Default

Cum să supravieţuim crizelor (II)

• Bookmarks: 14395


Afirmam, în articolul din numărul precedent, că primul şi cel mai important lucru pentru a supravieţui unei crize este dorinţa de a supravieţui. Poţi avea toate cunoştinţele din lume şi toate instrumentele la îndemână dar, dacă nu ai şi dorinţa de a supravieţui, poţi pieri. Acest lucru este valabil atât la nivel individual, cât şi la cel organizaţional Dorinţa de a supravieţui înseamnă să nu renunţi niciodată, indife­rent de situaţie, indiferent dacă eşti în mijlocul deşertului, în voia curen­ţilor oceanului, în vârful muntelui, pe o insulă pustie sau înconjurat de gheţuri. Acesta este şi mesajul pe care îl transmit cei care au trecut prin astfel de situaţii (vezi filmele „Cast Away” din 2000 cu Tom Hanks sau „Open Water” din 2002, ambele bazate pe întâmplări reale). Până şi în cele mai ostile locuri de pe Pământ trăiesc oameni. Gândiţi-vă la cum se des­curcă eschimoşii în mijlocul gheţurilor, beduinii în deşert sau unele triburi în junglă. Cu atât mai mult ar trebui ca noi, cei din jungla afacerilor şi din mijlocul la­birinturilor din beton şi sticlă, să ne des­curcăm. Numai că acest lucru nu se poate întâmpla fără cunoaştere.

Un al doilea pas de urmat în a face faţă unei crize este să ai cunoştinţele, aptitudi­nile şi competenţele necesare traversării crizei. Unul dintre primele lucruri care se întâmplă într-o organizaţie ce traversează o perioadă de criză este, în afara concedi­erilor masive, reducerea drastică (uneori mergând până la anularea) bugetului alo­cat pregătirii personalului. Este inutil să mai spun că este o mare greşeală. Cunosc firme care nici în situaţii normale nu se gândesc să aloce fonduri pentru instrui­re. O cercetare pe care am făcut-o în ţara noastră în 2003, pe un număr de 100 de firme cu capital majoritar sau integral ro­mânesc (au fost excluse, deci, multinaţio­nalele) a relevat faptul că numai treizeci de firme aveau un buget alocat pentru pregătirea angajaţilor.

Asta nu înseamnă că nu trebuie să regân­dim politica de instruire a resurselor uma­ne deoarece, în situaţii de criză, trebuie să facem faţă unor provocări noi care (poate) necesită alt tip de competenţe pentru a fi depăşite. Aşa cum cunoaşterea modului în care putem face un foc fără chibrituri sau brichetă ne creşte şansele de supravieţu­ire în natură, tot aşa formarea şi dezvol­tarea de competenţe specifice depăşirii crizei ne cresc şansele de supravieţuire la nivel organizaţional. Întrebarea este care sunt competenţele necesare pentru a face faţă cu succes crizei. Răspunsul nu se află la mine, ci la voi.

Cinci categorii de obiecţii sinucigaşe
Fiecare organizaţie ar trebui să aibă un plan de acţiune, o strategie pentru a traversa cu bine criza, stabilit încă din tim­purile de prosperitate, adică atunci când putem gândi relaxaţi şi detaşaţi la soluţii. Din această strategie de criză ar trebui să rezulte şi competenţele necesare a fi for­mate şi/sau dezvoltate: cum se va modi­fica activitatea firmei în caz de criză, ce tipuri de activităţi vor dispărea sau vor apărea, ce ar trebui să facă oamenii noştri pe timpul crizei etc.
Bineînţeles că atunci când vorbim despre strategie, vorbim şi de planificare. Deoarece produce o perturbare a activităţii organizaţiei, criza trebuie „tratată” cu o bună planificare. Astfel de competenţe de planificare trebuie dezvoltate din timp şi activate în situaţii de criză. Există mai multe idei preconcepute care stau în calea cunoaşterii, a dezvoltării competenţelor angajaţilor şi, implicit, a supravieţuirii unei organizaţii. Hal Krause, unul dintre trainerii de vânzări la modă peste ocean, grupează aceste obiecţii sinucigaşe în cinci categorii:
1. Atotsuficienţa – „Oamenii noştri sunt foarte experimentaţi şi nu au nevoie de instruire.”
2. Renunţarea – „Am mai făcut cursuri şi nu s-a întâmplat nimic.”
3. Minimalizarea – „Organizaţia/divizia noastră este prea mică pentru a instrui oamenii.”
4. Lipsa banilor – „Nu ne putem permite.”
5. Lipsa timpului – „Nu avem timp.”
Data viitoare vom analiza fiecare obiecţie în parte şi vom vedea cum pot fi ajuta­te organizaţiile să conştientizeze nevoia de instruire pornind tocmai de la aceste obiecţii.

Similar Posts:

14 recommended
comments icon0 comments
0 notes
395 views
bookmark icon

Write a comment...