Default

Unde s-a blocat reforma din învățământ

• Bookmarks: 4291


Oferta facultăților în acest an este mult mai mare decât numărul absolvenților de liceu. Deși este clar că Bacalaureatul a băgat în faliment fabricile de diplome ale facultăților, fie ele de stat sau private, managerii universităților nu se gândesc la reorganizări sau diversificări ale ofertei educaționale și așteaptă în continuare un miracol.

Reforma din învățământ s-a blocat la porțile universităților deși intenția inițiatorilor a fost alta. Este al doilea an consecutiv în care promovabilitatea la examenul de Bacalaureat este undeva la jumătate, după ce mai bine de două decenii nu trebuia să faci un efort prea mare pentru a obține o astfel de diplomă. Examenul neselectiv de Bacalaureat desfășurat din 1990 până în 2010 a dat apă la moară universităților să mențină, bineînțeles cu complicitatea Ministerului Educației, un număr ridicat al cifrei de admitere în facultăți.

În acest an, situația a devenit critică și este de așteptat ca două treimi din totalul locurilor din universități să rămână neocupate, cu toate consecințele care decurg. În universitățile de stat și private sunt în prezent disponibile nu mai puțin de 300.000 de locuri, din care maxim 70.000 fără taxă. Numărul maxim de candidați nu va depăși 100.000 nici după ce se va organiza a doua sesiune de admitere din toamnă. În loc de a regândi organizarea învățământului superior, managerii acestor instituții au apelat la majorarea taxelor plătite de studenți. Taxele au fost majorate chiar și cu până la 50% în facultățile private și de stat. Problema mai gravă este că în ultimii ani, în goana după fonduri, universitățile de stat au copiat și aplicat metode folosite în universitățile private. Prestigioase instituții de învățământ superior au renunțat la examenele de admitere sau promovează admiterea formală, în baza unui simplu chestionar sau a notelor de la Bacalaureat. De asemenea, chiar și pentru examenele semestriale, standardele au fost mult coborâte pentru ca nu cumva promovabilitatea să aibă de suferit și să nu cumva să crească numărul celor care abandonează cursurile.

Interesant este faptul că, cel puțin în ultimii doi ani, reforma învățământului este implementată și acceptată mai ales în universitățile private, unde rectorii, speriați de eventuale consecințe negative, au preferat să aplice, de voie, de nevoie, recomandările Ministerului Învățământului sau ale autorităților de control. De exemplu, majoritatea universităților private au acceptat, e adevărat, cu mare greutate, desființarea unor departamente de învățământ la distanță pentru anumite specializări, în timp ce, la alte facultăți de stat, învățământul la distanță continuă să fie menținut deși calitatea cursurilor este cel puțin discutabilă. Însă trebuie menționat că nu această formă de învățământ este o problemă în sine, ci calitatea profesorilor și a cursurilor ridică probleme. Învățământul la distanță există în toată lumea și a fost dezvoltat tocmai pentru a veni în sprijinul celor care deja lucrează, dar preferă în același timp să continue să-și desăvârșească formarea profesională.

Universitățile private și de stat au la îndemână metode diverse și ușor de aplicat pentru a depăși actuala criză. Mărirea permanentă a taxelor universitare nu va duce nicidecum la ocuparea locurile rămase în facultăți și nici nu va da de lucru aparatului profesoral numeros. Asimilarea de programe de cercetare, dezvoltarea departamentelor de cercetare ar putea fi cea mai la îndemână soluție dacă există și baza materială necesară. De asemenea, reluarea unor cursuri postuniversitare în urma cărora absolvenții să obțină certificate de liberă practică în anumite domenii ar putea fi o altă soluție care să asigure funcționarea în continuare a unor departamente universitare.

Similar Posts:

4 recommended
comments icon0 comments
0 notes
291 views
bookmark icon

Write a comment...