Un paradox actual al avansului tehnologic este retrezirea la viață a ceea ce părea pe cale de dispariție. Ceea ce era vechi redevine, brusc, nou. Aceasta este predicția aparent bizară lansată de cunoscătorii domeniului publicității pentru anul 2012.
Publicitatea televizată, reclamele din presa scrisă și chiar și o bună parte a mijloacelor de promovare outdoor au fost declarate, nu doar o dată, în ultimii cinci ani, ca fiind aproape de sfârșit. În mod neașteptat, chiar dușmanul cel mai aprig al acestor forme vechi de promovare a reușit să le redea un plus de vitalitate. Tehnologia a redeschis apetitul publicului pentru instrumentele clasice de promovare. În 2011, numărul spoturilor publicitare vizionate pe YouTube a crescut masiv, în timp ce reclamele pe print au redevenit interesant de privit de pe iPad. Tehnologia își va continua și în 2012 marșul ascendent implacabil, însă această realitate nu anulează neapărat ceea ce pare a fi rămas în urmă, ceea ce a fost declarat depășit înainte de vreme de entuziaștii impulsivi ai noului.
„In 2012, publicitatea va însemna, mai mult decât oricând, un amestec de ieri și mâine. Vor fi depănate povești așa cum se făcea odată într-un cadru tehnologic avangardist. Vom asista la un tip de publicitate hibrid, o intersecție interesantă de vechi și nou, din care vechiul are de câștigat prin reinventare”, spunea, la începutul anului, Christian Haas, director de creație la Goodby Silverstein & Partners, parte a Omnicom Group Inc.
Exemple de publicitate de acest tip au început deja să apară. Kraft Foods, de pildă, testează în prezent un dispozitiv care folosește un soft de identificare facială prin care-l va folosi pentru a se promova prin cea mai veche formă de promovare, sampling-ul. Dispozitivul oferă gratuit mostre de bomboane Jell-O, după ce fața utilizatorului este scanată de camera integrată. Mesajul surpriză apare atunci când fața persoanei nu este a unui adult, întrucât produsul se adresează unui target dintr-o categorie specifică de vârstă: “ Ne pare rău, dar trebuie să mai crești pentru a gusta Jelly O. Deocamdată, acest răsfăț este rezervat exclusiv adulților.”
Chiar și pliantele și cataloagele distribuite de marii retaileri și-au găsit un spațiu mai potrivit decât cel din cutiile poștale în care sunt îndesate de-a valma. Google a lansat recent un soft prin care sunt agregate cataloagele printate ale marilor retaileri, dacă aceștia optează pentru această facilitate. Softul poate fi descărcat gratuit de utilizatori pe telefon sau alte terminale mobile. Câteva mărci importante din retail au adoptat deja acest canal nou de promovare.
Câteva predicții mai mult sau mai puțin bizare pentru publicitatea în 2012
Canapeaua virtuală unde poți invita pe oricine să priviți împreună programul TV preferat
Noile TV-app-uri vor transforma și privitul la televizor într-un prilej de socializare, chiar dacă, de pildă, spectatorul este singur acasă. Get Glue este un soft prin care mai mulți utilizatori se pot înregistra pentru a urmări împreună, a comenta și a socializa pe durata vizionării unui program televizat. Rețelele de televiziune prin cablu vor promova intens acest soft de-a lungul acestui an, pentru că app-ul încurajează privitul la televizor și chiar îl prelungește, experiența devenind mai agreabilă prin socializarea virtuală. Cu cât experiența privitului la televizor devine mai agreabilă, cu atât sunt reclamele mai vizionate. Sistemele de marketing și promovare contextualizate sunt astfel repuse în funcționare.
Limbaj ceva mai deocheat în reclame
Oricât de redutabilă ar fi reputația câștigată în timp printr-un stil de comunicare așezat în parametrii corectitudinii, de anul acesta brandurile vor schimba tonul. Semnalele noii direcții s-au făcut simțite în ultimii doi ani, însă 2012 va certifica abordările adolescentine care vor abunda în campaniile de promovare. Advertiserii vânează intens categorii de public din ce în ce mai tinere, întrucât vârsta consumatorului potențial a scăzut dramatic în ultimii ani. Copiii și adolescenții au devenit o categorie de public activă, așa că reclamele vor începe să li se adreseze direct, însă, pentru început, campaniile direcționate către aceștia vor fi derulate pe spațiile de promovare de pe web sau anumite posturi de televiziune.
Te cunosc, știu ce-ți trebuie
Spațiile din magazine vor continua să fie populate cu ecrane digitale pe care vor rula promoții și prezentări de produse. O noutate pentru 2012 va fi însă interactivitatea, dusă până în punctul în care consumatorul va dialoga cu interfața unui chioșc de la care va putea afla ce culoare de șosete a cumpărat ultima dată, ce a mai apărut de atunci și va primi chiar sugestii de cumpărare în funcție de profilul pe care softul I l-a creat cu ajutorul istoricului cumpărărilor și a preferințelor punctate.
Facebook dă semne de surmenaj
Utilizatorii Facebook petrec, în medie, în acest moment, cca 7 ore în fiecare lună. Este o cifră foarte mulțumitoare pentru acționarii prezenți și viitori ai site-lui de socializare, însă lucrurile nu se arată chiar atât de roz pentru viitorul apropiat. Se pare că, în 2012, popularitatea Facebook va scădea, și acesta va fi doar începutul sfârșitului. Argumentele celor care fac aceste informații nu sunt nici puține, nici șubrede. Cele mai vehiculate sunt problemele de confidențialitate, suprapopularea site-lui cu utilizatori indezirabili -de tipul bunicii, șefului, concurentului etc-, schimbările de design ale platformei și listarea companiei la bursă, demers ce va certifica transformarea site-lui într-un produs de consum, cu presiunile comerciale aferente: abuz de reclamă și strategii tot mai transparente de marketing care vor dilua spiritul liber al locului. Mai presus de toate, stă însă o realitate mult mai simplă: lumea începe să se plictisească de acest tip de spațiu online, care începe să-și epuizeze resursele de a suscita atracția utilizatorilor.
Și totuși…
Interesant este însă că Facebook devine sediul central al companiilor, care-și mută întreg arsenalul de comunicare aici. Pentru ele, site-ul de socializare este instrumentul perfect de a se manifesta așa cum n-o pot face pe învechitele website-uri cu aer corporatist. Procesul de migrație al companiilor pe Facebook se va accelera în 2012, spre iritarea utilizatorilor obișnuiți.
Consumatorii își vor crea propriile branduri
Consumatorii nu mai sunt demult o parte pasivă în procesul de promovare a produselor. Anul acesta, mai mult ca oricând, companiile îi vor aduce în față nu numai prin angrenarea lor în campaniile de promovare, ci și prin crearea unoe entități de business în care consumatorii să fie direct implicați. Haine create de consumatori sub titulatura unui brand celebru sau reviste scrise de oameni obișnuiți care semnează sub frontispiciul unei mari publicații sunt doar două exemple din ceea ce se prefigurează a fi noua democratizare a consumului și a interactivității necesare menținerii interesului unui public din ce în ce mai informat și activ.
Cărucioarele se vor umple prin shopping-ul pe internet
Comportamentele iraționale stârnite în fiecare an de „Black Friday” vor căpăta amploare în 2012. Pe lângă promoțiile și ofertele speciale care vor curge neîncetat pe magazinele online, anul acesta vor mai apărea alte două zile menite să stârnească o isterie a cumpărăturilor. Este vorba despre “Mobile Thursday” și “Cyber Monday”.