatea datelor în sistem. Soluțiile mixte – cum este SafeQ de la Y Soft, care poate fi folosită atât în sistem privat cât și în cloud – se vor înmulți. Serviciile prin cloud au avantaje care nu pot fi ignorate: sunt mai flexibile, reduc costurile și asigură o relație mai bună cu clientul, așadar este de așteptat ca tot mai mulți furnizori să le includă în oferte, alături de serviciile de grafică tradiționale.
- Oportunitățile analizei de date vor rămâne neexploatate
Deși potențialul analizei datelor ar oferi beneficii uriașe, cei mai mulți jucători din industria grafică îl neglijează. Doar câțiva lideri fac analize ca să afle ce anume este imprimat sau scanat, unde și de către cine, pentru a-și optimiza procesele de producție, dar chiar și așa sunt multe informații care rămân neexploatate, iar analiza ar trebui dusă la alt nivel pentru a descoperi nevoile clienților și a crea servicii cât mai potrivite. În prezent sistemele analitice de management sunt rareori gândite să examineze datele relevante și va fi nevoie de programe mai performante, create să extragă și să prelucreze informațiile utile. Ricoh face eforturi în această direcție și oferă servicii de analiză avansată pentru crearea unor spații de lucru inteligente, care includ servicii de comunicare și colaborare suplimentare, cum ar fi săli de ședințe virtuale, panouri de prezentare interactive și videoconferințe.
- Integrarea serviciilor IT va fi esențială
Studiul ”Print 2025 – The Future of Print in the Digital Workplace” arată că firmele încep să prefere prestatorii de servicii IT în detrimentul furnizorilor tradiționali de servicii de grafică. Mari producători ca Ricoh, Kyocera, Konica Minolta și Sharp și-au extins capacitățile prin achiziția unor companii specializate în IT sau și-au dezvoltat departamente interne pentru a oferi un portofoliu mai bogat de produse, care include spre exemplu servicii de protecția datelor pe mai multe paliere în cadrul unui pachet de management al serviciilor de grafică. Este de așteptat ca în acest an să apară tot mai multe dezvoltări ale capacităților de IT, mai ales că în aproape toate tendințele identificate pentru viitor există o componentă de IT specializat.
- Marii furnizori vor oferi servicii de management IoT
Marii furnizori sunt deja obișnuiți să gestioneze principalele echipamente conectate IoT, cum ar fi imprimantele și multifuncționalele, pentru a urmări performanțele, siguranța în utilizare, fiabilitatea și continuitatea lanțului de producție prin monitorizare, diagnosticare la distanță și mentenanță predictivă. IoT-ul destinat companiilor ia amploare și ar fi mai bine ca serviciile de management să fie gândite în ansamblu și să includă în afară de terminalele tradiționale și spațiile de lucru inteligente, precum și sistemele de iluminat, termostatele, camerele video, sistemele de securitate ș.a.m.d.
- Inteligența artificială va ajunge la locul de lucru
Spațiile de lucru inteligente încep să mizeze tot mai mult pe inteligența artificială. Louella Fernandes spune că în 2018 s-au înregistrat ”câteva funcții rudimentare de control vocal” la unele imprimante și multifuncționale inteligente și se așteaptă la dezvoltări suplimentare. HP și Xerox au introdus astfel de facilități, iar un moment cheie va fi încheierea unor parteneriate cu companii ca Google sau Amazon, de exemplu pentru utilizarea serviciilor Alexa pentru companii.
Predicțiile anului pentru segmentul inkjet
În februarie a.c. pe blogul thINK a fost publicat un articol care prezintă concluziile raportului “Business Development Strategies Road Map for 2019” destinat comunității thINK, o comunitate independentă de furnizori de servicii de imprimare inkjet, experți din industria grafică, parteneri și clienți Canon Solutions America Production Print. Materialul cuprinde trei tendințe și patru recomandări.
3 tendințe principale:
- Trendul dominant din anii precedenți, și anume creșterea cererilor de personalizare în masă venite din partea brandurilor, va continua să stimuleze inovațiile.
- Automatizarea continuă să fie o prioritate, iar inovațiile tehnologice și dezvoltarea serviciilor bazate pe cloud vor face ca imprimantele să devină ”mai inteligente” și să gestioneze operațiuni mai complexe fără să fie nevoie de supraveghere centralizată.
- Tehnologiile și soluțiile de grafică digitală sunt factori de creștere în fiecare segment al industriei.
4 recomandări
- Furnizorii de servicii și producătorii de echipamente din industria grafică trebuie să-și caute parteneri pentru a dobândi un avantaj competitiv. Printre segmentele cu cea mai rapidă creștere în 2019 se numără comunicarea grafică și imprimările speciale, care includ toate tipurile de afișaj pe formate mari și colante pentru vehicule.
- Cei care lucrează cu formate mari ar trebui să își achiziționeze echipamente mai eficiente, cu mai multe facilități și mai prietenoase cu mediul, astfel încât să corespundă cerințelor clienților.
