Analiza

Tot mai aproape: publicitatea 3D fără ochelari

• Bookmarks: 8365


Ceea ce nu este încă disponibil pe ecranele TV de acasă pare să intre în uz pe suporturile digitale de promovare. Vizualizarea 3D a imaginilor dinamice nu s-a bucurat de percepții unanim pozitive, parte din cauza inconvenientului purtării ochelarilor, parte din cauza instabilității tehnologiei, parte din cauza reticenței inevitabile la nou. Tehnologia 3D promite însă trecerea într-o altă etapă a vieții- lasă în urmă ochelarii și țintește direct în mainstream, cum altfel decât prin întovărășirea cu vedeta comunicării de masă, publicitatea.

De la intruziune la seducție
Angajamentul: acesta este cuvântul cheie care condiționează astăzi strategiile de promovare, indiferent de dimensiunea bugetului investit. Angajament, adică implicarea reală a consumatorilor, care ar trebui să preia instantaneu mesajul și să reacționeze cât mai rapid prin adoptarea imediată a produsului promovat. Propunerile de suporturi de promovare care să înlesnească acest proces mizează pe interactivitate și spectacol, ingrediente menite să aducă produsul în fața consumatorului într-o manieră care să-l scoată din inerția tiparelor clasice de comunicare, blamate pentru caracteristica statică. Semnalistica digitală a înaintat promisiunea dinamizării promovării încă de acum zece ani. Mai repede, mai eficient, mai țintit și mai flexibil au fost atributele prin care s-a recomandat. Astăzi este un mijloc familiar de prezentare, însă nu este adoptată masiv, căci costurile pe care le presupune nu sunt mici, alternativele de suporturi consacrate, statice fiind încă opțiuni serioase, adoptate consecvent în campaniile de promovare. Semnalistica digitală a urmat un curs evolutiv firesc, în ultimul deceniu fiind perfecționate și lansate formule îmbunătățite de afișare, care să garanteze întoarcerea investiției în promovare sau măcar să seducă, temporar, advertiserii dispuși să experimenteze mijloacele tinere de promovare, în ciuda faptului că nu s-au găsit, cel puțin până în acest moment, instrumente standardizate de măsurare a audienței pe care o atrag acestea.

Semnalistica digitală 3D fără ochelari aduce ingrediente noi: distracție, curiozitate, implicare imediată- astfel că, cel puțin la nivel teoretic, reclama nu mai este privită ca o intruziune, ci ca un spectacol, permițându-le advertiserilor să-și livreze mesajul în întregime, fără ca privitorul să simtă că i se invadează spațiul personal.

Cea mai nouă și totodată neverosimilă propunere pe care o aduce semnalistica digitală este tehnologia 3D fără ochelari. Cunoscută și ca autostereoscopie 3D, a intrat în categorie ca o soluție emergentă. Ea promitea dărâmarea limitelor convenționale de afișare dinamică, scoțând produsul la propriu din ecran, fără inconvenientul purtării ochelarilor care să producă această magie. Angajamentul consumatorilor pare a se descătușa astfel de dezideratul sub care este plasat, semnalistica digitală 3D fără ochelari fiind capabilă să capteze în totalitate atenția publicului, cu atât mai mult cu cât nimeni nu deține încă această tehnologie acasă, oricât de evoluat ar fi televizorul personal.

Un conținut total schimbat
Semnalistica digitală 3D fără ochelari nu diminuează însă exigențele. Cei ce o adoptă ca suport de promovare trebuie să lase în urmă tot ce știau despre comunicarea prin mijloacele clasice, în două dimensiuni.


