A XVI-a ediție a All Pack – Expoziția internațională pentru ambalaje, materiale, mașini și echipamente specifice – a avut loc în perioada 29 octombrie – 2 noiembrie 2014 în Complexul Expozițional Romexpo. Din punctul de vedere al organizatorilor, probabil, ediția din acest an a fost un succes din moment ce a reunit aproximativ 100 de expozanți din 14 țări (Bulgaria, Franța, Grecia, Irlanda, Macedonia, Moldova, Olanda, Polonia, România, Serbia, Taiwan, Turcia, Ucraina și Ungaria) pe o suprafață de 3.600 mp, cu 35% mai mult față de anul trecut.
Dan CĂLIN
Se pare că organizatorii sunt aproape singurii mulțumiți de ediția din acest an, cei mai mulți dintre expozanții cu care am vorbit fiind foarte dezamăgiți, neavând nimic bun de spus despre târg. Ceea ce am văzut în acest an la All Pack, amplasat în pavilionul central împreună cu Indagra Food și Expo Drink & Wine, a fost un talmeș-balmeș, o babilonie. Lângă un stand al unui producător de ambalaje vedeai unul cu fructe confiate sau cu carne afumată vândute la kil, lipit de un stand cu echipamente pentru producția de ambalaje găseai unul cu vinuri la pahar sau cu răzătoare de bucătărie. Așa a arătat ediția din acest an la o plimbare printre copii mâncând turtă dulce, bătrâni în baston și cu sacoșe pline cu pliante, mame împingând de cărucioare și țărani la propriu îmbrăcați în costume care nu le ascundeau originea.
Și asta pentru o industrie care, se spune, nu a fost afectată de criză, ba dimpotrivă. O industrie care nu poate suferi pierderi atât timp cât firmele inventează ori reinventează produse care, vrei nu vrei, trebuie ambalate. O industrie care crește și care atrage tot mai mulți tipografi. O fi vorba despre o imagine reală a acestei piețe în România sau doar despre un organizator cu experiență care nu-și dă interesul și care consideră All Pack doar un accesoriu sau un rău necesar pentru toate celelalte patru târguri care s-au desfășurat în paralel? Nu cred că vom afla răspunsul la această întrebare, dar se pare că începând de anul viitor se va implica și Euroexpo sau chiar îl va include în Print & Sign. Rămâne de văzut ce va fi.
Din păcate, ediția din acest an nu a beneficiat de promovare, oamenii neștiind de existența All Pack decât dacă au fost anunțați de firmele expozante. În schimb, celelalte patru târguri din aceeași perioadă au avut parte de reclamă în toate mediile. Probabil, organizatorii au văzut includerea unor standuri din sectorul de ambalaje doar pentru a-i aduce mai aproape de cei care au nevoie de ele. Însă nu s-au gândit că producătorii din industria alimentară lucrează deja cu producători de ambalaje, iar la un astfel de târg nu au timp de vizite și discuții la alte standuri atât timp cât al lor este luat cu asalt de oameni înfometați care speră să primească ceva gratis. Povestea nu este nouă, repetându-se în fiecare an fără ca Romexpo să ia atitudine.
În plus, serviciile oferite expozanților au fost execrabile, iar acest lucru nu se vede când ești doar vizitator. Însă firmele participante s-au plâns de multe neajunsuri: lipsa unor spații pentru depozitare, lăsarea pentru ultima clipă a amenajării standurilor, lipsa unor condiții elementare la un târg ce se dorește de anvergură (mobilier, uși, lumini etc.), neasigurarea de stivuitoare pentru aducerea la stand a echipamentelor, frigiderelor, vitrinelor sau a orice altceva dorește expozantul, nefacilitarea intrării invitaților celor care plătesc standurile și multe altele povestite de interlocutorii noștri.
