Intrarea în 2001 pe piața printerelor de format lat a unui nou jucător independent – Gandinnovations -, apărut aproape din neant, a produs una dintre cele mai mari surprize în lumea dominată de câțiva jucători foarte puternici. Așa cum apare și în denumirea firmei, cei de la Gandinnovations au mizat pe inovație și au reușit să-și impună cu succes pe piețele mondiale o tehnologie capabilă să le ofere imprimatorilor un produs definit de un raport calitate/preț foarte echilibrat. Nu în cele din urmă – așa cum rezultă și din studiul de mai jos -, tehnologia Gandinnovations s-a impus cu brio prin fiabilitate și beneficiile relatate la costuri. La sfârșitul anului 2009, Gandinnovations a fost cumpărată de Agfa.
Deja confirmată pe plan internațional la jumătatea deceniului trecut, tehnologia oferită de Gandinnovations a atras, firesc, și interesul imprimatorilor români în format mare. Astfel, după ediția drupa 2008, Mons Medius Investments – reprezentantul Gandinnovations în România – a instalat, pe parcursul aceluiași an, aproape o duzină de printere Jeti de tip roll-to-roll sau flatbed, atât în București, cât și în țară.
Continuând studiile „follow-up” începute de revistă în decembrie, am ales ca subiect pentru această ediție chiar tehnologia Gandinnovations – Agfa. Pentru documentarea articolului au fost intervievați cinci deținători de echipamente Gandinnovations, alături de părerea furnizorului Mons Medius Investiments. De asemenea, “Print Magazin” a dorit să-și spună propriul punct de vedere tehnic legat de tehnologia Gandinnovations prin vocea specialistului publicației. Modelele de printere de format lat Gandinnovations instalate în România care fac obiectul acestui studiu sunt: Jeti 2030 24, Jeti 3312 Solvent RTR, Jeti 3348 UV RTR , Jeti 2030 X-2 48 și Jeti 5024 UV RTR.
Cine și de ce a investit în tehnologia Gandinnovations?
Dintre clienții care au investit în tehnologia Gandinnovations amintim firmele Euro Nova, Flash Grup, Plastic Pro, Profi Print și Think Advertising & Media. Piața pe care activează aceștia este cea a producției publicitare, principalele segmente fiind cele ale aplicațiilor grafice outdoor și indoor de mari dimensiuni, decorarea de autovehicule și nu numai. Un alt numitor comun al acestor furnizori de servicii de imprimare digitală este faptul că toți au achiziționat printerele Gandinnovations, ca vârfuri de gamă, în 2008.
Motivul principal pentru care cei cinci imprimatori menționați au ales tehnologia Gandinnovations este, așa cum vă și așteptați, dorința de a obține un avantaj competițional prin beneficiile oferite de mașinile Jeti: format, viteză și calitate mari la un cost mic de producție. „Având în vedere că le-am luat în 2008 ca vârf de gamă, în acel moment Gandinnovations nu avea concurență pe acest segment. Au fost cele mai potrivite ca investiție. Ca și avantaj, totul este foarte bun. Calitatea, prețul de print, viteza, fiabilitatea, toate sunt net superioare celorlalte utilaje, care sunt oarecum comparabile. Toate caracteristicile sunt de două ori mai bune decât la celelalte”, spune Lucian Mezei de la Think Advertising, care deține două mașini de la Gandinnovations: un flatbed Jeti 2030 24 și un roll-to-roll Jeti 3348 UV.
