Default

Finisare cu efecte 3D, acum și în România

• Bookmarks: 2341


Echipa Antel s-a bazat pe consecvență încă de la intrarea în afaceri, în 1991, pentru a ajunge la peste 50 de angajați în 2014. Creșterea a fost continuă, iar astăzi au ajuns la nivelul la care își permit să facă investiții cu care să-și deschidă propriile nișe pe piața serviciilor tipografice. Firma este prezentă pe mai multe segmente, oferind clienților servicii de tipar offset și digital, serigrafie sau producție publicitară.

Dar acum, compania are ceva cu adevărat special de oferit, ceva destul de greu de găsit în această parte a Europei.  De fapt, acesta a fost oarecum și motivul pentru care ne-am deplasat la Alba Iulia, la sediul companiei și în atelierele de producție ale acesteia. Am vrut să vedem la lucru cel mai nou utilaj din parcul Antel: o mașină JETvarnish 3D marca MGI.

Oricum, până să ajungem la mașină l-am mai ținut de vorbă și pe domnul Titus Biro, managerul Antel. Ne-am gândit că din atâția ani de experiență pe piața poligrafică sigur vom avea și noi ceva de învățat. Ce am învățat este că pentru a rămâne atâta timp în piață trebuie în primul rând să înțelegi nevoile clienților și să le respecți indiferent de valoarea comenzii sau durata contractului și să privești piața realist, ca să fii mereu pregătit să te adaptezi. Cu alte cuvinte, să nu-ți fie frică de schimbare atunci când situația o impune.

„Ne-am adaptat foarte mult pieței. Cred că este unul dintre lucrurile care ne-au ținut în picioare în aceste vremuri. Ținem întotdeauna cont de ceea ce doresc clienții, de solicitările lor și ne-am adaptat din mers.  De exemplu, în 2008 am achiziționat un utilaj Heidelberg nou-nouț în două grupuri de culoare.  După un an de zile a trebuit să ne orientăm către digital, întrucât cererea pentru tipar comercial offset nu mai era la fel de mare.” – Titus Biro (foto)

Pentru că eram în vizită să vedem tehnologii noi la lucru, ne-am întrebat gazda cum vede relația dintre evoluția tehnologiei și cea a pieței. Pentru că într-adevăr există un decalaj între cele două, șeful Antel ne-a spus că a descoperit și el nevoia de educare a clientului, pentru ca acesta să fie informat în legătură cu ceea ce îi poate oferi tipograful. În acest sens, ne-a și povestit despre evenimentele de prezentare pe care le-a organizat compania sa de-a lungul timpului. Evenimentele de tip open days au fost organizate tocmai pentru ca oamenii din piață să poată ține pasul cu tehnologia și să înțeleagă ce poate face aceasta pentru ei. Iar feedback-ul a fost unul pozitiv.

Evenimentele de acest gen, cu porți deschise, vor mai fi organizate la Antel, mai ales după mutarea în noul spațiu de producție, o hală de 1500 mp ce urmează să fie inaugurată foarte curând. Mutarea era necesară întrucât compania s-a dezvoltat foarte mult în ultimii doi ani, așadar, eram într-o firmă care creștea chiar sub ochii noștri.  O firmă în care filosofia este că astfel de întâlniri cu clienții sunt benefice pentru ambele părți.

Încet, discuția a ajuns la noua mașină. Pentru interlocutorul nostru, JETvarnish 3D, mașina produsă de francezii de la MGI reprezintă o adevărată inovație în domeniul lăcuirii digitale UV, premiată încă de la prima apariție și de mai multe ori după aceea pentru tehnologia folosită.  Utilajul poate depune straturi de lac de la 100 la 400 microni grosime și noul proprietar spune că a contat destul de mult în decizia de cumpărare faptul că este singurul de acest tip din România. De altfel, nici mașinile din modelul anterior al celor de la MGI nu sunt prea multe pe meleagurile noastre, doar două fiind instalate în România.  Așadar, clienții, agențiile și chiar și colegii din breaslă care vor avea nevoie de un astfel de tip de înnobilare 3D pot apela cu încredere la Antel.

