Default

Marile târguri germane, trenul poligrafiei românești spre piețele internaționale

• Bookmarks: 1518


Concentrate pe lupta de pe piața internă, foarte puține firme din industria grafică românească și-au etalat oferta în ultimii 20 de ani pe plan extern, ratând an după an oportunitățile de a ieși la export. Această stare de fapt poate fi observată în chiar locul unde se bate palma, se vinde și se cumpără: la marile târguri internaționale. Chiar dacă o fac încet și timid, românii încep să prindă curaj, oferta lor regăsindu-se și la începutul acestui an la câteva dintre cele mai mari târguri din lume organizate de Messe Frankfurt.


Christmasworld 2013. Credit foto: Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Pietro Sutera

Despre rolul și importanța pe care le au pentru industria poligrafică mondială marile târguri din Germania – cum ar fi drupa, Interpack sau Fespa -, nu trebuie să mai convingem pe nimeni. Însă oportunitățile tipografiilor românești de a intra pe piața europeană nu se regăsesc decât într-o mică măsură la aceste târguri de tehnologie, ci la o serie de evenimente expoziționale specializate, unele chiar din segmentul bunurilor de larg consum. Deși puține, există și firme românești din industria poligrafică și din domeniile conexe care deja expun, unele de ani buni, la târgurile germane cu notorietate. Pentru că merită evidențiată, străduința acestor firme de a investi în promovarea ofertei românești la export a făcut întotdeauna obiectul reportajelor „Print Magazin”.

Anul acesta, prima ocazie de a fi alături de expozanții români la târgurile externe s-a ivit în ianuarie, cu prilejul târgurilor „Paperworld”, „Creativeworld” și „Christmasworld” de la Messe Frankfurt – cele mai mari evenimente pe plan mondial de gen. Ca și în 2012, invitația la aceste evenimente a venit de la doamna Anca Murar, șefa Expo Sales Promotion, reprezentant în România pentru Messe Frankfurt și Messe Düsseldorf. Tot doamna Murar ne-a invitat să luăm parte și la târgul „Ambiente”, organizat de Messe Frankfurt în perioada 15-19 februarie 2013, ocazie pe care am ratat-o din cauze obiective.

Cine din România a expus anul acesta la „Paperworld” și „Christmasworld”

La Paperworld 2013, din sectorul tipografic au expus producătorul de pungi decorative din hârtie „Seven Last Muse”, producătorul de invitații pentru nuntă și botez „Cardnovel” și tipografia „Crist 1” – toate din București -, tipografia „Amba C. Product” din Brașov și „Bisbags”, producător de ambalaje din hârtie din Bistrița-Năsăud.

Pe segmentul rechizitelor și papetăriei au expus „Total Office Trading” din București și „Pigna România Impex” din Buftea (Ilfov). De asemenea, tot în cadrul Paperworld 2013 au mai expus furnizorul de echipamente tipografice „Kronstadt Papier Technik” (împreună cu partenerul chinez SHM) și furnizorul de cartușe pentru imprimante „Producton” din București.

România și-a afișat oferta și la târgul „Christmasworld”, unde au expus două firme din Cluj Napoca: „Prodglob Clasic Glass”, fabricant de decorațiuni din sticlă pentru Crăciun, și furnizorul de sisteme de iluminare „Neonlighting”.

Ce au declarat expozanții români de la „Paperworld” 2013

Vizitarea expozanților români de la „Paperworld” 2013 a debutat la standul „Seven Last Muse”, unde deja eram așteptat de reprezentanții firmei, frații Sebastian și Silviu Mureșan, alături de mezina Andreea Mureșan. Dialogul purtat în standul „Seven Last Muse” cu Sebastian Mureșan, directorul general al companiei, a început prin evaluarea modului în care firma bucureșteană s-a prezentat anul acesta la „Paperworld”, comparativ cu ediția din 2012, când a expus pentru prima oară la Frankfurt. „Anul trecut a fost mai mult o experiență, din care am învățat cum trebuie să ne pregătim pentru a participa acum. Este complet diferit față de ceea ce se întâmplă în România la un târg specializat. Am muncit un an de zile și rezultatele se văd. Avem o altă prezentare și suntem văzuți cu alți ochi. Chiar am întâlnit persoane care n-au crezut că produsele sunt făcute în România. Ne place să credem că am convins anul acesta față de anul trecut.”


