Pe principiul că nu iese fum fără foc, zvonurile privind mutarea perioadei de desfășurare a târgurilor Print & Sign și Gifts Show din septembrie la jumătatea lunii mai, mai exact între 15 și 18 mai 2013, au fost confirmate pe 24 ianuarie de către Euroexpo Trade Fairs, organizatorul celor două evenimente, printr-un comunicat de presă. Fără să motiveze în vreun fel această mutare, singura informație relevantă pe care a transmis-o Euroexpo în comunicatul de presă din 24 ianuarie a fost că cele două târguri nu vor mai fi organizate în Pavilionul Central Romexpo, ci în două pavilioane secundare, C1 și C2.
Așadar, după 10 ani în care a organizat târgurile Print & Sign și Gifts Show (denumite inițial Print Show și Advertising Show) în cea de-a doua parte a lunii septembrie, Euroexpo a decis mutarea expoziției în primăvară, o hotărâre luată unilateral, fără o consultare cu expozanții din industria tipografică sau cu cei din producția publicitară și din domeniul promoționalelor, așa cum relevă datele sondajului realizat de “Print Magazin” în perioada 21-25 ianuarie 2013.
Fără a considera bună sau rea decizia organizatorului Euroexpo de a muta târgul în luna mai, “Print Magazin” a considerat oportun să vă ofere un punct de vedere al celor care sunt principalii beneficiari ai celor două evenimente, expozanții din industrie și asociațiile patronale de profil.
Cum explică organizatorul Euroexpo decizia de a muta târgul în luna mai 2013
La insistențele revistei “Print Magazin”, care a dorit ca acest articol să includă și motivele pe care s-a bazat decizia Euroexpo Trade Fairs de a muta data de desfășurare a târgului din luna septembrie în luna mai a acestui an, conducerea organizatorului celor două târguri ne-a transmis un punct de vedere oficial la sfârșitul zilei de 25 ianuarie 2013, în care se spune:
„Organizarea celor două evenimente în luna mai nu a fost o decizie unilaterală, ci o situație cu o singură soluție. Perioada, precum și pavilioanele de desfășurare anunțate au reprezentat singura opțiune disponibilă pentru 2013 în Centrul Expozițional Romexpo – locația preferată de companiile din domeniu. În ceea ce privește cea de-a doua alternativă – Romaero Băneasa -, firmele (n.r. expozante) ne-au declarat foarte clar că vor refuza participarea dacă vom continua în această locație.
De asemenea, considerăm important de subliniat faptul că suntem hotărâți, în măsura în care și piața ne va reconfirma acest lucru, să schimbăm periodicitatea celor două evenimente, de la anuale la o dată la doi ani. Cel mai probabil, următoarele ediții de Print & Sign și Gifts Show vor fi organizate în 2015”.
Ce spune Romexpo, co-organizator al târgurilor Print & Sign și Gifts Show
Din dorința de a întări motivele pe care organizatorul Euroexpo le-a expus în privința mutării târgurilor Print & Sign și Gifts Show în luna mai, “Print Magazin” a vrut să afle și punctul de vedere al conducerii Romexpo, deținătorul spațiului expozițional în care se desfășoară cele două evenimente.
Astfel, într-un comunicat transmis redacției vineri, 25 ianuarie 2013, de către doamna Mariana Suciu, directorul general Romexpo, conducerea executivă a complexului expozițional face următoarele precizări:
„Având în vedere calendarul expozițional pentru anul 2013, în luna septembrie, la Romexpo sunt programate a se desfășura concomitent mai multe evenimente, printre care și târgul de mobilă BIFE-SIM (organizat de Romexpo în colaborare cu Euroexpo și asociațiile de profil APMR și ACRM), Cosmetics Beauty Hair, Expomil și Modexpo. Ținând cont de anvergura acestora și de publicurile țintă diferite, includerea Print & Sign și Gifts Show în cadrul acestui interval este practic imposibilă din punct de vedere al asigurării logisticii necesare.
În discuțiile purtate cu co-organizatorul evenimentelor, firma Euroexpo, s-au avut în vedere două propuneri: fie organizarea acestora în luna mai, fie în luna octombrie. Decizia ca acest eveniment să fie susținut în luna mai fost luată în urma consultărilor purtate cu firmele expozante, această alegere (15 -18 mai) servind cel mai bine intereselor companiilor participante.
Motivul relocării în pavilioanele C1 și C2 ține de desfășurarea unui alt eveniment de amploare în Pavilionul Central în aceeași perioadă”.
Ce spun asociațiile patronale din domeniu
Citate în comunicatul Euroexpo din 24 ianuarie, cele două asociații de profil care se spune că susțin cele două târguri, APIIP (Asociația Producătorilor și Importatorilor din Industria de Publicitate) și ATT (Asociația Tipografilor ”Transilvania”), au răspuns diferit la întrebarea “Print Magazin” dacă au fost consultate de către organizator în privința mutării datei de desfășurare în primăvară. Dacă ATT a răspuns în chiar aceeași zi când a primit chestionarul “Print Magazin”, declarând că asociația NU a fost consultată de Euroexpo în privința oportunității mutării târgului în luna mai, cei de la APIIP au dovedit mai multă prudență în declarații – probabil și datorită relațiilor mult mai strânse pe care le au cu organizatorul -, un punct de vedere oficial fiind transmis revistei noastre abia vineri, 25 ianuarie, la o zi după ce data desfășurării celor două expoziții a devenit oficială.
