Într-o vreme în care evangheliştii digitalului provăduiesc sfârşitul iminent al tehnologiilor tradiţionale de imprimare, este aproape imposibil să crezi că vreun fabricant de maşini flexo ar mai putea veni cu o inovaţie atât de importantă încât să producă schimbări majore în fluxul de tipar. Şi totuşi, o vizită la centrul pentru Europa al Mark Andy, liderul mondial al segmentului maşinilor flexo narrow-web, m-a convins că se poate…
Ca orice companie americană serioasă, Mark Andy are o legătură foarte strânsă cu presa de specialitate, dovada fiind „Media Apreciation Day”, un eveniment organizat la sediul pentru Europa din Reinach, lângă Basel, pentru cele mai importante publicaţii europene de profil. Invitat la eveniment prin amabilitatea companiei Graphic Open Systems, reprezentant Mark Andy în România, Print Magazin demonstrează că este o revistă de talie europeană.
Desfăşurat pe 2 iunie la sediul din Reinach, evenimentul a fost precedat cu o seară înainte de o cină inedită oferită de gazde la castelul Rötteln din… Germania, ţară a cărei graniţă trece chiar pe lângă Basel. Aflat la aproximativ 20 de km de hotel, pe dealurile sudice ale munţilor Pădurea Neagră, ruinele castelului de lângă Haagen, suburbie a oraşului german Lörrach, au o istorie care coboară până în secolul al XIlea. A fost ocazia perfectă pentru a gusta din specialităţile culinare ale zonei şi pentru a socializa cu gazdele şi colegii jurnalişti din Europa, discuţiile continuând la barul hotelului mult după miezul nopţii. Am descoperit la managerii companiei din St. Louis acel stil unic, propriu americanilor, care reuşesc după niciun sfert de ceas să te cucerească prin dezinvoltură şi francheţe. S-a discutat liber despre multe lucruri, despre Mark Andy, competiţie şi pieţe sau pur şi simplu „about life”…
Cea de-a doua zi a întâlnirii cu presa, desfăşurată la centrul din Reinach, a prilejuit atât o prezentare din partea top management- ului american în frunte cu Paul Brauss, preşedinte şi CEO al Mark Andy, precum şi o demonstraţie live a capabilităţilor maşinii de tipar flexo Performance Series P7, susţinută de Jeff Feltz, product manager, şi a utilajelor Rotoflex, susţinută de Kevin Gourley. Trecând peste aspectele generale ale discursurilor voi încerca să pun în valoare subiectul principal al întâlnirii: modelul P7 al gamei de maşini flexo Mark Andy Performance Series – un produs care a obţinut un succes de răsunet pe toate pieţele internaţionale. O maşină creată după „Vocea Clientului” Ca şi în sectorul offset, industria flexo în bandă îngustă a experimentat o serie de schimbări în ultimii ani. Utilizatorii finali au devenit mai exigenţi faţă de furnizori comandând serii tot mai scurte de lucrări ca urmare a cererii de stocuri mai mici la raft, dar şi o extrem de înaltă calitate a imprimării – toate la un preţ rezonabil. Aceste modificări ale cererii din partea utilizatorilor finali, combinate cu un mediu economic perturbat, au forţat convertorii să analizeze serios detaliile operaţiunilor lor – atât în ceea ce priveşte echipamentele, cât şi resursele de materiale şi forţă de muncă folosite pentru operarea acestora. Conştienţi de problemele pe care convertorii trebuie să le facă faţă prin modificarea cererilor clienţilor, fabricanţii de maşini de tipar flexo au constatat că singura modalitate de a le furniza resursele eficiente este prin introducerea de tehnologii inovatoare şi adaptarea la o piaţă în continuă schimbare. Mark Andy a umplut această nişă.
Având o bază solidă de relaţii de colaborare cu clienţii săi valoroşi, Mark Andy a înţeles că în industrie avea loc o reorientare a priorităţilor utilizatorilor de maşini flexo. Acest lucru a determinat compania să înceapă un studiu internaţional asupra clienţilor, prin programul „Vocea clientului”. Rezultatele? Convertorii au exprimat o varietate de nevoi, câteva dintre cele mai importante fiind:
- clienţii mei continuă să facă presiuni pentru preţuri mai mici;
- este din ce în ce mai dificil să găsim operatori calificaţi/pricepuţi;
- costurile cu materialele continuă să-mi taie din profit;
- comenzile mele continuă să fie pentru tiraje tot mai scurte.
