Cristian Faur.
… să tipăriţi. Se pare că intuiţia nu i-a înşelat pe tipografii noştri în momentul în care au dat năvală să-şi cumpere utilaje în ultimii ani. E adevărat, mirajul banilor nerambursabili veniţi din acum însângeratul Bruxelles a contribuit şi el la această frenezie a shoppingului care, dacă ne întrebaţi pe noi, a şi stat la baza creşterii cifrei de afaceri a industriei noastre în ultimii trei ani. Cu alte cuvinte, numerele în creştere au venit pe fondul creşterii cererii de maşini, din păcate, și nu al creşterii producţiei. Aşadar, avem o problemă: cum facem să avem o creştere sustenabilă şi una care să se vadă într-adevăr în buzunarele tipografilor şi nu doar în parcul de utilaje?
Vestea bună vine tot de undeva din străinătate, precum fondurile europene: surse foarte credibile din companii cu nume grele ne-au anunţat că producţia se mută dinspre vest spre est, adică spre noi. Aşadar, cine şi-a luat maşini şi vrea să facă producţie va avea această şansă pe termen mediu, dacă nu o are deja. Cam cum s-a întâmplat în domeniul confecţiilor, de exemplu. Dumneavoastră ştiţi deja vestea proastă, dar noi suntem obligaţi să o enunţăm, măcar pentru cei care nu s-au gândit la acest aspect până acum sau care sunt tentaţi să intre şi ei în business: din producţie câştigi cei mai puţini bani. Cele mai mici „margini” de profit sunt fix în producţie. Dar hei, măcar producţia dă de lucru oamenilor, dacă e să ne uităm la partea plină a paharului.
Dar vestea cu adevărat proastă este că minunea, e adevărat, nu va dura trei zile. În schimb, nici nu va ţine la infinit. Acest proces de migraţie a producţiei, exact ca în exemplul cu industria confecţiilor dat mai sus, va continua să meargă spre est şi va ajunge în alte zone, din ce în ce mai estice şi din ce în ce mai ieftine. Până atunci însă urmează o perioadă bună pentru printul românesc. Cel puţin asta ne-au spus nouă la FESPA oameni care ştiu ce vorbesc. Va fi de muncă, iar maşinile nu vor sta degeaba. Ce facem după? Mai e destul până atunci, însă soluţia este valabilă nu începând de azi, nici de ieri, ci a fost valabilă întotdeauna: servicii cu valoare adăugată mare. Personalizare, lucrări speciale, finisări deosebite, creaţie, originalitate, ştiţi despre ce vorbim. Mai puţin volum, mai puţină muncă şi mai mult creier. Şi mai mult profit, fireşte. Aici poate fi cheia nu doar a supravieţuirii, ci chiar a succesului.