„În principiu nu ar fi rea luna mai, dar din punctul de vedere al ATT, în luna mai a fiecărui an este prima întâlnire din cele două pe care asociația le organizează anual. În acest an, prima întâlnire ATT va avea loc în perioada 24-25 mai 2013”, ne-a declarat Mirela Marica, directorul executiv ATT, la întrebarea despre oportunitatea mutării târgului în luna mai a acestui an. În privința participării Asociației Tipografilor la ediția din 2013 a târgului Print & Sign, directorul executiv ATT a spus că organizația va fi prezentă cu stand la expoziție „dacă data nu coincide cu întâlnirea ATT din luna mai și dacă Euroexpo poate păstra același gen de parteneriat cu ATT ca până acum”.
Adela Gașpar, directorul executiv al APIIP, ne-a declarat în răspunsul transmis redacției că „în anii trecuți au fost voci care au considerat ca fiind benefică organizarea târgului în primăvară, argumentând că toamna este mult de lucru în industrie și destul de dificil să se ocupe și de participarea la târg. Cum niciodată nu poți mulțumi pe toată lumea, consider că putem spune dacă este sau nu oportună organizarea târgului în luna mai abia după târg”.
La întrebarea dacă asociația pe care o conduce a fost consultată de Euroexpo în stabilirea noii date de desfășurare a târgului, doamna Gașpar ne-a răspuns cu tact, deși nu s-a ferit să ne ofere argumente pro. „Discuțiile despre perioada în care să aibă loc târgul sau dacă să fie organizat anual sau la doi ani au avut loc cam în fiecare an. Majoritatea expozanților și-au manifestat dorința ca târgul să aibă loc la Romexpo. Pentru a păstra această locație, organizatorii au avut o singură opțiune anul acesta, luna mai. Sperăm că totul va decurge bine!…” Fără a dori să comentăm în vreun fel spusele directorului executiv al APIIP, ne facem datoria să adăugăm că, din discuțiile pe care le-am purtat recent cu companii importante care fac parte din asociația citată, cele mai multe dintre acestea n-au fost consultate despre oportunitatea mutării târgului în luna mai, deși au avut o prezență constantă la Print & Sign, unele dintre ele cu standuri destul de mari.
La finalul răspunsurilor date în cadrul sondajului “Print Magazin”, doamna Adela Gașpar a menționat că o problemă legată de organizarea celor două târguri în luna mai a acestui an este că anunțul a fost făcut cam târziu.
Ce spun expozanții tradiționali ai Print & Sign și companiile din domeniu
Cu un pas înaintea comunicatului Euroexpo, sondajul realizat de revista “Print Magazin” începând de luni, 21 ianuarie 2013, i-a luat pe nepregătite pe reprezentanții marilor companii din domeniu, mulți dintre ei neavând habar de intenția Euroexpo de a muta data celor două expoziții din septembrie în luna mai. În încercarea de a păstra o notă de neutralitate în chestionarea pieței, sondajul a inclus trei întrebări – pe care le considerăm imparțiale -, după cum urmează:
1. Cât de oportună vi se pare organizarea târgului Print & Sign 2013 în luna mai față de luna septembrie?
2. Veți participa ca expozant la Print & Sign 2013?
3. Care ar fi observațiile critice legate de organizarea târgului pe care ați dori să le transmiteți Euroexpo?
Nu în ultimul rând, din respect pentru cei care nu au dorit ca opiniile lor să fie citate în numele companiilor pe care le reprezintă, “Print Magazin” va publica ca anonime părerile unor jucători importanți din piața de profil.
Ioan Bălașa, director general Mons Medius Investments. Foto: Titi Amzăr
Ioan Bălașa, director general al Mons Medius Investments, unul dintre cei mai respectați furnizori din domeniul industriei grafice românești și un expozant cu tradiție la Print & Sign, ne-a declarat luni, 21 ianuarie, despre oportunitatea desfășurării târgului în luna mai, că nu a primit o informare oficială legată de organizarea expoziției la sfârșitul primăverii. „Dacă acest lucru ar fi fost anunțat imediat după ediția din 2012 și am fi primit și niște argumente pentru aceasta, cred că nu ar fi fost o problemă. Deși este păcat că nu se poate crea o tradiție a acestei manifestări. Să știe din timp toată lumea din branșă cum să-și facă programul, pentru că la data de… este târgul”, consideră domnul Bălașa.
În privința participării Mons Medius la ediția din acest an a Print & Sign, șeful Mons Medius spune că „unele echipamente pe care le expunem de obicei au un timp de fabricație de 3 – 4 luni. Este evident că trebuie să le tăiem de pe lista de exponate. Ne vom consulta și cu furnizorii noștri, dar probabil că vom participa cu o suprafață redusă”.
