Default

La început de an industria vorbește

• Bookmarks: 101188


2014-2015: Ce cred ei

Trăim într-o țară a haosului și a afacerilor realizate pe baza unor comisioane date „unde trebuie”. Trăim într-o economie politizată care, probabil, s-ar prăbuși dacă nu s-ar mai lucra cu statul și nu și-ar mai „băga coada” cei implicați în politică. Trăim într-o societate bazată pe principiul hoției, nu al corectitudinii și al respectului față de semeni și clienți/furnizori. Din fericire, încă mai există excepții de la toate aceste reguli, oameni ce reușesc în viață și în afaceri fiind fairplay. Dar sunt doar excepțiile care confirmă regula. De aceea, orice analiză pe un anumit subiect poate fi, în cel mai bun caz, relativă.

Dan CĂLIN

Din păcate, încă mai sunt firme care dau clienților prețuri mai mici decât concurența doar pentru a prinde lucrări, dar fără să-și facă vreun calcul al rentabilității. Cum este posibil să faci acest lucru fără să înțelegi că faci un mare rău pieței și inclusiv afacerii tale? Cum de nu pricep acești „manageri” că toate acestea se întorc și împotriva lor, iar aceste „soluții” nu ajută pe nimeni din niciun punct de vedere? Când te duci în piață nu găsești, de exemplu, roșii sub 5 lei/kilogram, iar în piața poligrafică poți cumpăra cam orice la aproape orice preț. Cum este posibil ca tarabagii să se poată înțelege, iar tipografii nu? Probabil că atât timp cât lucrurile nu se vor schimba, toți cei implicați în domeniu vor avea de suferit.

Un alt aspect de care se pare că nu prea ține cont nimeni în industrie este cel al termenelor de plată. De mai multă vreme, acestea sunt argumentul determinant atunci când se negociază contractele. Calitatea, termenul de livrare și prețul trec pe următoarele locuri în discuție sau chiar lipsesc în favoarea unui termen de plată mai lung. Toate acestea în condițiile în care norma europeană care impune plata la cel mult 60 de zile a devenit obligatorie și în țara noastră. Dacă tot lucrăm la prețuri mici, ar trebui măcar să mișcăm banii mai repede pentru a simți că nu muncim degeaba. Altfel, toți suntem finanțatorul clienților noștri, iar în final singurele care câștigă sunt băncile pentru că fără linii de credit nu poți rezista în acest ritm. Iar meteahna termenelor mari de plată va fi foarte greu de schimbat.

Însă, noi sperăm ca cifrele pozitive înregistrate de mulți dintre cei din piața de profil să se păstreze și în noul an și să fie semnele bune pe care le așteptăm toți – industria să revină treptat pe creștere, să se maturizeze și să se așeze pe făgașul unor principii sănătoase de afaceri. Sperăm ca mentalitățile „țigănești” să se mai dilueze, pentru că este utopic să credem că vor dispărea, și să înceapă să conteze profesionalismul, corectitudinea și respectul. Sperăm ca românii să fi învățat din perioada grea prin care am trecut și trecem să-și gestioneze mai bine resursele, să pună accent pe calitate și nu pe preț, să se orienteze cât mai mult spre export și să se respecte unii pe ceilalți. (Print Magazin)

Totuși, am vrut să aflăm de la cei care activează în piața poligrafică autohtonă cum a fost anul trecut și cum se întrevede a fi 2015 pentru a observa liniile generale. În principiu, ceea ce știam deja din piață s-a adeverit: în cele mai multe cazuri există o creștere sănătoasă, adică nu prea mare, ce se așteaptă și pentru acest an dacă va fi liniște în Europa. Unii profită de fondurile europene pentru a-și moderniza dotarea tehnică, alții o fac din fonduri proprii, iar alții așteaptă vremuri mai bune. Motivele pentru care lucrurile stau așa sunt văzute diferit de fiecare în parte și, de aceea, vă lăsăm să aflați direct de la cei care ne-au răspuns la întrebări și să hotărâți cu cine sunteți de acord.

222Gheorghe Nicolae, director general Sothis Print

Sothis Print a avut o creștere a cifrei de afaceri în anul 2014 față de 2013 de circa 26%.

2015 va fi un an la fel de dificil ca toți începând din 2008 până acum, dar avem un plan de investiții foarte ambițios de aproximativ 1,5 milioane de euro. Mizăm pe faptul că cei care nu s-au organizat până acum în gestionarea costurilor este greu să o mai facă sau foarte dificil și pe înăsprirea criteriilor de selecție a celor care ofertează servicii tipografice.

