Analiza

Cum și de ce se fac pași în lateral

• Bookmarks: 26545


Când pornești pe un drum, ești conștient de faptul că, la un moment dat, poate vei fi obligat să virezi la dreapta sau la stânga și să te abați de la ruta inițială. Raționamentul se aplică și în afaceri. Chiar dacă ți-ai ales o specializare, trebuie să iei în calcul posibilitatea de a schimba macazul. Mai ales atunci când ești presat de concurență sau de situația economică. Pentru a ajunge la destinație, uneori trebuie să o iei pe o rută ocolitoare.

Toate firmele ajung, la un moment dat, să se reinventeze. În aceste cazuri, există două posibilităţi: fie renunți la specializarea de bază și te îndrepți spre un alt domeniu de activitate, fie alegi să oferi și alte servicii, în completarea celor de bază. În marketing, aceste acțiuni sunt definite ca specializare pe verticală sau pe orizontală.

Horizontal marketing (denumirea de bază) are loc atunci când o firmă își extinde serviciile sau activitatea spre o zonă aflată la același nivel cu cea de bază. Poate fi și o relație de simbioză între două firme, care aleg să colaboreze pentru a satisface mai multe cereri ale pieței.

Producţia publicitară este un domeniu care permite o astfel de extindere a serviciilor. Există și situații în care firma ajunge să se îndepărteze de specializarea de bază, alegând să-și canalizeze resursele spre o altă zonă. De cele mai multe ori însă, se aleg activităţi care merg mână în mână.

E destul de simplu pentru o firmă care produce și montează casete luminoase să ajungă să ofere și servicii conexe, cum ar fi renovarea fațadelor sau alte finisări de care ar avea nevoie clientul.

Aceste decizii de extindere a serviciilor nu țin neapărat cont de perioada de criză financiară pe care o traversăm. Din dorința de extindere sau de detașare față de concurenţă, antreprenorii aleg să exploreze și alte zone.

Este normal să ajungi în punctul în care să cauți o nouă identitate și, fără a renunța la activitatea de bază, să începi prin a adăuga o serie de noi servicii, precum amenajări de interior, placări de fațade, finisaje, execuţia unor elemente de mobilier sau de tâmplărie.

„Unii dispar, alții se specializează în domenii conexe; am senzația că retrăiesc anii 2000 – aceleași nume atunci, aceleași nume acum. Nu mai este loc pe piață pentru toți furnizorii perioadei 2006-2009”, afirmă Radu Băițoiu, director comercial Klass Prodexport.

Conform domnului Băițoiu, devierea unor companii de la producţia publicitară spre alte zone este un atribut firesc al afacerii în sine și va fi speculată orice oportunitate în acest sens. „Nu m-aș rezuma la perioada pe care tocmai o traversăm. Afirmația este general valabilă: uneori din „comoditatea” clientului de a semna cu un singur furnizor, alteori din dorința de extindere și exploatare a unor noi activități. Ce se întâmplă după prima experiență de acest tip este dictat de rezultat. Formula câștigătoare este, în cazul de față, utilizarea cât mai eficientă a investițiilor (în materiale/ în personal) și a know-how-ului în alte activități mai profitabile”, completează Băițoiu.

„Serviciile de închiriere a locațiilor aduc, de cele mai multe ori, mai mulți bani decât producția în sine și fac parte integrantă din activitatea unor companii de producție publicitară.” – Radu Băițoiu

Decizia de a face „pași în lateral” este luată din nevoia de a rezista pe piață, dar și ca urmare a cererii clienţilor. Firma de producţie publicitară Master Graphic Media și-a îndreptat activitatea și spre zona mobilierului comercial și a amenajării complete a spațiilor de acest tip.

„Acopeream această zonă de producţie într-o mică măsură și până acum. Am întărit, prin investiții în echipamente, și partea de semnalistică de interior și exterior, iar acum acoperim in-house o foarte mare parte din specializările domeniului de amenajări interioare. Master Graphic Media va rămâne totuși specializată în producția publicitară (semnalistică, mobilier comercial, print) în următoarea perioadă. Considerăm că sunt multe de făcut în acest spațiu”, afirmă Cornel Văcariu, directorul companiei.

Nu se poate face un clasament al celor mai la îndemână sau cele mai de succes servicii sau specializări spre care se poate îndrepta o firmă de producţie publicitară. Domeniul, prin natura sa tehnică și prin specificitatea tehnologiilor deja existente, permite găsirea unor soluții adaptate oricărui scenariu, în funcție de curajul, viziunea și capacitatea de reinventare a proprietarilor.

„Zona este extrem de cuprinzătoare. Oricum, nu ne vom apuca de făcut pufuleți sau pantofi. Vom găsi noi tehnologii, vom pune accent pe calitate și ne vom plia pe dorințele și nevoile partenerilor noștri”, mai spune Cornel Văcariu.

Cât despre șansele de supraviețuire ale domeniului, ambii directori afirmă că producția publicitară trece doar printr-o serie de schimbări, dar nu este în niciun caz pe cale de dispariție. Conform domnului Văcariu, este vorba doar de reașezarea unor principii și moduri de lucru, de plierea după cerințele reformulate în termenii unor bugete mult reduse, a unor termene mult mai scurte și a unei creativități ce devine supărătoare în astfel de condiții.

Radu Băițoiu este de părere că producția publicitară ar fi îngropată numai în cazul în care economia s-ar opri și n-ar mai exista dezvoltări, achiziții, fuziuni sau rebranding. „Între timp, trebuie să promovăm consumul, iar producția publicitară va avea întotdeauna locul ei între mijloacele de promovare”, completează Băițoiu.

Similar Posts:

26 recommended
comments icon0 comments
0 notes
545 views
bookmark icon

Write a comment...