Analiza

2016 readuce minimalismul în ambalaje

• Bookmarks: 4 • Comments: 1133


Studiile ultimilor ani indică o suprasaturare vizuală la nivelul percepției consumatorilor. Abundența de informație, opțiuni și mesaje a devenit copleșitoare. Suprasaturarea este pusă și pe seama accesibilității și interactivității neîntrerupte, care, dincolo de beneficiile de netăgăduit, bulversează și îngreunează deciziile de consum. Ne este din ce în ce mai greu să alegem, iar marketerii și designerii de ambalaje au sesizat și speculează deja acest nou neajuns.

pack

Esențialism

Deși par, deocamdată, doar ingredientele un trend incipient, simplificarea și reducerea sunt noile norme care dau direcțiile vizuale și rescriu din nou abordarea ambalajelor. Monitorizarea comportamentelor de consum arată că suntem tot mai distrași și copleșiți de expunerea continuă la informație. Atenția ni s-a fragmentat și, în fluxul abundent de informații cu care suntem bombardați la fiecare pas, nu mai putem distinge clar niciun mesaj. Înconjurați permanent de zgomot informațional, tindem să prețuim din ce în ce mai mult mesajele simple, clare și ușor digerabile. Ca atare, îi învestim cu încredere pe cei care ne livrează informații succinte, curate, coerente. Nu este vorba neapărat de o reîntoarcere la minimalism, deși principiile de abordare par a conduce într-acolo. Un nume mai potrivit ar fi, probabil, esențialism. În timp ce manifestul curentului minimalist era less is more, cel al esențialismului vorbește despre suprasaturație, alimentată de sintagma „enough is enough”. Minimalismul milita pentru reducere, acum este vorba despre esențializare. Promotorii curentului esențialist îi atașează valențe superioare filosofiei minimaliste, considerându-l mai generos, mai uman, mai cald. Esențialismul se concentrează pe claritatea mesajului și crearea unei stări emoționale care să facă receptorul să se simtă împlinit și satisfăcut. Fericirea este atributul cheie în filosofia existențialistă.

Scopul central al designului contemporan este să descopere și să articuleze aspectele esențiale legate de forma și structura unui obiect. Un designer de ambalaje competent este un designer experimentat, capabil să îndrepte consumatorul, într-o mare de zgomot, către o experiență unică, lucrul după care cel din urmă tânjește cel mai mult. Unicitatea experienței conduce la o conexiune specială cu produsul și la un atașament puternic față de brand. Despre acest tip proces este vorba, în principal, în abordarea minimalistă.

Back to basics

Una din direcțiile principale în designul de ambalaj practicat în 2016 este abordarea experiențială. În crearea unui ambalaj nu mai este vorba doar despre protecția și îmbrăcarea estetică a unui produs. Acum ambalajul trebuie să livreze o experiență unică, transpusă prin intervenții de art directing sofisticat. Aceasta este impunerea de la care pornesc designerii de ambalaj, iar procesul ia în calcul o serie de amănunte, ignorate în trecutul recent, ca, de exemplu, includerea unor atribute care să propage cât mai mult produsul ambalat pe Instagram și alte rețele sociale. Pentru ca acest lucru să capete potențialitate, principiile de design se întorc cumva la bază. Fonturi cât mai simple, mesaje directe, culori primare, forme esențializate. Ținta designerilor este transformarea ambalajului într-un mini billboard nu doar atrăgător, ci irezistibil. Un subiect fotogenic și adorabil, de arătat și preluat masiv pe rețelele sociale. De aici și nevoia unui limbaj estetic mult simplificat, însă foarte prezent în ochii consumatorului. Sarcina designerului este destul de clară în 2016: el trebuie să articuleze, prin ambalaj, valoarea unui produs în termeni cât mai simpli și abordabili, astfel încât să conecteze consumatorul instantaneu, oricât de abundent ar fi torentul de informații din jurul său. Pentru ca acest lucru să devină realitate, ambalajul trebuie să surprindă esențialul și să înlăture orice fel de urmă de zgomot inutil.

