Eveniment

Workshop pentru mai binele industriei

• Bookmarks: 27786


Universign a moderat dezbaterea producători vs. agenţii la Zilele Biz.

Relaţia dintre agenţiile de publicitate şi firmele de producţie publicitară emană frecvent aerul unei căsnicii greu încercate în care partenerii au atins un nivel de saturaţie faţă de metehnele celuilalt, căpătând totodată o anumită imunitate la defectele, dar şi la calităţile consoartei. Pentru că, din anumite raţiuni pragmatice, nevoia prezenţei celuilalt se menţine, ambii protagonişti au învăţat să facă slalom printre exigenţele şi nemulţumirile celuilalt şi să obţină compromisuri mai mult sau mai puţin satisfăcătoare pentru sine. Starea de nemulţumire s-a transformat, treptat, într-o constantă a relaţiei. Prinşi adesea în rutina acesteia şi solicitaţi excesiv de volumul de activitate, nici agenţia, nici producatorul nu mai găsesc disponibilitatea de a lucra la propriile percepţii şi atitudini pentru a incerca modificarea substanţei acestui parteneriat uzat. Ambele entităţi perseverează în păstrarea aceloraşi abordări, iar rezultatele colaborarii lor se înscriu în aceeaşi bine-cunoscută stare de fapt.

Aspectele ilustrate în preambulul acestui articol ne-au determinat să provocăm, într-un cadru oficial, un dialog public între reprezentanţi ai celor două entităţi. Demersul s-a concretizat într-un workshop, desfăşurat vineri, 23 noiembrie, la World Trade Center Bucureşti, în cadrul zilelor BIZ. Evenimentul a fost organizat de revistele Universign şi Campaign, având ca temă „Agenţiile de publicitate faţă în faţă cu producţia publicitară”. Dezbaterea a fost mediată de editorul revistei Universign, Radu Mihai, care i-a avut invitaţi în calitate de speakeri pe Răzvan Pricop – Print Production Manager Leo Burnett şi Mădălina Corneanu – Print Production Manager Graffiti BBDO din partea agenţiilor de publicitate şi pe Cristina Anghelina, director Cores Bucureşti, Daniel Neculce – Director de Marketing Eltrix şi Marius Buiculescu – manager Atip Design în calitate de reprezentanţi ai industriei de producţie publicitară.



Întâlnirea a debutat, deloc surprinzător, cu o evaluare reciproc tăioasă ilustrată printr-un schimb de replici între Cristina Anghelina şi Răzvan Pricop. Dialogul s-a ponderat, într-un final, prin invocarea celei de-a treia părţi, absentă de la eveniment: clientul final. Acesta a fost, în cele din urmă, fie un gestionar de proceduri şi standarde, fie responsabilul pentru hibele proiectelor eşuate. „Majoritatea clienţilor nu beneficiază de o bună educaţie tehnică. Aici intervine rolul agenţiei care vine să propună clientului atât soluţia creativă, dar şi suportul tehnic aferent. Din motivul ăsta existăm noi” a punctat Mădălina Corneanu, Print Production Director la BBDO. Acest punct de vedere a fost susţinut şi de Răzvan Pricop, Print Production Manager în cadrul Leo Burnett, care a subliniat rolul competenţelor tehnice ale oamenilior din agenţii în eficientizarea relaţiei cu producătorul: „Pentru a nu mai depinde exclusiv de furnizorii de producţie publicitară, am dezvoltat un departament specializat pe soluţii tehnice, astfel încât să integrăm optim conceptele creative gândite în agenţie cu implementarea lor fericită”. Viziunea a fost întărită de Daniel Neculce, director de marketing la Eltrix: „Pentru a aduce latura tehnică mai aproape de clienţi, noi am iniţiat traininguri la care au participat câţiva dintre clienţii noştri” .

Dacă pentru agenţii, deficienţele de gestionare a proiectului se fac invocând slaba pregătire a clientului, de cealaltă parte, producătorii văd în client o sursă de bani pe care agenţia o controlează în detrimentul lor. Astfel că, aceştia din urmă nu s-au sfiit să recunoască faptul că tind să şunteze relaţia cu agenţia cu scopul de a-şi rotunji profitul. „Până la urmă, cheia relaţiei se reduce la aspecte pur pragmatice, noi trebuie să ne orientăm către creşterea profitabilităţii de ambele părţi. Din păcate, în loc de aceasta, există o tendinţă marcată de a se şunta relaţiile. În loc să construim o politică a noastră, noi facem întotdeauna politica clientului.” Marius Buiculescu, ATIP Design

Plecând de la premisa pe care a impus-o obiectivul acestei dezbateri, participanţii fiind invitaţi să găsească răspuns la întrebarea: cum este cu putinţă ceva nou în relaţia dintre agenţia de publicitate şi firma de producţie publicitară, cele două părţi au preferat să aibă atitudini acuzatoare: „Firmele din provincie sunt mult mai serioase decât cele din Bucureşti, nemaipunând la socoteală faptul că sunt mai puţin aglomeraţi decat cei din capitală. Personal, prefer să bat 400-500 km până la Iaşi, să dau un BT sau să văd o soluţie tehnică şi să mi se termine proiectul la timp, decât să lucrez cu cineva din Bucureşti şi să am parte de tot felul de surprize neplăcute, precum amânarea neaşteptată a livrării chiar în ziua stabilită ca dead-line. De-a lungul experienţei în poziţia actuală, am auzit toate motivele posibile care justificau întârzierea livrării. Am ajuns la saturaţie şi, de aceea, mi se pare o alternativă viabilă colaborarea cu provincia. Un alt exemplu sugestiv: în situaţiile în care lansez o cerere de ofertă către mai mulţi furnizori, cei din Bucureşti răspund în aproximativ 3 zile, iar cei din provincie în aproximativ 4 ore. Diferenţa este evidentă, nu? Razvan Pricop, Leo Burnett. Răspunsul a venit într-un ton meditativ-contemplativ: „Trăim o adevarată tragedie, pentru că în acest moment, cererea este mai mare decât oferta şi asta face foarte rău tuturor furnizorilor, dar şi clienţilor.” Marius Buiculescu ATIP Design

Un aspect care a contribuit la dinamizarea dezbaterii a fost cel rezultat din implicarea audienţei în sesiunea de discuţii. Workshop-ul a beneficiat de un public avid de informaţii şi dornic să se facă la rândul său auzit. Astfel că, pe parcursul dezbaterii, s-au amestecat intervenţii care trădau o preocupare reală asupra domeniului, dar şi „luări de cuvânt” care vizau mai degrabă o simplă promovare de servicii şi/sau produse.

Dincolo de tensiunile pe care le-au simţit cei din sală este cert faptul că un astfel de eveniment are darul de a anima spiritele şi de a crea o atmosferă propice schimburilor de idei… şi de cărţi de vizită, care la sfârşitul celor 90 de minute se plimbau dintr-o mână în alta purtând cu ele, poate, viitoare proiecte de succes sau relaţii transformate în parteneriate.

Similar Posts:

27 recommended
786 views
bookmark icon