Hermann Anderl, Managing Director, Canon CEE, s-a întors în paginile revistei noastre. Dacă data trecută puteați să descoperiți de ce s-a implicat Canon în organizarea Campionatului Mondial de Schi de la Schladming, de data aceasta discuția a avut loc în România, iar acum interacțiunea a avut și o importantă tentă locală și regională. Însoțit de Nikolaus Lorenz, Sales & Marketing Director B2B la Canon CEE, și de Victor Matei și Petronius Secăreanu din partea conducerii Canon România, șeful Canon CEE a avut amabilitatea de a răspunde la câteva întrebări din partea Print Magazin.
Cu ce ocazie ați trecut prin țara noastră?
În primul rând, aș vrea să vă mulțumesc pentru oportunitatea pe care ne-o acordați, cea de a ne face cunoscută prezența aici nu doar pentru echipa locală, dar și pentru comunitatea de business românească. Asta, mai ales având în vedere importanța acestei piețe pentru Canon CEE, cartierul general pentru Canon România. Este un loc foarte important pentru Canon în ceea ce noi denumim regiunea europeană de sud-est, care se întinde din spațiul fostei Iugoslavii, un teritoriu destul de fragmentat, până la România și Bulgaria, plus insulele Cipru și Malta. Acest teritoriu reprezintă cam o treime din zonă așa cum o vedem noi. O altă treime se compune din Ucraina (care știm că este într-o situație dificilă acum) și țările vecine, adică Moldova și Belarus. Cea de-a treia treime este reprezentată de Kazahstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Tadjikistan și zona transcaucaziană – Georgia, Azerbaidjan și Armenia. Între aceste trei locuri destul de fierbinți, România are un rol foarte important.
Cu România într-un loc de lider în zonă, venim aici destul de regulat să vizităm echipa locală de vânzări, să vizităm clienți din zonă și să ne informăm la fața locului. Împreună cu managementul local, din care Petronius, bineînțeles, face parte, punem la punct strategiile și tacticile de adoptat în funcție de nevoile cumpărătorilor.
Problemele apărute în ultima vreme în această parte a lumii, precum cele din Ucraina, au afectat și afacerile Canon în regiune?
Noi ne adresăm atât organizațiilor, cât și clienților persoane fizice. Desigur, apare o vulnerabilitate când vorbim despre piața consumer, pentru noi și pentru toți ceilalți, atunci când clientul se gândește să facă altceva cu banii decât să-i cheltuiască pe electronice și pe gadgeturi, cum e cazul acum cu situații serioase în anumite regiuni. Vedem cum cheltuielile consumatorilor sunt destul de limitate și sunt la un nivel mai scăzut. Și nu este doar cazul Ucrainei, din păcate. Un alt exemplu de piață în care comportamentul consumatorului final se modifică este Bosnia.
Nu veniți la Ipex.
Nu venim la Ipex, însă ne vom organiza propriul eveniment. Începând cu jumătatea lunii mai, la Poing, lângă München, unde este centrul nostru de producție, cercetare și dezvoltare pentru mașinile de tipar cu alimentare continuă. Despre acestea pot să anunț că sunt mândru că au foarte multe instalări în România. Țara dumneavoastră este liderul întregii regiuni Europa Centrală și de Est la instalările de mașini roll-to-roll. Suntem pe cale să mai lansăm o soluție în regiune, axată în principal pe tiparul tranzacțional alb-negru. Aici propunem o aplicație care implică tiparul color. Cu puțină imaginație, adăugând tiparul alb-negru peste tiparul color în aplicații precum mailing-ul, ai la dispoziție după aceea o gamă mult mai largă de servicii de oferit clienților. O factură, de exemplu, nu trebuie să fie color, dar ea mai are, de obicei, un spațiu alb liber, care poate fi folosit pentru altceva. Multe companii din alte țări vând deja acel spațiu altor organizații, pentru a-și tipări propria reclamă acolo. Managementul acestui spațiu alb este asigurat de un soft disponibil din partea Canon/OCE și este foarte important, pentru că de multe ori dimensiunile spațiului alb respectiv diferă de la o chitanță sau factură la alta, iar mașinile trebuie să imprime corect. Și discuția este și mai complicată atunci când amesteci tiparul alb-negru cu cel color. De obicei, la tiparul alb-negru folosești toner, pe când la cel color folosești cerneală.
