Default

Romprix, o afacere între eficiență și viziune tehnologică

• Bookmarks: 4828


Conducând un business pe care l-a urcat pe primele locuri în topul tipografiilor de etichete din România, Cristian Dobrotă, directorul general Romprix, este și primul exemplu local care confirmă mitul că tiparul digital face casă bună cu cel flexografic.

 

Reportaj de Constantin Grigorescu. Foto: Timi Șlicaru

 

 

Mulți au fost surprinși să afle la târgul Labelexpo din 2011 sau imediat după că un producător român de etichete a semnat un contract pentru un utilaj de tipar digital industrial HP Indigo WS6600 cu alimentare în rolă, model lansat chiar la evenimentul de la Bruxelles, și pentru o linie completă de finisare a etichetelor Smag Digital Galaxie. Numele său este Cristian Dobrotă, acționarul majoritar și directorul general al Romprix Exim, producător de etichete autoadezive și distribuitor în România pentru marcatoare de preț și sisteme EAS (Electronic Article Surveillance).

Foarte comunicativ, dar greu de convins să ofere interviuri, Cristian Dobrotă ne-a făcut surpriza, la mai bine de doi ani de la prima investiție majoră în tehnologia de producție, să ne ofere șansa de a afla povestea Romprix.

 

Scurt istoric al unei afaceri de succes

Bazele Romprix sunt puse în anul 1994, când Cristian Dobrotă își înființează propria firmă. Destul de rapid, acesta se lansează în comerțul cu sisteme de marcare și cu etichete din import. Afacerea crește și se extinde la nivel național, firma deschizând primul birou de vânzări la Timișoara, în anul 1997.

În 2000, la Romprix începe producția, primele articole fabricate de tipografie fiind etichetele termice și cele pentru marcatoarele de preț, până atunci importate. Decizia de a produce local etichete a fost dictată și de existența unor taxe vamale mari.

Despre primii ani ai producției, Cristian Dobrotă povestește că a început cu o mașină de tipar Gallus A 160 în trei culori, veche din 1973, fără automatizările de acum și cu un rebobinator tip turelă pentru etichetele de marcator. „Fiind inginer, întotdeauna am vrut să fac producție în România. Când am început producția, trebuie să recunosc că m-au ajutat buna cunoaștere a pieței de etichete de la noi, care era în creștere, și faptul că aveam deja clienți în toate domeniile”, declara managerul Romprix.

În 2005, la Romprix începe tipărirea în policromie a etichetelor. În 2009, firma se mută din spațiul închiriat la fosta „Postăvărie” din București în hală proprie construită în orașul Pantelimon. Anul următor este finalizată construcția depozitului Romprix din Sibiu.

În toamna anului 2011 are loc semnarea, la târgul Labelexpo, a contractului pentru achiziționarea mașinii de tipărire digitală HP Indigo WS6600 și a liniei Smag Graphique Galaxie de înnobilare și finisare pentru etichete în rolă, utilaje instalate în ianuarie 2012. În vara acestui an, Romprix a instalat o mașină de tipar flexografic Master M5, fabricată de Gidue.

În prezent, afacerea Romprix este deținută de Cristian Dobrotă, acționar majoritar, și de un partener italian.

 

Un model de business eficient

Despre profitabilitatea afacerii Romprix m-am convins înainte de a vizita tipografia, din bilanțurile contabile ale ultimilor cinci ani. Începând din anul 2008, când cifra de afaceri netă a companiei era de 8,4 milioane euro, business-ul a avut o creștere an de an, atingând în 2012 valoarea de 10,5 milioane euro, cu fiecare an încheiat pe plus. Însă, chiar dacă cifrele arată un curs ascendent al afacerii Romprix, Cristian Dobrotă consideră că acesta nu se ridică la înălțimea așteptărilor, din cauza stagnării pieței de etichete, dependentă de evoluția consumului.

Potrivit lui Cristian Dobrotă, Romprix a încheiat anul 2012 cu o creștere de cca 4% față de 2011. „Este un calcul făcut în euro. Dacă vorbim în moneda națională, creșterea a fost chiar mai mare”, declară șeful Romprix. De asemenea, acesta spune că cca 70% din totalul veniturilor realizate de societate în 2012 a fost asigurat de activitatea de tipărire și procesare a etichetelor.