 Sorin Buga, director general Papyrus

Au fost mai multe puncte importante în anul 2014. Cererea pe piață s-a îmbunătățit ca volum general și ca structură, însă comenzile sunt mai fragmentate, necesitând un efort mai mare de gestiune. Lichiditatea este în creștere pentru majoritatea jucătorilor din piață, dar, din păcate, sunt încă anumite companii care se zbat să își echilibreze poziția de cash; sperăm ca o parte dintre ele să reușească. Investițiile în echipamente au repornit și sunt semne de accelerare în anul 2015. Cursul euro/dolar a coborât de la peste 1,37 la 1,18, ceea ce a descurajat fluxurile de intrare pentru produsele din Asia.

În general, perspectiva pentru anul 2015 este, din partea noastră, pozitivă. Ne așteptăm la o creștere ușoară de piață determinată de creșterea marketing spending-ului pe fondul dezvoltării economiei. Nu vor fi cifre fulminante, însă tendința este foarte importantă. De asemenea, ar trebui luată în seamă și o mărire a ponderii produselor cu o valoare adăugată înglobată mai mare. În același timp, înnoirea tehnologică va aduce avantaje competitive de cost și de productivitate celor care vor alege această cale dacă au puterea financiară să o susțină.

100 Claudiu Jacodi, General Manager Macro International Distribution

Anul 2014 a fost mai bun decât 2013, în linie cu așteptările pe care le-am avut.

În acest an anticipăm că ne vom menține la nivelul din 2014, dar cu o bază mai largă de clienți.

 

99 Radu Croitoru, director Elettrograf

2014 a fost un an bun, mai ales în cea de a doua parte. Totuși, nu am atins nivelul din 2011, care a fost cel mai bun an. O parte dintre clienți s-au cernut (insolvență, radiere, faliment), iar alții au căutat o calitate scăzută prin care să obțină facturi mai mici la achiziții. În timp, aceștia din urmă dovedesc faptul că nu au nici management și nici viziune. Dacă până în 2008 puteam prevede cum va merge anul următor, acum nu mai am acest curaj pentru că până în 2008 valoarea facturată în luna februarie era aceeași cu cea din luna noiembrie, iar acum nu mai este așa. PIB-ul din 2014 a mers astfel: Dacia, OMV/Petrom, agricultură și consum intern de alimente. În 2014 nu s-a mai făcut rabat la mâncare, probabil pentru că oamenii au răbdat destul. Din același motiv a fost un an cu vânzări record de electrocasnice. După criză, mulți s-au speriat și au tot amânat să cumpere electrocasnice până când nu s-a mai putut.

2015 va fi probabil în continuare o piatră de încercare pentru mulți, mai ales pentru că țări puternic industrializate au intrat în recesiune/deflație. Cei care trăgeau țepe s-au cam triat, iar cei care au rămas în piață sunt de la mici până la mari. Seriozitatea a fost și va fi un factor determinant. De multe ori ea cântărește mai mult în balanță decât un preț mai mic, o livrare urgentă sau un termen mai mare de plată.

88  Liviu Ionescu, director general Total Media

Pentru Total Media, anul 2014 a fost unul mai bun decât cei anteriori. Am observat o încercare de maturizare a pieței, un rol foarte important avându-l capacitatea clienților de a investi în echipamente noi de ultimă generație, de bună calitate și cu o productivitate mare la costuri mici de producție. Pentru noi a fost un an și mai bun dacă luăm în calcul faptul că am renunțat la echipamente și consumabile cu solvent. Am considerat că este momentul să stabilim ca obiective prioritare domeniul textilelor și cel al packaging-ului – cele cu creșteri puternice în toată lumea. De altfel, echipamentele industriale UV Durst, cele pentru print digital pe textile (Mimaki, Mutoh și Epson), cele de fixare și transfer de la Monti Antonio și, bineînțeles, cele pentru print direct pe tricouri de la Polyprint TexjetPlus au atras în mod deosebit atenția clienților noștri și suntem foarte mulțumiți de cifrele de vânzări pentru aceste echipamente.

Un alt palier de care am fost mulțumiți în anul 2014 este cel al sistemelor de display-uri și module expoziționale Mark Bric care, în ciuda prețului corespunzător clasei premium din care fac parte, au avut un succes mare. Clienții înțeleg din ce în ce mai bine faptul că a te prezenta la o expoziție sau a afișa în birou un produs ieftin, de calitate îndoielnică, nu face decât să inspire același lucru despre ei înșiși.