Pentru a o specula la maxim, cei ce o vor adopta trebuie să stăpânească temeinic secretele tehnologiei autosteroscopice. Dincolo de fundamentele tehnice, creatorii mesajelor trebuie să se raporteze la alte mijloace de compoziție, ce impun cooptarea unor specialiști de ordin nou, care stăpânesc softuri de dezvoltare a conținutului 3D, precum 3D Max sau Maya. Dincolo de aceste mutații, un aspect vital este efortul de echipă, căci pentru dezvoltarea unui conținut potrivit noilor display-uri 3D este nevoie de aportul specialiștilor în lumină, sunet, animație și modelare, părți esențiale în crearea imaginilor realistice 3D CGI (computer-generated images). Este o distanță foarte mare față de ceea ce presupunea, de pildă, crearea unor grafici animate în Flash sau AfterEffects, însă este firesc ca noii specialiști să apară și să se perfecționeze pe măsură ce tehnologia va fi adoptată la o scară considerabilă. Toți cei ce vor face corp comun cu noua tehnologie vor fi nevoiți să-și modifice viziunea creativă, căci premisele de lucru au în centru un consumator care nu mai este parte pasivă, devenind din trecător un jucător direct implicat și dornic de provocări vizuale care nu-l mai îndepărtează de publicitate, ci îl face să o privească ca pe un instrument de joacă inteligent.

Tehnologia revoluționară nu este totul
Până acum, percepția legată de calitatea unui suport era condiționată de atribute precum claritatea, luminozitatea și acuratețea culorilor afișate. Semnalistica digitală 3D aduce însă un set nou de exigențe. În mod natural, consumatorul nu este direct interesat de cât de performantă este tehnologia care stă în spatele unui dispozitiv și nici de felul în care funcționează aceasta. Ceea ce este important pentru el este experiența directă, ce transcende atributele fizice ale dispozitivului- numărul de pixeli sau nivelul de contrast.

Producătorii ecranelor 3D care nu mai depind de ochelarii speciali nu se pot baza integral pe revoluția tehnologică pe care o aduc acestea. Presiunea cea mai mare va fi exercitată pe calitatea conținutului afișat, de aceasta depinzând impunerea semnalisticii digitale 3D ca suport media adoptat cu entuziasm.

În timp ce toleranța pentru imperfecțiunile afișării 2D a crescut în timp, pixelarea excesivă și erorile cromatice nemaifiind percepute ca păcate impardonabile în ochii consumatorilor, fracturile în afișarea conținutului 3D pot îndepărta ireversibil privitorul. Un conținut 3D defectuos poate crea senzații fizice extrem de neplăcute: de la amețeală la încețoșarea vederii și chiar o stare de rău pronunțată. Acest scenariu este foarte probabil să se întâmple, căci semnalistica 3D este deocamdată vulnerabilă, neexistând un set de standarde care să condiționeze felul în care este creat conținutul. Dezvoltatorii acestei tehnologii trebuie să ia în considerare atât punctele forte, cât mai ales slăbiciunile și să fructifice parcimonios daturile prețioase de care dispune aceasta.

O nouă meserie, care trebuie luată în serios
Crearea de conținut pentru semnalistica digitală 3D fără ochelari nu are nimic de-a face cu crearea unui fișier într-un soft 3D și exportarea sa pentru a fi folosit pe noul media. Limitele fizice ale vechilor suporturi au atras și limite ale specializării avansate în breasla dezvoltatorilor de conținut pentru suporturile avansate, precum ecranele digitale 3D. Dezvoltatorii noii tehnologii au anticipat aceste limitări, inițiind deja traininguri specializate, care să modeleze specialiști apți să manevreze noul tip de conținut. Din păcate, impulsul învățării intuitive, fără baza cunoștințelor dobândite și testate în cadrul unui training specializat, învățare realizată eventual în timpul unui proiect contractat de un advertiser, va genera rezultate eșuate, cu efecte negative resimțite în mai multe planuri: advertiserul va respinge pe viitor noul suport, calificându-l drept instabil, complicat și costisitor, iar consumatorul va interacționa cu un mijloc de promovare care-i creează disconfort fizic, aducându-i aminte de primul film 3D pe care l-a văzut la cinema, atunci când nici ochelarii, nici tehnologia nu erau stabile și mai suportau îmbunătățiri care, de altfel, au venit pe parcurs, dar pe care el n-a mai simțit nevoia să le descopere.

Similar Posts:

8 recommended
comments icon0 comments
0 notes
365 views
bookmark icon

Write a comment...