Expozițiile Paperworld, Christmasworld și Creativeworld 2012 s-au încheiat recent la Messe Frankfurt în Germania. Alături de expozanții și vizitatorii din întreaga lume, „Print Magazin” a fost prezentă în orașul de pe Main pentru a vedea care sunt tendințele din aceste domenii și cum se prezintă cei 6 expozanți din România. Deși, la prima vedere, desfășurarea a trei târguri, relativ diferite, sub același acoperiș poate părea un demers straniu, inițiativa Messe Frankfurt s-a dovedit a fi mai mult decât inspirată, organizatorii reușind să obțină un adevărat succes 3 în 1…
Cele trei târguri organizate de Messe Frankfurt sub același acoperiș – Paperworld, Christmasworld și Creativeworld 2012 – s-au încheiat marți, 31 ianuarie, după patru zile în care au fost vizitate de circa 87.000 de oameni din 155 de țări. Pentru cititorii mai puțin familiarizați cu cele trei evenimente expoziționale, acestea au avut ca obiect hârtia, decorațiunile festive, articolele de papetărie, de birou și de hobby, precum și produsele realizate manual și materialele pentru artiști.
Foto: Messe Frankfurt Exhibition GmbH /Pietro Sutera
„Trioul nostru de târguri este un magnet autentic pentru cumpărătorii din toată lumea. Și acest lucru este demonstrat de numărul stabil de vizitatori. Chiar și mai încurajator este numărul mare de comenzi pe care au declarat că le-au primit expozanții”, susține Detlef Braun (în imagine), membru al Comitetului Executiv de la Messe Frankfurt.
În ciuda situației financiare dificile, cei aproximativ 3.000 de expozanți din 72 de țări au așteptări pozitive pentru acest an deoarece, chiar dacă au venit mai puțini cumpărători din sudul Europei și din Asia, ei au reușit să-și extindă afacerea la nivel internațional. Factorul care a provocat acest efect benefic ne este dezvăluit chiar de Detlef Braun: „A fost înregistrată o creștere importantă a numărului de vizitatori din estul Europei și, mai ales, din Rusia, iar acest lucru s-a încadrat în strategia de dezvoltare a expozanților noștri”.
Această tendință a fost confirmată și de expozanți, unul dintre ei fiind Karl Kallinger, membru în comitetul de conducere al KMP PrintTechnik AG, expozant la Paperworld: „Au fost mult mai mulți clienți decât anul trecut, în special din afara Germaniei. În particular, estul și sud-estul Europei au fost mai bine reprezentate. Nimeni nu a vorbit despre criza financiară. Toată lumea s-a concentrat pe afaceri”.
Și Marabu GmbH & Co. KG a sesizat această tendință. „Suntem foarte mulțumiți de ceea ce s-a întâmplat la Creativeworld, fiind încântați să stăm de vorbă cu mai mulți clienți internaționali decât anul trecut, în special de pe piețele din Europa de Est și din Rusia”, a declarat Kirsten Rohde, Marketing and Purchasing Manager, Kreativfarben.
Foto: Messe Frankfurt Exhibition GmbH /Pietro Sutera
Klaus Müller-Blech, CEO la Inge’s Christmas Decor GmbH, este și el mulțumit de participarea la Christmasworld: „Suntem mulțumiți de nivelul general de comenzi. În sectorul de export am avut mai mulți vizitatori din estul Europei. Mulți clienți germani exportă în Europa de Est – aici sunt piețele viitorului. Această tendință a devenit mult mai pronunțată în acest an în comparație cu 2011 și se reflectă foarte clar în numărul de comenzi pe care le-am primit la târg”.
Se pare că unul dintre motivele creșterii vizitatorilor din aceste regiuni este exportul târgului Paperworld în Moscova și în Dubai. „Lansarea Paperworld Middle East și Paperworld Russia de anul trecut a avut un efect suplimentar de marketing asupra Paperworld, Creativeworld și Christmasworld din Frankfurt”, a explicat Detlef Braun. Pentru a înțelege mai bine acest efect, trebuie știut că proporția de vizitatori din afara Germaniei a crescut la 58% din total, față de 56% în 2011. Iar la un total de 87.000 de vizitatori, aceste două procente contează. Cei mai mulți dintre ei, după cei din Germania, au venit din Italia, Franța, Olanda, Marea Britanie și Elveția.
Foto: Dan Călin / Print Magazin
„Paperworld a fost încă o dată un spațiu important de prezentare a noilor produse și tendințe în 2012 – o platformă pentru concepte și înțelegeri. Combinația dintre Paperworld, Creativeworld și Christmasworld a făcut să merite și mai mult să venim la Frankfurt. Și, la fel ca în anii precedenți, numărul mare de clienți, în special patroni de magazine, angrosiști și intermediari, a făcut să nu ne pară rău că am profitat de această oportunitate”, susține Thomas Grothkopp, director la German Office Supplies Association.
