Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/parisresidence/print-romania.ro/wp-content/themes/times/functions.php on line 7609
Ziarele, într-un an de cumpănă – Print Romania
Default

Ziarele, într-un an de cumpănă

• Bookmarks: 12410


Anul trecut, ziarele românești au fost lovite din plin de criza economică. Pe lângă faptul că la început de an au dispărut mai multe ziare importante, cum ar fi Ziua, Cotidianul, Business Standard sau Gardianul, ca să dăm câteva exemple sugestive, restul publicațiilor au întâmpinat greutăți financiare majore. Deși puține ziare au avut în continuare parte de investiții importante, cum ar fi Adevărul și Click, din același trust de presă, piața editorială tipărită a fost nevoită să-și reducă semnificativ cheltuielile. Astfel, majoritatea publicațiilor au apelat la numeroase măsuri de reducere a cheltuielilor, fie prin micșorarea salariilor, fie prin disponibilizări de personal. În paralel, au fost suprimate o serie de cheltuieli de întreținere sau chiar de desfășurare a activității curente, ceea ce a dus la afectarea actului jurnalistic într-o oarecare măsură.

Practic, 2010 a fost cel mai slab an al presei postdecembriste. Potrivit unei statistici date publicității în martie 2011 de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT), două ziare importante, Evenimentul Zilei și Adevărul, au terminat 2010 cu vânzări la jumătate față de începutul anului.

Singurul ziar care a vândut mai mult în decembrie 2010 decât în prima lună a anului este Gazeta Sporturilor. Publicațiile de business au reușit să-și conserve vânzările. Cu două excepții: o creștere notabilă la Săptămâna Financiară și o prăbușire la Forbes.

Click, pe linie

Tabloidul editat de Adevărul Holding a început anul 2010 cu vânzări de aproape 210.000 de exemplare pe ediție în luna ianuarie. Click s-a menținut anul trecut în jurul pragului de 200.000 de ziare pe zi, cu mici fluctuații. Ultimele luni din 2010 arată în cazul Click vânzări de 212.000 de exemplare în octombrie și de 199.000 în luna decembrie.

În ianuarie 2011, Click vindea aproximativ 180.000 de exemplare, însă, față de 2009, media de vânzări a anului trecut a scăzut cu circa 4.800 de exemplare.

Libertatea a scăzut cu 40.000 într-un an

Tabloidul deținut de grupul de presă elvețian Ringier avea în 2009 o medie a vânzărilor pe ediție de aproape 180.600 de exemplare, în 2010 ajungând la o medie de circa 140.000 de copii. Cotidianul a început anul 2010 cu vânzări de aproape 160.000 de exemplare/ediție și a scăzut constant ajungând, în luna decembrie, la vânzări de 121.300.

Cancan, cu o treime mai puțin

Al patrulea ziar ca vânzări din România a început anul cu 62.500 de exemplare vândute/ediție, a crescut în lunile februarie și martie la peste 83.000 de copii, iar în restul anului a avut parte de scăderi constante. În luna decembrie a ajuns la vânzări de cca. 43.000 de exemplare pe ediție. Față de 2009, vânzările medii ale tabloidului au scăzut în 2010 cu cca. 25.100 de exemplare/ediție.

Adevărul a scăzut la jumătate

Dacă Click a evoluat constant, scăderea este aproape dramatică la Adevărul. La sfârșitul lui 2010, Adevărul vindea cu 50% mai puține ziare decât la începutul anului. Ca medie a vânzărilor, în 2010 cotidianul a avut o scădere de 8.600 de copii, față de vânzările din 2009. Anul trecut, vânzările medii ale „ziarului quality numărul 1 din România” au fost de circa 101.700 de exemplare/ediție.

Mari fluctuații la Jurnalul Național

Cotidianul deținut de trustul Intact a început anul 2010 și l-a încheiat cu vânzări medii pe ediție care se situează în jurul valorii de 53.000 de exemplare. Pe parcursul anului, fluctuațiile au fost puternice. Cotidianul a avut un vârf de 73.000 de exemplare vândute/ediție, dar a coborât în lunile octombrie și noiembrie la 40.000 de ziare vândute/ediție. Față de 2009, vânzările medii ale ziarului Jurnalul Național au scăzut cu 8.200 de exemplare, ajungând la o medie pe 2010 de 62.000 de exemplare/ediție.