Zsolt Torsay, director general Flash Grup
Însă așa cum declară majoritatea intervievaților, un factor determinant în decizia de cumpărare a echipamentelor l-a jucat seriozitatea furnizorului Mons Medius, mai ales în ceea ce privește calitatea service-ului oferit. Zsolt Torsay, șeful de la Flash Grup – utilizatori ai unui flatbed Jeti 2030 X-2 48 și ai unui roll-to-roll Jeti 5024 UV -, caracterizează calitatea serviciilor furnizorului Mons Medius, subliniind: „Am decis să cumpărăm echipamentele Gandinnovations pentru a mări capacitatea de producție. Era cererea foarte mare și nu o puteam acoperi cu echipamentele pe care le aveam. Am avut avantaje la preț și am fost mult mai flexibili pentru că Mons Medius sunt foarte rapizi la service, fiind în București. Noi avem o istorie foarte lungă cu Mons Medius – în 1997 am luat primul printer de la ei și, de-a lungul timpului, am fost foarte mulțumiți de service-ul oferit”.
Pe aceeași orbită gravitează și opinia lui Adrian Profir, director general al Profi Print – beneficiar al unui Jeti 3312 Solvent RTR -, care adaugă: „Am simțit nevoia de a fi competitivi pe piață, de a avea volum mai mare, calitate mai bună. În perioada aceea, cel puțin pe print digital, erau perspective mult mai bune. Principalul motiv pentru care am ales acest echipament a fost service-ul celor de la Mons Medius, care este chiar unul profesionist – au oameni buni”.
Proba de foc: fiabilitatea
Pentru un imprimator călit în focul producției publicitare, caracterizată în ultimii ani de termene de livrare extrem de scurte concomitent cu scăderea continuă a prețurilor, fiabilitatea dovedită de echipamente în exploatare este un element critic. De departe, opinia utilizatorilor de mașini Gandinnovations chestionați relevă, fără echivoc, un nivel foarte înalt al fiabilității echipamentelor Jeti. Un lucru cu atât mai greu de crezut cu cât se știe că, în general, utilajele digitale de producție manifestă încă sincope de funcționare într-un regim de exploatare intens.
Bogdan Novac, administrator al Euro Nova, firmă care „trage” la greu pe un Jeti 3312 Solvent RTR începând din septembrie 2008, punctează: „Este fiabil. Am avut perioade în care am printat cu el 24 de ore din 24 și șapte zile din șapte fără să ne facă probleme. Cred că este una dintre cele mai bune mașini”. De altfel, și Lucian Mezei pare a fi complet mulțumit de fiabilitatea celor două mașini de la Gandinnovations: „Din 2008 până acum am schimbat o singură piesă, care este consumabilă. Ceva minor la circuitul electronic, care ne-a costat aproximativ 10 lei”.
Radu Cotutiu, de la firma sibiană Plastic Pro – utilizatoare a unei mașini pe solvent Jeti 3312 -, este destul de tranșant în aprecierea fiabilității: „Este un echipament fiabil și nu a necesitat nici un cost de întreținere în doi ani”.
Zsolt Tarsay are o părere care denotă înțelepciunea utilizatorului supus multor experiențe, atât din interiorul firmei, cât și din afară: „Nimic nu este perfect și fiecare utilaj are o problemă sau mai multe. Însă depinde foarte mult de operatori, de întreținerea care se face utilajelor – dacă se face. Același principiu de funcționare este și la Gandinnovations, și la HP, și la aproape toate printerele industriale de format mare. Totuși, am fost mulțumiți de ele. Fiecare a avut probleme, pentru că nu există utilaj care să nu aibă, mai ales când printezi foarte mult pe ele. Mai cade un cap, mai cade o pompă – lucruri care sunt, efectiv, consumabile”.
În consecință, dacă ar fi să acordăm o notă fiabilității mașinilor Gandinnovations aflate în producție pe piața locală, pe baza părerilor exprimate de utilizatori, aceasta s-ar apropia de 10.
Promisiunile producătorului: adevăr sau provocare?