Pe baza acestor răspunsuri, echipele de proiectare şi de management de produs de la Mark Andy au hotărât să reinventeze standardul maşinilor de tipărit „in-line”. După mai mult de un an de cercetare şi dezvoltare, Mark Andy a creat noua linie de maşini flexografice de tipar denumită „Performance series”.
Tehnologia cheie în maşinile „Performance series” se bazează pe staţia de imprimare revoluţionară – design-ul punţii de tipărire. Cu acest progres semnificativ, „Performance series” modifică dramatic rezultatul şi performanţa tiparului flexografic. Cu setări simple, repetabile, şi intervenţia limitată a operatorului pentru configurarea uşoară şi rapidă a jobului, „Performance series” dovedeşte cel mai scurt şi cel mai consistent timp de pregătire a unui job din industrie – o pregătire pentru tipărire în patru culori poate fi terminată în numai trei minute, iar într-o culoare în mai puţin de 35 de secunde! Nici eu n-am crezut până nu am încercat. Ca orice român, m-am oferit voluntar la cererea gazdelor făcută jurnaliştilor de a face o probă de schimbare a unui job de pe un grup de imprimare. Am scos toate subansablele şi le-am pus la loc – stângaci ce-i drept şi nu la fel de repede ca maşinistul expert de la Mark Andy. Plus-minus, graţie celor două mâini stângi ale mele, timpul a fost cam cât al maşinistului lor… Mitul se confirmă!… Ce-ar mai fi de spus despre P7? Folosirea unei cantităţi minime de cerneală necesară ciclurilor de producţie, aproximativ 0,028 de litri, împreună cu un proces absolut nou de pregătire a tiparului, pot reduce cantitatea deşeurilor de material cu până la 50%, oferind convertorilor avantaje considerabile de eficienţă în mediul competitiv actual. Sistemele inovatoare de cerneluire „încarcă-şi-blochează”, de auto-poziţionare a racletelor, controalele uşor de operat, accesul larg deschis la puntea de imprimare şi rola port-clişeu, fac această maşină simplă şi rapidă pentru orice operator, indiferent de abilităţile sale sau de nivelul de calificare.
%newline%
Pentru că nu ţi se oferă prea des ocazia să obţii un interviu tête-a-tête cu preşedintele unui lider mondial din industria echipamentelor de tipar, nu puteam rata oportunitatea de a-i lua un interviu domnului Paul Brauss, preşedinte şi CEO al Mark Andy:
Titi Amzăr: Domnule Brauss, sunt uimit de capabilităţile presei dumneavoastră Mark Andy P7. Aţi simplificat foarte mult construcţia staţiilor de tipar şi, nu în ultimul rând, sistemul de control al imprimării. Aşa cum am testat personal, rezultatele sunt remarcabile. Care este profitabilitatea maşinii versus investiţie? Paul Brauss: Este o întrebare foarte bună. De la bun început trebuie să vă spun că întreg conceptul gamei Performance Series este esenţa unui studiu foarte amănunţit pe care l-am dezvoltat internaţional alături de clienţi. Inginerii noştri din cercetare-dezvoltare s-au folosit foarte mult de concluziile studiului, pentru că el reflectă exact ce au nevoie tipografii din flexo de la maşinile noastre. Astfel, am aflat că una dintre nevoile critice ale tipografilor este scurtarea timpului de pregătire a maşinii pentru o nouă lucrare şi, mai ales, eliminarea problemelor de la un maşinist la altul pe care le implică retipărirea unei lucrări. Rezolvând aceste probleme, tipografia beneficiază de mai multe oportunităţi care să-i crească profitabilitatea. După cum aţi văzut, P7 este concepută în acest spirit permiţând pregătirea foarte rapidă a unei lucrări noi – în special a celor repetitive pentru care clişeele sunt montate deja pe role. Dacă în mod normal pot fi produse pe o singură maşină şapte – opt lucrări pe schimb, maşina Mark Andy P7 din Seria Performance îţi permite să imprimi între 15 şi 20 de lucrări.
