Discuție reală:
– M-aș promova și eu în Print Magazin.
-Există mai multe variante. Uneori, vă puteți promova enorm pur și simplu comunicând. Chiar și printr-o simplă știre.
– Ce fel de știre?
– Să vă dau un exemplu: aveți instalări de utilaje, clienții au fost mulțumiți?
– Da!
– Putem să mergem la clienți și să scriem despre ele.
– Nu se poate.
– De ce?
– Sunt confidențiale!
Și uite-așa, pe o piață din care auzim de la mai toți oamenii cu care stăm de vorbă cifre în creștere, pe o piață unde toată lumea spune că produce, că vinde, că investește, mai nimeni nu spune, de fapt, ce face. Noi știm că exemplele pe care le dăm nu sunt niște excepții pe piață. Nu sunt protagoniștii articolelor noastre singurii la care se întâmplă lucruri care ar merita povestite. Sunt niște excepții doar prin prisma faptului că, din păcate și spre deosebire de alții, oamenii și organizațiile care apar în revista Print Magazin au curajul să vorbească. Să comunice. Pentru că se pare că trebuie curaj să anunți că ai făcut o investiție. Sau să anunți o cifră de afaceri care arată că ai crescut încă un an. Sau să spui pieței că de azi încolo ești și mai bun și ai și mai multe de oferit.
Din motive care ne scapă, unii oameni din industria noastră fug de comunicare. Poate doar noi vedem ironia situației: oameni care, până la urmă, fac comunicare (Căci ce-i cuvântul tipărit dacă nu comunicare?) refuză să comunice. O bună parte dintre cei care citesc Print Magazin sunt cumpărătorii de print, care prin intermediul nostru văd ceea ce se întâmplă în industria poligrafică. Mai greu să afle cine sunteți din paginile revistei noastre dacă nu comunicați. Dar nu e vorba numai de noi. Mai bine de jumătate din site-urile companiilor din industria poligrafică pe care le accesăm nu sunt actualizate, semn că nici acolo nu se comunică.
Poate o fi vorba de modestie, dar atât de multă modestie strică, spunem noi. Mai ales dacă stăm și ne gândim că astăzi suntem într-o piață în care nu mai vine clientul la tipograf, ci tipograful trebuie să se îndrepte către cumpărător. Știm, „a comunica” vine din cuvântul „comun” și poate că nu vreți să împărțiți ce știți cu toată lumea punându-vă cunoștințele la comun. Dar tot comunicând ne și promovăm. Vreți să vă promovați? Începeți prin a vorbi. Vă veți face un mare serviciu, gratis. Comunicați. Veți avea foarte mult de câștigat. Inclusiv sprijinul nostru. Nu e neaparat nevoie de anunțuri-bombă sau firme sclipitoare. Adevărul este de multe ori cea mai bună formă de publicitate. Și oricum, americanii au o vorbă mare: nu există publicitate proastă.