- Imprimarea digitală se extinde în fiecare aplicație pentru ambalaje, dar în proporții variabile. Este cea mai utilizată în segmentul de etichete, unde domină imprimarea electrofotografică, dar și alternativele inkjet câștigă teren. Companiile care produc etichete trebuie să se asigure că dețin echipamente performante pentru a-și optimiza veniturile.
- În sectorul ambalajelor flexibile și din carton pliat imprimarea electrofotografică este o alternativă nouă față de cea analogică, iar tehnologia inkjet este de-abia la început, în timp ce la ambalajele din carton ondulat inkjetul este larg utilizat pentru prototipuri și devine tot mai folosit ca parte a tehnologiei de producție. Companiile care imprimă aceste trei tipuri de ambalaje ar trebui să-și extindă oferta și să includă opțiuni digitale în completarea sistemelor analogice.
5 tendințe și recomandări pentru companiile mici
Small Business Sense, un site care oferă idei și resurse utile start-up-urilor și companiilor mici, a publicat 5 tendințe pentru 2019 identificate prin dialogul cu mai multe firme specializate. Veți vedea că lista nu diferă mult față de cea referitoare la marii actori din industria grafică; este doar o chestiune de aplicare la scară mai mică.
- Nevoia de integrare a tehnologiilor inteligente. Autorul se referă la IoT, la imprimantele și multifuncționalele inteligente despre care am vorbit mai sus.
- Crește cererea privind securitatea documentelor. Este vorba despre nevoia de securizare atât a datelor digitale, cât și a celor tipărite.
- Digitalizarea proceselor de producție. Fluxurile de producție automatizate asigură o conectare mai eficientă cu clienții și între echipamente, permițând în același timp angajaților să lucreze de la distanță și să imprime pe ce terminal au nevoie.
- Minimalismul în design. Recomandarea se adresează companiilor care oferă și servicii de creație grafică, pentru a fi în pas cu tendințele.
- Personalizarea tipăriturilor. Autorul articolului recomandă firmelor care au departamente de creație să propună afișe, fluturași și materiale de marketing direct cât mai atent personalizate cu datele și preferințele consumatorului, pentru un plus de impact și eficiență sporită.
Previziuni din Africa de Sud. Ce au omis europenii și americanii
Kemtek este un mare furnizor specializat în servicii de grafică industrială și comercială, imprimare 3D, identificare automată, coduri de bare și etichetare. Compania are o experiență de peste 30 de ani și este distribuitor unic pentru Africa de Sud al unor branduri renumite ca HP Indigo, Komori, Flint, Fujifilm, Argox, CipherLab, Datalogic sau Brother.
Articolul despre trendurile anului 2019 de pe site-ul companiei sud-africane ne-a atras atenția pentru că include câteva tendințe ignorate de autorii la care ne-am referit anterior, dar care sunt foarte reale, vizibile chiar și în țara noastră. Vă prezentăm pe scurt toate concluziile la care a ajuns Kemtek, în ordinea din articolul citat, care are și meritul că este foarte bine scris, vădind o abordare foarte profesionistă în fiecare detaliu.
Evoluția mașinilor
La fel ca specialiștii menționați anterior, care s-au referit la piețele din Europa, Statele Unite și Japonia, sud-africanii de la Kemtek subliniază expansiunea IoT (Internet of Things), care va trebui integrat în procesele de producție grafică și menționează tendința de utilizare tot mai frecventă a cloudului, cu avantajele și dezavantajele sale. ”Prin mutarea serviciilor în cloud, producătorii de echipamente digitale au oferit o flexibilitate fără precedent, dar în același timp au deschis o cutie a Pandorei când vine vorba de securitate informatică. Orice dispozitiv conectat online ar putea fi supus unui atac cibernetic, ceea ce crește posibilitatea furturilor de date și vă obligă să vă asigurați clienții că datele lor sunt în siguranță.”
Inteligența artificială
Despre inteligența artificială, Kemtek prezice că în 2019 va trece din sala de expoziție în atelierele de producție grafică, dar nu se referă la spații de lucru inteligente, ci la capacitatea de analiză. ”Aceasta este capacitatea dispozitivelor de a analiza datele, de a învăța din experiență și unul de la celălalt, cu alte cuvinte, de a reproduce modurile în care gândesc oamenii. Avantajele includ automatizarea sporită și dependența redusă de operatorii umani, care vă pot scădea costurile și vă permit să mutați resursele umane de la rolurile de supraveghere la sarcinile vitale care încă au nevoie de un creier real”.
Dezvoltarea sustenabilă
Gigantul sud-african pare mai familiarizat cu principiile Uniunii Europene (din Acordul de la Paris și directivele privind mediul și Economia Circulară) decât autorii europeni și americani menționați anterior, care n-au pomenit nimic despre dezvoltare sustenabilă.
”Clienții și consumatorii vor începe să privească cât de sustenabile sunt operațiunile noastre. Acest lucru ar putea fi deosebit de relevant în ceea ce privește ambalajele, unde lucrează două forțe opuse.
În primul rând, consumatorii încep să observe și să respingă ceea ce percep ca ambalaj excesiv sau prin care se face risipă de materiale. În al doilea rând, creșterea comerțului online a înregistrat o creștere puternică a cererii pentru anumite tipuri de ambalaje, în special umilele cutii de carton în care se livrează cumpărăturile.