Mai mult decât simplu

Cea mai directă cale de a ajunge fără ocoluri la ochii consumatorului și de a-l face pe acesta captiv, chiar de la prima interacțiune cu ambalajul, este simplificarea mesajului și sublinierea sa cât mai clară și vizibilă suprafața frontală a ambalajului. Cel mai scurt drum către rezolvarea acestui deziderat este folosirea designului centrat pe text, păstrat ca element unic de comunicare a mesajului. Un mesaj simplu, lizibil și penetrant este din ce în ce mai valorizat de consumatorii abuzați de bombardamentul vizual din media online și offline. Simplificarea nu este o măsură a superficialității sau a eludării, ci vine ca o redescoperire a limbajului onest, convertit în mesaje proaspete. Acest nou tip de mesaj vine să exprime ceea ce ar spune și consumatorul în mod firesc atunci când descrie un produs sau o stare asociată acestuia. În felul acesta, mesajul devine puternic și inspiră încredere, pentru că identifică exact lucrul pe care-l caută consumatorul și i-l livrează direct și simplu.

Tylenol
tylenol 1Noile ambalaje Tylenol sunt un exemplu sugestiv de simplificare a designului și trimitere a mesajului direct la țintă, fără alte artificii grafice inutile. Partea frontală a ambalajului este rezervată exclusiv mesajului text care proclamă simplu: „Tușesc” sau „Am febră”. Dincolo de mesajul clar, forma ambalajului completează demersul de esențializare, arătând ca o pilulă supradimensionată. Abordarea propusă de Tylenol vine ca o briză de aer proaspăt într-o industrie obișnuită să lucreze, dintotdeauna, cu ambalaje cu forme rectangulare standard pe care stau, scrise cu fonturi mici, nume complicate de medicamente, greu de pronunțat, cu descrieri reci și aseptice. Dincolo de faptul ca ambalajul îți comunică instantaneu pentru ce fel de tratament este indicat medicamentul, simplitatea sa nu este nici de departe una specifică designului de ambalaj low-tech. Ambalajul Tylenol este susținut de tehnologie inteligentă: NFC, cerneală electronică, OLED flexibil și bluetooth. Pentru produsele medicamentoase care își propun să livreze promisiunea de a face rapid diferența între o stare de boală și una de sănătate, miza convingerii consumatorului este foarte ridicată și depinde de claritatea mesajului și de păstrărea elementelor esențiale legate de caracteristicile medicamentului.

Trident Xtra Care
trident 2Ambalajul gumei de mestecat Trident Xtra Care duce ideea de design esențialist la un nou nivel. Cuvintele sunt eliminate în totalitate în favoarea unor elemente grafice minimale. Ambalajul devine astfel display de promovare, și o face în cel mai sugestiv mod, folosind o fereastră decupată în forma unei guri, cu pastilele de gumă pe post de dinți. Ca orice design reușit, acesta se bazează nu neapărat pe o idee genială, cât pe una relevantă. Trident Xtra Care este o gumă de mestecat recomandată a fi consumată între mese, pentru menținerea unei danturi curate și luminoase, iar designul ambalajului transmite explicit acest mesaj. Deși cuvintele lipsesc cu desăvârșire, ambalajul reușește să exhibe umor și lejeritate.

Geometrie
Continuând tema mijloacelor cât mai simple de comunicare, acest trend își face simțită prezența, de data aceasta, în noua filosofie a designului grafic. În timp ce primul trend se axează pe claritatea mesajului făcând apel exclusiv la fonturi și text, acesta face apel, în încercarea de a exprima simplitate, accesibilitate și onestitate, la forme și pattern-uri. Pattern-urile care s-au regăsit, de-a lungul ultimului an, pe cele mai de succes ambalaje, sunt cele compuse din formele geometrice fundamentale, în palete cromatice foarte limitate. Cercuri, triunghiuri și pătrate în palete monocromatice, care creează un contrast intens. Din nou, o încercare de a elimina zgmotul din mintea consumatorului copleșit de prea mulți stimuli vizuali.