Cât despre anul 2015, ne așteptăm să fie unul cel puțin la fel de bun. Este drept că lipsa programelor de fonduri europene se va face probabil simțită, dar sperăm ca direcția pe care am pornit în anii care au trecut să asigure concretizarea unor proiecte importante și să avem în continuare o creștere sănătoasă.

77 Bogdan Tache, Managing Director Mayr-Melnhof Packaging România

Estimez că anul trecut cererea de ambalaje din carton duplex a crescut ușor față de 2013 (3-5%). Semnalul esențial pe care îl așteptam (creșterea în sectorul retail) a apărut în cea de-a doua parte a anului trecut. Asta înseamnă că marile companii din sectorul FMCG au devenit mai active în promovarea produselor la raft. Din păcate, 2014 a fost și un an marcat de situația sensibilă din zonă (vezi criza din Ucraina/anexarea Crimeei), ceea ce a generat o anumită reticență față de investițiile în regiune, iar România, ca piață vecină acestei regiuni sensibile, a fost afectată, investițiile fiind stopate sau amânate.

2015 va fi un an greu, producătorii fiind nevoiți să se adapteze noilor tendințe pe care le observăm pe piață: complexitate crescută în domeniul producției de ambalaje din carton duplex (forme, finisaje, tehnologii noi), timp de reacție din ce în ce mai redus (clienții pun mare accent pe așa-numitul „speed-to-market time”), presiune pe costuri (creșteri salariale, taxe etc.) care îi va împinge pe producătorii din FMCG la negociere cu furnizorii pentru reduceri de prețuri, tipografiile de ambalaje vor avea în continuare dificultăți în atragerea de fonduri pentru investiții, dar vor fi nevoiți să se lupte să le obțină (de la bănci sau din fonduri europene) pentru că este singura șansă de a rămâne competitivi într-o industrie tipografică în care inovațiile în tehnologia de procesare pot face diferența pe piață.

66 Bogdan Vasilescu, director general Grup Transilvae

Pentru Grup Transilvae, anul 2014 a fost, în ceea ce privește activitatea de bază, mai bun decât precedentele, inclusiv față de acel 2008 rămas ca referință în economie, în special prin prisma absorbției de către clienții noștri a fondurilor europene și finalizarea proiectelor începute în 2012 și 2013. A contat, desigur, și faptul că tehnologiile noi (cum este imprimarea latex, de exemplu) s-au maturizat și au devenit standard în piață, că tirajele tot mai mici au făcut ca tehnologiile digitale de imprimare să fie adecvate în producție (vezi investițiile DS Smith în imprimarea flatbed, vezi și posibilitatea de lăcuire selectivă 3D și folio digital în finisaje), că nevoia de calitate este în creștere, în ciuda crizei care afectează sectoare ca serigrafia și litografia offset sau chiar publicitatea.
Tendințele tehnologice pozitive, pentru noi, vor continua și în 2015. Am făcut alegeri bune pentru portofoliul de produse; tendința va fi, însă, temperată de tranziția fondurilor europene la noul plan operațional care este în derulare, de întârzierile deja vizibile ale Guvernului în gestionarea proiectelor și gafe precum lipsa de finanțare pentru partea restantă din Minimis. Să nu uităm, de asemenea, că în 2015 vom avea de onorat garanțiile echipamentelor din anul trecut, că ne străduim să creștem gradul de satisfacție al clienților, pentru a nu exista umbre în relația cu cei care ne-au acordat încredere, iar asta va însemna o investiție consistentă în instruire și facilități. Pentru clienții noștri, din exterior privind lucrurile, va fi un an mai bun decât 2014, cu nuanțe pe segmente de piață, industria de ambalaje va trebui să confirme creșterea de două cifre previzionată, amenajările interioare de asemenea, iar publicitatea și semnalistica cel puțin să se revigoreze, poate chiar să se reinventeze, cu noile aplicații deschise de tehnologii, așa cum vom vedea curând în câteva cazuri. În plus, sperăm că vom vedea mult mai mulți clienți cu exporturi de succes înspre Europa.
Observăm ușor cum cei care îmbrățișează aceste tendințe au creșteri consistente an de an, iar cei care cred că prețul este răspunsul la durerile lor se adâncesc într-o depresie inevitabilă și în timp dispar din piață.

55Marian Obaciu, director general Starcut

Față de perioada 2009-2013, anul trecut a fost mai bun, dar încă nu am ajuns la nivelul de dinainte de criză. Sperăm să-l atingem anul acesta și să-l depășim în 2016. Cred că și 2015 va fi un an de creștere pe baza faptului că încep să vină tot mai mulți cu fonduri, start-up-uri etc.