Așa cum bine știm, orice dispozitiv digital de imprimare lansat de producători pe piață – fie că acesta este un printer desktop de birou sau unul destinat producției industriale – beneficiază de o bună comunicare de marketing – de la broșurile de promovare la specificațiile tehnice. Fără a insinua ideea că aceste specificații ar conține valori „umflate” ale performanțelor reale, trebuie menționat că orice parametru trebuie judecat în relație cu toți factorii tehnologici care caracterizează un flux de producție digitală, și nu unilateral, ca valoare absolută. Ce cred utilizatorii români de printere Gandinnovations despre promisiunile fabricantului? Bogdan Novac de la Euro Nova declară: „Sunt de mult timp pe piață și nu iau prea tare în seamă ceea ce spun producătorii. Ei spun că oferă super-calitate și super-viteză, dar cine lucrează de mult în domeniu știe că nu le poți avea în același timp pe amândouă. Poți avea super-viteză la calitate mică sau super-calitate la viteză mică. Ei nu spun acest lucru, dar asta se întâmplă în orice domeniu. În principiu, sunt foarte mulțumit de echipament”.
Bogdan Novac, administrator la Euro Nova
Deși, în parte, este de acord cu managerul de la Euro Nova, Lucian Mezei are o părere care clamează și câteva nemulțumiri: „Promisiunile despre costurile de producție și service au fost respectate, cele de service au fost aproape zero, iar cele de producție s-au încadrat în limitele pe care le-au spus. La cele de viteză-calitate este discutabil. Echipamentele respectă viteza promisă, dar nu poți da un produs de calitate la acea viteză pentru că printează într-o singură trecere. Respectă rezoluția, liniile de închidere, dar nu respectă cantitatea de cerneală, iar imaginea își pierde foarte mult din contrast la viteză maximă. În rest, sunt singurele utilaje ce respectă specificațiile din fișa tehnică. Am mai avut experiențe de-a lungul timpului cu tot felul de utilaje la care specificațiile tehnice trebuia să le împarți la trei sau la patru ca să obții cifrele reale. La Gandinnovations nu a fost așa…”.
Furnizor atât de printuri destinate unor aplicații de outdoor și outdoor mai simple, cât și unora mai complexe – cum ar cele de tip Point-of-Sales -, Zsolt Tarsay vorbește despre respectarea promisiunilor din specificațiile tehnice ale echipamentelor: „Ceea ce scrie pe site-ul și pe broșurile lor despre viteza și consumul mașinii nu trebuie luat ca atare. Viteza trebuie împărțită cu doi, iar consumul trebuie înmulțit cu doi. Ei spun 120-150 m2/oră. Este adevărat că printează la această viteză, dar nu la o calitate acceptabilă. Adevărul este undeva la jumătate. Până la 80-100 m2/oră iese bine. Dacă încerci să mergi la maximum, încep problemele”. Părerea lui Tarsay relevă o bună cunoaștere a tehnologiei digitale de imprimare disponibile pe piață, acesta mai adăugând: „Acest lucru nu este valabil doar la Gandinnovations, ci este o regulă la toate printerele pe care le-am văzut. Sunt limite tehnologice care trebuie respectate. Dacă ai o culoare foarte grea, nu-i poți da viteză mașinii, pentru că nu are cum să acopere la acea viteză cu acea cantitate de cerneală. Este imposibil la o singură trecere. Dar ele sunt mașini destul de fiabile”.
Adrian Profir încheie acest topic de discuție afirmând tranșant: „Promisiunile au fost respectate. Dar alegerea echipamentului a fost hotărâtă de service-ul celor de la Mons Medius, cu care lucrăm de mulți ani și de care am fost mulțumiți”.
Analizând cele declarate de imprimatori, găsim de cuviință să concluzionăm că, în cea mai mare parte, Jeti-urile de la Gandinnovations au reușit să le ofere utilizatorilor performanțele pe care le-au așteptat.
Probleme, cheltuieli de întreținere și service?
Pentru un echipament de producție, mai ales pentru unul digital, trei ani de exploatare îți oferă suficient timp pentru a judeca corect care sunt problemele și mai cu seamă problemele și cheltuielile de întreținere și service. Conform celor declarate de reprezentanții celor cinci firme românești care utilizează modele de mașini Jeti instalate în anul 2008, tehnologia Gandinnovations pare a fi meritat toți banii, problemele fiind mai mult decât minore, iar cheltuielile legate de întreținere și service, aproape inxistente.
