Default

„Industria grafică trebuie să facă mai mult pentru a-și promova avantajele oferite”

• Bookmarks: 2241


În ciuda apariției Internetului, a telefoanelor inteligente și e-book-urilor, media electronică nu anunță sfârșitul universului tipărit. De fapt, media tipărită are de oferit mai mult decât oricând înainte. Firmele de graphic design, precum și fabricanții de mașini tipografice trebuie să facă tot ce le stă în putință pentru a-și îmbunătăți cunoștințele despre piață și pentru a fi siguri că pot răspunde provocărilor nu numai din domeniul imprimării, dar mai ales celor din procesul finisării.

„Bruno Müller (dreapta), actualul CEO al Müller Martini, alături de Rudolf Müller, fostul CEO al companiei, în prezent vicepreședinte al Consiliului de Conducere al fabricantului elvețian de echipamente de finisare și imprimare.”

În 2003, în SUA erau vândute aproximativ 53 de milioane de ziare. S-a anticipat că, zece ani mai târziu, numărul total al ziarelor americane va scădea la doar 35 de milioane. Veștile proaste precum aceasta determină industria grafică – de la editori la legătorii și la fabricanții de echipamente tipografice – să privească viitorul produselor tipărite mult mai pesimist decât relevă realitatea. Dar nu toate cifrele sunt în scădere. Specialiștii industriei consideră că volumul publicității tipărite (inserturi, broșuri, direct mail), care la ora actuală acoperă mai bine de 50% din piața globală a tipăriturilor, va avea o creștere de peste 5% în următorii cinci ani. Chiar și sectorul editorial va continua să aibă o ușoară creștere. Tendința de scădere care se manifestă în SUA și în Europa Occidentală este echilibrată de o creștere cu două cifre în volum valabilă pentru majoritatea mediei tipărite din Asia. Dacă luăm în considerație că fiecare persoană din China cheltuiește anual aproximativ 3 dolari pe media tipărită (comparativ cu 300 dolari în Germania și nu mai puțin de 600 dolari în Japonia), vă puteți imagina ce potențial are industria grafică într-o țară cu o populație de 1,3 miliarde.

De unde poate câștiga puncte media tipărită?

Este un lucru de necontestat faptul că tehnologia comunicării – și, în consecință, industria publicitară – a suferit schimbări semnificative în ultimii ani datorită influenței mediei electronice, iar acest trend va continua. Numărul oamenilor care citesc un ziar în fiecare zi (1,9 miliarde la nivel mondial) a ajuns astăzi să fie la același nivel cu numărul utilizatorilor de Internet. În același timp, numărul utilizatorilor de Internet continuă să crească cu repeziciune, deopotrivă cu timpul petrecut în utilizarea mass-media, și el în creștere la nivel global.

În Germania, de exemplu, unde 57% dintre gospodării sunt abonate la un ziar, oamenii continuă încă să petreacă mai mult timp citind ziare, reviste sau cărți decât pentru a naviga online. Întrebarea pe care o pune viitorul este modul în care „nativii digitali” – generația născută în epoca Internetului și a telefoanelor mobile – pot fi încurajați să aprecieze produsele tipărite.

Există, de asemenea, și mari diferențe geografice, iar aceste diferențe nu pot fi egalizate atât de repede. În timp ce peste 70% din populația țărilor industrializate utilizează Internetul, în țările în curs de dezvoltare procentul este de doar 21%. De aceea, n-ar trebui să ne surprindă faptul că, privind din perspectivă globală, tirajele ziarelor cotidiene înregistrează o creștere în prezent, în ciuda situației economice curente – acest lucru fiind posibil grație creșterii numărului de cititori din Asia, America de Sud, Africa și din Europa de Est. Dezideratul alfabetizării a 100% din populația lumii, un obiectiv care din păcate nu a fost atins, oferă, de asemenea, un potențial suficient de creștere pentru toate canalele media.

„Avantajele mediei tipărite sunt deseori trecute cu vederea”

Cuvântul tipărit va continua să fie important și în următoarele decenii – asta presupunând că media tipărită va reuși să se poziționeze inteligent și să-și pună în valoare pe piață avantajele într-o manieră bine direcționată. „Media tipărită își poate vinde avantajele forte într-un mod bine țintit, acolo unde media electronică are dezavantaje”, declară Bruno Müller, CEO al Müller Martini. Să luăm ca exemplu conținutul plătit – la auzul căruia cei din media online se încruntă -, dar care este așteptat de prea mult timp. Media tipărită se poate bucura de un succes deosebit în acest caz particular dacă va ști să le ofere clienților de publicitate un excelent raport preț-performanță, flexibilitate sporită și valoare adăugată – oferindu-le concomitent și un serviciu profesionist.

