Default

Lisabona – seducţia hârtiei

• Bookmarks: 4270


În ceaţa încă persistentă a crizelor de tot felul, inclusiv virală, pe lângă cea economico-financiară, o rază de lumină şi speranţă vine din apropierea Lisabonei, mai exact din localitatea portugheză Setubal, unde gupul portughez PORTUCEL SOPORCEL a inaugurat în data de 6 noiembrie 2009 cea mai mare şi mai sofisticată fabrică de hârtie offset din lume. Din România singurul distribuitor local invitat la inaugurarea care a reunit sute de invitaţi de pe mapamond a fost Augusta Papier, în calitate de distribuitor autorizat pentru România al grupului Portucel Soporcel, ocazie cu care consemnăm punctul de vedere al doamnei Maria Văleanu care a participat personal la acest eveniment.

Evenimentul este într-adevăr de importanţă şi semnificaţie deosebite din multe puncte de vedere. În primul rând pentru că, după câţiva ani în care industria mondială a hârtiei a înregistrat şi încă înregistrează închideri masive de capacităţi de producţie, aceasta este cea mai spectaculoasă punere în funcţiune a unei noi capacităţi, la cel mai înalt nivel tehnologic. Totodată, modul cum a fost realizată această investiţie şi a fost pusă în funcţiune, într-un timp record (construcţia a început în luna ianuarie 2008 şi a fost finalizată la 15 august 2009 când a început şi producţia), e o dovadă a capabilităţii extraordinare a grupului de mobilizare a resurselor financiare, materiale şi umane, dar şi o dovadă a forţei  unei naţiuni de a se concentra pe probleme economice prioritare, care să-i aducă  avantaje competitive.

Grupul Portucel Soporcel a fost deosebit de onorat de participarea la eveniment a însuşi Preşedintelui Portugaliei, profesor  Anibal Cavaco Silva, a unuia dintre secretarii de stat, a Ministrului Economiei şi Cercetării, a Primarului oraşului Setubal şi a altor oficialităţi de rang înalt, iar discursul Preşedintelui Republicii a impresionat audienţa formată din peste 800 de persoane prin substanţialitatea şi pertinenţa puternice ale fiecărei fraze din care a irumpt un patriotism autentic şi percutant. M-am simţit în acele momente solidară cu trăirile de justificată mândrie naţională a portughezilor din acea imensă sală a fabricii care găzduia festivitatea la locul faptelor.

Nu am putut rezista tentaţiei de a-mi compensa şi respectiv alina, fie şi în acest fel, suferinţa că nu pot trăi în propria ţară o astfel de satisfacţie.

Printre cei peste 800 de participanţi au fost incluşi reprezentanţi ai firmelor care au contribuit la realizarea investiţiei şi a construcţiei fabricii, reprezentanţi ai furnizorilor de materii prime şi materiale,  angajaţi ai grupului, distribuitori şi clienţi din toată lumea. Dintre marii distribuitori multinaţionali şi naţionali au fost invitaţi la nivel de conducere corporatistă Antalis, PaperlinX,  Europapier, Igepa, Inapa, Papier Union şi alţi distribuitori din ţările în care grupul exportă.

Acest eveniment, rar întâlnit la o asemenea anvergură şi reprezentativitate a prilejuit o atmosferă şi o relaţionare profesională de mare emulaţie şi înaltă ţinută. Este vorba de o investiţie de 620 de milioane de €, din care 550 milioane valoarea instalaţiei de producţie ce are o capacitate anuală de 500 000 tone de hârtie UWF office şi printing.Această cantitate va creşte capacitatea de producţie totală a grupului la 1,5 milioane de tone pe an, confirmând poziţia acestuia de lider european în acest tip de hârtie, cu mare cerere pe pieţele internaţionale. Proiectul a inclus concomitent construcţia unei uzine de cogenerare de energie electrică cu o putere anuală de 580 GWh, care a costat 80 milioane € şi este acum cea mai mare de acest gen din Portugalia.  Noua fabrică crează 350 de noi locuri de muncă de înaltă calificare şi foloseşte 100% producţia proprie de celuloză a grupului din Setubal.

Maşina de producţie de a hârtiei din Setubal, PM4,  cea mai mare şi cu lăţimea cea mai mare din lume, oferă productivitate şi eficienţă ridicate pentru hârtie office premium şi hârtie offset standard de tipar, a fost achiziţionată de la firma finlandeză Metso Paper Oy, are dimensiunea a 4 avioane Airbus A330 (200 m lungime), cântăreşte 40.000 tone şi a necesitat 5 nave şi 200 de TIR-uri pentru a fi transportată. Lăţimea maşinii 10,4 m, viteza proiectată 1.620 m/min sau 97,2 km/h sau 80 t/h, diamtrul rolelor jumbo este de 3,85 m la o greutate de 75 tone/rolă.

