Analiza

Un start-up cu aspirații înalte

• Bookmarks: 3118


Aparent nu poate exista o legătură între bitcoin, visionary art, dragostea pentru natură și imprimarea digitală, dar Adrian Dușmănescu a reușit să creeze un cadru în care toate aceste elemente să constituie premisa unei afaceri. Lucrează de mai bine de doi ani la acest concept și, deși este un reprezentant al noii generații – Millenials – crescută și educată într-un mediu digital, obiectivul principal pentru afacerea sa, Matter of Spirit, este să deschidă un magazion în centrul Bucureștiului.

me
Adrian Dușmănescu

Care este povestea din spatele demersului matterofspirit? Este o afacere sau un soi de statement cultural/social/artistic? Cine sunt inițiatorii proiectului?
Povestea începe cu mine fiind, mai întâi, frustrat de lipsa de creativitate din rândul imprimeurilor de pe tricourile de pe piață, iar apoi de slaba calitate a puținelor tricouri pe care le găseam interesante, acestea fiind de cele mai multe ori realizate din fibre sintetice ori aveau o croiala nereușită care în cele din urma ceda. Am observat aceste aspecte și am știut că voi găsi o metodă prin care să imprim la dimensiuni mari, cât să pot construi un tricou cu imagini interesante, cu un mesaj, pe o fibră naturală din bumbac. De atunci și până anul trecut când am obținut un prim rezultat satisfacator au trecut 2 ani. Doi ani în care am testat mai multe tehnologii și materiale până când m-am oprit la cel pe care îl puteți vedea astăzi. Proiectul s-a nascut mai mult ca o extensie a mea. Iubesc natura și modul în care ea se exprimă, iubesc culorile și apreciez frumusețea artei, fie că este vorba de muzică, pictură sau îmbrăcaminte, astfel că m-am decis să îmbin aceste lucruri care-mi plac și să încep să imprim pe tricouri imagini care spun ceva despre purtator înainte ca acesta sa deschida gura.

Daca ar fi sa extrag o lectie din colaborarile avute pana in prezent aceasta ar fi aceea ca trebuie sa iti asculti intuitia atunci cand vorbesti cu un posibil colaborator si sa actionezi asa cum simti deja. Eu am refuzat de mai multe ori sa-mi ascult vocea interioara, desi simteam ca nu este ceea ce trebuie, din lipsa de optiuni, am ajuns sa semnez contracte care mi-au adus pierderi de bani sau de timp.

Care este povestea numelui? Cum l-ați ales?
Numele si logo-ul au ca element comun dezvoltarea, evoluția, “mersul înainte”. În logo puteți observa forma de săgeată îndreptată în sus care, în interior, are un miez, o substanță interioară, precum sufletul din om sau o flacară, dacă alegi să vezi obiectul ca o navă spațială.
Numele este un mic joc de cuvinte și se poate traduce ca Materia Spiritului – ca și cum Spiritul se joacă cu materia și lasă în urmă frumusețea noilor forme care au căpătat sens. Referirea principală se face asupra iubirii și a exprimarii ei, în cazul nostru, prin artă.

De când funcționează magazinul online? Înainte de existența acestuia ați comercializat altfel tricourile pe care le realizati? Daca da, cum?
Magazinul online este funcțional de puțin timp și încă nu am pornit campanii de promovare pentru că mai trebuie facute optimizări la imagini și alte reglaje fine înainte de lansarea oficială. Momentan avem un timp de încărcare inițială a conținutului destul de mare, însă poți efectua o comanda, sistemul este pus la punct.
Până acum am vândut tricourile prin pagina de Facebook și la evenimentele la care am participat în această vară.

Realizați și altfel de articole vestimentare? Daca da, care? Daca nu, aveti in plan un astfel de lucru?
Avem mai multe produse pe care dorim să le reinterpretăm și pe care le veți descoperi urmărindu-ne. Totuși, pentru primul an ne concentrăm doar pe îmbunătățirea tricourilor pe care le facem. Croieli noi, diferite și stabilirea unor noi colaborări cu artiști.

Cine se ocupa de imprimarea tricourilor? Sunt mai multi furnizori? Cum ati ajuns la ei? Cum ai descrie relatia cu aceștia?
Experiențele cu furnizorii români sunt întotdeauna delicate. Cei străini, cu afaceri în România sunt foarte deschiși și dornici să te ajute chiar și cu riscul de nu a face cea mai bună afacere, pe când pe români i-am observat ca fiind mai reținuți, preferând să nu piardă timp sau bani alături de tineri entuziaști. Și vorbesc strict de experiența mea, nu generalizez.
Imprimarea pe material o facem la un furnizor din București – Rofobit – iar de prelucrarea tricourilor se ocupă o fabrică din Turnu Măgurele, un loc în care am găsit oameni profesioniști care m-au tratat la fel ca pe italienii de la Dolce & Gabbana, deși sunt un client mult mai mic.
Daca ar fi să extrag o lecție din colaborările avute până în prezent aceasta ar fi aceea că trebuie să îți asculți intuiția atunci când vorbești cu un posibil colaborator și să acționezi așa cum simți deja. Eu am refuzat de mai multe ori să-mi ascult vocea interioară, deși simțeam că nu este ceea ce trebuie, din lipsă de opțiuni sau fiind oarecum convins, am ajuns să semnez contracte care mi-au adus pierderi de bani sau de timp.