Silviu Mureșan de la „Seven Last Muse” oferă explicații unor vizitatori europeni la „Paperworld”. Foto: Titi Amzăr

Pentru că au învățat foarte mult din prima prezență la „Paperworld”, mai ales din greșeli, frații Mureșan au venit în 2013 cu lecțiile făcute. În anul pe care l-au avut la dispoziție, au schimbat considerabil modul de prezentare a firmei. „Pe partea de marketing am schimbat multe – catalog, site-ul și magazinul on-line”, spunea șeful firmei, recunoscând că a plecat urechea și la observațiile primite anul trecut de la vizitatori în privința produselor. „Anul acesta am venit cu o serie de produse noi. Dacă anul trecut ne-am prezentat cu 72 de modele, acum avem 300. Până la sfârșitul anului, numărul modelelor noastre va urca la 500-600”, spunea Mureșan.

Schimbările aduse de Sebastian Mureșan s-au reflectat și în designul standului de la „Paperworld” 2013, mult mai arătos decât cel de anul trecut. În plus, spațiul ocupat de „Seven Last Muse” a crescut de la 15 m2 la 18 m2.

Privitor la numărul de contacte pe care le-a avut la „Paperworld” 2013, Mureșan ne declara în penultima zi de târg că au fost mai puține decât anul trecut. „Vorbim însă de alte contacte față de cele de acum un an. Sunt contacte noi, care ni se par mult mai interesante.” Mureșan avea și un mic motiv de satisfacție. „Am luat chiar și trei comenzi. Nu sunt mari, dar ne motivează. Clienții au venit, au văzut și au comandat. Avem discuții zilnic și sperăm ca ele să se concretizeze în viitor. De exemplu, azi am avut o discuție foarte importantă cu reprezentanții unui mare lanț de retail din Vest.” Cu toate acestea, Mureșan considera că i s-a părut că traficul a fost în scădere față de edițiile precedente, începând cu 2008, când a vizitat prima oară târgul. „Dar, până la urmă, nu știu cât contează traficul și cât contează calitatea vizitatorilor care vin la târg.”

Întrebat dacă dorește să expună la „Paperworld” și în 2014, Sebastian Mureșan a declarat că „șansele să participăm și anul viitor sunt de 99%, pentru că am prins gustul…”. Iar acest gust a fost stimulat de prima participare la târgul de papetărie din Frankfurt. „Am luat o singură comandă la «Paperworld» 2012, după care, anul trecut, am lucrat destul de mult export pentru Germania pe partea de pungi din hârtie”, afirma Mureșan.


Silviu Mureșan, Andreea Mureșan și Sebastian Mureșan în standul „Seven Last Muse” de la „Paperworld”

Despre participarea și la alte târguri externe din 2013, Mureșan afirma că dorește să expună și la alte târguri, dar va face o selecție a acelor evenimente care se potrivesc cel mai bine cu oferta companiei. Între timp, la nici jumătate de lună după dialogul avut la „Paperworld”, pe producătorul de pungi decorative din hârtie l-am regăsit și între expozanții de la târgul „Ambiente”, organizat tot la Messe Frankfurt. În afara interesului pentru târgurile externe, Mureșan ne-a declarat că acordă atenție și expozițiilor din România, compania sa urmând să participe în 2013 la minim 10 târguri locale.

Spate în spate cu standul bucureștenilor de la „Seven Last Muse”, la “Paperworld” i-am regăsit pe cei de la „Amba C. Product” din Brașov, tipografie care anul acesta împlinește 20 de ani de activitate. Prezenți în premieră la târgul de la Frankfurt, atât ca expozanți, dar și ca vizitatori, soții Aura și Călin Cireș, patronii companiei, au încercat să-și facă cunoscută oferta tipografiei pe piața europeană.

Interlocutorul „Print Magazin” a fost chiar directorul general al tipografiei, domnul Călin Cireș, care, după cele trei zile petrecute la târgul din Frankfurt, ne-a declarat: „Primele două zile au fost mai grele, în principal din cauza traficului scăzut de vizitatori. Poate pentru că a fost sâmbătă și duminică”. „Astăzi, pentru că este luni, văd că traficul de vizitatori a crescut simțitor”, a mai adăugat acesta.


Călin Cireș, director general „Amba C. Product”, la târgul „Paperworld” 2013. Foto: Titi Amzăr

Chiar dacă părea nemulțumit de numărul de vizitatori, Călin Cireș recunoștea că a stabilit și ceva contacte la „Paperworld” și că are și cereri de ofertă din Europa. „Pentru că știu că nu putem să le oferim oferte în timpul târgului, mulți ne-au promis că ne vor trimite cereri de preț după închiderea expoziției. În privința produselor pe care le-am expus aici, vizitatorii pe care i-am avut în stand au fost mulțumiți de ce au văzut”, a detaliat directorul. Despre segmentele de produse de care au fost interesați vizitatorii standului său, Călin Cireș spunea că atât pungile din hârtie, cât și cutiile din carton rigid au fost în centrul atenției. „Am sesizat interes chiar și pentru materiale promoționale. Deși nu m-am așteptat, un vizitator din Belgia era interesat de parasolarele din carton pe care le-am expus. Nici nu prea am văzut în Occident parasolare pe parbrizele mașinilor”, ne-a povestit acesta.