România liberă s-a menținut pe linia de plutire

Cotidianul editat de Medien Holding Group a avut în cea mai mare parte a anului 2010 o ușoară scădere a vânzărilor. Însă spre final s-a redresat. Astfel, a ajuns ca cifra de vânzări înregistrată în decembrie să se apropie destul de mult de cea cu care a început anul, respectiv 43.500 de exemplare vândute/ediție. Comparând media de vânzări a anului 2010 cu cea a lui 2009, constatăm că ziarul a avut o scădere de 4.400 de exemplare.

Evenimentul Zilei a scăzut la jumătate

Evenimentul Zilei se aseamănă cu Adevărul în privința scăderilor la vânzări. La sfârșitul lui 2010, cotidianul deținut de Bobby Păunescu (din februarie 2010) vindea cu aproape 50% mai puține exemplare decât la începutul anului. Astfel, în luna ianuarie 2010, cotidianul Evenimentul Zilei se vindea în 31.300 de exemplare, iar în ultima lună din an a ajuns la vânzări de circa 17.800 de exemplare. Media de vânzări a Evenimentului Zilei pe 2010 este cu 12.200 mai mică decât media de vânzări pe 2009 (34.276 de exemplare vândute/ediție).

Gândul renunță la print

Publicația deținută de trustul MediaPRO a avut parte de o scădere ușoară, dar constantă, a vânzărilor. Astfel, în prima lună din 2010, ziarul Gândul vindea 13.600 de exemplare, iar în decembrie ajungea la o medie a vânzărilor pe ediție de 11.400 de copii. Față de 2009, media de vânzări a Gândul pe 2010 a scăzut cu cca. 2.500 de exemplare.

Începând cu 8 aprilie, cotidianul Gândul va mai exista doar pe Internet. Motivul oficial: „Ziarul adoptă un nou model de business, prin care cititorii vor avea parte de o experiență digitală completă: online, pe iPad și pe mobil”. Noua versiune a site-ului gandul.info va fi lansată pe 8 aprilie, odată cu aplicația proprie pentru iPad.

Cotidianul Gândul s-a lansat pe 4 mai 2005, sub numele inițial de “Prezent”. Din echipa redacțională inițială, condusă de Cristian Tudor Popescu, au făcut parte Mircea Dinescu, Adrian Ursu, Lelia Munteanu și Bogdan Chirieac. În 2006, trustul MediaPRO a preluat pachetul majoritar de acțiuni prin firma Publimedia.

Gazeta Sporturilor, în creștere

Gazeta Sporturilor, liderul segmentului ziarelor de sport, a încheiat anul 2010 cu o ușoară creștere a vânzărilor față de prima lună a aceluiași an. Astfel, dacă în prima lună din 2010 cotidianul de sport vindea peste 38.400 de exemplare, la finele anului, acesta avea vânzări medii pe ediție de 39.100 de exemplare.

Valoarea cea mai mare a vânzărilor a fost înregistrată în luna martie, când s-a atins un vârf de 47.000 de exemplare vândute/ediție.

Variații la Pro Sport

Pro Sport se află ca medie a vânzărilor pe 2010 la o distanță de 10.000 de exemplare față de competitorul Gazeta Sporturilor. Vânzările cotidianului de sport al MediaPRO au avut variații considerabile în 2010. Astfel, ziarul de sport a pornit anul cu vânzări de circa 29.000 de exemplare, a urcat în luna august la 40.000 și a încheiat anul cu circa 26.300 de exemplare vândute/ediție.

Publicațiile economice au evoluat diferit

Săptămâna Financiară și-a dublat vânzările

Săptămâna Financiară, editată de Intact Media Group, a avut cea mai spectaculoasă creștere dintre ziarele cu distribuție națională. Din ianuarie și până în august, vânzările medii pe ediție ale publicației s-au situat în jurul valorii de 20.000 de copii. La sfârșitul anului trecut, vânzările revistei Săptămâna Financiară erau de peste 41.000 de exemplare.

Creșterea majoră s-a produs începând cu luna octombrie. Explozia de vânzări se datorează unei puternice campanii de marketing construite în jurul cursului multimedia de învățare rapidă a limbii engleze English Today. Efectele imediate ale acestei inserții au fost atestate de însăși Săptămâna Financiară, care scria că tirajul revistei a fost epuizat din ziua în care a apărut cu English Today.

