Proiectul de Cod Electoral al Autorității Electorale Permanente prevede majorarea campaniei electorale de la 30 la 90 de zile și înlocuirea rudimentarelor cutii de carton cu urne de votare transparente, realizate probabil din materiale acrilice.
Discursul oficial se sprijină pe paralela simbolică dintre urnele transparente și transparența alegerilor electorale versus piticul cu ștampilă din vechile urne, care modifică bifele cetățenilor din buletinele de vot. Urmând aceeași etică a corectitudinii electorale, populația va trebui să plătească în numerar prețul eradicării clientelismului politic, prin finanțarea campaniei electorale. Ne așteptăm, în mod normal, să se organizeze o licitație publică în urma căreia să fie desemnat furnizorul de drept al urnelor pentru următoarea campanie electorală. E însă probabil ca ideea amplasării unor astfel de recipiente în secțiile de votare să fi coincis cu interesele vreunui producător conectat la scena politică.
Nu este exclus ca acesta să impună o listă de specificații pe care ceilalți licitanți să nu le întrunească și care să-i asigure, astfel, contractul. În plus, dat fiind că populația va fi sponsorul oficial al campaniei, argumentul celui mai mic preț pe care l-ar putea oferi unul dintre candidați își va pierde din relevanță în momentul luării unei decizii.
Transparența rentează
În campania electorală precedentă, au fost organizate 1.256 secții de votare permanente și speciale în Capitală, 3.360 secții speciale și 18.053 permanente în restul țării. 71 dintre secțiile de votare speciale au fost poziționate, prin HG, în unități spitalicești, iar 294 s-au înființat în străinătate, prin ordin al Ministerului Afacerilor Externe.
Putem face un calcul luând ca reper o urnă de dimensiunea unui cub cu latura de 75 cm, care înglobează aproxiamtiv 3.5 mp de plexiglas. Luând în cosnsiderare un preț 20 euro / mp, costul materialelor pentru realizarea acestei urne se ridică la 70 de euro. Luând ca exemplu alegerile parlamentale, estimăm că fiecare secție de votare va beneficia de câte două urne, pentru ambele Camere.
În condițiile în care procentul populației votante nu se va fi modificat semnificativ în intervalul dintre cele două campanii, vor fi necesare 2.512 urne în București, ceea ce, în cifre, înseamnă 175.840 euro numai aici. La nivelul întregii țări, totalul de 21.413 unități electorale va găzdui 42.826 urne, de unde vor rezulta aproxiamtiv 3 milioane de euro.
Având în vedere că plexiglasul este un material casant, profiturile pot urca, în cazul în care va fi necesară înlocuirea unor urne, mai ales că acestea vor avea mai mult timp la dispoziție să se spargă. Iar dacă același producător va furniza respectivele transparente și la alegerile europarlamentare, locale și prezidențiale, cifra sa de afaceri va atinge proporții astronomice.
Pe de altă parte, în ciuda posibilității ca noul proiect să reflecte, încă o dată, schimbul de avantaje dintre zona politică și cea economică, asemenea aranjamente au totuși meritul de a sprijini companiile care importă și comercializează acest gen de materiale, acestea găsind o nesperată sursă de venituri în cazul aprobării acestei legi
Luând ca exemplu o urnă de dimensiunea unui cub cu latura de 75 cm, constând în 3.5 mp de plexiglas și valorând aproximativ 70 de euro, putem estima că, în cazul alegerilor parlamentare, vor fi necesare câte două urne pentru fiecare secție de votare. Cele 21.413 unități electorale la nivelul întregii țări vor însemna o suplimentare cu peste 3 milioane de euro a pieței de materiale acrilice în 2012