Junior Group vrea să lucreze cu agențiile de publicitate și tipografiile, nu să le fie concurent
Deși a pornit în urmă cu 18 ani ca o companie care furnizează echipamente IT, Junior Group din Constanța a început de anul trecut și activitatea de print digital. Dar nu vrea să intre în competiție cu tipografiile din oraș, ci să le presteze servicii cu noua și completa linie achiziționată de la Konica Minolta cu fonduri europene. Se pare că mesajul nu a fost înțeles de cei din piață, compania fiind luată drept concurent direct.
Dan CĂLIN
În anul 1997 a fost înființată firma Junior Electronics care comercializa tot ceea ce ținea de domeniul IT și tehnică de calcul. Cinci ani mai târziu o regăsim sub numele de Junior Group și cu același domeniu de activitate. Totuși, cum s-a ajuns la print? „Începând din anul 1996 și până în 2000 am avut o firmă care se ocupa de realizarea de etichete. Pe vremea aceea am adus mașini de etichetat produse cu termen de garanție și prețuri, am făcut reciclare de hârtie, iar în compensație ofeream hârtie de multe feluri, chiar și de ambalaje, pentru diferite companii. Cu Junior Group am ajuns la print abia în urmă cu trei ani când ne-am gândit să abordăm un segment nou de activitate pentru dezvoltarea firmei și am aplicat cu un proiect la fondurile europene”, explică Adrian Coandă, managerul afacerii.
Mișcarea a fost firească dacă ținem cont de faptul că Junior Group vinde imprimante de mulți ani. În plus, pentru dotarea cu echipamente de print au fost utilizate fondurile europene. Tocmai de aceea s-au orientat către o linie completă care să conțină toate finisajele necesare. Proiectul a fost gândit ca suport în producția de serie mică și comenzi rapide pentru agenții de publicitate și tipografii, nu pentru a le face concurență. „Ideea acestei investiții nu a fost de a vinde print către clientul final, ci aceea de a produce pentru firme de publicitate sau tipografii din oraș care au echipamente mai vechi. Ne-am gândit să profităm de diferența de cost dintre ceea ce producem noi și ei. În plus, putem livra la termene scurte.”
Iar ideea nu a rămas doar la stadiul de intenție, ci a fost discutată cu unele firme din piață. „I-am întrebat dacă vor să lucreze mai puțin și să câștige mai mult pentru că printăm noi pentru ei, iar răspunsul lor a fost pozitiv. Numai că după ce am adus echipamentul și am început activitatea, adică prin lunile septembrie-octombrie din anul trecut, nu am strâns comenzi semnificative și în niciun caz nu pe cele mari. Și, deși dau comenzi mici și rar, nici nu le plătesc la timp. Alții au venit, au văzut și au crezut că suntem un concurent, ceea ce este fals. Din păcate, piața din Constanța nu a înțeles că noi vrem să facem doar producție pentru ei. Mie mi se pare normal ca fiecare să facă ceea ce știe mai bine și să lase marje de câștig și pentru ceilalți din lanț: tipografii, agenții de publicitate, furnizori de consumabile pe tot lanțul furnizor–client final.”
Din cauza modului în care a fost percepută în piață această achiziție de echipamente de tipar digital, firma este în căutare de soluții pentru a utiliza lunar mașina un număr de ore cât mai mare. „În prezent, lucrăm sporadic pentru câteva agenții de publicitate și tipografii din oraș doar lucrări mici. De aceea ne gândim dacă să ne extindem echipa cu agenți de vânzări și să intrăm în piață ca orice altă agenție sau tipografie și să câștigăm mai mult la lucrare decât până acum ori să intrăm pe alte piețe cum ar fi cea a Bucureștiului unde este o cerere mai mare pentru lucrări realizate pe un astfel de echipament complet. Mai așteptăm să vedem ce se va întâmpla în această primăvară și dacă agențiile de publicitate și tipografiile din oraș vor înțelege mesajul nostru că nu vrem să le facem concurență.”
