Perspectivele firmelor de producție publicitară autohtonă cresc simultan cu pătrunderea pe piață a unor investitori de peste hotare. Aparent, intrarea pe piață a Socar Petroleum, gigant petrolier azer cu un proiect de extindere foarte ambițios în România, are șanse de a se materializa în noi contracte pentru producători. Și, cu toate că lucrurile sunt prea vagi în acest punct pentru a permite prognoze ferme, eventuale parteneriate cu producători locali din industrie nu reprezintă un scenariu neverosimil.
Compania petrolieră din Azerbaidjan, Socar Petroleum, s-a extins și pe piața locală, achiziționând 90% din acțiunile companiei Romtranspetrol, din Botoșani, contra unei sume estimate la 7 milioane euro.
Concernul a rebranduit 15 benzinării Romtranspetrol din zona nordică a țării și are în plan crearea unei rețele de 300 stații de carburanți. Unitățile sunt dotate cu magazine, cafenele și spații de joacă pentru copii.
Modernizarea lor a atras un buget estimat la 10-15 milioane de euro. Surse din industria de producție publicitară afirmă însă că suma oficială este mult exagerată și că, în mod normal, ar trebui să includă prețul achiziției rețelei Romtranspetrol. Potrivit acestora, rebranduirea unei benzinării se ridică la costuri aproximative de 50.000 de euro.
Concernul este în plină expansiune, arătându-și interesul pentru preluarea unor alte companii de talie mai modestă din piața locală a carburanților, cum ar fi unitățile Rafo și Petromservice, ambele scoase la licitație. De asemenea, Asociația Benzinarilor Particulari și-a exprimat disponibilitatea de a vinde companii interne de profil colosului azer. Prin urmare, nu se știe care va fi numărul stațiilor de carburanți rebranduite și al celor construite de la zero, această diferență urmând a se răsfrânge și asupra sumelor investite.
Conform unor reprezentanți din industria publicitară, oficialii Socar Petroleum ar fi recurs inițial la companii din domeniu autohtone pentru crearea prototipurilor. Totuși, în cele din urmă, gigantul ar fi optat să contracteze serviciile unei echipe tehnice din spațiul extern, unde au fost, de altfel, executate și aplicațiile de rebranding.
Însă 300 nu este un număr mic.
Cel mai probabil că pe viitor va fi necesară colaborarea cu producători interni pentru o parte din această rețea și că prezența azerilor nu va fi lipsită de oportunități pentru companiile de producție publicitară din țară. Mai ales că, pentru unitățile noi, este foarte importantă cooptarea unor echipe de proiectare care să înțeleagă contextul spațial și să păstreze un contact constant cu acesta, pentru servicii de mentenanță.
Deși nu există certitudini în acest subiect la ora actuală, cel mai probabil că partenerii în zona de execuție a proiectelor vor fi companii cu know-how și infrastructuri avansate.