În cadrul prezentării pe care a susținut-o în cadrul evenimentelor desfășurate sub umbrela Creative Corner la FESPA 2013, Jos Bastiaans, director al Print Unlimited, a punctat în repetate rânduri o previziune asupra căreia se pare că nu planează prea multe incertitudini: printul digital pe textile este nișa cu cel mai mare potențial de creștere în industria imprimării în format mare. Acesta seduce, mai nou, moda și designul interior.
Cifre cu potențial
Potențialul uriaș de expansiune al printului digital vine și din gama generoasă a tipurilor de aplicații posibile, care nu se mai limitează doar la semnalistică. Designul interior și moda deschid uși către zone de specializare explorate sporadic până acum. Un studiu din 2010 arăta că printurile pentru display-uri publicitare păstrează cea mai mare pondere în gama de aplicații a imprimării digitale a textilelor, iar segmentul dedicat modei și designului interior acoperea, la momentul respectiv, 16% din plaja aplicațiilor. Acela era însă doar începutul. Previziunile pentru 2014 indică o creștere dramatică a aplicațiilor din categoria designului interior și modei, procentul estimat fiind de 32% din totalul aplicațiilor de imprimare digitală pe textile. Consistența nivelului de creștere este justificată de mutațiile tehnologice survenite în 2011, când au fost lansate echipamente capabile să imprime 5000mp/oră, folosind un volum redus de cerneală comparativ cu generațiile anterioare de imprimante. Beneficii transpuse pozitiv în realitatea imediată a producătorilor prin timp rapid de execuție și un nivel mulțumitor de profitabilitate.
Dincolo de stimulentul tehnologic, aplicațiile din zona designului interior și modei au fost ajutate și de oportunitățile de a personaliza orice produse, fără constrângeri de volum, buget sau limitare creativă.
Câteva diferențe
Till Schütte, reprezentant al Coca-Cola, a punctat în prezentarea susținută la Fespa 2013, un paradox ce surprinde foarte bine felul în care a evoluat industria imprimării: “Revoluția industrială a adus beneficii inestimabile. Produse foarte dezirabile au putut fi produse în masă, iar acest lucru a fost ca o mană cerească pentru profilul piețelor de atunci. Era firesc ca așteptările consumatorilor să se modifice însă în timp și să apară o stare de suprasaturație. Aceasta a condus la nevoia produselor personalizate, capabile să umple golul neajunsurilor și limitărilor producției de serie.” Acest tip de așteptare nu a fost însă ușor de împlinit. Alternativele la producția de masă nu se ridicau un nivel de performanță comparabil cu mijloacele consacrate în producția de serie. Costurile erau neprietenoase, iar constanța standardelor de calitate era dificil de controlat. A fost nevoie de timp pentru a rezolva aceste neajunsuri, însă ele sunt acum probleme rezolvate. Printul digital a furnizat cele mai corecte răspunsuri. Deși, la început, rezultatele pe care le furniza nu erau comparabile cu cele ale tehnologiei serigrafice la nivelul intensității și acurateții cromatice, demersurile de cercetare au insistat până la găsirea unor soluții ce au surclasat-o pe cea din urmă. Concret, astăzi a devenit mult mai fezabil și convenabil la nivelul costurilor să personalizezi textilele folosind printul digital, comparativ cu serigrafia, mult mai greoaie, scumpă și înceată. Trebuie menționate însă câteva diferențe hotărâtoare între abordarea proiectelor de semnalistică și cea a aplicațiilor de design interior. Ele operează în mod diferit și trebuie tratate ca atare. Dacă în cazul unui proiect de semnalistică furnizorul de servicii de imprimare trebuie să țină cont prioritar de soluționarea volumului în intervalul de timp impus, în cazul aplicațiilor de design interior, hotărător este atributul non negociabil al nivelului de calitate. Cu alte cuvinte, printul trebuie să fie perfect pentru a putea fi vândut, lucru nu neapărat obligatoriu în proiectele de semnalistică. Designerul vine cu o cerere specifică, de regulă un proiect pe care-l gestionează pentru un retailer sau un brand. Ceea ce-l interesează în mod special este dacă furnizorul va fi capabil să gestioneze volume variabile de lucru pentru care să mențină o constanță a calității. Inițial, va cere o mostră care să ilustreze cu acuratețe toate impunerile de culoare, contrast și luminozitate pe care le-a solicitat. Dacă rezultatul livrat este în acord cu cerințele sale, va înainta o cerere fermă pentru un volum mai mare, rezervându-și prin contract dreptul de a refuza recepționarea lucrării în situația în care apar derapaje de la standardele de calitate pe care le-a impus inițial. Este așadar un teritoriu foarte riscant pentru furnizorii de servicii de imprimare, care trebuie să garanteze aceeași calitate, indiferent de volumul implicat. Calibrarea corectă și întreținerea echipamentelor sunt condiții care nu pot fi eludate de cei care doresc să se afirme în această nișă.