 

 

44 Cristian Hațăgan, director executiv Euro Top Grafix

Anul 2014 a fost exact așa cum ne-am așteptat, adică am avut un buget pozitiv și o îmbunătățire a cash-flow-ului.

2015 va fi și mai bun, iar noi ne vom axa pe diversificarea serviciilor și a produselor. Vom merge personalizat pe fiecare client.

Avem una-două firme concurente, pe care le numesc „concurenți copy-paste”, care abia așteaptă să se inspire și, de aceea, nu pot spune decât că vom renunța la afacerea ce generează astăzi circa 35% din venituri și ne vom întoarce, foarte probabil, la produsul care ne aducea în trecut aproximativ 50% – plăcile offset.

33  Mihai Drilea, director general DCM Design

Analizând ultimii trei ani, cifra noastră de afaceri a fost în ușoară scădere, motiv pentru care preconizăm că anul 2015 va fi ceva mai slab decât 2014 sau, în cazul optimist, la același nivel. Anul trecut volumul lucrărilor a fost mai mare decât în 2013, însă prețurile de vânzare au fost din ce în ce mai mici. Astfel, cu mai multă muncă am obținut aproximativ aceeași cifră de afaceri.

 

 

22 Cosmin Timbuș, director general Grup Tico România

Anul 2014, comparativ cu cei doi-trei anteriori, a fost destul de linear, minusurile din tiparul offset rotativ și offset comercial fiind înlocuite de plusurile din labelling și packaging, care sunt într-o continuă creștere. Oricât de mult încearcă digitalul să răzbată se pare că regele offset și regina flexo sunt greu de învins.

În viitor, packaging-ul va fi în creștere și va dura atât timp cât nu vom putea face download la o înghețată.

11 Remus Crăciun, director general Ecopack

Pentru noi, 2014 a fost un an în care am diversificat producția, am mers pe calitate în detrimentul cantității, iar creșterea de 10% din punct de vedere cantitativ a adus o creștere valorică de 16%, ceea ce susține politica noastră de axare pe produse cu grad mare de prelucrare.

În linii mari, pe 2015 îl văd tot ca pe 2014, deși observ că mulți se grăbesc să îi cânte prohodul încă dinainte de a se fi născut. Simt că românii sunt destul de optimiști în ceea ce privește consumul și viitorul în general (are legătură și cu schimbarea de macaz de la alegeri), văd că europenii și americanii angajează oameni din nou (chiar dacă salariile au un trend ușor negativ), ceea ce îmi dă de înțeles că piețele se mișcă. Mă aștept la un curs stabil, poate chiar cu mici aprecieri.

y Simona Dinu, Marketing Manager Sama Consul

Anul 2014 a fost un real succes comparativ cu ceilalți ani. S-a simțit o „dezmorțire” în ceea ce privește piața de print digital. Furnizorii de tipar au un interes mai mare pentru tehnologiile noi, au cerințe mult mai mari în ceea ce privește calitatea și, ceea ce este cel mai important, vor să iasă din „tiparul clasic” de business. În acest moment, cred că majoritatea caută idei noi de afaceri, oportunități noi. În anul 2014, Sama Consul a reușit să răspundă cu succes acestor necesități, iar în 2015, împreună cu partenerul nostru Canon, vom continua în aceeași manieră.

Considerăm că anul acesta va avea un trend crescător. Creativitatea va fi motorul anului 2015.

z Alexandru Pătru, director general Xpress Printing

Pentru noi, 2014 a fost un an mai bun decât 2013, dar am observat o scădere destul de evidentă în partea de print digital în coală. Noi am compensat prin achiziția unui plotter.

Pentru anul 2015 văd o continuare a acestei scăderi pe printul în coală din cauza faptului că în București sunt câteva echipamente care preiau tirajele mai importante, iar pentru cei mici, ca noi, nu prea mai rămâne nimic de muncă, decât lucrări la prețuri mici. Cred că avem doar varianta diversificării serviciilor prin achiziții noi – ori mașină de alb-negru și broșare pentru carte în serie mică, ori un echipament UV pentru print pe materiale atipice (agende, brichete, carduri și cam orice are până în 10-15 cm grosime, în serie mică sau unicat).

vCristian Varban, director general Tipografia Real

În anul 2014 piața poligrafică s-a canibalizat: tipografiile au început să se mănânce între ele și au ajuns să fie mâncate de clienți.

Propun ca în anul 2015 să devenim cu toții vegetarieni. Este mai sănătos!