În ciuda creșterii semnificative, media de vânzări pe 2010 (25.005) a fost mai mică decât cea pe 2009 cu circa 6.000 de exemplare.

Capital și-a menținut vânzările

Capital, publicația de afaceri cumpărată de Bobby Păunescu la începutul lui 2010, și-a menținut vânzările în jurul valorii de 12.300 de copii/ediție, cu mici fluctuații. Ziarul a început anul cu 12.287 de copii vândute/ediție și l-a încheiat cu 12.284. Față de 2009, media de vânzări pe 2010 (12.500) a scăzut cu circa 7.300 de exemplare.

Business Magazin, în scădere

În luna ianuarie 2010, publicația a avut vânzări de 10.100 de exemplare/ediție, după primele trei luni a început să scadă sub pragul de 8.500 de exemplare și a încheiat anul cu 8.300 de copii.

Ziarul Financiar, în jos

Cotidianul de afaceri Ziarul Financiar a început anul cu vânzări de aproape 14.000 de exemplare, s-a menținut în primele trei luni, după care a scăzut sub 12.500 de exemplare și așa a rămas până la sfârșitul anului.

Financiarul, creștere spectaculoasă două luni

Cotidianul de afaceri deținut de trustul Intact a avut în luna ianuarie 2010 vânzări de 3.500 de exemplare. În următoarele două luni a avut parte de o creștere spectaculoasă ajungând la peste 9.000 de exemplare vândute. Această creștere a fost urmată de o scădere aproape constantă, care a dus ziarul, în luna decembrie, la vânzări mai mici decât în prima lună a anului (3.300 de exemplare pe ediție).

Forbes România, scădere drastică

Forbes, revista bilunară editată de Adevărul Holding, a avut parte în 2010 de scăderi drastice. La sfârșitul lui 2010, revista de afaceri avea vânzări cu 50% mai mici decât la începutul anului. În luna martie s-a înregistrat un vârf de peste 9.600 de exemplare, iar în ultimele luni ale anului vânzările Forbes se situau în jurul valorii de 4.300 de exemplare. Față de 2009, media de vânzări pe anul trecut a scăzut cu 2.300 de exemplare.

Săptămânalele de satiră, una caldă, alta rece

Academia Cațavencu, în cădere liberă

Academia Cațavencu a început anul cu vânzări de 24.800 de copii/ediție. Per total, vânzările publicației s-au înscris într-un trend descrescător. Astfel, la sfârșitul anului 2010, publicația trustului Realitatea-Cațavencu vindea cu 4.500 de exemplare mai puțin decât în luna ianuarie.

Kamikaze, un start bun

Lansată la jumătatea lunii martie, revista Kamikaze a avut un start bun: 12.700 de exemplare/ediție. Până la sfârșitul anului, săptămânalul n-a mai atins acest nivel, ba din contră, a urmat un trend descendent, ulterior stabilizându-se în jurul valorii de 7.000 de exemplare.

Presa și criza din buzunare

Tendința generală pentru presa scrisă românească a fost de scădere dramatică în 2010, un an pe care tot mai mulți români vor să-l uite. Față de anii trecuți, veniturile au fost reduse până la limita suportabilității, la stat sau la privat, astfel că puterea de cumpărare s-a diminuat pe măsură. Ziarele, care supraviețuiau până atunci din vânzări, abonamente, publicitate și sponsori de orice fel, au simțit din plin criza din buzunarele românilor.

Deși mai toate cotidienele au avut pierderi, două ziare importante, de tradiție, Adevărul și Evenimentul Zilei, au avut de suferit enorm. La sfârșitul lui 2010, Adevărul vindea cu 50% mai puține ziare decât la începutul anului. Evenimentul Zilei vindea, la rândul său, cu aproape jumătate mai puține exemplare decât la începutul anului.

Dincolo de sponsorii și influențele politice, factorul economic a fost determinant în cazul celor două cotidiene. Criza a lovit în plin piața de print. Cu bani mai puțini în buzunar, oamenii s-au mărginit să se informeze de la televiziuni sau de pe Internet. S-a ajuns astfel ca ziare care se cumpărau ca pâinea caldă să se umple de praf pe tarabe.