Cristi Voicu, director zonal Art Papel Group din Timișoara – „Cea mai proastă ediție de până acum”
Este a opta oară consecutiv când am participat la All Pack, ediția de anul acesta fiind cea mai proastă de până acum cu cele mai proaste servicii. Nu am nimic de lăudat în ceea ce privește acest târg. De exemplu, pentru amenajarea standului a trebuit să așteptăm foarte mult timp să fie gata. Nu a existat mobilier de închiriat. Curățenia a lăsat de dorit. Accesibilitatea în stand cu materiale a fost permisă doar jumătate de oră pe zi deși nu au fost asigurate spații pentru depozitare în târg nici măcar contra cost. Am plătit prea mulți bani și am avut prea multe restricții. Din punctul de vedere al promovării târgului, în ultimele două săptămâni până la eveniment nu am auzit și nici nu am văzut vreo reclamă. De aceea au venit foarte puțini vizitatori. Ne gândim foarte serios ca anul viitor să nu mai participăm ca expozant.
Radu Croitoru, manager Elettrograf din București – „Vizitatorii au vrut un pix, o sacoșică sau o gustărică”
Târgul a fost aglomerat ca număr de vizitatori, dar cei interesați de sectorul de ambalaje au fost puțini. Majoritatea au venit pentru produsele naturiste de afară. Dintre cei interesați, cei mai mulți au fost clienți și foarte puțini au fost cei care au cerut o carte de vizită pentru a discuta după târg. În rest, cei care au circulat au vrut un pix, o sacoșică sau o gustărică. La ultimul All Pack la care am participat, în anul 2008, am fost foarte mulțumiți de cele 70 de cărți de vizită strânse de la potențiali clienți. În acest an nu cred că sunt 40 și rămâne de văzut câte discuții se vor concretiza sau câți au întrebat doar de curiozitate. Ca întotdeauna, serviciile oferite de organizator lasă de dorit.
David Istvan, General Manager Disz Tipo din Săcele – „Față de alți ani, târgul a fost jenant”
Față de alți ani, târgul a fost slab, chiar jenant. Standurile au fost amestecate de la toate târgurile fără să se țină cont de nimic. Cred că doar vreo 15 firme s-au interesat de serviciile noastre. Față de Print & Sign, All Pack a fost praf.
Gabriel Georgescu, inginer vânzări Flexlink Systems din București – „Nota 4 pentru organizare. Mi-a fost rușine să-mi invit clienții”
Pentru organizare dau nota 4, într-o scară de la 1 la 10, pentru că au dat dovadă de rigiditate, de neadaptare la condițiile de trafic și de flux de marfă și personal. A fost foarte greoi să-ți descarci marfa, și mai greoi să o încarci la loc, este foarte greu să intri sau să ieși. Ar putea să deschidă mai multe porți și să mai aducă stivuitoare astfel încât să îți poți face treaba fără să dai telefoane. S-a făcut reclamă în media pentru Indagra, dar nu și pentru All Pack. De aceea, cu excepția unora care știu că există târgul pentru că au fost invitați de vreun expozant, nu prea au fost vizitatori. Mi-a fost rușine să-mi invit clienții pentru că durează o jumătate de oră până îți treci invitatul de poartă.
Gianina Tudoran, manager Process Color din București – „Serviciile sunt tot mai proaste în comparație cu tarifele”
Datorită faptului că All Pack a fost organizat în același timp cu celelalte târguri, a venit foarte multă lume. Dacă dintr-o mie sunt interesați 5% este bine. Nu se știe niciodată când își deschid o afacere nouă cei care au vizitat târgul sau un prieten de-al lor are nevoie de ambalaje. Serviciile oferite de organizatori sunt din ce în ce mai proaste în comparație cu tarifele prohibitive pe care le practică. Dar contează rezultatul, clienții. Lumea începe să fie din ce în ce mai interesată. Față de alți ani am dat mult mai multe pliante.
Svetlomir Georgiev, administrator Intrama din București – „Toate au fost făcute pe ultima sută de metri”
Participăm pentru prima dată ca expozanți la All Pack, de aceea nu putem compara cu alte ediții. Dar anul acesta a fost interes; suntem mulțumiți de traficul de oameni care ne-au vizitat. Să sperăm că discuțiile purtate se vor concretiza după târg. Probabil că anul viitor vom participa din nou pentru că am văzut că vine multă lume din țară și chiar din alte țări. De serviciile oferite de organizatori suntem mulțumiți doar parțial deoarece au întârziat mult formarea standului, toate fiind făcute pe ultima sută de metri.