„La acest echipament nu am avut intervenții majore de service. Am avut chestii mici; nu foarte costisitoare. Acesta a fost un plus. Nu au căzut piese principale, ci doar consumabile. Au fost probleme de soft, de imprimare, dar au fost rezolvate. Nu au căzut capete sau plăci de bază, de exemplu. La acest echipament nu am fost nevoiți să-i facem decât întreținerea”, ne-a spus Adrian Profir de la Profi Print. De altfel, și Bogdan Novac accentuează lipsa existenței unor probleme serioase: „Nu avut nici un fel de astfel de cheltuieli. Doar niște reglaje, dar nu a căzut nimic. Am schimbat cerneala și atât”.
Lucian Mezei de la Think Advertising pune pe tapet relația dintre întreținerea mașinii de către utilizator și performanțele acesteia, spunând: „Întreținerea ține doar de curățenie. Dacă le păstrezi curate, nu ai nici o problemă cu ele. Nu ai ce să investești în întreținerea lor. Cum le păstrezi, așa le ai. Iar service-ul este mult spus că am avut nevoie de așa ceva. A fost o piesă pe care ne-am dus, am cumpărat-o și am schimbat-o. La ambele utilaje am avut aceeași problemă cauzată de fluctuațiile de curent electric”.
Despre acest subiect, Zsolt Tarsay de la Flash Grup face o trecere în revistă mai minuțioasă: „Revin la consumabile: pompe, filtre, motoare. Capetele nu ar trebui să fie consumabile în primii doi ani, dar asta depinde foarte mult de cât printezi. Totuși, au fost costuri importante pentru că orice costă peste 500-1.000 de euro. Mai mult de 10.000 de euro/an nu cred că am cheltuit cu ele. Dar nu am avut probleme majore, ele fiind pe partea electronică, pe cea de capete, cu lămpile UV. Dacă luăm în calcul toate elementele (raport calitate-preț, costuri de service, fiabilitate etc.), echipamentele Gandinnovations sunt OK”. Ca probleme, Tarsay evocă anumite incidente tehnice legate de cerneală: „Au fost niște probleme de cerneală la un moment dat, dar au fost remediate – ne-au dat cerneală și ne-au prestat servicii gratuit. Adică au compensat nemulțumirile noastre. Acestea au fost problemele grave. În rest sunt consumabile”.
Gradul de satisfacție al clienților, rentabilitatea investiției și loialitatea pentru brandul Gandinnovations – Agfa
Ultimul set de întrebări adresate utilizatorilor se referă la cât de bună a fost alegerea echipamentelor Gandinnovations în comparație cu cele similare oferite de competitori și, nu în ultimul rând, la loialitatea pentru brandul Gandinnovations – Agfa în cazul unei noi intenții de investiții în tehnologie.
Adrian Profir declară: „Am făcut o alegere bună la vremea respectivă. Din păcate, achiziția s-a făcut după un an bun, dar de atunci comenzile au scăzut”. La întrebarea dacă ar opta pentru același brand, Profir ne-a precizat: „Nu sunt fidel 100% acestui producător. Dar, dacă ar fi să trecem pe UV, faptul că nu am avut probleme cu acest echipament ar fi un argument să alegem tot unul de la Gandinnovations. Este posibil ca prima opțiune să fie Gandi”.
Adrian Profir, director general la Profi Print
Și pentru Bogdan Novac investiția făcută în tehnologia Gandinnovations pare a fi meritat toți banii: „În această privință este un echipament foarte puternic, dar cred că am făcut o alegere bună. Poate ar fi trebuit să mă orientez către un echipament UV, dar acolo este stresul un pic mai mare și nu știu dacă piața suportă. Este o imprimantă bună și nu îmi pare rău că am achiziționat-o”.