Corinne Cosmetics


Gama de cosmetice Corinne demonstrează puterea pe care o capătă elementele grafice elementare atunci când sunt subliniate de o paletă cromatică redusă. Designul de ambalaj trebuie abordat în contextul categoriei, pentru a crea o diferențiere relevantă și pentru a fi eficient, oricât de ridicat ar fi inputul de inovație. În cazul de față, simplitatea formelor și paleta cromatică minimală exprimă spiritul brandului, într-o categorie de produse foarte vastă și extrem de competitivă. Industria cosmeticelor este asaltată de branduri supra glamour, puse în evidență de ambalaje cu artificii grafice opulente, luxuriante și strălucitoare, menite să atragă atenția consumatorului în fața raftului supra aglomerat. Brandul Corinne Cosmetics se diferențiază printr-o abordare total opusă, transmițând privitorului că se concentrează pe calitate, că nu este disperat și că are un coolness greu de confundat. Nu este o poziționare arogantă, este exact ceea ce caută consumatorul de produse cosmetice suprasaturat și care își dorește, la rândul său, să se diferențieze de marea masă.

Meld
meld 1Meld aduce răspunsul la una din cele mai frecvente întrebări enunțată în marketingul de produse alimentare: cât de inovativ trebuie să fie un brand, ca să fie un catalizator pentru alimentația sănătoasă în rândul persoanelor foarte ocupate? Meld a venit cu o soluție care mizează în primul rând pe ambalaj pentru a pune în valoare valorile nutritive ale conținutului alimentar. Acesta este transparent, mizează pe forme geometrice simple și are un pachet grafic minimal, cu accente cromatice reduse. Toate susțin și transmit privitorului valorile atașate brandului: onestitate, deschidere, preocuparea pentru sănătate și echilibru și, mai ales, pentru transformarea efortului de a mânca sănătos într-un obicei firesc și simplu. Dincolo de aceste valori, ambalajul transmite, prin structură, dimensiune și materialele folosite, că respectă mediul înconjurător și este preocupat de reducerea risipei alimentare.

Don & Brook


Don & Brook este un brand de vestimentație bărbătească care și-a construit identitatea în jurul unui pattern grafic foarte simplu, declinat într-o soluție de ambalaj care îi esențializează valorile. Stilul este simplu, dar, în același timp, curat și îndrăzneț. Patternul grafic elementar transpune toate asseturile brandului, iar acesta este extins și în forma ambalajelor. Tuburile de carton brute conțin tricouri de corp, fabricate din materiale organice.

De modă veche

Un alt trend care se manifestă anul acesta în designul de ambalaje mizează pe idealizarea trecutului, atunci când lucrurilor li se acorda mai multă grijă pentru detalii și erau manufacturate fără intervenții tehnologice în serie. Trendul nu regurgitează vechile uzanțe de design ca atare, ci le actualizează și le transpune în forme noi. Mai mult, trendul reunește cele mai bune tehnici și vechi forme de exprimare, din perioade diferite de timp, le juxtapune, le reinterpretează și livrează astfel o nouă formă de manifestare a nostalgiei, reîmprospătată și acordată la limbajul prezent. Designerii speculează și pun în valoare raritatea și prețiozitatea unor tehnici pe cale de dispariție, ce țin de caligrafie, tipar și învelire a produsului. Trendul nu a apărut de niciunde, fiind alimentat de studiile de piață care arată că, în ochii consumatorului, cu cât ambalajul unui produs arată mai artizanal, cu atât devine mai dezirabil în ochii săi și îl asociază cu o valoare superioară. Aluziile la tehnicile artizanale sunt materializate însă prin tehnologie nouă și materiale de ultimă generație.

Don Papa
don papa 2Don Papa este numele unei ediții limitate de rom din insula Negros Occidental, Philippines. Ambalajul sticlei care aniversează a zecea ediție a fost desenat de designerii de la Stranger & Stranger. Aceștia au stilizat elemente de floră și faună specifice arealului insulei și le-au transpus pe eticheta care îmbracă sticla. Combinația dintre forma vintage a sticlei, dopul rustic din plută și elementele ornamentale ilustrative creează un stil old style foarte puternic, care se adresează fără ocolișuri consumatorului expert, vorbindu-i despre standarde înalte de calitate, asociate unui trecut înzestrat cu atributul imbatabil al experienței.

