Piaţa tipografică este în fierbere. În ultimele luni au dat faliment câteva zeci de tipografii, alte câteva sunt aproape de acest ultim pas, plăţile se fac cu întârzieri mari, statul şi băncile nu susţin aproape deloc acest domeniu. Toate par împotriva tiparului deşi fără el nu poate exista nicio ramură a economiei, firmă sau instituţie. Cu toate acestea există tipografii care se lansează sau relansează.
Am vrut să aflăm care este situaţia reală din piaţă şi cum o percep tipografii. De aceea am stat de vorbă cu Bogdan Ciurdia, manager Regata Print, cel care deţine o tipografie digitală şi de producţie publicitară. El a făcut investiţii anul trecut – un moment neprielnic pentru astfel de activităţi, cum spune chiar managerul Regata Print. Cu toate acestea, firma merge mai departe şi încearcă să supravieţuiască condiţiilor grele de pe piaţa actuală. Probleme sunt multe şi ajutor nu vine de nicăieri, dar există soluţii.
Ce înseamnă să ai în acest moment o tipografie în România?
Bogdan Ciurdia: Până anul trecut, noi am activat ca o agenţie, făcând intermedieri. Investiţiile în tipografia digitală pe care o avem acum au fost realizate în 2008 şi, de aceea, pe noi nu ne-a prins atât de bine „criza”. Nu a fost cel mai bun moment să investeşti într-o tipografie, dar încercăm să ne dezvoltăm şi să creştem. Până acum un an sau doi, să ai o tipografie în România însemna mare lucru. Atunci veneau agenţiile de publicitate la tipografii cu lucrări şi câteodată nu puteai face faţă comenzilor. Acum este foarte greu să ai o tipografie pentru că trebuie să mergi în piaţă după clienţi şi să-i fidelizezi. Am început această afacere pentru că aveam în spate mai multe agenţii. Acum, trei-patru dintre ele nu mai sunt sau sunt doar cu numele. Volumele s-au micşorat, chiar şi pe digital.
Să înţeleg că s-a schimbat modul de abordare şi stilul de lucru?
Bogdan Ciurdia: Da. Pentru toamna acestui an avem în plan să începem o nouă campanie cu o echipă de vânzări. Vrem să fidelizăm clienţii mult mai mult decât până acum pentru că asta este una dintre soluţiile de ieşire din criză, mai ales pe digital. Maşina noastră face parte din gama production, spre deosebire de alţii care au un digital office. Diferenţa este că noi putem avea un volum lunar de 300.000 pe când ei nu pot ajunge la mai mult de 10-20.000. Şi atunci, soluţia este să te duci în piaţă după clienţi şi să-i fidelizezi pe cei pe care îi ai. Pentru că aveai câţiva clienţi mari pe care te bazai şi acum constaţi că nu mai dau semne de viaţă de mult timp şi ajungi să te întrebi ce ai de făcut. Soluţia este să ai clienţi mici, dar mulţi, care să îţi acopere volumul.
Bugetele de publicitate au fost reduse. Cum resimţiţi acest lucru?
Bogdan Ciurdia: Se resimte foarte tare pentru că firmele în general şi-au redus bugete, îşi calculează cu atenţie cheltuielile cu publicitatea, sunt mult mai atente la promoţionale. În alţi ani, aveam firme care cheltuiau bugete importante pentru publicitate şi nu prea stăteau să le calculeze. Acum cer oferte de preţ şi nu se finalizează nici 30% din volumul declarat în cererea de ofertă. Este o perioadă mai grea pe care încercăm să o trecem cu brio.
Urmează alegerile prezidenţiale. Pot fi ele o perfuzie pentru tipografiile locale?
Bogdan Ciurdia: Comparativ cu alţi ani, 2009 este un an cu două campanii electorale. Una a fost, cealaltă urmează. Prima a fost destul de benefică pentru noi, aşa cum sperăm să fie şi cea din toamnă. Dar ce-o să fie anii viitori când nu vor mai avea loc alegeri? Cu siguranţă că la alegerile prezidenţiale bugetele vor fi mari, iar fi rmele care vor prinde aceste lucrări vor avea de câştigat. Vor fi benefice pentru domeniul nostru, dar nu vor fi de ajuns. Nu te poţi baza numai pe campanii electorale.
În ultima vreme au falimentat câteva sute de tipografii. Cum vă afectează acest lucru şi ce înseamnă pentru cele rămase în piaţă?
