Despre povestea antreprenorială a arhitectului Cornel Podiuc, dinainte și după căderea regimului comunist, și despre relația sa cu tiparul digital poți scrie un întreg roman, nu doar un studiu de caz. Manager și acționar al uneia dintre cele mai longevive rețele de copy-shop-uri din România, administrată prin firmele Top Service și Super Copy International, Podiuc continuă să dezvolte o afacere reprografică ce va împlini curând un sfert de secol. Întâmplătoare sau poate sortită, legătura sa cu tiparul digital a început și continuă, după 24 de ani, alături de Canon.
Antreprenoriat în economia socialistă și pionierat în tiparul digital
La scurt timp de la căderea regimului comunist din România, arhitectul Cornel Podiuc renunța la designul vestimentar (branșă în care construise, aproape 10 ani, o micro-industrie privată în plin socialism), pentru a porni de la zero, în 1991, o afacere în serviciile foto și copiere. Mulți i-au zis, probabil, că s-a pripit. Prudent în primul an de capitalism, Podiuc s-a străduit să înțeleagă încotro merge economia și ce piețe au potențial de dezvoltare pe termen lung. A exclus vestimentația, deja dominată de importuri, alegând serviciile foto și copierea atât pentru oportunitățile pieței, dar și dintr-o mare pasiune pentru imagine și tehnicile de imprimare.
Anonim pentru zecile de mii de clienți deserviți în ultimii 24 de ani, Podiuc a avut o contribuție importantă la dezvoltarea pieței de profil. „Am fost unul dintre pionierii domeniului în 1991, când am pornit cu două copiatoare Canon alb-negru noi. Primul copiator color nou intrat în țară, tot Canon, a fost la firma mea, Top Service. A fost un mare șoc pentru clienți că ofeream copiere color. Apetitul pieței pentru color m-a și determinat să dezvolt serviciile foto și copierea. Al doilea mini-laborator foto din România l-a avut tot centrul Top Service. Pot spune că am avut niște recorduri pe metru pătrat de echipamente noi”, declară Podiuc. Educat de arhitectură în ceea ce privește respectul pentru profesie și clienți, a aplicat principiul și în business. „M-am extins pe piață, dar m-am limitat la clienți mulțumiți.” Drept rezultat, Top Service a rămas un reper al calității aproape două decenii.
Pe valul tranziției către era digitală
Serviciile foto și copierea au evoluat împreună aproape 15 ani. Când formatul digital a înlocuit filmul, rentabilitatea procesării foto a căzut aproape total. „Mai avem un laborator în Piața Romană, însă rar primim câte o developare. Voi renunța la echipament. Procesarea foto consumă chimicale scumpe, care se deteriorează dacă nu le folosești”, explică arhitectul.
Declinul afacerii foto a fost compensat de explozia cererii pentru servicii de copiere din anii „boom-ului“ imobiliar anterior crizei din 2009. „Sectorul imobiliar ne-a stimulat foarte mult, creșterea masivă a cererii de formate mari ducând la o aglomerare a activității firmei. Imobiliarele au venit peste noi, dezechilibrându-ne de la traseul pe care evoluasem. Am făcut față investind în plottere și în alte printere laser. Atunci mi-am dat seama că trebuie să resetez managementul afacerii și să vin cu un upgrade”, povestește Podiuc. Împins de piață, Podiuc a rezolvat problema separând pe două firme printul în format lat (planuri de arhitectură, postere color etc.), de lucrările cu format mic (tipar de carte, albume foto, pliante etc.). „Am separat serviciile pentru a le administra mai eficient și pentru a răspunde mai bine nevoilor clienților. O aglomerare devine păguboasă ca timp și eficiență.”
Deja reconfigurată la debutul crizei, rețeaua a profitat de tăierea drastică a bugetelor de marketing și de reorientarea clienților tipografiilor offset către tiparul digital. Deși putea să profite mai mult de oportunitățile crizei, investind în creșterea capacității, Podiuc nu s-a hazardat. A așteptat stabilizarea pieței și a calibrat afacerea la un model de dezvoltare sustenabil. „Am vrut să fiu sigur de cererea pieței pentru a-mi putea dezvolta mai bine oferta.” Certitudinea nu s-a lăsat așteptată. „Structura clienților noștri s-a modificat în ultimii ani, ponderea agențiilor de publicitate și a clienților corporativi crescând continuu. Criza a modificat și comenzile acestor clienți, care nu mai apelează la ofset pentru orice lucrare – e rentabil, dar te obligă să comanzi anumite cantități. În consecință, piața s-a orientat către serviciile oferite de noi cu ajutorul echipamentelor digitale, care pot produce lucrări în tiraje mici, la o calitate similară ofsetului, cât au nevoie și când au nevoie clienții, și la un preț accesibil”, spune arhitectul.