Ca observație critică la adresa organizării târgului Print & Sign, domnul Bălașa ne-a transmis că „schimbările frecvente nu ne avantajează nici pe noi, potențiali expozanți, și nici pe vizitatori”. În acest context, trebuie să amintim că Mons Medius nu a participat la ediția Digital Print & Sign de anul trecut ca urmare a decalării de către organizator a perioadei de desfășurare a târgului, furnizorul fiind pus în imposibilitatea de a aduce în timp util exponatele pe care dorea să le lanseze pe piața românească.
Bogdan Vasilescu, director general Grup Transilvae. Foto: Titi Amzăr
Și Grup Transilvae, un alt important expozant cu tradiție la Print & Sign și unul dintre cei mai puternici furnizori de tehnologie grafică digitală din România, a răspuns sondajului “Print Magazin” prin vocea lui Bogdan Vasilescu, directorul general al companiei. În privința organizării târgului în luna mai, Vasilescu este de părere că este inoportună. „Este înainte de FESPA Londra, când toți producătorii fac anunțuri și lansări de noi produse”, consideră acesta.
Despre participarea Grup Transilvae la Print & Sign 2013, Bogdan Vasilescu a avut o opinie care exprimă cam aceeași poziție ca a șefului Mons Medius. „Este posibil să participăm cu un stand minimal și cu o singură imprimantă – evident LATEX -, plus materiale textile sau inovatoare (3D) și produse gen Pantone/X-Rite care nu ocupă spațiu.”
Ca și cu alte ocazii, Bogdan Vasilescu a dorit să accentueze principalele probleme pe care le are târgul Print & Sign. „Credem că de ani buni baza de date pe care se fac invitațiile la târg de către organizatori nu a fost actualizată corespunzător și, de asemenea, nu s-au găsit căile de a atrage persoanele din industrie. S-au schimbat între timp și segmentele țintă și, ca atare, întreg procesul trebuie recalibrat.” Fără să critice de dragul de a critica, Vasilescu își nuanțează părerea cu privire la oportunitatea organizării unui târg tipografic în noua conjunctură de piață. „Poate ar fi oportună desfășurarea simultană cu un târg de amenajări interioare. Altfel nu vedem la târg decât clienții pe care noi, expozanții, îi invităm și un interes în permanentă scădere din zona tradițională de publicitate outdoor. Asta înseamnă că putem la fel de bine să facem o activitate alternativă în showroom-ul propriu.
Noua realitate este că o bună parte din print a «murit» (chiar dacă actorii încă nu sunt dispuși să accepte asta), iar noile aplicații cu valoare adăugată cer o altă abordare”, consideră șeful Grup Transilvae.
Traian Nanu, director de vânzări Primatehnic Service. Foto: Titi Amzăr
Traian Nanu, directorul de vânzări al companiei Primatehnic Service, un alt jucător important atât pe piața echipamentelor de imprimare și finisare tradițională, cât și a celor din segmentul digital, consideră că „soluția cu organizarea în primăvară poate fi una bună la fel ca și cea din toamnă, problema este una singură, ca acest eveniment, dacă se ține în primăvară, să nu aibă loc în anii cu drupa și în anii cu Ipex, iar dacă se ține toamna, să fie la o distanță de cel puțin 3 săptămâni de Labelexpo”.
În privința participării companiei sale la târgul de anul acesta, Traian Nanu spune că o decizie nu poate fi luată pe loc. „Nu putem lua o decizie “pe loc”. În general, participările Primatehnic Service în cadrul unor asemenea evenimente nu înseamnă numai un stand și câteva afișe. Nu poți crește interesul vizitatorilor decât prezentând echipamente, soluții și tehnologii noi care să se potrivească cu cerințele pieței de la un moment dat. Vom analiza această situație și vom lua o decizie în acest sens.”, a explicat directorul de vânzări de la Primatehnic.
Nanu nu s-a ferit să-și exprime opiniile critice în privința organizării târgului Print & Sign. „Așa cum noi am mai menționat de nenumărate ori, principala observație este legată de perioada prea scurtă dintre evenimentele Print & Sign. După părerea noastră, organizarea intercalată, din doi în doi ani, a celor două evenimente expoziționale Print & Sign și Digital Print & Sign nu îți permite alocarea unor bugete consistente pentru acestea și, cel mai grav, expozanții precum și vizitatorii au un interes «diluat» an de an.”
Despre modul în care Euroexpo înștiințează piața despre schimbările pe care le aduce în desfășurarea târgului, directorul de vânzări Primatehnic a precizat: „Faptul că nu este anunțată din timpul organizării manifestării ediția următoare reprezintă o mare problemă sau mai rău, cum s-a întâmplat în 2012, perioada de desfășurare a fost schimbată pe ultima sută de metri iar noi nu am mai participat pentru că în noua perioadă aveam planificate alte activități.”