Ați încercat să găsiți furnizori pentru servicul de imprimare în afara țării? Dacă da, cum este comparativ cu relația cu furnizorii români, relația cu aceștia? Dacă nu, ce v-a împiedicat să o faceți?
Nu a fost nevoie. Am întâlnit furnizori străini în Romania, cel mai des am întalnit italieni. Fara sa generalizez și ei sunt tot oameni, cu unii lucrurile au curs fără eforturi în direcția potrivită, chiar dacă erau în România de 20 de ani și ei nu vorbeau românește, iar cu alții nu m-am înțeles deloc.

stephen-kruse
Stephen Kruse

Cine sunt artiștii cu care colaborați? Cum îi alegeți? Aveți o listă deschisă, în sensul în care primiți creații ale altor artiști sau realizați doar creațiile artiștilor cu care colaborați?
Momentan lucrăm cu 2 artiști din America pe care i-am urmarit încă de când proiectul era doar un vis. Ne-a plăcut mult profesionalismul de care au dat dovada, punând pe primul loc stabilirea unei relații în favoarea câștigului de pe urma ei.
Stilul de artă pe care îl căutam se numește “Visionary Art” și suntem deschiși pentru colaborări cu artiști care simt că au ceva de spus, un mesaj de transmis către oameni și care poate fi înteles mai ușor printr-o piesă de artă. Aici cuvantul cheie este claritatea. Mesajul trebuie să fie destul de ușor de înteles. Însă nu ne oprim la picturi sau imagini create cu ajutorul softurilor, acceptăm, de asemenea, fotografii din natură, cu plante, copaci sau peisaje.

Experiențele cu furnizorii români sunt întotdeauna delicate. cei străini, care au afaceri în romania sunt foarte deschiși si doresc să te ajute chiar și cu riscul de nu a face cea mai bună afacere

jake-amason
Jake Amason

Câte tricouri vindeți într-o lună?
Fiind la început, publicul abia începe să ne cunoască, dar chiar și așa tricourile au fost primite bine de către piață. În primul an este mai important să te faci cunoscut ca fiind un brand de încredere, decât sa urmarești progresul financiar. Momentan urmărim modul în care rșspund oamenii la postșrile noastre.

Care este modalitatea de promovare cea mai eficientă?
În cele 2 luni de când am început să vindem am folosit canale de Social Media, precum Facebook și Instagram cu ajutorul cărora am prezentat tricourile și am chemat oamenii la evenimentele la care am participat. Amândoua au adus rezultate bune. Urmează să facem campanii prin Google Adwords pentru a atrage oameni interesați de astfel de tricouri pe magazinul online. Și eu sunt foarte curios de ce rezultate va aduce Google.

Există și opțiunea de plată prin bitcoin. Ați avut astfel de trazacții? Cât costă un tricou în această monedă?
Încă lucrăm la integrarea modulului de plată prin moneda virtuala Bitcoin alături de cei de la MobilPay astfel încât, tranzacțiile se vor face rapid și sigur.
Este cunoscut faptul că moneda Bitcoin are o fluctuație mare, de aceea MobilPay se ocupă de ratele de schimb astfel încât clientul plătește în Bitcoin echivalentul în euro al unui tricou din momentul tranzacției. De exemplu, pentru un tricou de 40€ cumparat astăzi cu Bitcoin clientul platește 0.0743 Bitcoin.

Tricourile pe care le comercializați sunt imprimate pe toată suprafața. Cât de complicat este acest proces? Cum influențează acest lucru producția tricoului?
Este mai mult costisitor decât complicat. Noi imprimăm panouri cu dimensiuni mai mari decât tiparul în sine, astfel încât să ne asiguram că nu avem defecte la mărimile mai mari. Din aceste panouri se croiește și apoi se coase tricoul. La sfârșit, imprimăm eticheta interioara cu mșrimea, prin serigrafie. Ma bucur pentru că lucrez cu o fabrică pentru că au un sistem organizat, nimic nu se încurcă și, în plus, tricourile sunt călcate și împachetate la final.
Cel mai complicat proces rămâne cel de selecție al imaginilor. De multe ori pare că imaginea este potrivită, dar nu este mereu așa. Imaginea trebuie să aibă în primul rand context, iar elementul principal, dacă există, trebuie sa fie în zona centrală, astfel încât să se vada pe tricou.

Din ce material sunt tricourile?
Am ales de la bun început bumbacul care este amestecat cu puțin elastan. Din mai multe motive. În cantități mici 3-8%, elastanul face ca tricoul să-și păstreze forma pentru mai mult timp, astfel că tricourile Matter of Spirit nu se lărgesc și nu se strâmtează. De asemenea, nu se scamoșează, iar culorile rămân vii pentru totdeauna. Noi folosim 92% Bumbac si 8% Elastan și suntem foarte mulțumiți de timpul de rezistență al tricourilor.

Care este viitorul acestui proiect? Cum îl vezi peste 1 an? Dar peste 3?
Peste un an de zile cred că deja intrăm în ritmul dorit, focusul ne este țintit către site, care va avea conținut vizual și scris și tricouri realizate din colaborările cu cel puțin 5 artiști, printre care sperăm să găsim și artiști români. Peste 3 ani, visul meu este să avem un magazin fizic în București pe care să îl amenajăm așa cum credem noi că este mai potrivit.

 

Mai multe modele și comenzi se pot efectua pe www.matterofspirit.com

Similar Posts:

3 recommended
comments icon0 comments
0 notes
118 views
bookmark icon

Write a comment...