Tot Print este o tipografie care a perceput altfel criza decât majoritatea companiilor din piaţă, la începutul acestui an luând câteva măsuri de contracarare a efectelor ei. Unele au funcţionat, altele nu. Important este că situaţia generală a firmei este aproximativ la fel ca cea de anul trecut.
De şase ani, Tot Print face producţie publicitară (tipar digital de mari dimensiuni, afişe, flyer-e, cărţi de vizită în tiraje mici, dar şi finisajele necesare) şi import de utilaje şi consumabile pentru producţia publicitară. „Putem scoate un produs finit fără să apelăm la intermediari”, susţine Sorin Manda, directorul companiei. În schimb, când apar lucrări care se pretează pentru tiparul offset, firma apelează la cei doi-trei colaboratori pe care îi au, în funcţie de specificul lucrării respective. „La aceste tipografii reuşim să obţinem preţuri mai bune decât dacă s-ar duce clientul direct pentru că oferim şi consultanţă în DTP, utilaje sau consumabile. Noi facem creaţia grafică, trimitem lucrările deja pregătite şi avem un control asupra tiparului, oferind şi livrarea”, spune directorul. În schimb, partea de import de consumabile şi utilaje din domeniul de activitate al Tot Print nu a fost dezvoltată prea mult pentru că nu a fost timp pentru aşa ceva, iar acum nu este momentul prielnic. Totuşi, Sorin Manda apreciază că „atunci când situaţia va reveni la normal vom putea dezvolta şi această latură.”.
În ceea ce priveşte criza, ea s-a făcut simţită şi aici numai că în alt fel decât în alte companii, mai ales că au fost luate şi măsuri de contracarare. „Ştiam de la sfârşitul anului trecut că o să vină o perioadă mai dificilă. De aceea, la începutul acestui an am încercat să fim puţin mai agresivi pe partea de abordare a clienţilor şi am angajat oameni de vânzări pe care i-am trimis pe teren să contacteze clienţi noi. Mă aşteptam să fie mai puţine persoane care să vină la noi şi de aceea am încercat să trimit oameni pe teren.
Am testat această metodă trei-patru luni, nu a funcţionat şi am revenit la situaţia iniţială. Soluţia nu a fost eficientă şi am fost nevoiţi să reducem cheltuielile. Am avut o perioadă de cădere în aceste luni de mărire a cheltuielilor, după care am revenit”, ne explică directorul Tot Print.
O altă soluţie care a fost pusă în aplicare a fost să muncească mai mult şi să prelungească timpul de lucru. În plus, au micşorat marja de profit şi în felul acesta au reuşit să îşi păstreze clienţii. „Am încercat să cuplăm mai multe lucrări pentru a micşora preţul, chiar dacă am întârziat puţin cu predarea lor pentru că am aşteptat lucrări care să se potrivească din punct de vedere al costurilor fixe (tip de hârtie, tiraj etc.)”, spune Sorin Manda. O altă variantă aplicată de cei de la Tot Print a fost cea a barter-urilor. Au încercat să atragă clienţi de la care să poată cumpăra serviciile lor, acest schimb de servicii funcţionând foarte bine. Concluzia trasă de directorul companiei în ceea ce priveşte această perioadă grea prin care trecem a fost: „Am simţit criza prin prisma efortului mai mare pe care a trebuit să îl depunem”.
Suntem încă în perioada de cădere
Totuşi, se pare că această criză care a lovit piaţa poligrafică şi cu întârzieri la plata serviciilor oferite, nu a avut acest efect şi asupra Tot Print. Aşa estimează Sorin Manda:
„Cu încasările şi termenele de plată în acest an nu a fost mai rău ca în alţi ani. Se întâmplă şi probleme, dar acestea sunt riscuri pe care le-am prevăzut şi ni le-am asumat de la început. Când lucrezi foarte mult cu puţini oameni nu ai timp să faci o selecţie a clienţilor. Mergi pe ideea că trebuie să produci mai mult şi să încasezi mai mult. De aceea nu poţi fi foarte selectiv şi pot apărea şi clienţi care să producă surprize. Totuşi, există şi problema că nici ei nu încasează la rândul lor.”.
Pentru anul viitor firma va merge pe acelaşi drum ca şi în acest an, reprezentantul ei fiind mulţumit de măsurile luate. Totuşi „este bine să fii prevăzător şi să nu te arunci în a face investiţii şi a mări cheltuielile.
Înainte de criză am făcut un plan pe termen lung care cuprindea şi investiţii. Însă, după ce s-a întâmplat în acest an, am schimbat planul amânând investiţiile pentru momentul în care o va cere piaţa. S-a dovedit că a face un plan pe termen lung în România este riscant”, crede directorul Tot Print.
Tot el apreciază că sectorul publicităţii în care activează compania a înregistrat o scădere, dar nu la fel de spectaculoasă ca alte sectoare afectate de criză. Momentul revenirii la situaţia anterioară rămâne un mister, nefiind încă depăşit cel al căderii economiei noastre. „Revenirea la situaţia economică anterioară crizei va fi foarte lentă. Probabil că nici nu ne vom da seama când va trece criza. Acum suntem încă în perioada de cădere; nu s-a depăşit acest moment. Probabil că abia peste câţiva ani vom putea face un bilanţ şi ne vom putea da seama ce a fost şi când am început să ne revenim”, consideră Sorin Manda.