Podiuc e sigur de direcția ireversibilă a pieței. „Va rămâne această specializare a tipografiilor ofset și a centrelor de tipar digital. Tipografiilor nu le este rentabil să-i servească pe clienții cu comenzi mici, iar eu n-am capacitatea să onorez volume mari de lucrări. Am capacitatea, însă e mai rentabil să onorez comenzi mici și periodice, care să mă ajute să am altă stabilitate pe piață.“
Pregătit pentru saltul în viitor
În 2014, la 23 de ani de la intrarea în universul reprografic cu primele mașini Canon, Podiuc accesează două finanțări nerambursabile din fonduri europene, fiecare în valoare de 200.000 de euro, și demarează un amplu program de retehnologizare și de extindere a serviciilor în segmentul producției tipografice digitale. Mai mult, începe amenajarea unui nou centru pe Calea Moșilor, care se alătură celor din Piața Romană, M. Kogălniceanu, Domnița Anastasia și Grigore Cobălcescu.
Potrivit arhitectului, circa două treimi din buget a fost alocată achiziționării unui spectru larg de echipamente de la Canon și Océ: scannere, plottere și imprimante laser cu format lat, imprimante inkjet cu format lat, multifuncționale și mașini pentru producție bazate pe tehnologia laser, deopotrivă alb-negru și color etc., restul banilor fiind investiți în utilaje de finisare tipografică.
Deși mulți se așteptau ca Podiuc să-și reînnoiască doar mașinile uzate fizic, acesta a schimbat tot. „Am vrut ca rețeaua să ruleze integral pe sisteme Canon pentru a oferi aceeași calitate înaltă în toate centrele noastre. În plus, avem nevoie să controlăm mult mai bine tot ceea ce înseamnă fluxuri de lucru digitale, eficiența proceselor și, bineînțeles, costurile aferente consumabilelor și service-ului, capitole la care Canon ne pot ajuta foarte mult.”
După mașinile Canon instalate, modelul de dezvoltare adoptat de Podiuc pare diferit de cel al altor copy-shop-uri, care s-au orientat către prese digitale pentru volume medii și mari. „Întotdeauna am pus accent pe dimensionarea capacității, pentru a crea o simbioză între businessurile de imprimare. Am nevoie să dezvolt interactivitatea centrelor, nu să le suprapun capacitățile. Nu mă hazardez să investesc de dragul investițiilor, înainte să fiu sigur ce model tehnologic se pretează cel mai bine afacerii. Mă gândesc la multifuncționalitatea unei mașini, la ce lucrări pot să servesc cu ea, cât servește magazinului și cât clienților etc., adică să aibă deschidere”, declară Podiuc.
„Ne-a crescut volumul lucrărilor comerciale pentru agenții și clienți corporativi, însă rămâne stabilă și cererea pentru servicii de copiere în format mic, și cea pentru scanarea, plotarea și imprimarea în format lat. Este motivul pentru care am dotat centrele cu multifuncționale laser cu format mic și cu mașini laser și inkjet pentru formate mari”, a menționat arhitectul. „Pentru tipografia digitală am extins spațiul din Kogălniceanu, unde deja am instalat presa laser alb-negru imagePRESS 1110+, presa color imagePRESS C6011 și câteva utilaje de finisare tipografică.”
Cu adevărat impresionantă este lista celor 10 modele de echipamente Canon achiziționate. Pentru multifuncționalele laser cu format mic, acesta a optat pentru unele dintre cele mai performante modele color și alb-negru ale gamei Canon imageRUNNER ADVANCE: 6275i, C5250i, C7280i și C7260i – modele testate de Buyers Laboratory (BLI) în 2013 și răsplătite cu multiple distincții. Pentru printul în format lat, Podiuc a ales șase modele de mașini laser și inkjet, alb-negru și color, unele multifuncționale, care acoperă atât cererea de plotare a documentelor, cât și segmentul afișelor, fotografiei etc.: Océ ColorWave modelele 650, 300 2nd edition și 550, Océ PlotWave 750, Canon imagePROGRAF iPF5100 și iPF8400. „Multe dintre mașini par asemănătoare, de exemplu, printerele Océ cu toner solid și tehnologia CrystalPoint, însă fiecare are avantajele sale – calitate, viteză sau costuri de producție – în funcție de lucrările pe care le producem”, ne-a explicat Podiuc.
Între dragostea dintâi și performanța tehnologiei Canon
Cu o declarație atipică pentru cineva care și-a calculat inginerește deciziile luate în 35 de ani de antreprenoriat, Cornel Podiuc spune că a ales tehnologia Canon datorită relației afective care-l leagă de brandul japonez. „Pentru dragostea dintâi”, spune acesta, nu fără nostalgie. „Cu Canon am început. Canon a fost primul echipament color. Am, ca să zic așa, o întreagă cultură față de Canon și un mare respect față de tehnologia lor.”