 

 

w Cosmin Bocianu, director general Livco Design

În anul 2014 am înregistrat o creștere de 15% a cifrei de afaceri comparativ cu 2013. În plus, anul trecut a fost unul foarte bun în care ne-am mutat în casa noastră și am investit mult în retehnologizare și în oameni. De aceea, am crescut numărul de clienți cu 20%.

Anul 2015 îl văd ca pe unul mult mai bun decât 2014. Prevăd o creștere de 20-22%, urmând a fi și anul marilor proiecte și al unui boom Livco.

 

 

u Ioan Bălașa, director general Mons Medius

Anul 2014 a fost un an cu o creștere semnificativă pe partea de vânzări de echipamente, fapt datorat amânărilor de achiziții din anii anteriori și a finalizării unor proiecte de investiții cu fonduri europene sau guvernamentale. Nu am înregistrat, în aceeași măsură, creșteri pe partea de consumabile, ceea ce înseamnă că piața de print de format mare se dezvoltă, dar nu în ritmul dorit.

Ne așteptăm ca în anul 2015 să avem parte de un interes crescut al clienților deopotrivă pentru echipamente mai performante pe aplicațiile de print de format mare consacrate (panotaj outdoor și indoor, POS-uri, decorare mașini, bannere, steaguri etc.), cât și pentru cele de nișă (imprimare pe sticlă, piese de mobilier, textile pentru decorări interioare, textile pentru modă, ambalaje etc.). Domeniul imprimării inkjet se dezvoltă în continuare în mod accelerat. În lipsa unor șocuri economice sau politice neașteptate, interne ori externe, ne bazăm pe un nou an de creștere.

Aș mai adăuga faptul că, după tot ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani, suntem și mai convinși că echipamentele de bună calitate sunt cele care aduc bani celui care le exploatează și că vom continua pe acest drum. Iar ca dorință personală, aș vrea să văd pe piață numai printuri de cea mai bună calitate, indiferent dacă sunt executate cu echipamente de la noi sau nu. Facem parte dintr-o industrie ale cărei produse pot fi văzute zilnic pe stradă, în birouri sau în magazine și ar trebui să ne străduim să obținem un aspect plăcut și de bună calitate pentru ceea ce vedem. Mă afectează să văd mașini cu autocolante desprinse și încrețite, backlit-uri spălăcite, roll-up-uri cu banding și îndoite etc. Aș vrea să fiu respectat mai mult în calitatea mea de consumator.

 

t   Niculae Negre, C.O. Executive Euro Business Group

2014 a fost un an excepțional din toate pri-vințele, un an în care am reușit să finalizăm un proiect major plin de surprize de toate felurile. În contextul unor investiții majore au apărut și rezultatele scontate. Față de 2013, anul trecut am înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 48%. Toate afacerile noi încheiate cu partenerii noștri au deschis orizonturi noi pentru Euro Business. Pe piața de print comercial lucrurile sunt destul de sumbre dacă ne raportăm la semnalele venite din partea clienților noștri. Sunt câteva încercări firave de resuscitare a pieței de carte, dar ea este lipsită total de vlagă. Vestea bună vine din segmentul de ambalaje. Aici se întâmplă acțiunea și creșterea economică de care avem toți nevoie.

Din păcate, este foarte greu să te finanțezi și, de aceea, sunt doar câteva societăți care vor reuși să se mențină pe segmentul de ambalaje la nivel macro. Pentru 2015 noi mizăm pe o creștere de cel puțin 35% a cifrei de afaceri. Sper să finalizăm câteva negocieri importante demarate pe finalul anului, după care totul este posibil. Pe termen mediu nu vor avea nici o șansă cei care nu înțeleg să investească în retehnologizare, chiar dacă ea se face cu utilaje second hand.

s Dan Abraham, General Manager Everest Tipografia

Raportat la anii anteriori, 2014 a fost un an mai bun decât 2013, așa cum și 2013 a fost mai bun decât 2012. Totul a mers exact cum ne-am propus, bineînțeles cu efortul de rigoare, dar s-a putut.

Îmi doresc ca 2015 să fie cel puțin la fel ca 2014 și sigur așa va fi deoarece studiile de specialitate anticipează că indicatorii economici principali, precum PIB, vânzări şi consum, vor intra pe un trend pozitiv în următorii cinci ani. Viteza şi amploarea cu care se va desfăşura întregul proces va diferi de la ţară la ţară, dar România este una dintre cel mai bine poziţionate. Și dacă totul se mișcă din ce în ce mai bine, sigur că și industria noastră va fi în același trend.

r  Gabriel Băiatu, General Manager Print Design Advertising

Comparativ cu 2013, anul 2014 a respectat ten-dința noastră de creștere anuală de 10-15%.