Cât a meritat pentru tipografia brașoveană investiția făcută în standul de la „Paperworld”? „Nu știu ce să zic”, ne spunea Călin Cireș la Frankfurt, considerând că, în general, nu se așteaptă să-și scoată investiția după participarea la astfel de târguri. În același timp, domnia sa ne-a declarat că nici în țară nu prea a mai participat la târguri. „Nu că a fost criză sau altceva, ci pentru că târgurile din România nu sunt organizate cum trebuie. Dar, după părerea mea, și în Germania mai au ceva lacune în privința organizării. De-a lungul anilor, am învățat că de la un târg nu poți să te aștepți să faci afacerea vieții sau să-ți scoți măcar cheltuielile. Dacă aștepți asta, mai bine stai acasă… Importante sunt contactele pe care le stabilești la un târg și sunt oameni care te caută și după trei ani”, considera în ianuarie mai-marele de la „Amba C. Product”.

Un alt expozant din România care a debutat la „Paperworld” a fost producătorul de pungi și ambalaje din hârtie „Bisbags” din Petriș, Bistrița-Năsăud, reprezentat la Frankfurt de către doamnele Marioara și Iulia Simona Doci, mamă și fiică, managerii companiei. Chiar dacă frumoasele doamne de la „Bisbags” nu s-au lăsat convinse să pozeze pentru “Print Magazin” în standul de la „Paperworld”, doamna Marioara Doci a avut amabilitatea să răspundă la câteva întrebări ale revistei.


Standul firmei „Bisbags” de la „Paperworld” 2013. Foto: Titi Amzăr

Despre participarea ca expozant la „Paperworld”, doamna Marioara Doci ne spunea că, deși s-a hotărât destul de târziu, îi pare bine că a venit să expună la Frankfurt. În privința produselor pe care le-a etalat în stand, doamna Doci ne-a declarat că a încercat să aducă din fiecare categorie de articole pe care le produce tipografia: pungi de hârtie pentru shopping; pungi în „V” destinate ambalării produselor de panificație, patiserie și farmacie; și hârtie tipărită pentru ambalarea cadourilor sau pentru industria alimentară. „Unul dintre motivele pentru care am decis să participăm la «Paperworld» a fost să promovăm un produs nou, este vorba de hârtia cu polietilenă. Intenția noastră este să promovăm acest produs și pe piața europeană, nu doar în România”, ne-a explicat doamna Doci. Cu destui competitori la „Paperworld” care ofereau acest tip de produs, directorul „Bisbags” era, totuși, optimist. „Sperăm să avem succes”, a menționat doamna Doci.

Întrebat despre categoriile de produse care au suscitat atenția vizitatorilor standului „Bisbags”, managerul tipografiei ne-a declarat că interesul a fost împărțit în mod egal. „Spre surprinderea noastră, au fost căutate și pungile în «V», cu toate că specificul târgului nu include această categorie de ambalaje”, considera doamna Marioara Doci.

Șansa să regăsim „Bisbags” și pe lista expozanților ediției din 2014 a târgului „Paperworld” n-a fost exclusă de managerul companiei. „Deși nu vă pot da un răspuns 100%, participarea noastră depinzând de mai mulți factori, avem intenția să participăm și la târgul de anul viitor”, declara doamna Doci.

În secțiunea „Paperworld” rezervată papetăriei, rechizitelor și altor articole conexe, am reușit să intrăm în dialog cu reprezentanții firmei „Total Office Trading” din București. Din 1995 pe piața rechizitelor școlare din România, „Total Office Trading” este un alt expozant român debutant la „Paperworld”. Cu un stand suficient de mare pentru a atrage atenția vizitatorilor și cu o ofertă de produse care rivaliza cu cea a marilor expozanți din târg, pe șefii de la „Total Office Trading” – domnul Hussam Hbous, director general, și doamna Ina Lazăr, director executiv – i-am găsit într-un moment de bucurie, după o întâlnire de succes cu reprezentanții companiilor Disney și Mattel. Interlocutor ne-a fost domnul Hussam Hbous, sirian la origine stabilit în România, unde a venit la studii în urmă cu mai bine de trei decenii. De altfel, apartenența boss-ului „Total Office Trading” la spațiul Levantului am simțit-o din plin în ospitalitatea cu care am fost întâmpinat.