La data discuției noastre, domnul Dobrotă era de părere că, după cum au evoluat comenzile anul acesta, compania sa are toate șansele să rămână și în 2013 pe primele locuri în topul producătorilor de etichete din România…

În ultimii cinci ani, Romprix și-a păstrat și același număr de angajați, în medie 140.

 

Rețeaua de vânzări, ingredientul-cheie în rețeta succesului Romprix

Indubitabil, rețeaua de vânzări pe care Romprix a construit-o la nivel național este unul dintre principalele elemente de diferențiere și un avantaj puternic pe piața de profil.

Astăzi, rețeaua de vânzări Romprix beneficiază pe întreg cuprinsul țării de aportul a cca 40 de agenți de vânzări și 13 birouri teritoriale, fiecare cu propriul depozit.

Dezvoltată pas cu pas timp de aproape 20 de ani, rețeaua de vânzări își arată roadele mai ales în contextul actual, scutind firma de sume considerabile cheltuite pe deplasări și, mai ales, oferind o viteză de reacție adaptată la nevoile clienților din cele mai îndepărtate zone ale țării.

 

2011, anul în care afacerea Romprix aduce viitorul mai aproape

Chiar dacă criza economică ce a debutat în România în 2009 a afectat din temelie industria tipografică, unele sectoare, precum tiparul comercial, resimțind efectele și în ziua de azi, producătorii de ambalaje și cei de etichete au avut mai puțin de suferit. „Romprix n-a avut de suferit foarte mult. Singurul lucru care s-a întâmplat a fost că am stagnat și nu am crescut în afacerea cu etichete”, este de părere Cristian Dobrotă.

Această situație le-a permis celor de la Romprix să realizeze în anul 2011 o investiție într-un utilaj de tipar digital HP Indigo WS6600 și într-o linie de finisare Smag Digital Galaxie, achiziții care însumează peste 1 milion de euro. Dincolo de cifre, investiția Romprix în tiparul digital pentru etichete a avut, cu siguranță, un ecou vizibil pe piața de profil, mai ales că majoritatea competitorilor își concentrau atenția către utilaje de tipar flexo.

Ce l-a determinat pe Cristian Dobrotă să facă pasul către digital? „Evoluția și tendințele pieței sunt primul considerent. În al doilea rând, am ținut să fac această investiție și pentru că eu cred în tehnologia tiparului digital. Sunt inginer de automatizări și n-am cum să nu cred în această tehnologie. Înainte să intru pe piața etichetelor, am crescut și am lucrat de la 14 până la 35 de ani, în acest domeniu digital”, explică directorul general Romprix.

 

Dintre două tehnologii de tipar digital de top, Cristian Dobrotă a preferat-o pe cea care se potrivește nevoilor Romprix

Cunoscând ce alte echipamente dedicate tipăririi digitale a etichetelor mai erau pe piață la data când Cristian Dobrotă s-a hotărât să meargă pe soluția HP, am dorit să aflu care a fost criteriul tehnologic ce a stat la baza deciziei sale. „Am preferat mașina de la HP pentru că m-am convins că tehnologia lor (n.r. cu cerneală electroink) este mai potrivită pentru lucrările noastre decât cea a unui alt competitor pe care îl aveam în vedere la acea dată (n.r. tehnologia cu toner uscat)”, a justificat șeful Romprix.

Fiind primul utilaj de acest tip pe care HP îl instala în România, colaborarea cu fabricantul american le-a adus celor de la Romprix și câteva avantaje, recunoscute de domnul Dobrotă, dintre care cel mai important este prețul. Însă oferta specială de care a beneficiat Romprix din partea HP nu a fost, în opinia lui Cristian Dobrotă, elementul-cheie. „În niciun caz prețul. În primul rând, prestigiul firmei HP și, în al doilea rând, tehnologia electroink, cum am spus mai devreme, care se potrivește mai bine nevoilor noastre”, a ținut să precizeze acesta.