Chiar dacă au fost înregistrați mai puțini vizitatori în acest an la cele trei târguri față de 2011, mulți expozanți au susținut că ei au fost mai buni și că a existat o sinergie între cele trei evenimente. Acest lucru a fost sesizat de un expozant de la Christmasworld: „În acest an am avut și cumpărători din sectorul hârtiei. Au venit cu creioane și au colorat inimile noastre decorative. Sinergiile sunt foarte populare”, afirmă Detlef Klatt, CEO la O Living GmbH. În completare, Manfred Pulst, președinte la Creative Hobby Association, a remarcat: „În acest an am înregistrat nu doar un număr mare de vizitatori, ci și o creștere a calității acestora”.
Prezență îmbucurătoare a expozanților români la Frankfurt
Tendința creșterii numărului vizitatorilor din Europa de Sud și Sud-Est a adus și o creștere a numărului de expozanți din aceste regiuni. Astfel, din România au participat șase firme, fiecare cu specificul ei, deosebit de al celorlalte. Însă toate aceste companii au în comun dorința de a participa și anul viitor ca expozanți la acest eveniment, dar și faptul că toate au expus la Paperworld. Acest fapt nu poate demonstra decât că prezența lor la această ediție a fost benefică, românii reușind să își extindă activitatea la export.
Foto: Dan Călin / Print Magazin
Unii dintre expozanții români nu sunt la prima participare la acest eveniment, ba chiar, cum este cazul Producton, venind din 2004. „Din 2004 noi participăm în fiecare an la acest târg. Însă participări la târguri internaționale avem mai multe, în perioada 2005-2007 expunând anual la câte două expoziții. Am participat și la CERF atât timp cât a fost un târg orientat pe industria noastră de IT, până s-a mutat pe telecomunicații. Însă aici ne găsim clienții. Investiția este comparabilă cu cea de la CERF, dar avantajele sunt mult mai mari. Noi avem cam 10% export, iar pentru că afacerea noastră din România este foarte mare, nu ne așteptăm la aceeași proporție la export. Ne dorim acest lucru, dar este foarte greu pentru că aici avem o concurență foarte mare din partea firmelor chinezești. Exportul îl facem în general în Uniunea Europeană, dar și în câteva țări din fosta Iugoslavie. Avem circa 60 de distribuitori externi cu care lucrăm în prezent”, ne-a explicat Mihai Berindei, General Manager la Producton SRL.
Mihai Berindei, General Manager la Producton. Foto: Dan Călin / Print Magazin
Am luat opinia și unei alte companii românești care participă la Messe Frankfurt de mai mulți ani, chiar dacă nu este foarte încântată de rezultate. „Suntem la a treia participare consecutivă la acest târg. Am avut ceva succes, dar nu cine știe ce, însă sperăm să fie mai bine. Avem branduri proprii și am venit aici ca să le dezvoltăm și să ne extindem activitatea de export. Acum exportăm în Ungaria, dar la acest târg am găsit firme interesate din Grecia, Polonia și Republica Cehă cu care suntem în negocieri. Suntem hotărâți să venim și de acum înainte la acest eveniment ca expozanți. Am strâns contacte, dar simt că economia merge mai rău și că anul acesta criza va fi mai mare decât anul trecut”, ne-a spus Shahnaz Eskandari, General Manager la Pashar Comimpex SRL.
Shahnaz Eskandari, General Manager la Pashar Comimpex. Foto: Dan Călin / Print Magazin
O companie internațională prezentă și pe piața din România care a fost expozant la târgul de la Frankfurt pe Main este KMP. Din păcate, în standul acesteia, compania din România nu a fost reprezentată de nici un om. Însă am reușit să luăm opinia doamnei Adelina Portela, Director Sales International la KMP PrintTechnik AG: „Târgul merge foarte bine. Sunt mai puțini vizitatori decât anul trecut, dar calitatea contactelor stabilite este mult mai bună. Am avut discuții și cu clienți din România care au venit la târg și care sunt interesați de produsele noastre. Dar ei vor fi contactați direct de compania noastră din România. Piața românească este interesantă pentru noi, dar criza și situația internațională și-au făcut simțite prezența. Nu ne putem plânge de activitatea din România, dar ea nu a crescut prea mult. România deține cam 8% din activitatea întregului grup”.
Adelina Portela, Director Sales International la KMP PrintTechnik AG. Foto: Dan Călin / Print Magazin
Doamna Portela a dorit să ne împărtășească și care sunt problemele pe care compania sa le are în România: „Firmele românești au nevoie în continuare de educare în domeniu, aceasta fiind una dintre principalele activități ale reprezentanței noastre din România. Sunt probleme în special în ceea ce privește cartușele inkjet. Utilizatorii nu citesc instrucțiunile de utilizare ale acestora și dau vina pe produs. Dar nu este o problemă întâlnită doar în România, ci în toată Europa. Aș vrea ca aceasta să fie o glumă, dar ea este cea mai mare problemă pe care o avem”.