Reprezentanții firmei „Total Office Trading”, în standul companiei de la „Paperworld”. Foto: Titi Amzăr.

Prima întrebare adresată șefului „Total Office Trading” s-a referit la cum apreciază, după trei zile de târg, participarea companiei sale la acest eveniment expozițional și dacă a meritat investiția. „Participăm pentru prima oară la «Paperworld» și consider că lucrurile se prezintă foarte bine. Deși nu ne-am așteptat, am avut mulți vizitatori, din țările în care avem drepturi de vânzare pentru produsele noastre (n.r. articolele fabricate de companie sunt personalizate cu caractere din desene animate la modă, cele mai multe aparținând Disney și Mattel). Am avut chiar și vizitatori din țară”, ne-a declarat Hussam Hbous la Frankfurt.

În privința motivelor de bucurie de care aminteam mai sus, acestea ne-au fost explicate de șeful companiei. „În urma discuțiilor pe care le-am purtat cu cei de la Disney și Mattel, înainte să veniți dumneavoastră, am primit acceptul să intrăm pe piețele din Macedonia, Serbia și Bosnia-Herțegovina. Sunt piețe mici, dar în plină dezvoltare. Pentru noi sunt foarte importante și considerăm că am făcut un pas înainte”, spunea Hussam Hbous. Dincolo de extinderea pe piața regională, Hussam Hbous ne-a povestit și despre oportunitățile de a intra pe unele dintre cele mai importante piețe din Europa de Vest. „Astăzi l-am avut la stand pe unul dintre cei mai mari angrosiști, care a promis niște lucruri foarte frumoase. Dânsul a promis să cumpere de la noi, pentru piața britanică, produsele pe care noi le fabricăm în China. Avem ceva promisiuni chiar și pentru Spania. Pentru noi este foarte bine”, a menționat directorul.

Despre produsele „Total Office Trading” pe care vizitatorii occidentali le-au apreciat la „Paperworld” 2013, șeful companiei spune că acestea sunt fabricate în China, Taiwan, Malaiezia și Indonezia.

În contextul întâlnirii pe care am avut-o la târgul de la Frankfurt, domnul Hussam Hbous a dorit să ne vorbească și despre o problemă care există în România în domeniul pe care activează compania sa. „Din păcate, noi nu mai avem niciun târg în România la care să-ți poți prezenta oferta pe care o ai pe piața de profil. Pe timpuri, Camera de Comerț și Industrie făcea un târg de papetărie, primăvara și toamna, în Eforie Nord sau în Neptun. Chiar dacă serviciile oferite de organizatori erau proaste, târgul era foarte bun pentru noi, aducând toate firmele specializate din țară, iar cumpărătorii – angrosiști, librării etc. – puteau comanda din timp. Acum nu mai există niciun târg. Privind în urmă, pot să spun că de la acele târguri am și pornit, unde ne prezentam oferta pe o măsuță… Iată că, după atâția ani, azi ne prezentăm oferta la cel mai mare târg din lume”, ne declara directorul „Total Office Trading”.

La sfârșitul întâlnirii, l-am întrebat pe Hussam Hbous ce își propune pentru anul viitor. „Pot să spun că plec fericit de la acest târg. Sincer, nu m-am așteptat să avem succes – am venit chiar cu puțină frică. Am făcut o investiție în acest târg și nu îmi pare rău. Sper ca după târg să și colaborăm cu cei cu care ne-am întâlnit aici. Anul acesta am avut un stand de 18 m2 și doresc ca la ediția din 2014 să creștem această suprafață la 40 m2 și să prezentăm mai multe produse”, a încheiat șeful „Total Office Trading”.

Număr record de expozanți români la „Ambiente” 2013

Pentru segmentul bunurilor de larg consum – de la cadouri, decorațiuni interioare, design și accesorii de interior, textile, produse din porțelan și sticlă -, târgul „Ambiente”, organizat anual de Messe Frankfurt, poate fi comparat cu ceea ce drupa reprezintă pentru industria grafică mondială. Pentru cinci zile, vizitatori și comercianți de pe întreg mapamondul au intrat în contact cu noi produse, tendințe și colecții care le vor ține aprins interesul pe întreg parcursul acestui an.

Reprezentând un domeniu diferit de aria de interes a revistei, târgul „Ambiente”, organizat de Messe Frankfurt la jumătatea lunii februarie 2013, a atras o participare masivă din partea companiilor românești, net superioară față de edițiile din trecut, mai ales că la acest eveniment România a avut pavilion național, susținut cu fonduri de la bugetul de stat. Paradoxal, „Seven Last Muse”, singura tipografie autohtonă care și-a etalat oferta la „Ambiente”, și producătorul de articole din ceramică „Apulum” din Alba Iulia au participat pe cont propriu la acest târg. În total, la „Ambiente” au participat 32 de companii românești, multe dintre acestea fiind mari producători de sticlărie și ceramică.