Cărțile sau CD-urile vândute împreună cu ziarele, ca o strategie necesară de marketing, nu au adus rezultatele scontate. Mai mult, reducerea cheltuielilor de orice natură în cadrul redacțiilor, inclusiv a personalului, a pătat calitatea actului jurnalistic. Practic, cu mici excepții, majoritatea informațiilor din ziare se regăseau, într-o formă sau alta, în buletinele de știri ale televiziunilor.

Concluzia, amară ca o pastilă greu de ingurgitat, este că românii nu mai par interesați de cuvântul tipărit. În 2010 au avut măcar o scuză: criza din buzunare. Dar în 2011?

Audiența: presa scrisă a pierdut 3% dintre cititori în 2010

Edițiile tipărite ale ziarelor și revistelor românești au raportat, per ansamblu, scăderi ale audiențelor față de livrarea de date anterioară, piața de presă fiind, însă, fluctuantă, conform ultimelor date furnizate de Studiul Național de Audiență (SNA) pentru perioada ianuarie – decembrie 2010.

Potrivit ultimelor date furnizate de SNA, realizat de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT), în perioada 18 ianuarie – 19 decembrie 2010, numărul de cititori pentru presa scrisă, la nivel urban, a fost per ansamblu în scădere. Mai precis, piața totală de presă scrisă a pierdut 3% dintre cititori.

Adevărul Holding, primul în topul trusturilor de presă

Conform SNA, trustul cu cea mai mare cotă de piață pe segmentul presei scrise este Adevărul Holding (23%), urmat de Ringier România (13,5%), Editura Intact (12,2%), Burda (10,7%), Sanoma Hearst (8%), Mediafax Group (7,3%), CanCan Media (4%), iar restul de 21,3% din piață revine altor publisheri, cum ar fi Edipresse, Societatea R etc.

Trendul crescător a fost înregistrat de mai multe publicații de pe piață, cum ar fi The One (+4,5%), Gândul (+2,3%), BBC Top Gear (+13,1%), CanCan (+5,1%), Oblique TV Magazin (33,1%), Adevărul de seară (10,4%). Totuși, majoritatea publicațiilor au înregistrat scăderi ale audiențelor.

Click domină ziarele centrale

În ceea ce privește cotidienele centrale, lider al clasamentului este tabloidul Click, cu 1.159.000 de cititori/ediție, în scădere cu 4,2%, urmat de tabloidul Libertatea, pe poziția a doua, cu 1.007.000 de cititori, în scădere cu 6,2%. Cele două tabloide sunt urmate în clasament de CanCan, cu 899.000 de cititori/ediție, cu o creștere de 5,1%, urmat de cotidianul sportiv Gazeta Sporturilor, cu 688.000 de cititori și o scădere de 2,5% față de valul de date anterior. În clasament urmează Jurnalul Național, cu o medie de 576.000 de cititori, în creștere cu 2,7%, ziarul generalist Adevărul, cu 550.000 de cititori, în scădere cu 8,2%, și Pro Sport, care a înregistrat 506.000 de cititori, în scădere cu 10%. În clasamentul cotidienelor centrale urmează ziarul quality Evenimentul Zilei, cu o medie de 301.000 de cititori, în scădere cu 10,9%.

În top urmează cotidianul de business Ziarul Financiar, cu 183.000 de cititori, în medie, pe ediție, și care se menține constant față de valul de date livrat anterior, cotidianul Financiarul, cu 151.000 de cititori și o scădere de 3,2%, ziarul România liberă, cu 145.000 de cititori, în scădere cu 5,8%, și cotidianul Gândul, cu 132.000 de cititori/ediție, în creștere cu 2,3%.

În ceea ce privește publicațiile săptămânale, poziția de lider este deținută de Click de Duminică – 655.000 de cititori/ediție, urmat de Libertatea de Duminică – 638.000, Gazeta Sporturilor de Duminică – 602.000, Pro TV Magazin – 580.000 și Click pentru Femei – 551.000 de cititori.

