Square Media este atelierul de creație grafică și producție care oferă imprimare de calitate artistică, pentru lucrări cu formate atipice. Se află pe piață de 10 ani și are colaborări naționale cât și internaționale. „Miza noastră o reprezintă calitatea imprimării edițiilor limitate, a lucrărilor de ambientare, a reproducerilor ireproșabile. Știm că fotografia nu este un print oarecare, ci reprezintă o investiție în timp”, afirmă Cosmina Chituc, responsabilă cu PR-ul firmei.
Ce pondere din serviciile oferite de Square Media este ocupată de imprimarea de format mare? Care sunt cele mai frecvente aplicații din această zonă?
Practic, formatul mare reprezintă un aspect de atractivitate în plus pentru clienții noștri. De fapt, ceea ce ne recomandă, dincolo de oferta tehnică, este calitatea lucrului. Pentru o imagine – fie că este afiș, banner, light-box, poster sau lucrare de artă foto – este important ciclul de producție.
Noi asigurăm și zona de layout graphic și prepress. De fapt așa am și început în urmă cu zece ani. În mod natural, am adăugat serviciul de print large format oferind prin asta o gamă foarte variată de opțiuni tehnice. Practic, în acest moment putem asigura întregul pachet de imagine: de la scanarea filmului sau preluarea sursei digitale, la corecții de culoare, calibrare, producție, print și finisaje. Ponderea acestor servicii este de 40% din cifra de afaceri.
Cele mai frecvente aplicații se referă, în primul rând, la domeniul producției de fotografie de artă. Faptul că avem pregătire personală în acest sens constituie un avantaj în plus.
Formatele mari sunt realizate doar cu echipamentul Epson GS6000 sau mai aveți și alte echipamante în dotare?
„Ultra giclée print este printul de top în domeniul imprimării de tip inkjet. Printul de calitate înseamnă 2880 dpi, rezoluție de imprimare, și se face în coală de dimensiuni variate sau în rolă – cu dimensiuni cuprinse între 0,61 și 1,5 metri lățime.”
Pentru imprimarea de format mare lucrăm cu două echipamente Epson: GS6000 – pentru printul de consum și Epson Stylus Pro 11880 – pentru ceea ce se numește ultra giclée print, printul de top în domeniul imprimării de tip inkjet. Printul de calitate înseamnă 2880 dpi, rezoluție de imprimare, și se face în coală de dimensiuni variate sau în rolă – cu dimensiuni cuprinse între 0,61 și 1,5 metri lățime.
Imprimarea pe echipamentul Epson GS6000, reprezintă o opțiune avantajoasă pentru printul de calitate, la tiraje reduse. Atunci când, de pildă, nu poți duce macheta într-un tipar offset din cauza numărului mic de exemplare, dar vrei un pret similar de scazut. Sau în cazul în care ai machete diferite, ceea ce pentru tipografie înseamnă lucrări la prețuri diferite, echipamentul nostru oferă soluția optimă.
Ce înseamnă certificarea Digigraphie® / authorized laboratory? Există avantaje concrete pe care le obțineți în urma acestei certificări?
„Ștampila Digigraphie® confirmă faptul că printul respectiv a fost creat ca urmare a unui proces tehnic specific. Certifică și faptul că printul este original și oferă posibilitatea realizării edițiilor limitate care să reziste nealterate în timp.”
Pe scurt, Digigraphie® este o certificare a unui print obținut pe una dintre imprimantele profesionale Epson, folosind un set de suporturi de imprimare selecționate – toate acestea testate în laboratoare specializate și garantate pentru o perioadă de peste 60 de ani (in conditii de muzeu – peste 100 de ani, iar in album – peste 200). Fiecare print Digigraphie® este certificat printr-un număr de serie în cadrul ediției, este semnat de artist, ștampilat cu marca Digigraphie® și însoțit de certificatul de garanție. Ștampila Digigraphie® confirmă faptul că printul respectiv a fost creat ca urmare a unui proces tehnic specific. Certifică și faptul că printul este original și oferă posibilitatea realizării edițiilor limitate care să reziste nealterate în timp.