Alți clienți, alte tratamente
Marjele de profit în zona imprimării digitale pe textile sunt destul de mari. Principalii factori de influențare sunt costurile cu energia și forța de muncă, fluctuațiile acestora fiind destul de mari de la furnizor la furnizor, lucru care îi îndeamnă pe clienți să prospecteze meticulos piața în căutarea celui mai convenabil preț, dar și a celor mai performante servicii. Nivelul de performanță al serviciilor se măsoară diferit în specializarea în imprimare pentru aplicații de design interior, comparativ cu cea a semnalisticii. Furnizorul are de-a face cu două categorii de clienți, pe care trebuie să le abordeze uneori simultan: designerul și clientul final. Designerul vine de obicei cu cererea și negociază termenii de calitate. Clientul final intră apoi în scenă, punctând termenii contractuali ai tarifului, termenului de livrare și altor cerințe suplimentare, precum asigurarea montajului sau a altor servicii de logistică, ce presupun colaborarea cu alți furnizori pentru ducerea la bun sfârșit a proiectului în cauză. De obicei, proiectele de design interior presupun un nivel ridicat de personalizare a serviciilor și acest aspect nu ia în calcul doar posibilitățile generoase ale printului digital, ci și disponibilitatea furnizorului de a se implica în proiecte ce nu mai țin doar de livrarea unui print, ci mai ales de flexibilitatea logistică și abordarea deschisă și creativă a relațiilor cu clienții, în special a celor finali.
Cerințele clienților pentru aplicații de design interior sunt mult mai solicitante decât a celor din nișa semnalisticii. Inspirați de verva creativă ce se manifestă în decorațiunile interioare și este propagată intens și popularizată prin mijloacele media, de la reviste, website-uri dedicate și emisiuni TV, clienții finali își doresc să materializeze, la costuri decente, idei creative care să le personalizeze spațiile domestice și cele de lucru. Designerii au intuit din vreme acest trend și s-au raliat lui prin soluții de amenajare care îndrăznesc din ce în ce mai mult. Spitalele private încep să arate ca hotelurile, spațiile de birouri transcend către atmosfera domestică, iar restaurantele exhibă stiluri de amenajare ce le transformă în spații socio-culturale. Spațiile sunt transfigurate prin suportul soluțiilor tehnologice care au lăsat clienții să înțeleagă că pot transforma nelimitat suprafețele prin orice culoare, textură sau imagine. Oportunitatea este așadar imensă pentru furnizorii de servicii de imprimare digitală, însă afirmarea în această specializare nu este atât de simplă pe cât ar putea părea la prima vedere. Deși premisele de creștere sunt mai mult decât favorabile, fructificarea oportunităților nu se va întâmpla de la sine. Vorbim totuși despre o piață încă tânără, care cere mult efort și determinare pentru articularea unui business solid.
În primul rând, plaja clienților diferă dramatic față de cea cu care sunt familiarizați furnizorii de print digital pentru aplicații în semnalistică. Factorii de decizie provin în principal din rândul arhitecților, designerilor de interior și brand managerilor, categorii profesionale nu foarte la îndemână de abordat de pe o poziție anonimă în zona serviciilor pe care ei le solicită în mod curent. Cea mai potrivită metodă de a ajunge la acești posibili interlocutori este desemnarea unei persoane angajate special pentru a iniția contacte cu aceștia prin intermediul întâlnirilor directe și a evenimentelor deschise. Existența unui website complet la nivel de completitudine și actualitate a informațiilor este esențială. Distribuirea de mostre create în acord cu specificul destinatarului este o strategie care nu dă greș niciodată. Dacă mostrele ajung la un arhitect și ele îi spun o poveste pe placul său, mai devreme sau mai târziu va deveni client, mai ales dacă demersul de promovare al furnizorului îl va inspira să pună pe hârtie idei noi. Entuziasmul și creativitatea, acestea ar trebui să fie cele două stări pe care furnizorul de servicii de imprimare ar trebui să fie capabil să le creeze într-un potențial client pentru ca acesta să-I bată la ușă cu cereri concrete. Al doilea mare secret al reușitei în această specializare stă în capacitatea de integrare a serviciului oferit într-un cadru logistic mai larg. Asocierea cu alte tipuri de producători sau dezvoltarea unui departament de producție inhouse care să furnizeze servicii dincolo de imprimarea propriu-zisă, este un atu însemnat în ochii unui arhitect sau designer, care preferă o entitate capabilă să ofere răspunsuri complete, nu fragmente disparate de servicii.
Nu există coșmar mai cumplit pentru un designer ca drumurile și întâlnirile numeroase pe care este obligat să le parcurgă pentru a-și aduce ideea cât mai aproape de conceptul de pe hârtie. Cu cât are de-a face cu mai mulți furnizori, cu cât ideea sa pierde din formula creativă inițială, prin negocierile soluțiilor de implementare cu toți furnizorii implicați și punerea lor în acord pentru obținerea celui mai fericit rezultat. Un furnizor capabil să răspundă la toate întrebările designerului, dincolo de faza propriu zisă a imprimării, este partenerul ideal pentru cel din urmă, care va simți că-și dă ideea pe mâini bune. Furnizorii de servicii de imprimare digitală care au înțeles acest lucru au câștigat deja un avans serios în fața competitorilor
Similar Posts:
- Konica Minolta şi-a anunţat planurile pentru IPEX
- Xerox lansează două noi prese digitale color, Xerox Color J75 şi C75
- manroland şi Océ expun, pentru prima oară împreună, la digi:media
- La CeBIT, Konica Minolta va face demonstraţii live ale soluţiilor pentru afaceri
- Încotro se îndreaptă inkjet-ul? (II)