Avem așteptări mai mari pentru 2015, având în vedere anunțata stabilitate politică și, mai ales, sperând că vor fi atribuite contractele pentru producție pe un alt criteriu decât cel care a fost până acum.

 

 

p  Cristian Mischie, director general Interbrand

Anul 2014 a fost unul de creștere, aproximativ 12% față de 2013.

Estimez și pentru anul acesta o creștere, dar sunt factori externi care ne pot influența destul de mult. Nu depinde numai de noi (de exemplu, cursurile valutare).

 

 

o  Florian Trebea, General Manager Randder

Pentru noi anul 2014 a fost unul bun, în care calitatea produsului și a serviciului oferit a fost primordială. Așadar, nimic diferit de anii precedenți. Ne-am obișnuit clienții cu soluții inovatoare și eficiente.

Cred cu tărie că inovația și calitatea vor fi pilonii pe care se vor susține proiectele bune în anul 2015.

 

 

n Nicolae Romaniuc, Naroti Machinery

Pentru Naroti Machinery, anul 2014 a fost unul cât se poate de bun. Acest lucru se datorează clienților care au încredere în noi și în produsele noastre, dar și calității produselor noastre și a partenerilor externi pentru susținere. Clienții au realizat faptul că nu întotdeauna prețul mic al echipamentelor poate satisface calitatea produsului finit și au înțeles că trebuie să investească în tehnologii performante care să le asigure succesul. Ceea ce este important este ca întotdeauna tipografii să ceară părerea fiecărui vânzător de echipamente, iar aceștia la rândul lor să fie cât se poate de corecți în prezentarea produsului.

Nu am avut întotdeauna succes în vânzarea produselor noastre chiar dacă cele ofertate erau superioare din punct de vedere calitativ față de ale competitorilor, dar am avut de câștigat în fața clientului prin sinceritate. Poate acest lucru a făcut ca ulterior să își schimbe părerea și să aleagă produsele noastre chiar dacă a venit cu bani din pușculiță. Cred că toți vom avea de câștigat în această industrie dacă vom fi corecți unul față de celălalt. Trebuie să știi și să fii pregătit să prezinți și părțile rele, nu doar pe cele bune ale produselor pe care le vinzi, dar și dacă acestea sunt de folos clientului. Cred că anul 2015 va fi unul bun dacă vor fi aprobate și finanțate proiectele europene. Piața începe să emită pretenții și tipografii doresc să își modernizeze producția cu echipamente performante.

m Florin Puzdrea, director general EMA România

În anul 2014, am înregistrat o creștere în continuarea lui 2013. Am triat clienții și am încercat să avem mai multă predictibilitate.

Așa a început și 2015 și sunt ușor optimist. În acest an vor fi mai multe provocări: dezordinea financiară mondială, scumpirea creditelor, scumpirea produselor realizate în Asia, Brazilia și Rusia. În plus, în următoarele cinci-șase luni se va schimba structura sortimentelor de hârtie importate în sud-estul Europei, cu o scădere vizibilă a cotei de importuri pentru produsele BRIC și o revenire către producătorii europeni. Pe aceștia din urmă îi rog să se comporte prudent pentru că roata se poate întoarce. Fără aroganțe, domnilor europeni! Merchanții locali vor avea de tras din efectele volatilității cursului de schimb și din inerenta reorientare a clienților în căutarea de prețuri imposibile. Tipografii care au scăpat  cu viață la final de 2014 vor avea trai îndestulat și în 2015. Digitalul a devenit un exercițiu comun, iar 2015 va fi primul an în care va avea o cotă relevantă în consumul de print. Până acum a fost vorba despre figuri de stil și justificări de marketing prost făcut. Rotativele vor ajunge la fier vechi.

l  Levente Szakács, Managing Partner Pergamon

2014 a fost un an mult mai bun decât cei anteriori. Poate pentru că a fost un an cu termen limită de finalizare a unei tranșe de finanțări nerambursabile, poate pentru că economia noastră sau cea europeană s-a dezmorțit un pic sau poate pentru că am primit un răspuns încurajator din piață în ceea ce privește proiectul nostru „Made in Eastern Europe” și acest lucru ne-a dat avânt. Sau toate împreună. Important este că a fost mai bine.

Așa că pornim cu optimism în anul 2015. Prevăd o continuă creștere (moderată) a domeniului. Lecțiile învățate anii trecuți se aplică din ce în ce mai mult.

k Cristina Ungureanu, director marketing EDCG

Ca orice an electoral, 2014 a fost unul bun, dar întotdeauna este loc și pentru mai bine. Pentru 2015 suntem optimiști. Fără optimism am fi renunțat de mult.