Un susținător al ideii de a avea un târg o dată la doi ani, reprezentantul Primatehnic consideră că „ar fi bine ca acest târg, dacă se vrea să fie unul puternic și să devină poate unul regional, să fie la cel puțin doi-trei ani și să nu mai avem între timp tot felul de târguri și târgulețe”.
Cristian Hațăgan, director general Euro Top Grafix. Foto: Titi Amzăr
Cristian Hațăgan, directorul general al furnizorului de cerneală tipografică și consumabile Euro Top Grafix, a declarat că preferă luna mai față de septembrie, „când suntem atenți la Labelexpo Europe, unde vom merge cu siguranță și vom organiza evenimentul nostru tradițional”. La întrebarea dacă va participa la ediția din acest an a Print & Sign, șeful Euro Top Grafix spune: „Habar nu am. Nu cunosc oferta…”.
Despre problemele pe care domnul Hațăgan le-a identificat în organizarea Print & Sign, șeful Euro Top Grafix a ținut să precizeze următoarele: „Să uite de Romaero ca locație și să promoveze expoziția în rândul specialiștilor. Degeaba aruncă banii pe bannere întinse pe stradă sau pe la televiziuni, pentru că nu mă interesează să vină să mă viziteze orice privitor. Mă gândesc că invitațiile directe sau un alt mod de a ajunge direct la cei interesați costă mai puțin și, probabil, rezultatele așteptate vin mai repede. Dacă nu vor reuși să aducă specialiștii ca vizitatori, la următorul dumneavoastră sondaj voi răspunde numai prin negație…”.
Mircea Galoș, director general Art Inks.
Tot din zona distribuției cernelii tipografice vin și răspunsurile date de Mircea Galoș, directorul general al companiei Art Inks din Cluj Napoca. Deși nu va participa la Print & Sign 2013 ca expozant, Mircea Galoș consideră că mutarea târgului în luna mai este „o schimbare care s-ar putea să fie benefică tipografilor”.
Simona Mazilu, director general Müller Martini România. Foto: Print Magazin.
Chiar dacă a absentat la ultimele două ediții ale Print & Sign, compania Müller Martini România a acceptat să-și exprime o părere despre târgul de anul acesta. Astfel, Simona Mazilu, șefa filialei locale a producătorului elvețian de echipamente de finisare, ne-a motivat absența de la târg prin faptul că este destul de greu să vină cu utilaje pentru a le prezenta, adăugând că nu exclude o participare viitoare. „Cred că o astfel de expoziție este bine-venită pentru utilaje cu gabarit mai mic”, spune Simona Mazilu.
Despre schimbarea perioadei de desfășurare a târgului, doamna Mazilu ne-a spus că a aflat de la “Print Magazin”. „Nu am primit nici o întrebare, nici o informare din partea organizatorilor!”, mai declară directorul general Müller Martini România.
În încheierea răspunsurilor date la sondajul “Print Magazin”, doamna Simona Mazilu a mai adăugat că „s-ar putea ca schimbarea perioadei să fie doar un «foc de paie» pentru a atrage atenția asupra târgului – aceasta putând fi o acțiune de marketing -, sau mai probabil a fost calculată «rata succesului» (toamna se organizează târguri de anvergură) și… nu a mai contat părerea potențialilor expozanți. La urma urmei, cine chiar vrea să participle va veni, cine nu…”.
Gheorghe Nistor, director general Nis Electronic. Foto: Titi Amzăr
Gheorghe Nistor, șeful companiei Nis Electronic din Cluj Napoca, ne-a transmis un răspuns foarte tranșant la întrebarea privind oportunitatea organizării târgului Print & Sign în această primăvară: „Propun mai 2014”. În acest sens, Nistor spune că, în mai 2014, va participa „precis” la Print & Sign, lăsând să se înțeleagă că va absenta la ediția de anul acesta. Ca observații critice, directorul general de la Nis Electronic spune: „Cred și sunt convins că prea des se organizează, este cam forțat. Drupa și Ipex-ul se organizează din 4 în 4 ani, alternativ, încât din 2 în 2 ani să fie un târg, iar noi vrem să facem un târg în fiecare an, de parcă am avea mai mult de prezentat decât restul lumii!”.
Levente Szakács, managing partner Pergamon. Foto: Pergamon.
Tot din Cluj Napoca ne-a răspuns și Levente Szakács, Managing Partner la Pergamon. „Nu e o idee rea, ținând cont că sezonul de vârf al industriei este în toamnă-iarnă, când ar fi mai bine să ne ocupăm de clienți decât de pregătiri de târg. Iar vara e lumea în concediu… Rămâne primăvara, că nu din întâmplare două din marile târguri poligrafice europene se țin în mai-iunie”, a declarat directorul Pergamon în privința oportunității desfășurării târgului Print & Sign în luna mai.
„Pe de altă parte, cred că trecerea de la organizarea din toamnă la organizarea în primăvară în decursul câtorva luni nu va duce la o abundență de expozanți și vizitatori. Dacă tot organizăm târgușoare (cu nume puțin modificate) la 3-6 luni, ajungem la un dezinteres din ce în ce mai pronunțat, atât al comercianților, cât și al cumpărătorilor”, și-a spus punctul de vedere Levente Szakács.