Suntem singurul atelier de print, din România, certificat Digigraphie®. Am lansat acest program printr-o expoziție de fotografie de artă, alături de Nicu Ilfoveanu, Epson România și Mons Medius, la galeria Universității de Artă din București. Am invitat șase artiști din portofoliul nostru să expună lucrări realizate cu această tehnică: Michele Bressan, Bogdan Gîrbovan, Bogdan Bordeianu, Lucian Bran și Vlad Petri, alături de o lucrare din seria de print – premiată de Banca Centrală Europeană pentru fotografie din 2009 – a lui Nicu Ilfoveanu.
Serviciul poate fi oferit oricărui tip de client. Totuși, interesul constant ar fi mai ales al artistului foto, pe care îl interesează un anume suport de imprimare și o anume durabilitate în timp, pentru a o putea oferi colecționarului.
Cât de răspândită credeți că este specializarea giclée printing în România? Puteți estima o valoarea a tranzacțiilor anuale în această zonă?
„Piața de artă nu este deloc așezată în România, așa că sumele consistente vin pentru proiecte cu implementare în străinătate. Putem considera ultra giclée printing mai degrabă o aplicație de nișă. O valoare estimativă anuală, pentru comenzile din România, s-ar situa în jurul a 10-15 mii de euro.”
Atât de răspândită cât este și consumul de artă, dat fiind că această aplicație se adresează în special zonei de fotografie de artă sau artă digitală. Sigur, mai sunt și cazuri individuale: există clienți care își doresc personalizarea spațiului privat sau a celui de lucru, cu imagini realizate la calitate foarte bună. Totuși, cele mai multe comenzi vin pentru realizarea de expoziții, fie în România fie în străinătate.
„Este greu de crezut, dar – la noi – publicul dă 200 de lei pentru un print cumpărat din supermarket, care își păstrează culorile timp de 5 ani. Și asta va continua, atât timp cât canalele de comunicare în masă nu-i explică ce înseamnă printul de calitate și rezistența acestuia în timp.”
Piața de artă nu este deloc așezată la noi, așa că sumele consistente vin pentru proiecte cu implementare în străinătate. Este greu de crezut, dar publicul dă 200 de lei pentru un print cumpărat din supermarket, care își păstrează culorile timp de 5 ani. Și asta va continua, atât timp cât canalele de comunicare în masă nu-i explică ce înseamnă printul de calitate și rezistența acestuia în timp.
Așadar, putem considera ultra giclée printing mai degrabă o aplicație de nișă, cu un target pe care ni-l dorim în creștere. Însă, această creștere depinde și de o cultură a imaginii, care se așterne greu într-un context dominat aproape exclusiv de prețul cel mai mic. O valoare estimativă anuală, pentru comenzile din România, s-ar situa în jurul a 10-15 mii de euro.
Există clienți care comandă regulat aceste lucrări? Cât de avizați sunt aceștia?
Există. Și, cei mai mulți dintre ei știu deja ce își doresc. Apar și clienți noi, care ne vizitează site-ul sau care ajung la noi prin diverse alte surse și pe care îi consiliem în funcție de aplicația finală a imaginii. Avem, însă, un portofoliu constant de clienți care apelează la noi, pentru că știu că aici găsesc o gamă completă de oferte.
Cum a fost 2010 față de 2009 în domeniul fine arts printing pentru Square Media? Ce previzionați pentru 2011?
Ca toate domeniile de business, și pentru noi a fost o perioadă mai delicată. Clienții care aveau alocate bugete de PR s-au trezit în situația de a micșora aceste fonduri. Ca urmare, și comenzile noastre au scăzut. Unele galerii, importante pentru promovarea printului de artă, au dispărut iar interesul pentru artă s-a diminuat și el. Totuși, artiștii cu care lucram au reușit pe plan internațional și au continuat să producă lucrări în atelierul nostru. Există de asemenea institutii care își doresc o lucrare imprimată la calitate cu care să își ambienteze spațiul
În 2011 sperăm la o deschidere către piața vest-europeană a imprimării, dat fiind că în Europa atelierele de print similare cu al nostru au prețuri și de zece ori mai mari. Sperăm să reușim să facem parteneriate, ca să putem organiza evenimente care să atragă atenția asupra importanței calității printului. În plus, plănuim să scoatem o carte despre printul de artă, care să nască discuții și dezbateri specializate pe acest subiect.
0 thoughts on “Unde faci un print de calitate artistică și cu ce tehnologie?”