Editorii de ziare și reviste au explorat noi concepte prin care să creeze o punte între lumea digitală și cea tangibilă a produselor media printate. De remarcat în acest sens este demersul făcut de compania suedeză Meganews care a dezvoltat un stand de ziare cu „printare la cerere” care, practic, livrează reviste în mod direct clientului. Cu ajutorul acestor standuri se elimină spinoasa problemă cu retururile și se salvează resurse importante atât pentru editori, cât și pentru vânzători. Imprimând doar ceea ce se cumpără, conceptul Meganews scade astfel în mod semnificativ impactul pe care îl are această industrie asupra mediului. După câțiva ani de cercetare, chioșcurile cu „printare la cerere” a revistelor și ziarelor vor fi în curând disponibile în câteva hoteluri din lume. Conceptul a fost dezvoltat de un fost jurnalist împreună cu firma de consultanță tehnologică Sweco și compania de design industrial LA+B. Acesta a fost susținut de câteva edituri suedeze, dar și de companii internaționale, printre care și Time Inc.
Conceptul de „printare la cerere” se axează în primul rând pe comoditatea clientului, întreg procesul fiind unul cât se poate de simplu. Pe un ecran tactil aflat într-un chioșc de 4 metri pătrați, clientul are posibilitatea să selecteze publicația dorită și să plătească achiziția cu cardul de credit sau de debit. Revista sau ziarul ales va fi publicat automat în interiorul chioșcului, putând fi ridicat de client în cel mult două minute. „Scopul acestui concept este să crească vânzările de ziare și totodată să mărească importanța printului media”, declară Lars Adaktusson co-fondatorul companiei Meganews.
Editorii păstrează PDF-urile publicației lor (reviste, ziare etc.) pe un server care este conectat prin internet cu chioșcul Meganews. Avantajul în această situație este dat de faptul că revistele din întreaga lume și publicațiile de nișă pot fi stocate pe server, dând astfel posibilitatea editorilor să ajungă la cititori care inițial erau fie prea departe din punct de vedere geografic, fie prea dispersați. Având o arie largă de selecție în ceea ce privește limba sau domeniul de interes, acest concept este util mai ales în locurile frecventate de turiști sau persoane care călătoresc, cum ar fi hoteluri, aeroporturi sau gări.
Produsele „printate la cerere” pot avea un nivel calitativ ridicat
Pe lângă experiența pe care o are clientul în interiorul chioșcului în timpul selecției, printării și procesului de plată, foarte important este și ceea ce primește la final, adică dacă produsul are o calitate convingătoare sau nu. Acest aspect a fost rezolvat printr-un parteneriat pe care Meganews l-a realizat cu Ricoh și care și-a adaptat sistemul de printat C751 în așa fel încât să încapă în acest chioșc. Reprezentanții Meganews afirmă că, în prezent diferența dintre o publicație „printată la cerere” și una luată de la chioșcul clasic de ziare este minimă.
Între 2013 și 2014, chioșcurile Meganews s-au aflat în faza de testare, fiind instalate în câteva locuri publice din Suedia (malluri, aeroporturi), inclusiv aeroportul Göteborg Landvetter. „Am făcut acest lucru, în special, pentru a testa conceptul nostru din punct de vedere tehnic”, a spus Mathias Wahlberg, CEO Meganews. După această perioadă, încununată cu succes, compania și editorii parteneri au decis ca primele chioșcuri să fie montate în hoteluri, deoarece în acest fel va fi mult mai ușor să ajungă la publicul țintă și să își învețe clienții cu acest serviciu. Pe de altă parte, în locuri precum gări sau aeroporturi ar exista și concurența din partea canalelor clasice de distribuție a publicațiilor.
Primul stand Meganews va fi disponibil într-un hotel, urmând ca acesta să fie montat între lunile aprilie și mai anul acesta. În prezent, compania se află în tratative cu hoteluri din Dubai, Mauritania, Brazilia, India și Italia. Aria de acoperire a publicațiilor oferite de Meganews urmează și ea să se extindă. „Am discutat deja în acest sens cu mari editori din piețele internaționale”, completează Mathias Wahlberg. Dacă primele chioșcuri se dovedesc a fi un succes, Meganews intenționează să instaleze altele în diferite locații. Acest concept se poate dovedi benefic atât pentru industria publicațiilor, cât și pentru călătorii care își pot citi revista favorită în limba nativă, cu doar o atingere de buton, indiferent de locul unde se află.