După o decadă de declin, generată de criza economică globală, la care se adaugă profundele schimbări tehnologice, piața tiparului european a început să crească ușor, tendință care se va păstra și în anii următori.
O piață dominată de micile întreprinderi
Piața europeană a tiparului este dominată de firme familiale, de societăți mici și microîntreprinderi, care generează produse și servicii destinate, în cea mai mare măsură, piețelor interne. Adică, exporturile pot fi considerate mult mai mici în raport cu producția destinată consumului intern și cu achizițiile intracomunitare (în comparație, de exemplu, cu piața asiatică de profil, unde situația este diferită). Dacă ne raportăm doar la Uniunea Europeană, aceste companii specializate în tipar (pe suporturi precum hârtia, plasticul sau textilele) însumează o cifră de afaceri anuală deloc de neglijat, cu o medie estimată de aproximativ 88 milioane de euro, potrivit portalului Comisiei Europene, dedicat industriei tiparului.
Industria tipografică este una importantă și are o tradiție îndelungată pe continentul european. Sectorul este interconectat cu alte industrii, cum ar fi cele forestiere, de prelucrare a lemnului, celuloză și hârtie și altele.
Principalii competitori ai companiilor europene sunt cei din țările cu costuri reduse ale forței de muncă, în special din Asia.
Câte companii își împart piața
Industria tiparului este un angajator important, care oferă numeroase locuri de muncă pentru lucrători cu competențe ridicate și ingineri specializați.
În Uniunea Europeană, în industria tiparului activează nu mai puțin de 120.000 de companii, care oferă, în prezent, locuri de muncă pentru 770.000 de angajați, susțin experții Comisiei Europene. Aceste cifre indică o medie de circa 6 angajați pentru o întreprindere tipografică europeană, de aici și caracterizarea că această piață este dominată preponderent de micile companii familiale. Cifra de adaceri medie, care revine din calcul pentru fiecare întreprindere din UE este de aproximativ 734.000 de euro.
În prezent, industria europeană a tiparului se confruntă cu provocările schimbării comportamentului consumatorilor (trecerea la comunicarea digitală fiind mai mult decât evidentă), dar și cu concurența țărilor din afara Uniunii Europene. Presiunea puternică a prețurilor se face simțită tot mai puternic, iar importurile din China au crescut de mai bine de patru ori (adică cu 300%), în cursul ultimului deceniu.
Creștere pozitivă pentru următorii cinci ani
În ansamblu, piața europeană a tiparului (care include și piața de profil din UE, scoțând astfel din discuție eventualele contradicții privind evoluțiile care privesc Brexit-ul), a însemnat, potrivit estimărilor companiei de cercetare a pieței, Smithers Pira, o suma destul de importantă, de 158 de miliarde de euro, la nivelul anului trecut.
Anul 2018 a fost marcat de o creștere pozitivă a pieței cu 0,3%. Este vorba de o creștere ușoară, însă importantă, după un deceniu de declin, susțin experții companiei de cercetare, specializată în industria tiparului și ambalajelor. Și cum estimarea este în creștere pentru toată perioada 2018-2023, prognoza pentru anul 2023 este de 160 de miliarde de euro rezultate din industria tiparului. Astfel, creștere medie anuală a pieței tiparului european va fi de aproximativ 400 de milioane de euro. Va fi o creștere ușoară, însă benefică industriei, mai ales dacă ținem seama că perioada următorilor ani va fi una de stabilizare a capitalului, de redresare a activităților din domeniu. Costurile în creștere cu energia, cu forța de muncă și cu materia primă vor trebui atent analizate de producători pentru ca reducerile de marje de profit să fie diminuate cât mai puțin.
Declin ușor pentru tiparul clasic
Dacă pe ansamblu cifra de afaceri generată de industria tiparului va fi în creștere ușoară, un ușor declin va fi înregistrat la producția de tipăritură, în echivalentul paginii de format A4. În 2018, echivalentul la tipar în format raportat la A4 a fost de 12,6 miliarde coli. Această ușoară scădere este una anticipată, „simptomatică” (după cum susțin analiștii din domeniu) având în vedere alinierea industriei tipografice europene la tendințele de tipărire, la modelele de afaceri manifestate pe celelate continente, mai ales că discutăm de o piață aflată în evoluție mai mult decât evidentă, au conchis cei de la Smithers Pira.
Experții Comisiei Europene atrag atenția că actorii pieței tiparului trebuie să acorde o atenție deosebită și eventual să-și diversifice activitățile (producția și serviciile) în direcția tehnologiilor flexografice, a managementului bazelor de date (oferite ca supliment la tiparul propriu-zis) și, în special, a tiparului 3D.
160 de miliarde de euro
este valoarea estimată a pieței tiparului european, în ansamblu, la nivelul anului 2023, potrivit estimărilor Smithers Pira;
0,3%
reprezintă creșterea anuală, la nivelul anului 2018, a pieței tiparului european, după o scădere de zece ani;
300%
importurile din China, în sectorul industriei tipografie din Uniunea Europeană, au crescut de mai mult de patru ori (adică cu 300%), în perioada ultimilor zece ani;
12,6 miliarde
este echivalentul în coli format A4 a tiparului realizat în industria de profil europeană, la nivelul anului trecut;
120.000
reprezintă numărul total al companiilor (preponderent mici), care activează în industria tiparului din Uniunea Europeană.
Similar Posts:
- Principala preocupare a producătorilor din industria de ambalaje vizează garantarea securității alimentare
- Exportul european de tipăritură de carte țintește 7 miliarde de euro anual
- De ce a scăzut producția de hârtie și carton în Europa
- Piața mondială a ambalajelor de sticlă va ajunge la 49 miliarde de euro în 2020
- La producția de hârtie, România are încă de recuperat pierderile din perioada crizei