Sebastian Mureșan, General Manager la Sistelse și Seven Last Muse. Foto: Dan Călin / Print Magazin
În afară de expozanții citați mai sus, care sunt clienți vechi ai târgului, la Messe Frankfurt au participat în premieră alte două companii românești: „Am vizitat anul trecut acest târg și ne-am propus ca anul acesta să participăm ca expozant. Iată că am reușit acest lucru. Am venit aici să convingem oamenii că și în România pot fi făcute lucruri bune și noi, care nu existau până acum pe piață. Potențialii clienți au reacționat foarte bine, așa că sperăm să încheiem parteneriate cu distribuitori din mai multe țări: Austria, Germania, Finlanda, Olanda, Belgia. Facem export de vreo șapte ani, dar acum vrem să ieșim cu două produse noi pe care le-am creat la sfârșitul anului trecut: Papette și Light Bag. A meritat să venim, așa că vom fi aici și anul viitor”, a ținut să ne transmită la stand Sebastian Mureșan, General Manager la Sistelse și Seven Last Muse.
Foto: Dan Călin / Print Magazin
Ca expozanți la târgul Paperworld au debutat și cei de la Cardnovel, companie care se ocupă cu producția invitațiilor de nuntă și de botez: „Suntem la prima participare la un târg internațional, dar am fost expozanți la multe târguri de nunți în țară. Diferența este foarte mare, pentru că aici vorbim despre clienți care vor să distribuie produsele noastre, iar în țară vorbim despre clientul final. Am venit aici pentru a găsi distribuitori externi și a face export. Suntem pe un produs de nișă, invitațiile de nuntă și de botez, și de aceea nu ne așteptăm la o aglomerație mare a clienților. Am avut discuții, clienți sunt, dar nu ne adresăm pieței Germaniei. Nu știm dacă vom mai veni anul viitor, dar probabil că da. Avem prețuri bune la acest tip de produse, doar turcii stau mai bine la acest aspect”, ne-a precizat Bogdan Babalic, General Manager la Cardnovel SRL.
Bogdan Babalic, General Manager la Cardnovel. Foto: Dan Călin / Print Magazin
Am lăsat la sfârșit cea de-a șasea firmă românească anunțată că ia parte la evenimentul expozițional de la Frankfurt, inclusiv în catalogul Paperworld 2012, și anume compania Kronstadt Papier Technik, standul său fiind chiar primul pe care l-am căutat la târg. De ce? Pentru că atunci când am ajuns în fața standului specificat în programul expoziției, pe pazie era scris numele altei firme, iar la o masă erau doi chinezi care stăteau de vorbă. Nedumerit, m-am dus să întreb la biroul de informații, unde mi s-a spus că acolo era firma pe care o căutam, și nu alta, așa cum văzusem. Ocupat cu alte subiecte, n-am mai revenit la standul cu pricina, ajungând să mă întorc de la Frankfurt cu o dilemă nerezolvată: de ce ar plăti un român un stand la un târg din străinătate și ar trimite niște chinezi să-l reprezinte?…
Foto: Messe Frankfurt Exhibition GmbH /Pietro Sutera
Tendințe la Paperworld
Sustenabilitatea și calitatea sunt tendințele predominante în sectorul articolelor de papetărie și de birou, dar și orientarea ecologică. Totuși, se pare că la târgul din 2012 de la Frankfurt consumatorii au dat cea mai mare importanță calității: „După un aflux mare de produse ieftine din Asia, clienții au sesizat diferențele de calitate și s-au întors la produsele de brand, care au reușit astfel să recâștige mult teren”, confirmă Rolf Schifferens, președinte la Altenaer Kreis (AK), asociația brandurilor de producători de hârtie, de articole de papetărie și de birou. În afară de aceste criterii, culorile proaspete își aduc încă o dată contribuția importantă la succesul de piață.
Tendințe la Creativeworld
Dorința de a individualiza a fost factorul determinant din spatele tendințelor înregistrate la Creativeworld, bijuteriile și accesoriile realizate manual fiind cele mai populare. În acest context este importantă și calitatea foarte bună a produselor. Un impuls puternic a primit și individualizarea locuințelor cu produse și decorațiuni creative.
Tendințe la Christmasworld
Decorațiunile clasice de Crăciun au dominat piața, chiar dacă pomul de Crăciun poate fi un obiect artificial de artă în anumite ocazii. Fără putință de tăgadă, natura este cea mai importantă sursă de inspirație, mai ales în ceea ce privește finisajele albe sau cele strălucitoare. La Christmasworld s-a observat că albul și argintiul au fost predominante în acest sezon.