În plus, factorii de risc relatați la intimitate, protecția datelor, credibilitatea, conținutul plătit sau deficiențele tehnice (precum cititorii „pe prietenie”), cu care se confruntă industria media electronică, tind să nu mai fie valabili. „E-media este nouă și la modă, în timp ce media tipărită are o imagine demodată”, spune Bruno Müller. „Asta face ca argumentele în favoarea mediei electronice să apară mult mai rapid decât în cazul mediei tipărite. Avantajele mediei tipărite, precum calitatea, credibilitatea și eficiența transmiterii mesajului publicitar, sunt atribute adesea trecute cu vederea. Industria grafică trebuie să promoveze aceste beneficii într-un mod mult mai susținut.”

În căutarea unor noi moduri de gândire

Cu toate acestea, schimbările care au survenit în tehnologia comunicării generează și nevoia găsirii unor noi moduri de gândire în concordanță cu interacțiunea dintre diferitele tipuri de media – în special pentru editori. „Ca și casă de media, avem nevoie să încetăm să mai privim la fiecare vehicul media în mod izolat”, declara Jerk Hammelsvang, director de producție la compania Fynske Medier din Odense, Danemarca. „Privim stațiile radio, site-urile de Internet și fluxurile de știri de pe posturi și ziare ca o platformă individuală de știri. Însă jurnaliștii noștri lucrează prin intermediul tuturor platformelor, decizând care știre apare și când, precum și în ce tip de media. Iar acest lucru se întâmplă deoarece dorim să fim cei mai buni pe fiecare platformă media.” În opinia lui Hammelsvang, ziarele încă sunt lideri media, având un rol foarte important de jucat. „Dar site-ul nostru, pe care oferim și servicii comerciale online, garantând siguranța tranzacțiilor cu brandul companiei, este unul din primele cele mai vizitate 10 site-uri din Danemarca.”

Fețele nebănuite ale finisării

Prin urmare, schimbările care se impun pentru a face media tipărită mai atractivă trebuie făcute în procesul de finisare. „Ca lider de piață la nivel mondial în sectorul finisării tipografice, putem oferi un sprijin valoros și decisiv în cadrul acestui proces”, declară Bruno Müller. „Datorită caracterului modular al soluțiilor noastre, sistemele pot fi actualizate în orice moment și se pot dezvolta în paralel cu noile provocări. Sistemele extensibile de la Müller Martini oferă piețelor în rapidă schimbare de astăzi cel mai înalt nivel de flexibilitate, din toate punctele de vedere, aducând o contribuție semnificativă la creșterea valorii adăugate pentru noile produse.”

Acest lucru este valabil nu doar pentru ziare. Lucrările de tipar cusute sau legate pot fi finisate, de asemenea, folosind acoperiri speciale pentru hârtie, prelucrări lucioase sau laminări atractive. Fie că folosiți o sârmă pentru legare colorată, ștanțări, clape, supracoperți, semne de carte, mostre pentru promovarea unor produse sau diverse găselnițe care adăugă valoare lucrării, aceste elemente captează atenția și vă scot în evidență, posibilitățile de care puteți beneficia fiind nelimitate.

Oferte atractive pentru advertiseri

Factorul decisiv va fi întotdeauna legat de faptul dacă firmele de graphic design vor reuși să obțină câștiguri bune din investițiile făcute în sistemele lor. Iar acest lucru se realizează în primul rând prin vânzarea de spațiu publicitar. Este foarte important, și va continua să fie, să li se ofere advertiserilor formate atractive, păstrând întotdeauna un ochi pe ofertele noilor forme de media atunci când se stabilesc prețurile. Datorită presiunii semnificative asupra prețurilor și a termenelor tot mai scurte, companiile grafice caută să exploateze la maxim toate posibilitățile oferite de sistemele lor de producție.

Ca urmare, pentru protejarea investițiilor și obținerea unor rezultate mai bune, sunt esențiale o pregătire extensivă a personalului precum și întreținerea corectă a echipamentelor. Un service profesional și standardizat joacă un rol determinant în prelungirea duratei de funcționare a echipamentelor precum și în adaptarea echipamentele existente la noi forme de aplicații și piețe prin adăugarea de module opționale. Prin intermediul MMServices, Müller Martini oferă șapte module care asigură servicii de întreținere complete pe toată durata de viață a unui echipament.

Tipărit sau online? – Tipărit și online!