 

 

j Florin Micu, manager Tipro

Anul 2014 a fost unul bun, mai ales în cea de-a doua jumătate. În total, Tipro a înregistrat o creștere de 15% față de anul precedent, 2014 fiind cel mai bun an de la înființarea firmei.

Privind optimist, cred că 2015 va fi un an mai bun. Cred că evoluția pieței depinde foarte mult de stabilitatea politică și economică din Europa, dar mai ales de cea internă. Tendința este de creștere a interesului pentru lucrări de bună calitate, deosebite, ceea ce duce la ridicarea standardelor și a calității serviciilor de print și de finisare de pe piața românească. Conceptul de cross media începe să fie cunoscut și la noi, printul fiind una dintre componentele importante ale acestuia. Totodată, cred că 2015 va fi un an al investițiilor în tehnologii noi. Piața de print este extrem de dinamică și, în opinia mea, „Regele print” este departe de a abdica.

i Dan Lucian Popa, director general Primatehnic

2014 a fost un an bun în com-parație cu 2013.

Sperăm ca 2015 să fie unul și mai bun, dar trebuie să nu uităm că în anul 2016 va fi drupa, iar după lunile octombrie-noiembrie cei care doresc să facă investiții semnificative vor aștepta momentul drupa. De asemenea, sperăm ca 2015 să aducă mai multă echidistanță și fairplay din partea colegilor de breaslă atunci când își sfătuiesc clienții să investească și nu numai.

 

h Camelia Buda, manager Euroexpo

Pentru mine, anul 2014 a însemnat întoarcerea în industria de târguri și expoziții și relansarea târgului Print&Sign. Dacă mă raportez la aceste două evenimente, a fost un an foarte bun, iar Print&Sign 2014 a fost cel mai mare și cel mai bine organizat târg de print din ultimii cinci ani.

Sper ca această revigorare a târgului să fie în strânsă legătură cu ceea ce se întâmplă în piață și să asistăm la o creștere în anul 2015. Previziuni vizavi de piață nu pot să fac, dar mă pot raporta la cererile pe care le am pentru ediția de anul acesta și îndrăznesc să afirm că vom asista la un an interesant pentru industria de print.

 

g Adrian Ghinguleac, General Manager Algernon

Algernon își propune să facă lucrurile din ce în ce mai bine, iar în acest sens, 2014 a fost un an bun în care ne-am îndeplinit țintele bugetate.

În ceea ce privește anul 2015, ne dorim să aducem bucurie clienților și să fim un partener de excelență într-o piață a publicității aflată în continuă creștere.

f  Helmut Ignat, General Manager Konica Minolta Business Solutions România

În 2014, piaţa de tipar digital a cunoscut o creştere faţă de 2013. Acest fapt s-a materializat şi în vânzările Konica Minolta care au înregistrat o creştere cu 33% a numărului de echipamente vândute, comparativ cu 2013. Anul trecut Konica Minolta a dezvoltat şi a lansat echipamente de ultimă generaţie din seria bizhub PRO şi bizhub PRESS, premiate de BLI. Ca dovadă a calităţii, fiabilităţii şi performanţelor înregistrate de aceste echipamente, a aprecierii clienţilor, a distincţiilor primite an de an, dar şi a rezultatelor de vânzare din 2014, considerăm că ne situăm pe primul loc în ceea ce priveşte vânzările de echipamente de tipar digital la nivel naţional şi, desigur, scopul nostru este să ne menţinem această poziţie.

Unul dintre atuurile care ne-au adus în top este şi faptul că oferim suport post-vânzare, pe lângă consultanţa pre-vânzare deja bine cunoscută. În plus, Konica Minolta oferă o acoperire naţională bună a acestor servicii. După estimările noastre, piaţa de servicii pentru producţia digitală a avut şi ea o creştere uşoară în 2014 faţă de anul precedent, fiind înregistrate creşteri și în vânzarea de soluţii PP. În continuare, există un interes deosebit pentru producţia cărţilor tipărite în tiraje scurte, piaţa oferind oportunităţi și pe segmentul de imprimare date variabile. Și printurile comerciale au înregistrat o creştere însemnată în cursul lui 2014.