Participanţii la inaugurarea fabricii au beneficiat de vizitarea asistată a traseului tehnologic al acesteia. Totul robotizat, automatizat, impresionant. Spaţiile pentru depozitare organizate pe verticală pentru role şi paleţi, cu funcţionare robotizată în directă interconectare cu secţia de expediţie au o capacitate de 18.540 tone de hârtie şi pot păstra 6.270 de role, hârtie de copiator, hârtie offset şi role gata pregătite pentru clienţi, sunt echipate pentru a recepţiona/ livra 186/164 role pe oră şi permit ca maşina să producă non-stop diferite tipuri de hârtie, indiferent de capacitatea de tăiere. Depozitul este înalt de 28,4 m, lung de 93,2 m şi lat de 42,3 m. 31.900 paleţi corespunzători unei cantităţi de 16.600 tone pot fi depozitaţi de asemenea în free-standing. Spaţiul de depozitare a fost gândit astfel încât să poată absorbi producţia medie a 12 zile de lucru a maşinii.  9 transelevatoare  plasează paleţii în diferite locaţii ale depozitului şi asigură un transport rapid către rampele de încărcare care permit încărcarea concomitentă a 7-8 TIR-uri.

Părţile componente principale ale instalaţiei de producţie în zona de procesare sunt: 3 maşini de tăiere în format mic, cu o capacitate anuală de 360.000 tone, şi 3 maşini de tăiat în formate pentru tipar (folio) cu o capacitate de 200.000 tone. Cea mai importantă dintre maşinile de tăiat în format mic taie 16 topuri dintr-o dată de-a lungul lăţimii maşinii de 3,5 m şi realizează anual 160.000 tone, este cea mai mare maşină de acest fel din lume la ora actuală. Paleţii cu marfă sunt ambalaţi cu folie retractantă transparentă care asigură vizibilitatea topurilor. Capacitatea de ambalare este de 120 de paleţi/oră pe fiecare linie.

De menţionat că adăugând această nouă fabrică, grupul Soporcel va realiza 3% din exportul Portugaliei şi 2% din produsul naţional brut al acesteia. Din totalul vânzărilor, 90% (986 de milioane € în 2008) merg la export către 90 de ţări pe 5 continente. Soporcel are 2.200 de angajaţi, este angrenat în vaste programe de modernizare tehnologică şi protecţie a mediului care însumează investiţii totale de 900 de milioane de € (inclusiv noua fabrică din Setubal). Grupul este cel mai mare producător de „energie verde” din biomasă forestieră din Portugalia, şi-a redus succesiv emisiile de bioxid de carbon cu 45% de-a lungul ultimilor 6 ani şi practică în toate operaţiunile sale o politică de conservare a resurselor naturale şi a biodiversităţii.

Grupul administrează 120.000 ha de pădure, din care 74% sunt plantaţii proprii de eucalypt, iar diferenţa de 26% sunt dedicate altor utilizări (podgorii, plantaţii de arbori de plută, alte specii de plante, apicultură). Grupul deţine certificările FSC şi PEFC. Augusta Papier este pregătită strategic pentru abordarea pieţii cu hârtia offset din noua fabrică Soporcel. Discuţiile purtate între participanţii la inaugurare au dus la opinia că o astfel de investiţie ca cea din Setubal nu se va reedita în industria hârtiei mai devreme de 6-8 ani, din raţiuni economice. Producătorii la nivel mondial au învăţat lecţia ajustării capacităţilor la nivelul mai realist al cererii care, pentru celelalte sortimente de hârtie (altele decât offset), încă sunt excedentare.

Conform studiilor de specialitate elaborate permanent de EUWID (European Economic Service) se emit săptămânal informaţii şi prognoze de piaţă referitoare la industria de celuloză şi hârtie. Astfel, în numerele 4145 din septembrie, octombrie şi noiembrie 2009 găsim informaţia că în luna august 2009 furnizorii europeni de hârtii fine necretate au suferit pierderi ale volumelor care sunt exprimate procentual cu 2 cifre. Conform cifrelor date publicităţii de CEPIFINE (Asociaţia Europeană a Producătorilor de Hârtie), livrările au scăzut cu 17,8% la 508.000 tone (Europa -20% la 411.000 tone, exporturile -6,7% la 97.000 tone). În pofida unor semnale mai pozitive, în Germania industria de hârtie încă este într-o stare de surplus de capacitate, slabă intrare de comenzi şi o situaţie a costurilor care face urgentă o creştere a preţurilor.