În al doilea rând, simplificând la maximum designul maşinii, procesul pregătirii şi controlul imprimării pot fi făcute lejer de un singur operator. Simplificând procedurile, operatorul are mai mult timp şi implicit poate imprima un număr dublu de lucrări. Un alt avantaj oferit de conceptul inovativ al maşinii permite diminuarea considerabilă a materialelor necesare la potrivirea tiparului. După cum aţi văzut azi, operatorul nu numai că trece de la o lucrare la alta în doar câteva minute, dar şi potriveşte tiparul tuturor culorilor consumând o cantitate infimă de substrat imprimabil. Aşadar, vorbim despre trei avantaje care cresc profitabilitatea: scurtarea timpului de pregătire şi dublarea numărului de lucrări tipărite, posibilitatea folosirii unui singur maşinist şi diminuarea pierderilor de materiale la pregătirea de tipar.
În România, flexografia nu este la fel de populară precum în ţările dezvoltate. Pentru cineva care vrea să investeacă în domeniul tipografic, merită să-şi îndrepte atenţia spre tehnologia flexografică? Cred că flexografia reprezintă o investiţie foarte bună pentru ambalaje şi pentru etichete. Studiile internaţionale recente au concluzionat că flexografia este tehnologia cu rata de creştere cea mai bună spre deosebire de cea offset. În acest moment, oferim o tehnologie care îţi permite să fii profitabil atât pentru tiraje mici, cât şi pentru cele foarte mari. Prin gama Performance Series, din care fac parte modelele P7 şi P5, Mark Andy oferă clienţilor oportunitatea de a alege, în funcţie de bugetul de investiţii de care dispun, între două echipamente ce răspund unor nevoi diferite, păstrând în acelaşi timp avantajele tehnologiei de bază. Primul model al seriei, Mark Andy P7, reprezintă soluţia noastră de top pentru aplicaţiile flexo complexe, iar modelul P5, dezvoltat foarte recent, este varianta mai „economică” a lui P7, adresându-se clienţilor care produc lucrări mai simple, normale, şi care dispun de un buget mai mic. Conceptul constructiv de bază este acelaşi, calitatea înaltă a tiparului este aceeaşi, diferenţele fiind doar modulele complexe care utilizează modelul P7. Domnule Brauss, producătorii de maşini digitale inkjet care pot imprima pe substraturi flexibile din rolă, clamează faptul că aceste utilaje sunt deja în măsură să intre în competiţie directă cu flexografia. Ce părere aveţi? Nu cred că formatul digital poate oferi o soluţie economică pentru etichetele în role cu lungimi de peste 250 de metri. Este adevărat că digitalul poate oferi soluţii unice de tipar, dar nu trebuie uitat nici faptul că şi în domeniul flexo au apărut inovaţii serioase pe partea de tipar, al pregătirii formei, al cernelurilor şi al substraturilor imprimabile, care permit o producţie foarte economică. Momentan, nu cred că digitalul răspunde unei producţii economice, fiind mai curând o foarte bună afacere cu cerneala inkjet… În viitor, digitalul va oferi soluţii pentru anumite segmente de nişă, însă flexografia va continua să fie cea mai economică tehnologie pentru producţia de serie. Identificaţi oportunităţi pentru Mark Andy în sfera tehnologiilor digitale? În 2001 am fost primul producător de echipamente flexo care a introdus o soluţie digitală inkjet. În 2003 am renunţat la ea pentru că tehnologia inkjet de atunci nu era încă adaptată nevoilor noastre. Astăzi, aceste tehnologii au evoluat mult şi există cu certitudine un punct de intersecţie între flexo şi digital, pe anumite segmente de piaţă. Dispunem de cercetători foarte bine pregătiţi în domeniu, care, odată ce vom identifica oportunităţi care ne pot aduce beneficii, vor trece imediat la treabă. Am observat că acordaţi o atenţie deosebită pieţei din Europa de Est. Vă rog să dezvoltaţi. Am evaluat ca foarte pozitiv potenţialul pieţelor din Europa de Est. Apreciez modul de gândire al tipografilor din această parte a Europei, care se apropie foarte mult de cel al tipografilor americani. Spiritul antreprenorial, dorinţa oamenilor de încerca lucruri noi, modul de a interacţiona la întâlniri şi alte câteva particularităţi, sunt elementele care ne apropie foarte mult de est-europeni. Avem un succes mare pe aceste pieţe şi trebuie să recunosc că toate întâlnirile pe care le avem cu cei din zona dumneavoastră ne delectează şi ne deschid noi perspective asupra business-ului. Vă mulţumesc şi vă doresc mult succes.