Default

Davo a crescut cu 20% în 2010

• Bookmarks: 7191


Aflată relativ pe o piaţă de nişă, firma „Davo” vinde echipamente de valori mici, destinate în principal companiilor specializate în finisarea tipografică, dar şi maşini mai mari de la Riso, adresate editurilor care au tiraje mici. Despre cum a evoluat afacerea „Davo” în 2010 am aflat mai multe de la Radu Anton, director de vânzări al firmei.

Domnule Anton, cum a mers piaţa de profil în 2010 faţă de anul precedent?

A fost un an mai bun decât 2009, care a fost dezastruos. În 2009 a fost o cădere de 50% faţă de 2008, iar în 2010 an a crescut cu 20% comparativ cu 2009. Problema este că lumea s-a speriat şi nu mai vrea să investească în echipamente mai scumpe. S-au vândut, în general, produse mai ieftine. În schimb, avem mulţi clienţi fideli care au luat echipamente şi au nevoie de consumabile şi service. Aici este salvarea noastră. Unora dintre ei le merge bine pentru că au prins o nişă de piaţă. Fireşte, există şi întârzieri mari ale plăţilor – chiar şi de şase luni. Dar îi înţelegem – sunt clienţi vechi şi încercăm să-i susţinem.

Aveţi şi clienţi care au dat faliment?

Există câţiva. De regulă, cei mai mici dintre ei au avut probleme – în general, cei care aveau o afacere în stadiu incipient. O parte au pornit înainte de criză şi au clacat în această perioadă. În 2008 totul era pe val, creştea, iar 2009 a venit ca o ghilotină. Avem produse care acoperă zona imprimării cuprinsă între copiatoare şi offset. Asta înseamnă tiraje mici, adică de nişă. Acesta este şi motivul pentru care o parte dintre clienţii noştri au reuşit să reziste pe piaţă. De exemplu, au lucrat pentru editurile tehnice care au tiraje mai mici, pentru că aceasta este cererea. În acest moment avem o imprimantă inkjet de mare viteză, care poate scoate şi o singură copie pentru o carte. Este un segment nou în care ne putem dezvolta, dată fiind tendinţa de scădere a tirajelor şi de tipărire la comandă doar a unui singur exemplar de carte.

Cum sunt împărţiţi clienţii Davo?

Avem edituri, universităţi sau chiar firme mici care fac, de exemplu, manuale de utilizare pentru produsele pe care le produc. Avem chiar şi primării sau print shop-uri. Cei din urmă sunt mai mult pe partea de finisare, unde comercializăm multe astfel de echipamente. Ideea de carte la cerere o promovăm de foarte puţin timp. Chiar la Gaudeamus am participat cu un stand mic unde am propus editurilor această variantă.

Cum au reacţionat?

Deocamdată cu rezervă – însă aşa este primul contact cu produsul. Un alt serviciu sunt tirajele de probă oferite editurilor. Adică, editura vine cu o comandă de carte, noi îi facem un exemplar să vadă cum iese şi cum reacţionează clientul final. Abia după aceea poate lua o decizie de cumpărare pentru acest echipament.

Ce alte noutăţi aţi mai adus în acest an?

Au sosit noile generaţii ale echipamentelor pe care le comercializăm şi care au proprietăţi în plus. Am avut şi noi în 2010 clienţi care au vrut să investească în tehnologie nouă, dar totul a depins de finanţare, de bănci. Azi găseşti foarte rar clienţi cu lichidităţi. Am avut mulţi clienţi hotărâţi să achiziţioneze, au aplicat la firmele de leasing şi au fost respinşi. Clienţii care au aplicat la proiectele europene n-au concretizat deocamdată nimic. În plus, am relansat website-ul unde am postat mai multe informaţii, chiar şi video, cu modul de operare al echipamentelor.

Care este intervalul preţurilor la echipamentele pe care le vindeţi?

La cele de finisare preţul porneşte şi de la 100 €, iar pentru echipamentele mari, cum este imprimanta inkjet, poate ajunge până la 35.000 € în varianta completă de echipare. Este o plajă medie de prețuri. Ele sunt accesibile ca preţ. În plus, pentru imprimanta inkjet oferim şi varianta de închiriere. Astfel, oferim posibilitatea de închiriere cu plata la copie pentru cei care vor să aibă un start-up mai uşor. Principalul nostru atú este că suntem pe piaţă cu multiplicatoarele Riso de prin 1993-1994. De aceea avem o experienţă mare pe partea de service – acolo unde este punctul cheie. De aceea, din cifra de afaceri din acest an, circa 60% reprezintă consumabilele şi service-ul, iar restul de 40% – vânzarea de echipamente.

Vă gândiţi să oferiţi în viitor şi servicii de tipar clienţilor care au comenzi puţine şi nu îşi permit să cumpere sau să închirieze echipamentul?

Am putea acoperi această cerere, dar ar trebui să mai alocăm resurse – implicit oameni pe care să-i instruim pentru acest lucru. Ne-am gândit că ar putea fi o variantă de abordat, dar deocamdată nu am mers pe această idee. Rămâne de văzut dacă o vom aplica anul viitor (2011, n.r.).

Ce previziuni aveţi pentru anul 2011?

Sperăm să fie mai bine. Atât atimp cât am avut o creştere în 2010 faţă de 2009, sperăm ca tendinţa să se menţină. Măcar să revenim la ce a fost în 2008, adică să avem o creştere de 30% în 2011.

Similar Posts:

7 recommended
comments icon0 comments
0 notes
191 views
bookmark icon

Write a comment...