Stiri

Para bellum

• Bookmarks: 1281


Pe final de ediție, vestea proastă s-a confirmat: ne-am pricopsit cu o nouă taxă fix acolo unde ne doare pe toți, adică la carburant. Mai în glumă, mai în serios, s-a discutat în redacție să denumim editorialul “pompe funebre”, cu gândul la felul în care aleg conducătorii noștri să-și finanțeze promisiunile pe buzunarul nostru la pompă. Mai multe despre acest lucru și despre dragii noștri birocrați puteți citi în interiorul revistei. Totuși, românii se pot considera norocoși pe lângă alte nații din regiune. Sătulă de hoția politicienilor, de tendințele dictatoriale ale unora dintre ei sau pur și simplu de sărăcie, lumea a ieșit în stradă aproape în întreaga Europă. Din nefericita Ucraină până în Spania, în care tinerii se plâng că nu au nicio șansă, problemele sociale i-au adus la capătul răbdării pe foarte mulți. Însă dacă ar fi să ne uităm puțin pe hartă, tulburările serioase par a se fi adunat mai ales în jurul României. Țara noastră pare să confirme din nou zicala cum că mămăliga nu face explozie. Dar evenimentele din Bulgaria, Turcia, Moldova, Bosnia și Herțegovina și măcelul de la ucraineni ne arată că în ultimii ani regiunea noastră nu prea a cunoscut pacea.

Dincolo de dramele personale sau colective care au dus la aceste evenimente sau cele generate tocmai de ele, aceste frământări, proteste și conflicte afectează ceva despre care se vorbește în public destul de puțin: consumul. Cel puțin pe la televizoarele noastre, știri despre acest subiect sau despre iminența unui război la granițele țării ori avalanșa de scumpiri își găsesc greu locul printre materiale cu și despre diverși pușcăriași, poze cu vedete goale și certuri de ochii lumii între politicienii mioritici. Cert este că, și dacă le ignorăm, și dacă nu, problemele tot există și ne vor afecta pe toți. Pentru cei care au urmărit ce s-a întâmplat pe Euromaidan și raptul nerușinat care a urmat după aceea, printre știri a apărut și o dovadă a comportamentului tipic al cetățeanului în astfel de situații: bancomatele s-au golit, dar n-a dat nimeni buzna în magazine să-și cumpere televizoare. În situații în care domnesc incertitudinea, neîncrederea și lipsa de securitate, omul simplu nu prea mai are încredere nici în bănci și preferă să-și țină banul la saltea, în așteptarea unor zile mai liniștite.

Acesta ar trebui să fie un semnal foarte serios de alarmă pentru oricine vinde orice altceva în afară de alimente și produse care acoperă necesitățile de bază ale consumatorului. Consumul de produse și servicii cu valoare adăugată mare scade, iar acest lucru ne-a fost confirmat și nouă din piață. Dacă pe zona business to business atmosfera e mai liniștită, oriunde există tensiune în societate, consumatorul casnic se gândește de două ori înainte să-și cumpere electronice, de exemplu, lucru confirmat și în cazul ultimelor frământări din jurul României. Cât despre țara noastră, ea n-a avut nevoie de războaie civile ca să nu rămâie în urmă la scăderea consumului. La noi, problema “s-a rezolvat” prin niște simple biruri, cum spuneam și mai sus, că prețurile cresc ele singure după aceea. Și știm ce urmează: în piață nu va fi pace. Dincolo de cheltuielile în plus (și cel mai probabil la vânzările în minus) la care trebuie să facă față, cu siguranță companiile vor încerca din ce în ce mai tare să supraviețuiască pe piață pe seama celorlalte. Să sperăm că nu vom vedea și un război adevărat prin zonă, pentru că, cel puțin într-un loc, lupta sigur se ascute: în business. Inclusiv în cel tipografic.

 

Similar Posts:

comments icon0 comments
0 notes
281 views
bookmark icon

Write a comment...