Canon, fiind lider mondial în domeniul tiparului cu alimentare continuă, cu o cotă de piață de circa 60%, dacă nu greșesc, este limitat de spațiu atunci când participă la un târg. O astfel de mașină, atunci când este instalată, are o lungime de circa 30 de metri. În loc s-o demontăm și s-o reinstalăm în alt loc să facă ceea ce poate face la situl unde produce, am decis să aducem noi clienții direct la noi. Acolo vor putea să vadă mașina în acțiune și se vor putea bucura de cea mai mare atenție din partea Canon.
Să vorbim despre cercetarea de la Canon.
Ce pot să vă spun este că de la an la an Canon a investit același procentaj din venituri în cercetare – dezvoltare, am pregătit terenul pentru viitor. Avem o experiență solidă în ceea ce privește înregistrarea de patente pentru tehnologii noi. Dacă ne uităm la statisticile U.S. Patent Office, suntem mereu între primele trei companii ca număr de patente înregistrate în Statele Unite în fiecare an. Procedând constant la această activitate, de înregistrare a drepturilor de autor, indiferent dacă este vorba de produse individuale sau de tehnologii fundamentale implementate apoi în diverse proiecte, respectăm o politică de bază a companiei Canon.
Într-adevăr, înregistrarea de patente a devenit o activitate atât de importantă și de susținută încât seamănă deja cu o industrie în sine. Au apărut chiar și războaie în instanță pentru patente. Ați avut parte de astfel de probleme la Canon?
Din ce știu, nu. Dar, așa cum ați menționat, înregistrarea patentelor este foarte importantă. Ea este echivalentă cu a demonstra că ai nivelul tehnic necesar pentru a dezvolta tehnologii avansate și pe viitor. Fie ele evoluționare sau revoluționare. Un element-cheie pentru viitor îl reprezintă faptul că trebuie să fii proprietarul tehnologiei. În momentul în care deții tehnologia și ești și proprietarul ei, libertatea de a o folosi este una mult mai largă decât atunci când lucrezi cu o tehnologie pentru care plătești licență și ai drepturi limitate din partea titularului patentului.
Când ați apărut prima dată în paginile revistei noastre, participați din partea Canon la un campionat mondial de schi, unde compania dumneavoastră s-a implicat. Ca să nu vorbim doar despre tehnologii și business, trebuie să vă întrebăm și în ce alte proiecte s-a mai implicat organizația dumneavoastră.
Noi tratăm cu mare seriozitate conceptul de Corporate Social Responsibility (CSR), acest lucru face parte din abordarea noastră care presupune trăitul și muncitul împreună pentru binele comun. Vrem să fim buni cetățeni, așa că ne aliem cu organizații precum WWF. Sau pot aminti despre proiectul pe care l-am avut cu Crucea Roșie în Slovenia. Suntem foarte preocupați și de amprenta de carbon generată de producție sau de utilizarea aparaturii noastre. Ne asigurăm că ceea ce facem este sustenabil și că are un impact minim asupra mediului.
Care este mesajul dumneavoastră pentru piața românească?
Fiind activi și pe piața B2B, și pe cea consumer, este destul de greu să venim cu un singur mesaj. Dacă ar fi să rezumăm totul la un singur mesaj, atunci am vrea să fim percepuți drept o companie la care clientul poate apela pentru orice. Dacă e vorba despre o organizație, atunci cu Canon poți avea documentul, dacă ești utilizator casnic, atunci poți cu noi să ai poza, imaginea. Și atunci, fie că vorbim despre documentul respectiv sau poza respectivă, Canon este compania căreia i te poți adresa pentru a-ți rezolva aceste nevoi de la un capăt la altul: obținerea datelor, procesarea datelor, tipărirea datelor, arhivarea lor, recuperarea lor. Nu vrem să fim văzuți doar drept compania care produce camere foto bune. Portofoliul nostru de produse este mult mai bogat.
„Suntem foarte mulțumiți de activitatea și rezultatele Canon România, ei sunt lideri în regiunea din care fac parte, pe majoritatea segmentelor de produse Canon.” – Hermann Anderl