Cu două echipamente în prăvălie, care însumează o investiție deloc de neglijat, Lucian Mezei ne spune: „Cu siguranță că da. Este drept că sunt scumpe; au costat aproximativ 700.000 de euro. Dar din punctul de vedere al calității, al vitezei și al costului de producție, am făcut cea mai bună alegere. Dacă te gândești că după ce am făcut achiziția a venit criza, parcă nu mai este o alegere atât de bună. Au scăzut foarte mult comenzile, nu se mai pune deloc accentul pe calitate, ceea ce înseamnă că raportul meu bun calitate-preț a devenit egal cu zero”.
Zsolt Tarsay, care pare că este fidel mărcii Gandinnovations – Agfa, dar mai ales furnizorului Mons Medius, încheie seria de întrebări, argumentând: „Da, consider că am făcut o alegere bună. Dacă aveam un buget mai mare, aș fi făcut cea mai bună alegere”. Ar alege șeful Flash Grup același brand: „Da, s-ar putea să mergem pe Gandinnovations pentru că suntem foarte mulțumiți de colaborarea cu Mons Medius”.
Ce declară furnizorul Mons Medius
Legat de consumul mare de cerneală pe care unii intervievați îl pun în discuție, Dan Cătăneț, director de vânzări la Mons Medius (în imagine), declară:
Până în prezent nu am avut discuții cu clienții pe această temă. Am vorbit și cu șeful nostru de la service despre asemenea plângeri din partea clienților, și nici dânsul nu are cunoștință de așa ceva. În privinţa consumului sunt trei chestiuni de discutat. Într-adevăr, aceste printere consumă multă cerneală, datorită faptului că sunt echipamente de producție industrială, merg cu viteză mare și, în consecință, consumă cantități mai mari de cerneală decât printerele cu lățimi de imprimare mai mici de 3 m. În al doilea rând, acestea sunt echipamente de producție folosite în special pentru aplicații grafice de exterior, unde contează mai mult calitatea culorilor, productivitatea și costul pe m2, motiv pentru care picătura de cerneală trebuie să fie mai mare decât în cazul printerelor cu cerneluri eco-solvent și mild-solvent, folosite pentru aplicații indoor și outdoor. Capetele de imprimare folosite în echipametele Jeti sunt robuste, depun mai multă cerneală și mai repede, pentru a avea o densitate mai mare a culorii și a permite viteze de lucru mai mari. Consumul la printerele Jeti cu capete Spectra, care au intrat în portofoliul Agfa după achiziția Gandinnovations din anul 2009, este în jur de 16 ml/m2 la un grad de acoperire cu cerneală de 100% pentru solvent și aproximativ 20% mai puțin pentru cerneala UV, în funcție de tipul de cap. Pe de altă parte, chiar dacă se spune că ar consuma mult, aceste echipamente de producție au, în mod real, un cost al cernelii destul de mic, datorită prețului redus cu cerneala – care de exemplu pentru solvent ajunge la aproximativ 0,4 euro/m2 la un grad de acoperire de 100%. În al treilea rând, în practică, consumul depinde de lucrare – de exemplu, pentru o suprafață cu acoperire maximă de cerneală în roșu, consumul este dublu, pentru că roșu se imprimă cu 100% magenta și 100% galben. La acesta mai intervin managementul de culoare, cerneala, materialele de print utilizate și setările cu care se imprimă lucrarea. Un alt aspect de menționat este că toate printerele de producție cu jet de cerneală consumă cerneală și pentru operațiunile de întreținere. În concluzie, dacă ținem cont de toate aceste aspecte, costurile cu cerneala pentru printerele Jeti de la Agfa au fost și sunt printre cele mai reduse care se pot obține pentru fiecare dintre tehnologii”.
Pentru că reprezintă un detaliu important, l-am întrebat pe Dan Cătăneț dacă utilizatorii mașinilor Jeti au folosit doar cerneală de la Gandinnovations: „Inițial clienții au folosit cerneală doar de la Gandinnovations, însă, ulterior, am avut și variante alternative de la Triangle, grație capetelor de imprimare Spectra, care sunt destul de robuste, și a faptului că se bazează pe un sistem cu o arhitectură deschisă. Deși au testat mai multe variante de cerneluri, cei mai mulți dintre clienți au rămas pe varianta originală, care a avut și prețuri destul de bune încât chiar nu a necesitat să fie înlocuită cu ceva mai ieftin”.