Mutând discuția în plan tehnic, experiența avută anterior cu tehnologia altor fabricanți a cântărit greu în luarea deciziei. „Am lucrat pe mașinile altui mare fabricant până să trecem complet la Canon. Mi se par echipamente mai fragile. Chiar și la nivelul calității tonerului”, argumentează Podiuc. Acesta nu ascunde că a analizat temeinic toate ofertele marilor fabricanți mondiali. „Am examinat și oferta altor fabricanți, dar ori nu sunt reprezentați foarte bine în România, ori tehnologia lor nu se potrivește nevoilor mele. Un alt mare producător, deși are echipamente de calitate, au o politică care nu te lasă să faci nimic altceva decât să cumperi aparatul de la ei și, obligatoriu, să faci totul cu ei, pe toner, pe service, pe tot”, declară arhitectul.
„Ca să fie totul clar, recunosc că i-am cerut o ofertă și fabricantului pe mașinile căruia am lucrat anterior. Am discutat să văd echipamentele și am fost imparțial în ultimă instanță. Știam că soluțiile lor nu sunt la nivelul Canon. Nu era la același nivel tot pachetul de care avem noi nevoie și nici tot ce solicitam pe cele două firme. În bugetul pe care îl avem nu puteau să ofere tot ce am solicitat în primul rând datorită portofoliului de produse. Alegerea Canon a fost mai mult decât obiectivă pentru că ei erau singurii care ne puteau oferi tot ce aveam nevoie”, povestește Podiuc.
Despre Canon, consideră că este partenerul care-l poate ajuta să-și dezvolte sustenabil afacerea. „Dincolo de raportul calitate-preț, Canon oferă multe alte avantaje, cum ar fi tehnologia integrată în mașini, conceptul constructiv al echipamentelor, modul în care își tratează clienții etc. Pe partea de color, Canon și-a perfecționat tehnologia și acest lucru se vede”, a detaliat arhitectul.
Despre suportul de service, considerat de alți furnizori un atu, Podiuc crede că au apus vremurile când era primul criteriu în alegerea echipamentelor. „Acum 20 de ani, copiatoarele necesitau o permanentă muncă de întreținere – de la aspiratul de toner, la ștersul subansamblelor. Azi nu mai există aceste probleme. A fost o perioadă când puneam mare accent pe service. Din fericire, tehnologia a avansat enorm, diminuând intervenția service-ului. Toate mașinile s-au perfecționat, de la cele mici la cele de producție, iar mentenanța este mai ușoară la cele din ultima generație.” Nuanțând, arhitectul spune că service-ul rămâne esențial pentru un business reprografic, însă a pune acest serviciu în fața tehnologiei poate masca o lipsă a fiabilității mașinilor. După 24 de ani în domeniu, acesta știe că eficiența unui printer este determinată nu de volumul pe care-l imprimă lunar, ci de indicele de fiabilitate al utilajului, calculat împărțind volumul de printuri la numărul de intervenții ale service-ului – cu cât este mai mic acest indice, cu atât crește fiabilitatea.
La finalul dialogului, arhitectul ne-a oferit încă un motiv pentru care a reînnodat relația cu Canon: fotografia. „Deși formatul digital a dus la dispariția unei întregi industrii a serviciilor foto, fotografia digitală îi oferă oportunități enorme tiparului digital. Prin dispozitivele mobile dotate cu camere foto, unele foarte performante, oamenii fac fotografii aproape zilnic, le depozitează pe suport digital, vizualizându-le, când și dacă își aduc aminte, tot pe ecranul unui dispozitiv. Oamenii sunt mai ocupați și nu își mai fac timp, ca pe vremuri, să developeze filme sau să comande fotografii. Înainte, în jurul unui nou set de poze se aduna întreaga familie – un obicei dispărut azi. Consumatorul obișnuit vrea altceva, dacă se poate ceva de calitate, dar pentru care să nu-și bată capul prea mult. În plus, niciun mediu stocare de azi nu-ți garantează 100% că imaginile arhivate pot fi recuperate în cazul unei defecțiuni. Alternativa este să imprimi fotografiile importante. Grație performanțelor atinse de tiparul digital, care oferă o calitate a reproducerii similară fotografiei argentice, albumele foto tipărite digital au creat o veritabilă industrie pe piețele externe. Canon este singurul fabricant mondial care are o poziție de lider în ambele domenii, al fotografiei și tiparului digital, iar asta ne poate ajuta mult să extindem serviciile în segmentul producției albumelor foto”, a încheiat Podiuc.