„Hai să nu ne furăm căciula… Vorbim, totuși, de o mână de expozanți care, în general, au în gamă produse și soluții pentru mai multe segmente. Poate ar fi constructivă organizarea tuturor expozițiilor din industrie (offset, digital, packaging, sign-making) în aceeași perioadă. Cred că ar crește numărul de vizitatori și gradul de satisfacție al acestora”, a mai adăugat managerul companiei clujene.
Levente Szakács nu exclude participarea la Print & Sign 2013, însă invitația a primit-o abia ieri, 24 ianuarie. „Luăm în calcul, ținând însă cont de poziția exprimată în prima parte a răspunsului pe care l-am dat întrebării dumneavoastră despre oportunitatea acestui târg în luna mai.”
Chiar dacă ne-a oferit deja câteva observații critice legate de organizarea târgului Print & Sign, șeful Pergamon crede că „o frecvență mai scăzută, o pregătire mai temeinică și o stabilizare a locației – cu atenție acordată condițiilor de la o amplasare sau alta (a se vedea episodul Romaero) – ar da o mai mare importanță și prestigiu evenimentului. Riscăm să confundăm târgurile cu simpozioane sau întâlniri la cafea…”.
Nicolae Oprica, director general KPT. Foto: Titi Amzăr
Kronstadt Papier Technik (KPT), un alt furnizor important de echipamente tipografice din zona Transilvaniei, a răspuns sondajului “Print Magazin” prin vocea domnului Nicolae Oprica, director general al companiei. Scurt și la obiect, șeful KPT s-a rezumat să spună doar că desfășurarea Print & Sign în luna mai a acestui an este „total inoportună”. Cu toate acestea, Nicolae Oprica spune că va participa la târgul de anul acesta.
Lorett Profir, director general Antalis România. Foto: Timi Șlicaru/Print Magazin.
Antalis, unul dintre cei mai mari distribuitori de hârtie și materiale pentru comunicare vizuală din România și liderul european al domeniului, a avut amabilitatea să ne răspundă prin vocea doamnei Lorett Profir, director general al companiei. „Când un eveniment devine obișnuință, cei implicați ar trebui să schimbe foaia, să vină cu ceva nou, iar această decizie face parte, probabil, din strategia de reinventare a Print & Sign”, spune șefa Antalis România. Însă Lorett Profir adaugă și că „până în acest moment, însă, nu am primit nicio informare din partea organizatorilor, cu atât mai mult cu cât bugetarea participării la un astfel de eveniment se face cu un an înainte…”.
Va participa Antalis România la Print & Sign 2013? „Decizia noastră de a participa la târg nu este influențată de perioada în care este organizat evenimentul. Investiția într-un astfel de eveniment este una importantă, de la resurse materiale până la resursele umane implicate și, ca orice investiție, ne-o dorim cât mai repede amortizată. În ultimii ani, am organizat diverse workshop-uri dedicate noilor produse introduse în portofoliu, în cadrul expoziției care au atras public specializat, tradiție pe care vrem să o continuăm”, declară directorul general Antalis România, nelăsând să se înțeleagă dacă va participa cu stand la târg sau dacă va susține doar seminarii.
Cu un răspuns elegant la întrebarea dacă compania sa are observații critice în privința organizării târgului, Lorett Profir spune că, din punctul său de vedere, „organizatorii – cel puțin la ultimul eveniment – au ținut cont de observațiile noastre și și-au asumat greșelile. În același timp, le-aș spune că organizarea târgului o dată la doi ani ar atrage mai multe noutăți și prin urmare mai mult public”.
Giancarlo Di Salvatore, director general Italian Express. Foto: Dan Călin/Print Magazin.
Giancarlo Di Salvatore, directorul general al companiei Italian Express, unul dintre greii distribuției de obiecte promoționale din România și un expozant frecvent al târgului Gifts Show, a răspuns fără ezitare sondajului realizat de “Print Magazin”.
„Îmi imaginez că ideea organizatorilor ar fi aceea de a se alinia la calendarul european al expozițiilor în domeniu, expoziții care se organizează, de obicei, în prima parte a anului. Presupunând că noutățile în domeniu sunt prezentate pe plan internațional cu aceste ocazii, România ar fi cumva vitregită, cred. Pe de altă parte, participanții ar putea avea acces la informații și contacte pentru o jumătate de an plin”, a dorit să precizeze domnul Di Salvatore în privința organizării târgului în luna mai, și nu în septembrie, ca până acum. „Ține de organizatori ca acest eveniment să fie de interes și să devină un punct de referință pentru industria de print din România și nu numai”, a mai precizat managerul Italian Express în răspunsul dat la prima întrebare a sondajului.