Legat de problemele care au impus intervenția service-ului, Dan Cătăneț ne spune: „La început au mai existat probleme, însă, dacă ar fi să facem un sumar, acestea sunt minore. Datorită faptului că vorbim de echipamente de producție, probleme apar, în general, după o perioadă mai lungă în care printerele nu sunt folosite și nu sunt întreținute. S-a mai schimbat un cap de imprimare, s-au mai făcut mici remedieri, dar n-au fost probleme majore. Fiecare vede problemele din perspectiva lui pornind și de la experiențele anterioare. În ceea ce privește aspectul legat de viciile de utilizare, acesta există ca urmare a faptului că echipamentele ajung să fie operate și de angajați care nu au participat la traininguri sau care nu își dau tot interesul să respecte instrucțiunile de utilizare a echipamentelor. Până la urmă, important este cât de repede și de bine se rezolvă problemele care apar, astfel încât clienții să fie mulțumiți, să își poată onora cu succes comenzile și să se concentreze pe dezvoltarea afacerilor”.
Părerea redacției
La o evaluare generală, comparativ cu produsele similare oferite de competitori, tehnologia Gandinnovations a reușit, încă de la prima mașină lansată pe piață, să ofere unul dintre cele mai bune raporturi calitate/preț, echipamentele remarcându-se atât prin robustețea și fiabilitatea în exploatare, cât și printr-un cost de producție destul de scăzut. Lucruri confirmate și de utilizatorii români intervievați de “Print Magazin”.
În ceea ce privește problema spinoasă a vitezelor de imprimare versus rezoluție, se cuvine să facem o scurtă clarificare, valabilă pentru toți producătorii de echipamente inkjet. Dacă nu este explicit menționat, această viteză reprezintă un maximum ce poate fi atins de echipament, deci pentru un minimum de calitate și în condițiile folosirii unui suport de tipărire de lățime maximă. Astfel, făcând un mic calcul, pentru modelul 5024 rezultă o viteză maximă de aproximativ 21,6 metri liniari pe oră, în modul „draft”. În practică, această viteză scade în funcție de nivelul de calitate impus de piața locală, ajungând până la 7,2 metri liniari per oră la lățimea de 5,1 metri. Datorită tipului de raster folosit în scopul îmbunătățirii redării detaliilor fine, rezoluția aparentă a printurilor realizate cu echipamentul Jeti 5024 este de 600 dpi. De asemenea, este înglobată și o tehnologie de detecție automată a unei duze înfundate și de compensare a acesteia în timpul producției. Curățarea capetelor de scriere se face automat printr-un sistem vacuumatic, însă trebuie avut în vedere că acest proces este executat la fiecare 15 minute chiar dacă echipamentul nu este folosit.
Un alt aspect important este legat de consumul de cerneală. Toată gama de RIP-uri pusă la dispoziție (Caldera, Onyx, Wasatch) – dintre care majoritatea utilizatorilor au folosit Onyx ProductionHouse – include unelte integrate privind managementul culorii. Și ne grăbim să afirmăm că folosirea corectă a managementului de culoare reprezintă cheia unui consum redus de culoare. În consecință, considerăm că problemele relatate la consumul de cerneală au o legătură directă cu soluțiile de management al culorii și cu cele de optimizare a consumului de cerneală și, mai ales, cu „know-how-ul” operatorului imprimantei.
Declarațiile pozitive ale utilizatorilor, atât în ceea ce privește tehnologia Gandinnovations – Agfa, cât și în privința furnizorului Mons Medius, ne-au determinat, fără să stăm prea mult pe gânduri, să acordăm o notă maximă tehnologiei și service-ului: 10!