Pentru 2015, firmele specializate în analiza pieţei estimează o stabilitate pe segmentul de tipar digital, fără creşteri semnificative, cel puţin în prima jumătate a anului. Însă tendinţa principală va continua să fie cea către cererea şi oferta soluţiilor complete deoarece clientul doreşte să cumpere de la un furnizor atât soluţia integrală, cât şi expertiza post-vânzare, echipamentele de finisare şi softul necesar. Astfel, Konica Minolta şi-a propus să-şi menţină poziţia de lider pe segmentul echipamentelor de tipar digital şi să-şi consolideze poziţia de furnizor de servicii complete şi complexe pe piaţa din România.

eLorett Profir, Managing Director Antalis

2014 nu a fost la nivelul lui 2008 sau 2009, dar față de anul anterior a fost puțin mai bine. Nu se știe dacă puținul acesta vine din alegeri sau din creșterea de piață.

Anul acesta ar trebui să fie măcar la nivelul lui 2014.

 

 

dMarius Buiculescu, director general Atip Design

Anul 2014 ne-a oferit câte ceva din ambele ipostaze posibile, de bine și de rău. De bine putem declara că am trăit surprize plăcute. Clientela noastră a acceptat, mai mult decât în 2013, aplicații premium custom design mai scumpe. Pe piața produselor de comunicare tangibilă a fost aglomerație mare în zona low cost și mai puțină concurență pe produse premium. De rău putem să reclamăm tendința periculoasă de a face din modalitatea de plată un criteriu de competitivitate. Dacă procesul acesta continuă și ajungem să ne batem în termene de plată, viitorul va fi sumbru pentru toate părțile.

2015 va fi un an mai bun dacă va fi pace în Europa și dacă se mai umblă la disciplina financiară. Piața românească mai are potențial de creștere, iar lucrul acesta poate veni din tentația investitorilor de a ne exploata resursa umană. Dacă vor fi mai mulți bani în piață apetitul către comunicare, dezvoltare și consum va crește. Contăm și anul acesta pe mai multă profitabilitate prin comenzile premium de serie mică potrivite profilului nostru. Transmit celor abilitați propunerea de a face obligatorie și în România plata facturilor în maximum 60 de zile.

cCristian Dumitru, General Manager Z Spot Media

Cred că anul 2014 a fost mai bun decât cel precedent pentru toată piața de advertising și producție publicitară. Nu a fost un an extraordinar, însă a avut o culoare mai optimistă decât 2013 și mă aștept ca majoritatea jucătorilor din piață să raporteze o creștere mai mică sau mai mare, în funcție de implicarea și de investițiile făcute. Oricum, anul a fost bun și fiindcă vine după un 2013 îndoielnic, cu chinuri și sincope destul de mari. Noi am crescut ceva mai mult în anul 2014 fiindcă am insistat pe dezvoltare și creștere.

Trendul pentru anul 2015 ar fi de (ușoară) creștere, mai ales dacă nu apar probleme politice și geo-politice – cum ar fi cursul în creștere accelerată al dolarului – care să blocheze sau să dea peste cap strategiile și planurile întregului mediu de business. Cred că sentimentul pozitiv al întregii piețe se va intensifica în cea de-a doua parte a anului. Oricum, 2015 va avea propriile provocări – noi tehnologii, concurență puternică, clienți mai pretențioși, dar și mai informați ca oricând.

b Oana Tătaru, director vânzări Müller Martini România

2014 a fost un an interesant. Müller Martini a preluat divizia de post press de la Heidelberg, dar am încheiat și noi parteneriate cu Kama și Edale. Anul trecut a coincis și cu decizia de a ne concentra total pe finisare, businessul de bază al companiei. Clienții noștri au înțeles importanța întreținerii preventive pentru a îmbunătăți durata de viață a utilajelor și aici am avut o creștere mare la nivel local prin așa-numitele MM Services. Luptăm în continuare cu o lipsă de lichidități, dar piața pare totuși mai optimistă în comparație cu ultimii trei ani. Sperăm să avem un 2015 la fel de provocator ca 2014, cu proiecte la fel de interesante ca și până acum.

a Ionuț Șișu,  General Manager Adline Solutions

Industria publicitară a cunoscut cel mai bun an de după începutul crizei financiare din 2008, 2014 dovedindu-se un real succes. Astfel, vorbim de o creștere semnificativă a bugetelor alocate de companii pentru promovare, dar și de investițiile producătorilor de pe piață în tehnologia actuală. Pentru 2015, ne așteptăm ca industria de print să fie influențată de instabilitatea piețelor financiare la nivel mondial dată atât de scăderea monedei europene în raport cu dolarul, dar și de volumul mai mic de investiții pe proiecte europene. Toți acești factori vor obliga jucătorii din industria publicitară să găsească noi piețe pe care pot să acționeze, dar și să își eficientizeze activitatea. n

 

Similar Posts:

10 recommended
comments icon0 comments
0 notes
1188 views
bookmark icon

Write a comment...