Pe 26 noiembrie 2011, artistul vizual Eugene Al. Pann a lansat, în cadrul evenimentului „Dressing Room Party – The unconventional edition”, primele serigrafii pop art din România, cu imaginile lui Constantin Brâncuși, Maria Tănase, Avram Iancu și Marilyn Monroe reinterpretate în cheia curentului artistic consacrat de Andy Warhol. Această aplicație a serigrafiei este o premieră locală.
Expoziția a adus în centru patru portrete ale unor personaje cu semnificație istorică și artistică, fiecare disponibil în 10 exemplare și reprodus prin serigrafie. Lucrările sunt înregistrate și administrate de Artxpert, singura galerie de pop art din țară, deținută de Eugene Al. Pann.
Lucrările prezentate în cadrul „Dressing room party – The unconventional edition” vor fi expuse la LA Art Show, cel mai mare târg american pentru printing, serigrafie, gravură.
Creațiile au fost transpuse, prin imprimare manuală, pe hârtie de diverse gramaje – Canson, de 180 grame, și Arches, de 320 grame. „Serigrafiile pe hârtie lucioasă au fost imprimate cu cerneală acrilică, întrucât se usucă foarte repede. Pentru cele obținute pe hârtie de 320 grame, foarte poroasă și cu coeficient de absorbție ridicat, s-a folosit o vopsea pe bază de solvent.
În mod normal, solvenții pe bază de petrol nu se pot amesteca cu apa, deoarece murdăresc mediul de imprimare, dar eu am ales să mă joc, pentru că joaca și eventualele erori fac ca o lucrare să fie unicat”, argumentează Eugene Al. Pann. Pentru acest proiect, el a colaborat cu atelierul Promotas Advertising, specializat în producția publicitară și aplicații serigrafice și tampografice personalizate.
„Promotas nu mai făcuse serigrafie pe hârtie în prealabil. Când le-am propus să se implice în acest proiect, au fost sceptici, într-o primă fază, dar apoi s-au lăsat seduși de idee. Mi-ar plăcea să le deschid o piață și să aibă și alți artiști astfel de inițiative. Știu că prețurile nu sunt tocmai accesibile, dar trăim într-o economie de piață, iar arta înseamnă producție” – Eugene Al. Pann.
Folosirea tehnologiilor de imprimare ca procese-cheie și definitorii pentru creațiile plastice sunt un subiect proaspăt pe piața locală, însă nu și în portofoliul artistului, care a mai expus serigrafii pe hârtie în SUA, unde s-a stabilit și și-a dobândit notorietatea.
Din păcate, serigrafiile pe acest suport nu sunt bine monetizate la nivel de percepție și vânzări, fiind considerate simple imitații ale operelor originale, realizate prin tehnici tradiționale. „Sunt mai mari șansele să vinzi un tablou decât reproducerea sa pe hârtie. Este ciudat, pentru că un tablou este foarte scump. Transpunerea lui pe hârtie, în serie limitată, prin procedeul serigrafiei păstrează valoarea estetică și reduce drastic prețul”, dezvăluie artistul pop art. În completarea acestei idei, el dezvăluie că, din cele 40 de transferuri serigrafice pe hârtie, s-au vândut numai 6, cu Maria Tănase și Marilyn Monroe.
Firul roșu între pop art și tiparul digital
Dacă hârtia este, deocamdată, un mediu slab valorizat pentru transpunerile serigrafice, nu același lucru poate fi spus despre textile. Pornind de la premisa că nu există cadre formale dedicate artei contemporane, Eugene Al. Pann s-a asociat cu magazinul virtual de tricouri imprimate Artwear, căruia îi acordă licență pentru a-i folosi imaginile. Astfel, lucrările sale sunt transformate în obiecte portabile – tricouri în ediții limitate.
„Galeriile sunt vizitate din ce în ce mai rar, motiv pentru care există mereu riscul să nu ai public atunci când organizezi un vernisaj. Și atunci, ne-am gândit să aducem arta pe hainele consumatorilor, astfel încât să avem expoziții în mișcare, pe stradă” – Eugen Al. Pann.
Reproducerile pe textile sunt executate tot de Promotas Advertising, prin imprimare digitală, la echipamente T-Jet, care utilizează cerneală albă. „Reproducerile sunt foarte exacte și poți să ajungi la niște rezoluții uimitoare”, relatează artistul.
„Avem foarte multă tehnologie la îndemână și ar fi păcat să nu o exploatăm. Este stimulant să creezi folosindu-te de noile tehnologii” – Eugene Al. Pann