Felul în care vor reuși companiile din industria grafică să-și adapteze coexistența cu media electronică va fi, de asemenea, crucial pentru succesul lor în viitor. Publicitatea s-a bazat întotdeauna pe mixul de media, materialele tipărite bucurându-se de o istorie lungă și de succes prin ratele excelente de eficiență mediatică. Cu o cotă de cca. 35% din publicitatea tipărită, revistele și ziarele continuă să aibă astăzi un rol de jucători-cheie în piața de publicitate. Industria de publicitate privește cu foarte mare atenție asupra folosirii conținutului media și plătește bani buni pentru a fi sigură că publicul consumator conștientizează produsele sale în mediul potrivit.

„Mulți dintre clienții noștri încep să folosească media tipărită pentru extinderea activităților de publicitate”, spune Markus F. Hof, președinte al European Letterbox Marketing Association (ELMA) și CEO al Direct Mail Company (DMC), liderul pe segmentul distribuției de publicitate ne-adresată din Elveția. De exemplu, peste 70% dintre cumpărătorii germani de pe Internet se inspiră dintr-un catalog tipărit. Prin urmare, succesul strategiei DMC constă într-o combinație de media tipărită și electronică. Pentru Markus F. Hof, răspunsul la întrebarea „tipărit sau online?” este „tipărit și online!”.

Și Sture Udd împărtășește acest punct de vedere. Grație sistemului supermedia UpCode pe care l-a dezvoltat, CEO-ul UPC Print din orașul finlandez Vaasa și-a îmbunătățit în mod semnificativ tirajele din tipografie. UpCode reprezintă o formă ingenioasă de mixare a tiparului pe hârtie cu telefonul mobil. Promoțiile pot fi accesate de consumatori folosind telefonul mobil pentru a scana un cod de bare bidimensional, format într-un pattern de pătrățele alb și negru, tipărit într-o revistă sau pe un pliant. „Pot demonstra că tipărirea unui UpCode pe o broșură, pliant sau fluturaș promoțional crește vânzările de la 15 la 20%. Acesta este viitorul tiparului.” Inovațiile tehnologice nu apar doar în universul online. De fapt, media tipărită este foarte capabilă să se adapteze la noile situații prin integrarea și completarea cu media electronică.

Noile procese de imprimare aduc noi modele de afaceri

În plus față de combinațiile diferitelor tipuri de media, noile procese de imprimare aduc, de asemenea, noi modele de afaceri – de exemplu, tiparul digital a schimbat dramatic universul grafic. Pe măsură ce sistemele de tipărire digitală vor deveni tot mai eficiente, pe atât de mari vor fi și provocările pentru procesele de finisare. Cu ajutorul soluțiilor sale digitale, Müller Martini deschide noi oportunități de dezvoltare pentru companiile industriei grafice prin oferirea de soluții inovative, în respect cu rolul de specialist de frunte al finisării in-line.

Pe măsură ce piața tirajelor scurte a oferit o platformă perfectă pentru imprimarea digitală, Müller Martini a construit o colaborare de succes cu cei mai importanți producători de echipamente de tipar digital. Grație experienței acumulate în ultimii ani prin intermediul sistemului SigmaLine de producție digitală pentru carte, și a gamei complete de produse Müller Martini, pot fi obținute soluții ideale pentru aplicații noi, complet automatizate. Echipamente puternice de broșare și coasere sunt, de asemenea, integrate în sistemul complet. În același timp, designul modular al echipamentelor oferă opțiuni elegante de extindere, garantându-le clienților o siguranță a investiției și permițându-le să facă față cerințelor impuse de imprimarea digitală, în prezent și pentru viitor. „Ne extindem pe baza posibilităților pe care ni le oferă tehnologia de finisare tradițională pentru a ne asigura că industria va profita de întregul potențial pus la dispoziție de imprimarea digitală”, spune Bruno Müller.

Pentru CEO-ul Müller Martini răspunsul este clar: „Industria noastră trebuie să învețe să-și vândă atuurile într-un mod mult mai activ și mai sistematic. Chiar și în fața unor argumente care consideră că tiparul este un dinozaur media amenințat cu dispariția, există la fel de multe argumente în favoarea vehiculului media tipărit. Sunt convins că tiparul ca mediu continuă să aibă un uriaș potențial de dezvoltare, însă va trebui să știm să profităm din plin de acest lucru. De asemenea, este important să înțelegem ce se întâmplă pe piața media pentru a trage concluziile de rigoare. Afacerea noastră va continua să fie supusă provocărilor, dar în același timp ne va oferi multe noi oportunități.”

Articol publicat prin amabilitatea Müller Martini România

Similar Posts:

2 recommended
comments icon0 comments
0 notes
241 views
bookmark icon

Write a comment...