Firește, aici există oportunități. Ca producător de ambalaje, puteți demonstra că încercați în mod activ să minimalizați impactul asupra mediului. În același timp, puteți beneficia de oportunitățile de business pe care le creează toate aceste livrări și puteți oferi clienților servicii cu valoare adăugată: toate aceste cutii reprezintă mii de oportunități de comunicare cu consumatorii și de a le pune literalmente în brațe mesaje de publicitate și branding. Ceea ce nu se întâmplă încă.
Unele tendințe ale industriei grafice către sustenabilitate vor fi determinate de forțele pieței cum ar fi actualul deficit de hârtie la nivel mondial, cauzat în parte de producătorii care își mută producția înspre – da, ați ghicit – ambalaje pentru cumpărăturile online.”
”Green is the new black”
Dacă numai la unul dintre articolele menționate anterior am întâlnit termenul de ”prietenos cu mediul” și se referea strict la alegerea unui echipament de imprimare, Kemtek insistă pe mai multe aspecte ”verzi” care sunt în tendințe.
Compania sud-africană afirmă că cei mai atenți la atitudinile companiilor față de protecția mediului sunt consumatorii finali. Furnizorii de servicii din industria grafică pot face câteva lucruri în domeniul ecologiei și n-ar trebui să se sfiască să anunțe public atunci când le fac. Ar putea începe cu hârtia, care să provină din surse responsabile și există certificate recunoscute cu care să arate că materia lor primă provine din păduri exploatate conform normelor și că nu a fost procesată cu chimicale periculoase. O altă recomandare pentru aceste companii este să utilizeze cerneală produsă din plante.
De asemenea, prin adoptarea practicilor moderne cum ar fi imprimarea la cerere și cea cu date variabile, tipografiile pot reduce atât consumul de electricitate și de materiale, cât și cantitățile de deșeuri generate.
În finalul articolului, Kemtek prezice că tendințele anului 2019 vor înregistra o continuare a convergenței între print și digital și abordări de business mai bine conectate și mai ”verzi”.
5 tendințe pentru lucrări spectaculoase, previzionate de Ricoh
Pe blogul insights.ricoh.co.uk reprezentanții britanici ai gigantului multinațional de origine japoneză Ricoh trec în revistă trendurile din imprimarea digitală pentru 2019. Vi le prezentăm pe fiecare în cele ce urmează.
- Culori metalizate
Utilizarea culorilor metalizate dă un efect de strălucire, potrivit în special temelor festive sau pentru sezonul de iarnă. Folosirea foliei aurii sau argintii produce un rezultat mai subtil și un aspect premium. Efectul metalic este excelent pentru a da autenticitate medaliilor, premiilor sau simbolurilor de încredere, iar pentru un aspect și mai vibrant, le puteți folosi pe hârtie cretată colorată.
- Culori fluorescente
Autorul articolului recomandă: ”dacă ați auzit vreodată un client spunând că «nu e la fel de strălucitoare ca pe ecran», puteți adăuga o fluorescentă ca a cincea culoare sau să amestecați cu neon tonerele CMYK standard”. Culorile și efectele luminoase vor continua să fie în tendințe și anul acesta.
- Cerneluri albe
Cerneala sau tonerul alb oferă o gamă largă de posibilități pe suporturi de culori întunecate sau transparente.
- Efecte 3D
Imprimarea în relief a fost ani de zile prea scumpă și lentă, de aceea rareori utilizată, deși clienții adoră rezultatele. Acum apar pe piață soluții noi, cu costuri reduse, care o fac mai accesibilă. Pentru rezultate spectaculoase, efectele 3D combinate cu culori metalizate sau fluorescente oferă posibilități nelimitate.
- Nuanțele folosite de designeri
Reproducerea fidelă a gamei de culori utilizate de designeri a fost întotdeauna o provocare pentru companiile de print, însă în 2019 va fi mai ușor. Adăugând roșu, verde și albastru puteți transforma imprimarea din patru culori în șapte și să obțineți 98% din întreaga gamă Pantone.
Previziunea noastră: realizări cu care să vă mândriți
Partea cea mai frumoasă a industriei grafice din zilele noastre este evoluția ei rapidă și inovațiile care apar aproape zi de zi ca să vă ajute să optimizați procesele de producție, să reduceți costurile, să vă optimizați veniturile și să realizați lucrări spectaculoase cu care să vă puteți mândri. Într-un mediu cu atâtea oportunități, aveți de unde alege pentru a vă construi un avantaj competitiv.
Adoptați tehnologii performante, folosiți materii prime ecologice, alegeți proceduri prietenoase cu mediul, creați lucrări cum nu s-a mai văzut pe piața noastră! Și nu ezitați să faceți publică fiecare dintre aceste realizări pe care clienții și publicul larg le-ar aprecia. Noi vom fi bucuroși să le anunțăm în paginile revistei, pe site-ul nostru sau pe pagina de Facebook www.facebook.com/PrintRomania.
Sursa foto: insights.ricoh.co.uk