Bogdan Ciurdia: Este adevărat că multe tipografii au falimentat sau se aude că urmează să o facă. Chiar şi tipografii mari şi cu renume care până de curând aveai impresia fermă că sunt foarte solide. Cred că au făcut investiţii recente foarte mari în utilaje şi din cauza aceasta plătesc acest preţ. Avem şi parteneri care nu au probleme pentru că au făcut investiţiile mai demult şi au reuşit să le plătească. Aceasta nu este o „criză”, este o stare de nelinişte şi de încordare întreţinută de mass media. Nu este o stare de fapt reală, dar mulţi se agaţă de ea şi nu plătesc la timp chiar dacă au profit. O problemă serioasă în acest moment sunt plăţile întârziate. De aceea am renunţat la acei clienţi care ne-ar putea cauza probleme legate de plăţi şi suntem mai prevăzători decât înainte cu clienţii noi, chiar dacă acest lucru a dus inevitabil la o scădere a cifrei de afaceri.
Falimentele din ultima vreme pot fi considerate un avantaj pentru cei rămaşi în piaţă?
Bogdan Ciurdia: Falimentele celor din breaslă nu ne bucură în mod deosebit, dar cei care vor trece de criză vor fi mai căliţi, mai prudenţi, mai profesionişti, iar România are nevoie de companii serioase pe care se va baza orice client.
Ce se va întâmpla în piaţă până la sfârşitul acestui an şi anul viitor?
Bogdan Ciurdia: Am convingerea că la sfârşitul acestui an va fi ca în lunile de după februarie-martie când a fost destul de bine şi am avut lucrări care să ne menţină pe linia de plutire. Probabil că în a doua decadă a anului 2010 lucrurile vor lua o întorsătură mai bună. Pentru acest an ar trebui să ne bazăm pe piaţa imobiliară şi pe relaxarea creditării. Chiar şi pe piaţa auto care s-a mai relaxat faţă de cum era în iarnă. Foarte important este ca băncile să înceapă să crediteze fi rmele care au nevoie de fonduri.
Primiţi ajutor din partea statului pentru a putea trece de criză?
Bogdan Ciurdia: Din păcate nu. Statul nu are o strategie în acest sens şi nu cred că pe noi, respectiv I.M.M., ne va favoriza vreodată. Vrea doar să strângă banii din piaţă indiferent cum. În perioada aceasta de criză, ar trebui ca statul să aibă înţelegere şi să reeşaloneze plăţile.
Un alt colaborator al tipografiilor este banca. Cum susţin băncile în acest moment domeniul tipografic?
Bogdan Ciurdia: Din câte ştiu din piaţă, cel mult 10-15% din tipografii sunt susţinute de bănci. Majoritatea tipografiilor care fac investiţii în prezent sunt obligate să o facă pentru că maşinile pe care le au nu mai fac faţă calitativ, nu cantitativ. Nu mai era rentabil să lucreze cu acele maşini, nu că şi-au mărit volumul. Noi am avut o linie de credit pe care am transformat-o în credit pentru că ne-am trezit cu comisioane mari din cauza cărora nu mai reuşeam să susţinem linia de credit. Şi nu am găsit înţelegere din partea băncii. Nu mi-a venit să cred că ajunsesem să plătim o dobândă de 25% la lei când noi aveam o linie de credit substanţială. Aşadar, băncile nu susţin deloc domeniul tipografic.
O soluţie de a ieşi din criză este ca mai multe firme să constituie o companie mai mare şi să scadă cheltuielile şi să crească dotarea?
Bogdan Ciurdia: Dacă de-a lungul anilor legăturile dintre aceste firme au fost destul de strânse şi totul a fost în regulă, probabil că vom ajunge şi la această variantă de asociere. Aceasta poate fi o soluţie de ieşire din criză, dar nu cred că se va ajunge aici pentru că românul este obişnuit să tragă doar pentru el. Afară se întâmplă aşa ceva, ei gândesc afacerile astfel. De exemplu o secretară pentru două cabinete de avocatură. Însă noi nu gândim aşa. Sunt mentalităţi diferite, dar ar trebui să ne schimbăm şi noi pentru că piaţa se schimbă. Tot timpul suntem în mişcare şi ar trebui să ne adaptăm.
Merită să aduci bani de acasă pentru a trece criza cu o tipografie?
Bogdan Ciurdia: Da. Dacă ai încredere în propria afacere merită susţinută şi aducând bani de acasă, cu condiţia să îi ai. O perioadă încerci să faci tot posibilul pentru a merge înainte. Chiar şi aducând bani de acasă. Dar nu se ştie pentru cât timp. Însă optimismul care ne caracterizează şi inventivitatea proverbială românească ne ajută în lupta cu „criza”.
Care sunt elementele strategiei dumneavoastră de ieşire din criză?
Bogdan Ciurdia: Ca un prim pas este înfi inţarea unui departament de vânzări directe care să atragă clientul final. Apoi, dezvoltarea unei campanii agresive de publicitate sub toate formele sale, fără a lovi piaţa cu preţuri mici, pentru că nu prestăm, de fapt, o muncă patriotică. Dar şi dezvoltarea altor activităţi conexe care ne pot facilita încasarea unor sume constante.
În încheiere dorim tuturor depăşirea crizei şi să ne vedem cu bine la Advertising Show 2009.