Totuși,  faptul că acest model este singurul de acest tip din zonă nu a fost singurul argument pentru care el a ajuns în atelierele Antel. Această decizie de cumpărare s-a luat pe baza unei întregi filosofii de business și a înțelegerii felului cum evoluează piața: marile tipografii se extind continuu și oferă din ce în ce mai mult. O soluție rațională pentru o companie mai mica, dar care-și dorește să crească la rândul ei n-ar fi să le facă celor mari concurență pe aceleași servicii, ci să-și găsească propriile nișe ori, de ce nu, să-și creeze propriile piețe cu servicii care nu se mai găsesc în altă parte.

 

“Tipografiile mari iau avânt și au alte posibilități. Noi am decis să oferim servicii specializate.  Am început un proiect cu finanțare europeană în 2010. În 2012 proiectul era gata și l-am depus chiar înainte de drupa. Dar la momentul respectiv nu exista pe piață decât modelul care lucra 2D.  Știam că se pregătește lansarea modelului 3D și am preferat să așteptăm până va fi disponibil. Aveam o colaborare mai veche cu Group Transilvae și ne-am bucurat foarte tare că ei sunt distribuitorii acestui echipament. Mai există un producător de astfel de mașini, dar nu are reprezentanță în România și oricum echipamentul lor este mult mai scump. La Group Transilvae apreciem cel mai mult seriozitatea. Service-ul lor de la Cluj este foarte aproape și foarte rapid și, în plus, aveam deja încredere având în vedere că mai achiziționasem echipamente de la ei și știam deja modul cum se lucrează cu ei.” – Titus Biro

Deci, mașina este instalată, lucrează, după cum puteți vedea chiar în insert-ul din revista noastră, iar domnul Titus Biro spune că ce a mai rămas de făcut acum este educarea clienților, informarea lor că acest utilaj este aici și poate să facă ceea ce poate să facă, pentru ca piața să știe. Și nu vorbim aici doar de piața locală sau națională, pentru că gazda noastră vede la această mașină un potențial real și pentru export. Din informațiile pe care le deține șeful Antel, modelul JETvarnish 3D nu este prezent nici în țările vecine, precum Serbia sau Ungaria.

Aplicațiile în care această mașină poate avea un rol nu sunt puține. De la o “simplă” carte de vizită tipărită cu tehnici 3D până la ambalaje de lux și nu numai. Chiar domnul Biro ne-a dat exemplu o lucrare recentă din firma sa.  În acel caz s-a folosit autocolant din PVC, decupat cu un cutter-ploter, care a ajuns până la urmă să facă parte dintr-o serie de ceasuri de perete. Cifrele ceasurilor erau în relief, efect obținut cu ajutorul mașinii JETvarnish 3D.

 

“Instalarea mașinii a durat trei zile, iar trainingul alte două zile. Este adevărat, operatorul a stat lângă echipa care a făcut instalarea pe tot parcursul procesului, încă de la scoaterea din cutii a pieselor. După care a mai lucrat timp de două zile asistat de oamenii de la Group Transilvae și MGI. În legătură cu personalul, pot confirma că penuria de oameni calificați se resimte și la Alba Iulia ca la București și ca peste tot. Dar vom participa și noi la proiectul cursurilor de pregătire profesională organizat de ATT în calitate de parteneri. Vom avea oameni acolo, avem chiar lectori care vor preda. Directorul nostru de producție va fi lector. Pentru grupa de serigrafie, unde sunt destul de mulți oameni, partea practică se va ține chiar aici, în cadrul firmei noastre. Așadar, noi susținem această inițiativă.” – Titus Biro

Pentru cei interesați de detalii despre  capacitățile tehnice ale acestei mașini care chiar poate conferi un aspect deosebit atât vizual, cât și tactil lucrărilor prin capacitățile sale de finisare, iată o scurtă sinteză a acestora:  echipamentul poate face finisaje pe lucrări tipărite offset sau  digital cu format până la 52 x 105 cm (minim 21 x 31 cm), cu serii de la 1 la mii de exemplare, pe o gamă largă de substraturi tipărite pe suprafețe mate sau lucioase, hârtie stratificată, plastic, PVC, polipropilenă și alte materiale tratate, cu grosimea de la 135 până la 600 gsm.  În funcție de fișierul și hârtia folosită, grosimea de lăcuire poate fi între 8 microni la fel ca în tratarea UV selectivă tradițională până la 100 de microni pentru efecte 3D sporite și finisare tactilă. 

Similar Posts:

2 recommended
comments icon0 comments
0 notes
341 views
bookmark icon

Write a comment...