Pentru că nu am reușit să-i vizităm standul de la „Ambiente” 2013, așa cum am promis, l-am vizitat pe Sebastian Mureșan la sediul companiei pentru a afla cum evaluează participarea „Seven Last Muse” la evenimentul expozițional din februarie. La întrebarea dacă a fost mai benefic târgul „Ambiente” pentru compania sa decât „Paperworld”, Mureșan ne-a declarat: „Nu se poate spune că am fost mai avantajați la târgul «Ambiente», pentru că vorbim de două segmente diferite de piață, cu un alt public, cu alți consumatori”. Faptul că au avut stand în secțiunea dedicată cadourilor și decorațiunilor interioare de la „Ambiente” a fost catalogat ca benefic de directorul general al producătorului de pungi decorative. În schimb, referitor la numărul de vizitatori pe care i-a avut la standul de la „Ambiente”, Sebastian Mureșan recunoaște că acesta a fost mai mare decât la târgul „Paperworld”. Ecoul vizitelor clienților europeni a și început să apară. „Vin cereri de ofertă, trimitem oferte, purtăm discuții – lucrurile se mișcă”, ne-a declarat șeful „Seven Last Muse”. Dacă vor primi și comenzi de pe piața vestică în următoarea perioadă, Mureșan este hotărât să participe și la ediția „Ambiente” de anul viitor. Pe de altă parte, acesta recunoaște că nu poți să te faci cunoscut pe plan extern participând o singură dată la un târg. „Este foarte important ca lumea să te vadă acolo. Însă nu este ușor să participi, mai ales din punct de vedere financiar.”

„Paperworld”, „Christmasworld”, „Creativeworld” și „Ambiente” în cifre

Conform datelor statistice preliminare oferite de Messe Frankfurt, cele patru târguri au reușit și în acest an să-și îndeplinească obiectivele, ba chiar să depășească așteptările organizatorului în cazul „Ambiente”, atât ca număr de expozanțI, cât și de vizitatori.

Ca număr total de expozanți, la târgurile „Paperworld”, „Creativeworld” și „Christmasworld” 2013 au expus 2.967 de firme din 66 de țări, aproximativ la fel ca anul trecut. Chiar dacă au reușit să atragă ceva mai puțini vizitatori decât la ediția de acum un an, 83.306 vizitatori în 2013 față de 86.541 în 2012, organizatorii se declară mulțumiți de audiența avută de târgurile din ianuarie menționate.

Surpriza a fost târgul „Ambiente”, care, în ciuda dificultăților economice pe care le înregistrează multe dintre națiunile lumii, a reușit să atragă participarea a 4.688 de expozanți din 81 de țări, în creștere cu 158 de firme față de 2012. Și în ceea ce privește numărul vizitatorilor, cifrele de la „Ambiente” sunt de succes: cca 140.000 de vizitatori anul acesta, față de 138.058 anul trecut.

Celor curioși să afle câți români au vizitat târgurile menționate le oferim câteva date statistice întocmite de Messe Frankfurt. Deoarece târgurile „Paperworld”, „Creativeworld” și „Christmasworld” s-au desfășurat în același timp și intrarea a fost comună, defalcarea numărului de vizitatori pe fiecare eveniment s-a făcut în funcție de opțiunile de interes exprimate de vizitatori în formularul completat la eliberarea legitimației de acces. Cu siguranță, foarte mulți dintre vizitatorii care au declarat că sunt interesați în special de unul dintre cele trei târguri le-au vizitat și pe celelalte.

La „Paperworld” 2013, dintr-un total estimat la cca 45.360 vizitatori, 469 de persoane au provenit din România. În schimb, „Christmasworld” a fost în centrul interesului pentru 254 de români, dintr-un total estimat la 30.641 de vizitatori care și-au exprimat interesul pentru acest târg. Deoarece cifrele statistice despre „Creativeworld” 2013 menționează interesul a doar 7.205 vizitatori, numărul românilor interesați de acest târg nu a mai fost menționat de organizatori. În ceea ce privește „Ambiente”, datele de la Messe Frankfurt relevă că 549 de români ar fi fost prezenți la eveniment, cu 26 de vizitatori mai mult ca anul trecut.

Similar Posts:

comments icon0 comments
0 notes
518 views
bookmark icon

Write a comment...