Producătorii europeni de hârtie cretată fără lemn au suferit din nou o scădere de 20% în august faţă de anul precedent (cifra exactă este de -20,7% reducere la 576.000 tone) comparativ cu luna respectivă din anul trecut, în timp ce la hârtia necretată exporturile au scăzut mai mult, respectiv cu 27,4% la 130.000 tone faţă de livrările către piaţa europeană (-18,5% la 446.000 tone). EUWID informează asupra unor creşteri de preţuri la celuloza de eucalypt în noiembrie 2009, care vor antrena creşteri de preţuri şi la hârtie, precum şi o serie de modificări în rândul operatorilor de pe piaţă ca încercări strategige de a contracara efectele crizei. Între acestea menţionăm: firma germană August Koehler AG a preluat grupul Katz cu intenţia de a deveni lider de piaţă pe producţia specifică acestuia şi de a găsi noi opţiuni de producţie în unităţile din America (eventual în hârtia thermo).

Industria hârtiei din Europa de Vest este sub o presiune continuă de câţiva ani, accentuată de criza actuală. În plus faţă de problemele structurale, acum se resimte şi contracţia economică datorată mai multor factori: hârtia ca mediu al informaţiei pierde cotă de piaţă în favoarea mediei digitale.  Hârtia este din ce în ce mai dezavantajată faţă de Internet (cărţile electronice câştigă teren, incluzând manualele şcolare, ambalajele de hârtie sunt înlocuite, aplicaţiile tehnice ale hârtiei de asemenea – facturarea se face tot mai mult electronic etc.). Consumul de hârtie utilizată în publicitate a fost afectat de reducerea bugetelor de marketing. La toate acestea s-a adăugat concurenţa asiatică şi dificultatea de finanţare rezultată din reducerea ratingului de credit. Riscul financiar pentru furnizorii de hârtie a crescut, iar asigurătorii de credite sunt reţinuţi în a asigura clienţii.

După cum se ştie, limitele de credit au fost tăiate la jumătate peste noapte. Pentru clienţii din unele ţări considerate mai riscante, cum este şi România (în plus datorită instabilităţii politice),  situaţia este şi mai dificilă. Totuşi, experţii din domeniu, întruniţi într-un simpozion în luna octombrie 2009 la Baden-Baden în Germania, au concluzionat că în orice criză există şi o şansă şi că multe companii vor ieşi mai întărite din această criză deoarece fabricile cu surplus de capacitate vor închide capacităţi şi vor opri maşinile pe anumite perioade de timp ajustând oferta la cerere. În plus, furnizorii locali vor avea avantajul proximităţii faţă de clienţi şi, respectiv, al operativităţii livrării faţă de cei din alte ţări. De asemenea s-a dovedit că ofertanţii de sortimente speciale sunt mai puţin vulnerabili decât cei care vând marfă standard. Schimbarea climei, insuficienţa resurselor naturale şi transformările demografice din societate pun probleme, dar reprezintă în acelaşi timp şi şanse pentru industria europeană de hârtie care este determinată astfel să dezvolte noi tehnologii şi produse ca răspuns la aceste provocări. Tema conservării resurselor şi a protecţiei mediului a ajuns parte integrantă şi din preocuparea zilnică a industriei tiparului. „Tipăreşte verde” a devenit sloganul cel mai recent, şi acesta ajutând şi la reducerea costurilor.

Tiparul neutru din punct de vedere al mediului înconjurător a fost introdus într-o serie de tipografii, în multe cazuri din iniţiativa clientului.  Hârtia ecologică este la mare căutare şi producătorii principali s-au orientat deja în acest sens. Totuşi, distribuitorii de hârtie din Europa se confruntă cu dificultăţi în această perioadă, îndeosebi ca urmare a insolvenţelor numeroase ale clienţilor şi, ca urmare a nesiguranţei recuperării banilor din piaţă. Din acest motiv şi limitele de credit pe care le obţin distribuitorii de la fabrici au fost reduse drastic. Unii distribuitori încearcă soluţii de compromis, fie prin fuziuni (a se vedea unirea firmelor spaniole Sarriopapel Distribucion şi Torraspapel Distribucion) pentru a-şi spori competitivitatea pe piaţă, fie prin achiziţii. Spre exemplu, la 1 octombrie 2009 Igepa Papiergrosshandel GmbH din Germania a preluat Neep Graphic Systems GmbH, o firmă specializată de comerţ, adăugându-şi astfel la distribuţia engross de hârtie şi un sortiment mai larg de produse, inclusiv consumabile pentru industria de tipar şi bunuri de capital, cum ar fi sisteme CtP şi maşini de tipar digital.  În ceea ce priveşte piaţa României, contracţia acesteia relativ la consumul de hârtie se înscrie în intervalul 25-40%, diferenţiat pe categorii de produse, iar comportamentul majorităţii furnizorilor este precaut, având în vedere mai ales nesiguranţa rezultată din problemele de recuperare a banilor din piaţă.

Similar Posts:

4 recommended
comments icon0 comments
0 notes
270 views
bookmark icon

Write a comment...