Conform lui Giancarlo Di Salvatore, Italian Express nu va participa la ediția din 2013 a târgului. „Anul acesta avem programate alte activități, pe care noi le considerăm mai potrivite pentru clienții noștri din target. Ne concentrăm eforturile și promovarea pe canale care aduc rezultate mai rapid decât participarea la expoziții. Poate în anii următori vom avea în vedere și participarea la Print&Sign. Never say never!…”
Având experiența edițiilor din trecut ale târgului, șeful de la Italian Express a dorit să facă și o serie de observații legate de organizarea târgului. „Cred că fenomenul expozițional trebuie să aducă mai multă interactivitate, să livreze în mod real informație consistentă, poate deveni punct de interes în momentul în care vizitatorii primesc mai mult decât regăsirea cu furnizorii într-un cadru festiv. Sigur că este și de datoria participanților să vină cu noutăți, dar organizatorii sunt datori să atragă publicul din target, să creeze trafic și să aducă participație internațională. Nu cred că afișând bannere în intersecțiile din București atragem partenerii de afaceri specializați”, a opinat Di Salvatore.
Giancarlo Di Salvatore mai crede că „atragerea de vizitatori străini ar trebui, de asemenea, să fie obiectivul organizatorilor. Nu atât pentru distribuitorii de echipamente, cât pentru producătorii din industria producției publicitare. Avem capacitatea și pregătirea profesională de a exporta materiale publicitare. Creativitatea și reinventarea conceptului expozițional, în opinia mea, ar trebui să fie pivotul organizatorilor”.
Electronic Design & Consulting Group (EDCG), un lider al sectorului de echipamente și consumabile serigrafice și tampografice din România, dar și un expozant cu tradiție la Print & Sign, a dorit să-și facă public punctul de vedere cu privire la mutarea târgului în luna mai. Cristina Calafeteanu, reprezentantul EDCG, ne-a declarat în cadrul sondajului “Print Magazin” că „nu crede că este o idee bună mutarea expoziției Print & Sign în mai 2013 din două motive: este prea curând (de la ultima ediție au trecut doar 8 luni), iar în perioada 25-29 iunie 2013 are loc FESPA”. Din acest motiv, reprezentanta EDCG nu crede că firma sa va participa ca expozant la Print & Sign 2013 dacă târgul va fi organizat în luna mai.
Observațiile critice formulate de doamna Calafeteanu la adresa organizării târgului Print & Sign „au legătură cu perioada aleasă de organizator – luna mai – și cu faptul că modificările sunt anunțate cu puțin timp înainte de târg (vezi expoziția din 2012)”.
Liviu Ionescu, director general Total Media & Print. Foto: Titi Amzăr.
Luat prin surprindere de sondajul realizat de “Print Magazin” și, mai ales, de schimbarea datei de desfășurare a celor două târguri, Liviu Ionescu, director general al Total Media & Print, ne-a mulțumit pentru informare. „Nici nu știam despre asta, mulțumesc de informare!”, a titrat Liviu Ionescu înainte de a ne răspunde la cele trei întrebări.
„Cred că luna mai este ceva mai potrivită decât septembrie, dar pentru o eventuală ediție «mai 2013» ar fi trebuit deja ca discuțiile să fie începute de către organizatori cu eventualii expozanți. Nu este un eveniment care să fie pregătit de pe o zi pe alta, necesită investiții și programări pentru aducerea echipamentelor. Acest stil «hei-rup» nu este deloc potrivit. Mâine-poimâine ne trezim că din luna mai se mută în iunie, sau la loc în septembrie! Trebuie ca organizatorii să fie serioși și predictibili”, a opinat Liviu Ionescu despre oportunitatea mutării târgului în luna mai.
Participant la toate edițiile târgului de până acum, distribuitorul echipamentelor de imprimare digitală Mimaki și Durst spune că, da, în principiu va participa și la expoziția din 2013. „Depinde, bineînțeles, de condițiile impuse de organizatori, dar nu am fost contactați până în acest moment”, spune Liviu Ionescu.
Răspunzând la întrebarea sondajului “Print Magazin” despre problemele identificate în organizarea târgului, managerul Total Media a amintit trei sincope pe care le are evenimentul expozițional pus în scenă de Euroexpo. „Prețul de închiriere a spațiilor este mult prea mare comparativ cu condițiile asigurate și cu piața din România din acest moment; promovarea – este cu totul insuficient ca aceasta să se facă exclusiv prin trustul de presă Intact. Diversificarea va fi bine-venită; «surprizele» pe care organizatorii se pare că și-au făcut un obicei să ni le prezinte, referitor la detaliile legate de organizarea acestei expoziții. Eu unul nu doresc astfel de surprize.”
Traian Bărbulescu, director general Traoli. Foto: Print Magazin.
Traian Bărbulescu, director general al firmei Traoli, unul dintre expozanții ediției de anul trecut a târgului Digital Print & Sign, ne-a transmis că „este absolut inoportună organizarea târgului în luna mai”. De altfel, fără să ezite în privința participării, Bărbulescu spune că nu va participa la Print & Sign 2013 dacă evenimentul va fi organizat în luna mai.
Adrian Moise, directorul general al companiei Liftcon Graphics, un puternic furnizor de cerneală tipografică, consumabile și echipamente de prepress de piața românească, ne-a declarat că perioada decisă de Euroexpo pentru organizarea târgului Print & Sign 2013, în luna mai, nu este oportună. În privința participări la ediția din acest an a târgului, Adrian Moise a spus că nu va da curs invitației Euroexpo.