Stârnit de insistența reportericească de a afla adevăratul motiv pentru care a ales tehnologia HP Indigo, Cristian Dobrotă a adus un argument la care, sincer, nu mă așteptam. „Adevăratul moment în care m-am decis s-a petrecut cu ocazia unei vizite la o tipografie din Finlanda. Tipografia finlandeză avea două mașini de tipar digital cu alimentare în rolă, un HP Indigo WS6000, modelul anterior celui pe care-l avem noi, și o mașină de la concurentul HP. M-a convins nimeni altcineva decât operatorul care lucra în acel moment pe HP, dar care înainte lucrase pe mașina de la concurentul americanilor. Foarte sincer, omul mi-a spus că le consideră bune pe ambele, însă, odată cu apariția modelului WS6000, HP a devansat competiția din mai multe puncte de vedere și m-a sfătuit să aleg oferta Hewlett-Packard”, a explicat Cristian Dobrotă cum a ajuns să se decidă la oferta HP.

Surprinzător, domnul Dobrotă nu s-a ferit să recunoască faptul că, înainte de vizita la tipografia din Finlanda, era ferm convins să investească în mașina digitală de la competitorul HP, mai ales că ea avea și un preț mai mic decât HP Indigo WS6600.

„Am ținut cont de performanțele și potențialul acestui utilaj și de ceea ce voi putea face cu el, mai puțin de prețul lui ceva mai mare. HP Indigo WS6600 are o viteză mai mare și, în plus, poate tipări pe filme subțiri sau pe hârtie termică, ceea ce nu puteam face pe mașina de la competitorii HP datorită particularităților tehnologiei cu toner folosite de ei”, a adăugat șeful Romprix.

Cristian Dobrotă a adus în discuție și sistemul de contract „pay-per-click” al HP. „Ideea aceasta că totul este inclus în prețul acestui click, vorbesc în principal de consumabile, nu este foarte populară, cel puțin la noi, mulți considerând că devii dependent de oferta HP. Parțial au dreptate, însă se aplică și celorlalți competitori ai HP. Nu cred că, dacă aș cumpăra o mașină de la competitorul HP, m-aș duce la altă firmă să iau toner. Mai mult sau mai puțin, toți fabricanții practică aceeași politică, pentru că din aceste consumabile își scot o mare parte din bani”, a fost de părere directorul Romprix.

 

HP Indigo WS6600, asul din mâneca tipografiei Romprix

Investiția făcută în tiparul digital a avut ecou nu doar în calitatea tiparului, ci și asupra tipului de comenzi cu tiraje mici, deja o obișnuință pe piața de etichete. „Eu cred că m-a salvat investiția în mașina HP Indigo, văzând comenzile care au apărut în ultimii ani”, recunoaște Cristian Dobrotă. Pe de altă parte, el consideră că, deși îi permite tipografiei să accepte lucrări în tiraje mici, calitatea foarte înaltă a tiparului digital realizat pe HP Indigo îi pune în fața unui paradox. „Mașina ne dă posibilitatea să oferim o calitate a tiparului incomparabilă cu cea flexografică și net superioară celei a mașinii digitale fabricate de competitorul HP. Cu toate acestea, ne este greu să vindem această calitate la banii pe care îi merită. Deși sunt convins că piața se va schimba, în acest moment noi vindem o super calitate la un preț de un tipar flexo”, declara directorul general Romprix.

Alături de calitatea înaltă a tiparului, HP Indigo WS6600 a adus la Romprix posibilitatea de a imprima cu date variabile, facilitate despre care Cristian Dobrotă spune că are potențial. „Am tipărit, de exemplu, bilete pentru diferite evenimente, pe care, în afară de serie, se pot tipări și alte date, cum ar fi numele deținătorului sau locul, am produs etichete înseriate pentru operațiuni de curierat. La ora actuală, lucrările cu date variabile ocupă un procent de cca 5% din totalul comenzilor.”

Vizitarea tipografiei din Pantelimon ne-a oferit ocazia să vorbim și cu Eduard Toncu, managerul Departamentului Flexo & Digital din Romprix, omul care cunoaște în cele mai mici detalii tot ce ține de procesul tehnologic. „Până să avem digitalul de la HP, duceam o luptă inegală cu lucrările venite din tiparul offset, din cauza posibilităților limitate de reproducere ale tehnologiei flexo. Chiar și dacă folosești o mașină flexo performantă, reproducerea imaginilor și a culorilor nu este aceeași ca la offset, la care clienții se raportează când vine vorba de calitate. De când avem mașina HP Indigo, calitatea tiparului pe care o putem oferi este chiar peste cea din offset”, a opinat Eduard Toncu.