Shadow
shadow 2Povestea berii Shadow este inspirată din simbolistica magiei negre, purtătoare de puteri supranaturale, care se manifestă intens, dar nu pot fi observate și simțite cu ochiul liber. Logoul în formă de ochi sugerează un portal al spiritului, iar designul accentuează calitățile naturale ale produsului. Cutia Shadow conține șase sticle, fiecare cu alt gust și altă personalitate, reprezentată printr-o grafică personalizată, în acord cu povestea, care abundă în simboluri stilizate ca luna, soarele, focul, mâini de vrăjitoare și săbii.

Dr. Feelgood

Ambalajul înghețatei Dr. Feelgood este o reinterpretare nostalgică, ce păstrează reminescențe vizuale din pachetul vizual original, din 1950. Fonturile cu aer vintage sunt puse în valoare de paleta cromatică minimală ce păstrează același aer retro. Impresia este completată de ambalajul din carton brut, însă avem de-a face cu un mix foarte inteligent de elemente vizuale retro și contemporane. Dr Feelgood doar trimite subtil, prin ambalaj, la înghețata pe care o mânca bunicul , însă conținutul este departe de rețeta inițială, compoziția înghețatei fiind adaptată la exigențele nutriționale actuale: nu are zahăr rafinat, este 100% naturală și nu conține lactoză.

Bakehuset
bakehusetDesignerii de la Scandinavian Design Group au creat, pentru Bakehuset, o identitate vizuală și o familie de ambalaje care să răspundă dorinței clientului- o imagine care să poarte în ea ceva familiar, dar să fie, în același timp, nouă. Brutăria norvegiană își dorea un pachet vizual care să graviteze în jurul atributului tradiției, valoare susținută de produsele de panificație artizanale, care duc cu gândul la pâinea de casă. Elementul central definitoriu al graficii de ambalaj este suportul de lemn pe care se taie pâinea, un obiect simbol foarte potrivit pentru a induce sentimentul de acasă și familiaritate. Hârtia brută este pusă în evidență de gama cromatică limitată la negru a designului de ambalaj. Contrastele puternice asociate graficii vintage creează o impresie care este, în același timp, și încărcată de trecut, și foarte bine ancorată în prezent.

Rol decorativ

Un alt trend foarte interesant care se va evidenția de aici încolo este crearea unui design de ambalaje care să facă produsul atrăgător nu numai în raft, dar și acasă, unde să fie păstrat mai mult timp, expus și chiar refolosit. De pildă, ambalaje de produse cosmetice care să înfrumusețeze baia și care să nu mai fie aruncate după epuizarea conținutului. Marketerii nu țintesc aici doar crearea unei experiențe de consum prelungite, ci și prelungirea vieții la raft a produsului. Casa devine astfel un spațiu continuu de expunere pentru alți potențiali consumatori, membri ai familiei sau persoane aflate în vizită. Produsul capătă astfel o altă dinamică a existenței, însă pentru atingerea acestui deziderat trebuie dislocate resurse serioase de creativitate și investiții generoase în materiale și tehnologia de fabricare a ambalajului.

The Adventurous Blends

Cu o poveste foarte bine spusă vizual, debordând de personalitate și energie, designul batoanelor de ciocolată The Adventurous Blends ale producătorului William Whistle transformă produsul într-unul de ținut la vedere, pe masa de acasă sau de la birou și într-un pretext de socializare și chiar de contemplare, având în vedere că ambalajul arată ca un produs de artă high end.

Don Matias

Scrisul de mână și ilustrațiile naive de pe eticheta recipientelor Don Matias amintesc de borcanele bunicii, însă abordarea vizuală încurajează la expunerea pe rafturile cu vedere de acasă, nicidecum depozitarea lor în dulap sau cămară. Designul ambalajului aduce o valoare adăugată importantă produsului, prin caracterul rustic chic pe care-l etalează și care creează, invariabil, percepția unor ingrediente oneste, a meșteșugului păstrat și a unui spirit artizanal neîntinat. O întreagă poveste se naște în mintea consumatorului, la doar o simplă privire aruncată peste literele scrise de mână și ilustrațiile desenate la fel.

Similar Posts:

4 recommended
comments icon1 comment
1 notes
133 views
bookmark icon

0 thoughts on “2016 readuce minimalismul în ambalaje

    Write a comment...