Greu de ignorat standul Mimaki de la FESPA. Și pentru design, și pentru dimensiuni, dar și pentru noutățile cu care se prezintă la acest târg, ca de obicei. Și mai exista un motiv: numărul foarte mare de vizitatori. Am reușit să ne strecurăm printre ei și să urcăm în zona de business a standului în a doua zi a târgului, la invitația domnului Lazăr Panov, șeful Geko Comerț, dealer Mimaki în România și Bulgaria. Grație sprijinului acestuia, am reușit să-i luăm următorul interviu lui Mike Horsten, General Manager Marketing, Mimaki EMEA:
Cu ce planuri ați venit la această ediție a FESPA? Spuneți-ne noutățile.
FESPA este un show foarte important pentru Mimaki. Oameni din toată lumea vin să ne viziteze. Este o ocazie să lansăm produse noi în fața unor audiențe foarte numeroase. La FESPA München avem 25.000 de vizitatori, avem toți dealerii noștri, toți partenerii noștri, vin și colegii noștri japonezi, așa că se și comunică foarte mult. După cum vedeți din organizarea standului nostru, avem două niveluri: la parter sunt utilajele pentru public și viitori clienți, iar la etaj avem un spațiu special, destinat prietenilor noștri dealeri și business-ului. Așadar, există o strategie chiar și în spatele ideii standului.
Cât despre noutăți, avem mai multe. În primul rând, aș vrea să vorbesc despre noua generație de mașină cu solvent JV300. Diferența dintre JV300 și alte produse de pe piață este aceea că noi am luat tehnologia din produsele noastre high-end și am introdus-o într-un model sub 20.000 de euro. Înlocuim duzele, este singurul model de acest fel din lume care oferă această opțiune. De asemenea, acestea au și opțiuni de verificare. Doar această mașină are aceste tehnologii la acest preț. Să adăugăm și cei aproape 160 mp/h, adică viteză mai mare decât orice altceva de pe piață în acest buget. Avem cerneluri, iarăși, speciale. Tipărim alb cu densitate mai mare la 9,2 mp/h. Era cam 1,5 mp/h, acum am mărit de patru ori viteza, ceea ce face din tiparul de alb o opțiune fezabilă financiar. Mașina îți trimite e-mail când termină jobul sau când cerneala e pe sfârșite. Așadar, înainte să se întâmple, primești e-mail și te poți duce să ai grijă de mașină, să pui cerneala și să continui să tipărești. Prin urmare, multe lucruri care se găseau numai în mașini mari, industriale sunt astăzi prezente în mașini cu prețuri sub 20.000 de euro.
Așadar, ați luat tehnologii high-end și le-ați implementat pe modele disponibile pe bani mai puțini.
Da. Am lansat tot aici modelul flatbed JFX200. Cea mai mare problemă pe care o aud de la cei care ar vrea flatbed este că e o mașină prea mare. Nu au loc pentru ea. Nu încape pe ușă. Toți au dreptate. În special în țările mici. Așa că noi am dezvoltat modelul JFX200: mică, ușoară, rapidă și la un preț foarte bun. La un preț sub 70.000 de euro ai un model plan cu capacitate de 25 mp/h, 18 mp/h la calitate de top și circa 12,5 mp/h cu alb (8 mp/h cu alb la cea mai bună calitate). Iar vestea bună este că poți printa color, alb sau varnish la aceeași viteză. Deci, fără pierderi de viteză. Ușor de folosit, mentenanță simplă, ușor de alimentat. Noi am dezvoltat acest produs pentru că ne-am pus întrebarea ce vrea piața și am ascultat piața. Mimaki este o astfel de companie, care ascultă foarte mult ce vrea piața și să dezvolte echipamente în conformitate cu această dorință. Scopul nostru este să fim pe primul loc în orice segment sau nișă de piață. Multă lume nu știe, dar noi nu suntem doar o companie de solvent. Suntem și în zona textilelor, și în zona UV, și latex. Suntem singurii care mai au latex în afară de HP. Suntem singurii cu SUV. Suntem singurii cu mașini flatbed de format mic care chiar funcționează. Tehnologia pe care o are Mimaki se știe. Suntem lideri în industrie. Când s-a anunțat prima mașină de tipar cu solvent din lume, era o mașină Mimaki. Când prima imprimantă pe textile din lume s-a anunțat, era o mașină Mimaki. Prima mașină flatbed cu UV a fost un model Mimaki. Prima mașină flatbed cu UV pe bază de LED-uri a fost un model Mimaki. De fiecare dată când intră Mimaki pe o piață, este numărul unu.
Lansând modele precum JV300 sau JFX200 ori UJV500, cu cerneluri albe, demonstrăm că suntem lideri pe piață. Compania noastră crește în fiecare an cu 20%, chiar și în perioade dificile. De ce? Pentru că ascultăm piața și dezvoltăm produse pe care te poți baza, cu suport tehnic bun de la partenerii noștri locali, suntem o familie a partenerilor. Suntem o companie pe acțiuni, dar pe de altă parte suntem o familie. Muncim ca o familie.
Această combinație de tehnologii înalte și prețuri joase pe cine ar trebui să facă mai fericiți, pe afaceriștii mai mici și pe cei din economiile emergente, nu-i așa?
Ba da. Trebuie să ne întrebăm în felul următor: ce contează pentru un tipograf atunci când decide să cumpere? Situația lui contează în vreun fel? Nu. Pentru el, ca și client al nostru, important e să facă bani. Asta este crucial pentru client, să câștige bani. Noi trebuie să facem echipament care să-l ajute pe el să facă bani, să se diferențieze, să facă produse mai bune, să facă profituri mai mari. Când face produse mai bune, mă face pe mine fericit pentru că s-a făcut pe el fericit, o să vină să mai cumpere echipament și o să crească. Până la urmă, asta contează. Restul lucrurilor nu contează. Da. Facem echipament excelent. Da, avem suport tehnic foarte bun. Da, putem să ne facem clientul să facă bani. Dacă face bani, atunci poate să crească. Și atunci putem să creștem împreună.
Cum ați formula mesajul acesta pentru piețe precum cea românească?
Întrebarea sună un pic prea modest, aveți o părere cam proastă despre voi, parcă vă vedeți o mică Românie care se uită de jos la marea Europă. Nu ar trebui. Este o economie în plină creștere. Aveți avantaje în fața altor economii europene. De ce? Voi veniți cu tehnologii foarte noi în locuri în care alții au tehnologii mai vechi. Voi începeți să vă puneți infrastructura pe picioare. De-acum vă creați noi posibilități de creștere. Cred că țări ca România, Bulgaria și celelalte din regiunea sud-estului Europei vor fi cele în care creșterea va fi accelerată în următorii cinci, șase ani. În timp ce în restul țărilor va fi stabilitate, la dumneavoastră va fi creștere.
Știm că suntem în a doua zi de târg, dar ați apucat să vă formați o primă părere despre această ediție a FESPA?
Programul nu mi-a permis să vizitez târgul suficient până acum pentru o opinie generală. Chiar uitându-mă la standul nostru și văzând cât e de plin față de altele, la cifrele cu vizitatorii din prima zi (am înțeles că au fost cu 20% mai mulți vizitatori decât la ediția precedentă, asta este minunat), la numărul și calitatea lead-urilor adunate de Mimaki în prima zi, n-aș putea să spun deocamdată dacă FESPA e bun sau nu anul acesta. Dar pot să spun deja, grație acelor cifre, că este mai bun pentru Mimaki.