Tehnologia HP Indigo și-a pus amprenta și asupra modului în care tipografia colaborează cu clienții săi, Cristian Dobrotă și Eduard Toncu oferind un exemplu concret. Este vorba despre o colaborare pe care tipografia a avut-o cu reprezentanta unui birou de design din Cehia, specializat în creația de ambalaje, care a conceput etichetele pentru o celebră casă de vinuri din România. „Neștiind unde vine și obișnuită cu tiparul flexo, unde pregătirea lucrării înghite mult timp, doamna venise pregătită să piardă câteva zile și nopți pe la noi cu aprobarea bunului de tipar pentru acele etichete de vinuri. A plecat impresionată de timpul scurt în care am pus la punct modelul de etichete, iar acest lucru se datorează flexibilității pe care o oferă tiparul digital”, spune cu mândrie managerul de producție flexo & digitală Romprix.

„Dacă s-ar fi dus la o tipografie flexo obișnuită, lucrurile ar fi stat, probabil, altfel. Nu de puține ori se întâmplă să faci clișeele pentru o lucrare, să le pui pe mașină și să chemi clientul la bunul de tipar. Reglezi cât de mult poți parametrii de tipar, potrivești culorile, mai amesteci niște cerneluri Pantone și încerci să-l mulțumești pe client. Dacă clientul nu-i mulțumit, te duci și refaci clișeul, schimbi aniloxul ori mai încerci alte chestii. Cât durează să refaci un clișeu? O jumătate de zi dacă ai un furnizor de clișee în apropiere și o zi, două dacă furnizorul este în alt oraș. Orice modificare majoră îți mănâncă mult timp în tiparul flexo. Pe când aici, la Romprix, grație digitalului de la HP, lucrurile se simplifică radical: pe măsură ce operatorul DtP îți face modificări, primești și rezultatul imediat din tipar și poți da drumul lucrării în producție într-un termen record. Alături de calitatea tiparului, acesta este un alt avantaj major pe care ni-l oferă tehnologia HP Indigo”, a ținut să adauge Cristian Dobrotă.

 

Calitatea tiparului realizat pe HP Indigo cu finisare de clasă se vinde

Investiția lui Cristian Dobrotă în HP Indigo WS6600 ar fi fost zadarnică în cazul în care calitatea de excepție a tiparului digital efectuat cu cerneala „electroink” n-ar fi putut beneficia de întreaga gamă de opțiuni de înnobilare și finisare, esențiale în producția de etichete. Chiar dacă achiziționarea unei linii complete de finisare, dedicată pentru tiparul digital, a însemnat dublarea investiției făcute în presa HP Indigo, directorul Romprix nu s-a lăsat tentat de a se scumpi la tărâțe și a se ieftini la făină, cum zice o vorbă, convins că finisarea de înaltă clasă este criteriul care va face diferența.

În consecință, la semnarea contractului pentru HP Indigo WS6600 de la târgul Labelexpo 2011, Cristian Dobrotă a bătut palma și cu cei de la Smag Graphique pentru linia de înnobilare și finisare Digital Galaxie, un utilaj foarte complex de procesare a etichetelor tipărite, care dispune de toate opțiunile tehnologice de care are nevoie tipografia în prezent și, mai ales, în viitor.

Pentru că mașina HP poate imprima la înaltă definiție pe o serie de suporturi de tipar – de la cele autocolante la folii pentru ambalaje flexibile, la hârtie și carton -, investiția Romprix în linia de finisare Smag este una cu bătaie lungă, având în vedere spectrul uriaș de aplicații în care își găsește utilitatea.

„Este o mașină de finisare foarte complexă. Poate să aplice folie la cald sau la rece, are stație de imprimare serigrafică, stație de embosare și două grupuri de tipar flexo care pot fi utilizate pentru lăcuire sau pentru imprimarea unor cerneluri speciale. În același timp, mașina poate lamina cu film transparent și are stație de ștanțare semirotativă”, a declarat directorul general Romprix.

