Default

Primăvara anunță un val de scumpiri la hârtie

• Bookmarks: 16515


La sfârșitul anotimpului friguros, după o perioadă de relativ îngheț a prețurilor hârtiei și cartonului, majoritatea fabricanților anunță un nou val de scumpiri cu începere chiar de la 1 martie, ziua Mărțișorului. Deși creșterile de preț nu depășesc o valoare procentuală de 10%, această majorare nu face decât să producă și mai multă îngrijorare în rândul industriei tipografice, și așa destul de afectată de recesiune.

Cine și cu cât crește prețul hârtiei?

După deja anunțatele majorări a prețului hârtiei venite din partea câtorva lideri mondiali, precum Sappi sau M-real, un pluton destul de numeros de fabricanți au anunțat creșteri de preț pentru aproape întreg spectrul de produse.

Cu începere de la 20 martie, producătorul polonez Arctic Paper va creşte preţul hârtiei tipografice cu o marjă cuprinsă între 5-8%, majorare aplicată tuturor sorturilor de hârtie cretată fără pastă de lemn (CWF) și celor necretate fără pastă de lemn (UWF), măsură valabilă atât pentru coli cât și pentru role.

Și fabricantul italian Burgo Group a anunțat majorarea prețurilor hârtiei cretate și necretate fără pastă de lemn cu 6-8 procente, atât pentru coli cât și pentru role. Noile prețuri vor intra în vigoare pentru livrările europene începând cu jumătatea lunii martie 2011.

Din Germania, producătorul Papierfabrik Scheufelen – lider european pe segmentul hârtiei cretate premium – anunță de la 1 martie 2011 o scumpire cu 6-8% a prețurilor hârtiei cretate BVS (mat și lucioasă în coli) și pentru sortul BRO (mat, satinată și lucioasă, în role).

Pe segmentul cartonului pentru legătorie, Smurfit Kappa Solid Board anunță o creștere de preț cu 60 de Euro/tonă pentru toate tipurilor sale de substraturi rigide. Majorarea va intra în vigoare de la 1 aprilie 2011, aplicându-se tuturor livrărilor, inclusiv pentru produsele sale speciale precum Luxline, Displayline, Printline, Foodline, Bookline, Statline şi Puzzleline.

Sectorul ambalajelor este și el supus creșterilor de preț. Astfel, SCA Containerboard a decis majorarea în Europa a prețului kraftliner-ului albit cu 50 de Euro/tonă, cu începere de la 1 martie 2011. Este important de precizat că SCA Containerboard este unul din principalii furnizori europeni de materiale pentru industria cartonului ondulat. O majorare cu 50 de Euro/tonă a prețului pentru kraftlinier-ul albit va opera și producătorul finlandez M-real, dar din 15 aprilie 2011.

Și pentru cartonul ondulat s-au anunțat creșteri ale prețurilor. Papeteries du Rhin (Franţa) şi Carl Macher (Germania), ambele parte din grupul Kunert Gruppe anunţă creşterea preţului la toată gama de materii pentru cartonul ondulat, de 60 Euro/tonă. Noile preţuri se vor aplica tuturor livrărilor începând cu 1 martie 2011. Aceste măriri sunt necesare pentru a acoperi preţul crescut al fibrelor reciclate, substanţelor chimice şi serviciilor de transport, declară aceştia.

Cauza creșterilor de preț: costul materiilor prime

După cum am anunțat în ştirile anterioare, majorarea preţului hârtiei și cartonului este consecința creșterii costurilor de producție, în special cu materiile prime. Pentru a înţelege mai bine acest fenomen este bine de amintit faptul că tot de la 1 martie 2011, în Europa se va impune un nou plafon, mărit, al preţului celulozei tip NBSK (Northern Bleached Softwood Kraft – celuloză sulfat albită din pastă de lemn nordic de esență moale cu fibră lungă). Preţul curent în Europa variază între de 930 şi 950 USD/tonă. Dar, de la 1 martie acesta va creşte cu 30-50 USD/tonă, noul preţ fiind 980 USD/tonă CIF în porturile europene. Conform datelor oferite de publicațiile specializate pe industria celulozei și hârtiei, la acest nivel de preţ al celulozei NBSK se vor alinia de la 1 martie fabricanții: Botnia, West Fraser, Billerund, Canfor Pulp, Domtar, Mercer International, Södra şi alţii.

În Asia, producătorii chinezi de celuloză NBSK vor afișa din martie 2011 un preţ de 890 USD/tonă, iar cei din America de Nord unul și mai mare, de 990 USD/tonă.

Pe partea de materii prime, un exemplu de creştere a costurilor chimicalelor folosite în fabricarea hârtiei este cazul preţului dioxidului de titan (denumit și alb de titan), substanță adăugată în compoziţia hârtiei pentru a îi conferi opacitate și un grad mai mare de alb. În acest sens, cu începere de la 1 martie 2011, DuPont Titanium Technologies anunţă o creştere cu 225 Euro/tonă a preţului dioxidului de titan (TiO2) DuPont Ti-Pure în Europa. Aceasta majorare vine la scurt timp după ce DuPont crescuse preţul aceluiași produs cu 150 de Euro/tonă, la 1 ianuarie 2011.

Este de aşteptat ca mai toţi producătorii din Europa să mărească mai devreme sau mai târziu preţurile de vânzare ale hârtiei şi cartonului.

Pe termen scurt, măsura de aliniere a prețurilor hârtie la costurile materiilor prime, aflate și ele în continuă creștere, nu pare a genera probleme majore tipografiilor. Însă, pe termen lung, continuarea tendinței de scumpire a hârtiei va accelera un fenomen deja evident: marii consumatori de tipărituri își vor diminua considerabil volumele de lucrări tipografice – cu predilecție a celor destinate marketingului și publicității – sau chiar vor renunța treptat la acest instrument de comunicare tipărită optând pentru alte vehicule media mai ieftine și, nu în ultimul rând, interactive.

Similar Posts:

16 recommended
comments icon0 comments
0 notes
515 views
bookmark icon

Write a comment...