Prin vocea lui Bogdan Breazu, și ISM Trade România a avut amabilitatea să răspundă sondajului realizat de “Print Magazin”. „Cred că este mai puțin inspirat, deoarece cel puțin la 4 ani se suprapune cu drupa”, ne-a declarat Bogdan Breazu în privința deciziei Euroexpo de a muta târgul Print & Sign în luna mai a acestui an. „Exprim părerea ca furnizor – reprezentanță furnizor, în sensul că eforturile de buget ale marilor companii furnizoare din industrie se vor îndrepta către drupa. Nu vor dori suprapunerea sau participarea «simultană» la un târg – cu tot respectul – local. Clienții cu potențial financiar de investiție vor prefera și ei să vadă și să decidă / negocieze la drupa, decât la București. Pentru expozanții firme de producție publicitară din România s-ar putea însă să fie mai bine în mai, când nu s-au cheltuit încă complet bugetele pe anul în curs…”, a mai adăugat reprezentantul ISM Trade România. Conform declarației lui Bogdan Breazu, compania sa nu va participa la ediția Print & Sign din acest an.
Update, 1 februarie 2013:
Prinsă în vârtejul afacerilor de zi cu zi, doamna Maria Văleanu, șefa Augusta Papier și președinte al Asociației Hârtie din România, a dorit să ne ofere opiniile domniei sale în legătură cu mutarea târgului Print & Sign în luna mai a acestui an.
Despre oportunitatea organizării expoziției în primăvară, doamna Văleanu spune că, „cel puțin în 2013, nu este oportună, din punctul nostru de vedere.” Este prea din scurt pentru a putea fi temeinic și eficient pregătit din punctul de vedere al participanților din industria hârtiei si tiparului, cel puțin. Ediția din septembrie oferea un feedback asupra modului cum au mers afacerile timp de trei trimeste, releva tendințele pieții și prefața fundamentarea planului de afaceri pentru anul următor.”
Din considerentele expuse mai sus, doamna Văleanu declară că Augusta Papier nu va participa la târgul Print & Sign 2013.
Legat de problemele de organizare, Maria Văleanu enumeră „insuficiența mediatizare din partea Romexpo a evenimentului și pe alte căi decât pe pagina lor de web. Expozanții sunt lăsați să suporte tot efortul de a obține afluența la stand, în plus față de costurile mari pe care oricum le au cu standul, invitații, mostrare etc.”
Cum au răspuns, sub anonimat, o parte a jucătorilor mari din sectorul echipamentelor tipografice, consumabilelor și al producției publicitare
Chiar dacă au preferat să răspundă sub anonimat la întrebările chestionarului “Print Magazin”, și alte companii foarte importante au dorit să-și exprime punctul de vedere cu privire la noul calendar decis de Euroexpo pentru Print & Sign.
„Evenimentele de această anvergură necesită o pregătire din timp și o bugetare în concordanță cu strategia unei companii pe un an întreg. Din aceste motive nu e tocmai potrivită o schimbare de dată anunțată după ce a început anul fiscal”, declară un manager de la reprezentanța locală a unui mare fabricant mondial de echipamente tipografice.
La întrebarea dacă compania sa va participa la Print & Sign 2013, acesta spune că „în condițiile date, luăm serios în calcul găsirea unor alternative prin care să comunicăm cu publicul nostru țintă. O decizie finală în acest sens nu a fost luată încă”. Același manager a adăugat și alte câteva considerații legate de oportunitatea participării companiei sale la Print & Sign 2013, considerând că „o decizie în acest sens trebuie să ia în considerare elemente precum produsele pe care vrei sau ai posibilitatea să le prezinți, logistica și bugetul disponibil. Toate aceste provocări necesită de cele mai multe ori o planificare mai îndelungată. De asemenea, credem că ar fi oportună o analiză sinceră a eficienței unei expuneri de acest gen în condițiile date anul trecut (prezența publicului, relevanța lui, rezultatele de vânzări etc.) și apoi aceste date să ducă la o estimare a eficienței anul acesta, în care ai mai puțin timp pentru organizare și pentru promovare”.
Reprezentantul unui alt puternic fabricant mondial de echipamente tipografice a răspuns, de asemenea sub anonimat, sondajului “Print Magazin”. Domnia sa a precizat că nu găsește oportună organizarea târgului Print & Sign 2013 în mai. „Este la scurtă vreme după târgul de anul trecut; nu am fost încă anunțați de această intenție și nu l-am bugetat pentru prima jumătate a anului”, mai spune acesta. Despre participarea ca expozant la ediția din 2013 a târgului, reprezentantul acestei companii declară că încă nu s-a luat o hotărâre. „Ediția de anul trecut nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor noastre. Sperăm la o «revenire» în acest an. Nu știu în ce măsură se vor putea prezenta noutăți”, a adăugat acesta.