Achiziționată pentru finisarea etichetelor tipărite pe HP Indigo, linia Smag Digital Galaxie poate fi folosită și pentru lucrările tipărite pe flexo, ceea ce justifică și mai mult valoarea investiției. „Având registru automat și kit de reinserție, linia Smag poate fi folosită și la procesarea etichetelor flexo. Același lucru îl permite și HP Indigo, unde pot să introduc din nou lucrarea în mașină dacă doresc să tipăresc mai multe culori decât permite echipamentul la o singură trecere, adică 7. Și mașina flexo Gidue Master M5 instalată recent dispune de același kit de reinserție”, a detaliat Cristian Dobrotă.

La niciun an de la instalarea liniei Digital Galaxie, Romprix a mai achiziționat o mașină Smag, o versiune compactă (modelul E-CUT S 330) care permite doar operațiunile de lăcuire flexo/laminare și ștanțare rotativă a etichetelor în rolă. „Am luat și acest utilaj compact de finisare de la Smag în primul rând datorită creșterii numărului de lucrări imprimate pe HP Indigo care n-au nevoie de toate finisările de pe linia Digital Galaxie. Avantajul este că nu trebuie să mai folosim o mașină atât de complexă pentru o singură operațiune, maxim două, iar viteza este aproape dublă”, a adăugat Cristian Dobrotă.

 

De la digital pur la flexo digital

Întâmplător, ca și în alegerea partenerului de afaceri, Cristian Dobrotă a preferat să investească într-un nou echipament flexo având tot origine italiană, de la fabricantul Gidue de lângă Florența. Tot întâmplător, cum ne-a asigurat șeful Romprix, și această nouă investiție în echipamente de tipărire a fost realizată tot prin furnizorul Printman, devenit în 2013 distribuitorul Gidue în România.

Mașina flexo instalată la Romprix în această vară este cea mai nouă versiune a modelului Master M5 (seria „Master” a fost lansată în 2010), proiectată și construită de Gidue sub conceptul de tehnologie „flexo digital”, datorită automatizărilor prin care se reglează digital presiunea tipăririi, registrul lateral și registrul longitudinal, „ochii și degetele” mașinii constând în camere video digitale HD, senzori de registru și motoare servo pentru fiecare grup de tipar.

Ca detalii generale, Master M5 are 8 stații de tipărire flexo prevăzute cu sisteme de uscare prin polimerizare UV și cilindru de răcire a suportului tipărit, dispune de registru automat, de două stații de ștanțare rotativă și una pentru tăierea în coală, precum și de un sistem delam/relam. În același timp, mașina mai include sisteme de laminare și de aplicare a foliei la rece, poate tipări pe adeziv și poate imprima pe aproape orice suport, de la filme cu grosime de 12 microni la carton de maxim 450 g/m2.

Vă veți întreba, ca și mine, de ce a preferat Cristian Dobrotă să ia o mașină flexo de la un furnizor de utilaje offset și digitale, știind că firma Printman a intrat de curând în segmentul flexo, ca distribuitor Gidue în România, cu atât mai mult cu cât pe piața locală existau furnizori cu o experiență mai mare în domeniu? „E simplu”, spune Cristian Dobrotă. „A contat și faptul că am o colaborare foarte bună cu Printman, însă nu decisiv. N-am ales din prima Gidue, ci am avut oferte de la patru fabricanți mari de mașini flexo. Pe Gidue îi știam, oricum, încă din 2005, când am avut de ales între oferta lor și cea de la Gallus. În primul rând a trebuit să mă conving de performanțele tehnologiei care mi se oferea. În al doilea rând, este vorba și de încrederea pe care eu o am sau nu în diferiții producători de echipamente, dar și în distribuitorii și service-ul pe care îl au România”, a mai adăugat acesta.

Niște spanioli m-au convins să iau mașina Gidue. Aveau trei mașini modelul M1 (din care cea mai veche avea 7 ani), care sunt cele mai simple din gama fabricată de italieni, și când am văzut ce etichete de vinuri tipăreau pe ele, am fost impresionat de calitatea tiparului. Erau foarte mulțumiți de utilajele de la Gidue. M-am gândit că dacă ei sunt mulțumiți de utilajele astea, care nu sunt cele mai performante din câte fabrică italienii, înseamnă că Gidue are mașini competitive. Am mai vizitat o tipografie care avea instalată o a doua mașină de la Gidue, chiar modelul M5. Și ei se declarau foarte mulțumiți”, explică Cristian Dobrotă.