Pe de altă parte, în rândul revistelor pentru femei up & middle market, lider al segmentului rămâne revista „Ce se întâmplă, Doctore?”, cu 424.000 de cititori/ediție (-5,1%), urmată de revista Femeia, cu 363.000 de cititori/ediție (-4,2%), și Cosmopolitan, cu 169.000 de cititori/ediție (-8,2%). Pe acest segment de publicații, revista The One, cu o audiență de 93.000 de cititori, a înregistrat o creștere de 4,5%. În același timp, revista In Style, cu o audiență de 21.000 de cititori/ediție, a înregistrat cea mai mare scădere, de 30%.

PRO TV Magazin, cel mai citit ghid TV

Totodată, topul ghidurilor TV este condus de PRO TV Magazin, cu o audiență medie de 580.000 de cititori/ediție, în pofida unei scăderi de 10,8%, urmat de Revista de film HBO (444.000, -8,1%) și TV Satelit (301.000, -11,2%).

În ceea ce privește revistele gossip & people, Ciao! conduce clasamentul, cu o medie de 338.000 de cititori/ediție (-7,7%), urmată de Viva, cu 113.000 de cititori, care se menține constantă, Story, cu o medie de 101.000 de cititori, în scădere cu 11,4%, și Spy, cu 65.000 de cititori, în scădere cu 11%.

În clasamentul revistelor pentru adolescenți, Bravo este lider, cu 186.000 de cititori/ediție, în scădere cu 4,6% față de perioada anterioară de auditare, fiind urmată de Cool Girl, cu 158.000 de cititori și o scădere de 3,1%, Popcorn (155.000 de cititori, -6,1%) și Bravo Girl (140.000 de cititori, -10,3%).

În rândul revistelor adresate bărbaților, Playboy a rămas lider de categorie, cu 141.000 de cititori/ediție (-9,6%), urmat de FHM, cu 90.000 de cititori/ediție, în scădere cu 9,1%, și Men`S Health, cu 59.000 de cititori/ediție, în scădere cu 9,2%.

În topul publicațiilor auto conduce ProMotor, cu 288.000 de cititori/ediție, în scădere cu 1,4%, fiind urmată în clasament de Auto Motor și Sport (271.000 de cititori/ediție, în scădere cu 4,2%), BBC Top Gear (138.000 de cititori/ediție, +13,1%), Autoshow (105.000 de cititori/ediție, -4,5%) și Autobild, cu o medie de 57.000 de cititori/ediție, în scădere cu 9,5%.

În ceea ce privește publicațiile economice, Săptămâna Financiară a raportat o scădere de 1,7%, ajungând la 227.000 de cititori/ediție, în timp ce Ziarul Financiar se menține constant, cu 183.000 de cititori/ediție. Pe poziția a treia în clasament se situează săptămânalul Capital, care a ajuns la o medie de 160.000 de cititori (-9,6%), urmat de Financiarul (151.000, -3,2%), Forbes, cu 73.000, Business Magazin (56.000, -12,5%) și MONEY EXPRESS (48.000, în creștere cu 6,7%).

Adevărul de seară, lider la publicațiile locale

Pe primul loc în clasamentul presei locale se situează Adevărul de seară, care, pe toate edițiile sale, are 1.040.000 de cititori, în medie, pe ediție, în creștere cu 10,4%. Acesta este urmat de Gazeta de Sud, cu o medie de 114.000 de cititori, în scădere cu 7,3% comparativ cu valul SNA anterior. Pe lângă Gazeta de Sud, care își păstrează poziția de lider, cu mici fluctuații de audiență, la nivelul presei locale au fost raportate atât scăderi, cât și creșteri.

Pentru cea de-a 35-a livrare SNA, datele au fost culese de institutele de cercetare Metro Media Transilvania și Daedalus, în perioada 18 ianuarie – 19 decembrie. Eșantionul a fost de 19.558 de persoane, dintr-un total de 8,867 milioane de persoane, acesta fiind reprezentativ pentru persoanele din România cu vârste cuprinse între 14 și 64 ani, care locuiesc în mediul urban. Datele SNA au fost furnizate pentru 140 de publicații, dintre care: 64 de lunare (au fost incluse: Historia, Plafar, Super Pescar), 13 bilunare (a fost inclus Forbes), 21 de săptămânale, 33 de cotidiene și 9 suplimente.

Similar Posts:

12 recommended
comments icon0 comments
0 notes
410 views
bookmark icon

Write a comment...