Despre problemele de organizarea pe care le-a întâmpinat la edițiile Print & Sign la care a participat compania sa, repondentul anonim ne-a prezentat o lungă listă de reclamații. Prima problemă clamată de reprezentantul acestei companiei ține de comunicarea Euroexpo cu piața. „Ar fi trebuit să anunțe din vreme intenția de organizare în mai. Târgul are o tradiție de desfășurare în toamnă. Acest fapt influența finalizarea unor achiziții până la sfârșitul anului (în baza unor discuții de la târg). Poate că noua perioadă nu va fi la fel de propice acestui gen de finalizări, deoarece perioada imediat următoare este cea a vacanțelor de vară”, spune furnizorul de echipamente tipografice.
Problema mediatizării târgului este o altă problemă. „Târgul de anul trecut nu a fost suficient mediatizat (față de ediția din 2011). Poate un motiv a fost faptul ca a fost decalat cu o lună mai devreme”, a adăugat repondentul anonim. Alte probleme reclamate țin de serviciile oferite de organizator, care „au lăsat mult de dorit, de rigiditatea în discuții și negocieri, de lipsa de transparență privind numărul participanților și amplasarea standurilor, dar și de tarifele mari”.
În răspunsul primit de la un alt manager al unei importante companii furnizoare de echipamente tipografice cu sediul în București se precizează că mutarea târgului în mai nu este deloc oportună. „Este ca și cum muți târgul drupa din mai în toamnă. Unde mai este tradiția? Ne mutăm în funcție de prețul spațiilor? Abia se obișnuiseră clienții noștri cu sfârșitul lui septembrie, că îl mutăm?!… Mutare neinspirată. Târgul se va depersonaliza!”, susține acesta. Deși nu va participa cu stand la ediția din acest an a Print & Sign, directorul furnizorului de echipamente tipografice a dorit să facă și câteva observații cu privire la organizarea și desfășurarea târgului. „Ține de conștiința vizitatorilor și a expozanților care erau obișnuiți cu o anumită consecvență și continuitate. Mutarea nu face decât să nu mai inspire acea stabilitate, seriozitate și tradiție. E ca și cum ne jucăm de-a târgurile: în fiecare an îl facem când vrem…”, a mai declarat acesta sub anonimat.
Șeful unei mari companii de producție publicitară din București, care nu a dorit să-i fie făcut public numele și nici nu va participa la târgul Gifts Show ca expozant, consideră că „teoretic, poziționarea târgului este mult mai benefică în luna mai, pentru că poți prelua eventuali clienți sau comenzi pentru următoarele luni”.
Despre problemele de organizare pe care le au cele două târguri, managerul companiei bucureștene consideră că „promovarea media este slabă iar accesul în târg este defectuos. Prețurile solicitate pentru a-ți pune la dispoziție un spațiu gol – realmente un chenar de beton – sunt nejustificat de mari, concurând cu cele de la Messe Düsseldorf”.
Cu răspunsurile, tot anonime, ale unui important distribuitor de cerneală tipografică și consumabile din România încheiem prezentarea opiniilor expuse de reprezentanții companiilor din industria tipografică și din piața de promoționale în cadrul sondajului realizat de “Print Magazin”. Domnia sa a considerat ca inoportună desfășurarea târgului Print & Sign în luna mai, precizând că nu va participa ca expozant la acest târg decât dacă evenimentul va avea loc în septembrie.
Epilog
Personal dau crezare celor declarate atât de Euroexpo, cât și de Romexpo, cu singura mențiune că cei doi organizatori au avut de ales nu în privința târgurilor Print & Sign și Gifts Show, ci mai curând în susținerea și promovarea a două evenimente expoziționale separate din domeniul mobilierului, al mașinilor și echipamentelor pentru exploatare forestieră și prelucrarea lemnului – BIFE (organizat de Romexpo) și SIM (organizat de Euroexpo) care anul acesta vor avea loc împreună în complexul expozițional din Piața Presei. Având în vedere miza celor două evenimente, care au dovedit un adevărat succes de casă la ultimele ediții, mai ales în privința numărului de vizitatori (Euroexpo a declarat că SIM 2012 a fost vizitat de 22.000 de oameni), mutarea târgurilor Print & Sign și GiftShow se explică pe deplin, cel puțin din punctul de vedere al celor doi organizatori.
Fără a face alte comentarii la cele exprimate de actorii implicați în desfășurarea celor două evenimente expoziționale – organizatori, asociații patronale și expozanți -, le mulțumim tuturor celor care au avut amabilitatea și răbdarea de a răspunde, cu nume sau anonim, sondajului “Print Magazin”.
De asemenea, nu putem să nu ne ascundem dezamăgirea că doar cei citați mai sus au avut un punct de vedere la o problemă care privește trei domenii importante – industria tipografică, producția publicitară și domeniul materialelor promoționale.
Vă invităm, așadar, și pe dumneavoastră, cititorii noștri, să comentați pe site-ul “Print Magazin” despre oportunitatea mutării târgului Print & Sign din septembrie în luna mai, pe baza informațiilor acestui articol sau a altor date care ne sunt necunoscute.