Achiziția noii mașini flexo are paradoxurile sale. Pe de o parte, Romprix avea nevoie ca de aer de un nou utilaj de tipar, pe de altă parte, Cristian Dobrotă era tentat să mai aștepte până la sfârșitul lunii septembrie, când ar fi beneficiat de ofertele speciale lansate de marii fabricanți la Labelexpo 2013. Însă, chiar dacă dorea să comande o mașină în configurația dorită, niciun fabricant nu voia să i-o livreze înainte de târgul de la Bruxelles, preferând să-și prezinte noutățile la expoziție.

Legat de Gidue, Cristian Dobrotă spune că deja discutase la obiect cu italienii pentru o anumită configurație și, cum spuneam mai sus, nici aceștia nu doreau să livreze mașina înainte de Labelexpo. Când își luase gândul de la a mai achiziționa vreo mașină înainte de târgul din Belgia, Mihai Cobianu, directorul general Printman, l-a anunțat la începutul lunii iunie că Gidue are disponibilă o mașină care ar putea interesa Romprix, la un preț foarte bun și gata de a fi adusă în România în mai puțin de două luni. Ceea ce s-a și întâmplat, mașina Gidue Master M5 producând deja la Romprix la 1 august 2013. „A fost o conjunctură favorabilă și îmi pare bine că am beneficiat de ea”, recunoaște Cristian Dobrotă.

 

O relație furnizor-client bazată pe seriozitate și parteneriat

Legată indisolubil de investițiile în tehnologie făcute de tipografie în ultimii ani este relația bună pe care Romprix o are cu Printman, distribuitorul HP Indigo, Gidue și Smag în România, despre care Cristian Dobrotă spune că are la bază seriozitatea dovedită de furnizorul bucureștean. „Sunt oameni care au o bază solidă în acest domeniu, dacă ne gândim doar la fabricanții pe care îi reprezintă în România, cum ar fi Komori, Fujifilm sau HP Indigo”, declara managerul Romprix. „Au și o echipă foarte bună de service, oameni care au deja o experiență solidă”, a completat Eduard Toncu.

La final, Cristian Dobrotă ne-a creionat adevărata natură a relației bune pe care o are cu Printman. „Spre deosebire de cei mai mulți furnizori de la noi, Mihai Cobianu investește permanent în pregătirea oamenilor săi”, a concluzionat domnia sa.

 

Epilog

Se spune că, de cele mai multe ori, schimbările pe care companiile din industria tipografică trebuie să le facă pentru a se adapta la condițiile impuse de piață, aflată într-o permanentă transformare, nu sunt nici ușoare și nici ieftine. După cum ne arată evoluția vieții pe această planetă, adaptarea este dură și, nu de puține ori, ea nu se poate face printr-o tranziție graduală a proceselor sau structurii interne a unei firme, ci prin măsuri radicale de transformare a sistemului de lucru și, mai ales, printr-o abordare vizionară a viitorului. Însă, oricât de corect ar suna cele spuse, exemplul Romprix ne învață că orice acțiune pusă în slujba asigurării viitorului unei companii și a progresului afacerii nu își va face efectul fără susținerea unor investiții pe măsură.

 

 

Legende imagini

 

Imaginea 1:

Instalată la Romprix în 2012, mașina HP Indigo WS6600 a confirmat deja mitul că tiparul digital face casă bună cu cel flexografic

 

Imaginea 2:

Cristian Dobrotă (în dreapta imaginii) a ținut musai să-i fie alături echipa care pune umărul la bunul mers al departamentului digital Romprix: Eduard Toncu, managerul Departamentului Flexo & Digital Romprix, și, în mijloc, Laurențiu Gheorghe, „meșterul” mașinii HP Indigo WS6600

 

Imaginea 3:

Linia de înnobilare și finisare Smag Digital Galaxie condensează o întreagă tipografie într-un singur utilaj

 

Imaginea 4:

Mândru de recenta investiție făcută în utilajul de tipar flexo de la Gidue, Cristian Dobrotă a pozat lângă mașina Master M5

Similar Posts:

4 recommended
comments icon0 comments
0 notes
828 views
bookmark icon

Write a comment...