În spatele stabilirii prețului stă o gândire economică sănătoasă
Adevărul este că nu poți aștepta la infinit cu un astfel de echipament care este capabil să realizeze lucrări complexe, așa cum spune interlocutorul nostru. „La tiraje de până în 5.000 de exemplare suntem competitivi cu această mașină. Ea poate face multe lucruri interesante. De exemplu, tipărește cu date variabile, adică am putea lucra cu furnizorii de utilități, de telefonie etc. pentru printul facturilor pe care echipamentul le scoate direct împăturite. Un alt avantaj este acela că tipărește și lipește o revistă în care poate introduce inserturi diferite. În plus, ea printează și pe hârtie de offset, nu doar pe cele digitale, folosește cartușe mari care durează mult și pot fi înlocuite în timpul funcționării fără a fi necesară întreruperea lucrării.”
Ca să nu mai lungim suspansul trebuie să spunem că linia de producție este C8000 de la Konica Minolta. „Am tot vorbit despre o linie completă de print pentru că am luat vârful de gamă al celor de Konica Minolta pe acest segment. În plus, am optat pentru dotarea full options: print, adunat, îndoit, lipit, capsat, perforat cu două sau patru găuri, biguit, tăiat. A costat peste 100.000 de euro, dar merită toți banii dacă ne gândim la ceea ce poate executa. Proiectul pe fonduri europene a fost în valoare de mai mult de 200.000 de euro fără TVA, dar a inclus și servere, calculatoare, licențe de software, controlere, soft de administrare. Sper să intrăm cât mai repede într-o producție susținută pentru a realiza cele câteva zeci de mii de euro anual pe care ni le-am propus.”
Suma preconizată are un calcul în spate și este bazată pe o gândire economică sănătoasă. „Prețul pe care îl oferim este unul decent pe care ni-l permite producția pentru a acoperi costurile cu materialele și regia, a amortiza mașina, a plăti eventualele rate la bancă și a asigura măcar un avans pentru achiziția unui echipament nou peste cinci ani în vederea înlocuirii acestuia. Gândim economic și nu vrem să dăm prețuri de dumping ori să luăm hârtie la negru. Noi lucrăm totul facturabil, nu există lucrări la negru. În felul acesta poți urmări dacă ai o activitate profitabilă sau nu. În Constanța, probabil 30% din volumul lucrărilor mici sunt realizate la negru, mai ales în relația cu persoanele fizice.”
Relația cu Konica Minolta este foarte bună și de lungă durată
Vorbind cu gazda noastră despre situația încasărilor, am descoperit că ea pare mai bună decât în Capitală. „Aici plățile se fac puțin mai greu, dar se fac, în general. Contează și cât este suma de mare, dar chiar dacă se mai amână, plățile se fac. Mai sunt și firme care intră în insolvență, dar astfel de cazuri sunt rare. Și cu statul este la fel: în cel mult 60 de zile plătește. Dacă accepți plăți cu termene mai mari de 60 de zile înseamnă că nu vrei să faci afaceri și nu gândești economic. Din păcate, piața constănțeană este caracterizată și de multă neseriozitate. Sunt cazuri în care discuți cu clientul, faci contractul, comanzi marfa, dar tranzacția nu se mai face. Uneori este un lanț al slăbiciunilor în capătul căruia se află, de multe ori, statul sau o autoritate a lui.”
Revenind la echipament și la motivele alegerii acestuia, interlocutorul nostru ne-a vorbit despre colaborarea bună și veche cu cei de la Konica Minolta. „Avem o relație bună cu distribuitorul regional al Konica Minolta pentru că lucrăm de mult timp împreună și ca reseller pentru echipamentele lor. Ne cunoaștem și suntem prieteni. Înainte să ne hotărâm asupra unei mașini am văzut și oferta celorlalte companii din domeniu și am constatat faptul că prețurile sunt cam aceleași, dar a contat foarte mult suportul de service din partea celor de la Konica Minolta care este aici în localitate și care ne-au oferit tot sprijinul. Pachetul de achiziție a unui astfel de echipament a fost însoțit de un curs de pregătire pentru utilizarea și exploatarea lui. Nu am ce să le reproșez. Suntem mulțumiți de colaborarea cu ei.”
Similar Posts:
- Livco Design a ajuns la cinci echipamente de la Konica Minolta
- Konica Minolta şi-a anunţat planurile pentru IPEX
- Conform laboratorului BERTL, Konica Minolta are cele mai bune linii de producție digitală
- Konica Minolta Sensing a lansat noua gamă de spectrodensitometre din seria FD
- Konica Minolta achiziţionează Charterhouse