Deşi ca tehnică de imprimare era cunoscută şi folosită atât la nivel industrial, cât şi de către o parte a comunităţii artiştilor plastici din România, serigrafia a cunoscut o adevărată explozie abia după 1989. Artişti, imprimatori industriali sau ateliere serigrafice comerciale – pentru toţi există un nume care după 20 de ani se identifică cu domeniul: Electronic Design & Consulting Group (EDCG). Pentru că în luna mai a acestui an EDCG împlineşte două decade de activitate neîntreruptă ca furnizor de soluţii tehnologice şi materiale pentru serigrafie şi tampografie, nu puteam să ratăm un interviu cu doamna Monica Ponta, unul dintre fondatorii companiei.
Interviu realizat de Titi Amzăr, fotografii de Mircea Savu
Povestea celor de la Electronic Design & Consulting Grup ar fi cu adevărat istorisită într-un roman. Valoarea și respectul unanim de care se bucură astăzi EDCG în sânul comunității serigrafiștilor din România este rezultatul a 20 de ani de muncă susținută. Un parcurs sinuos, cu multe rezultate și eșecuri, a cărui istorie nu poate fi separată de cea a doamnei Monica Ponta. Fire rezervată și nu de puține ori modestă, mereu în umbra echipei de profesioniști a firmei, Monica Ponta poate fi numită fără echivoc, unul dintre puținii specialiști ai României în serigrafie – deși știu că mă va contrazice…
Titi Amzăr: Doamnă Ponta, împliniți în această lună 20 de ani. Dați impresia de plin entuziasm și putere de muncă…
Monica Ponta: Mi-ar plăcea să am acum 20 de ani, dar timpul nu poate fi dat înapoi. Din fericire Electronic Design & Consulting Group este cel sărbătorit. Dacă privesc înapoi, nu știu când au trecut toți acești ani…
Deși sunteți respectați de întreaga piață pentru profesionalismul afișat pe parcursul celor 20 de ani, istoria EDCG rămâne pentru cei mai mulți dintre noi o necunoscută…
Este normal să nu știți întreaga noastră biografie, pentru că ne-a plăcut întotdeauna să ne concentrăm pe activitatea profesională și mai puțin să stăm de povești. Am avut enorm de multe lucruri de învățat despre serigrafie – de la cerneluri și site la tehnici de imprimare – în contextul în care România nu avea o tradiție în acest domeniu, nu exista o pregătire de specialitate, iar clienții noștri începeau să aibă un orizont al așteptărilor pe care trebuia permanent să-l satisfacem. Așa cum se vede și din colaborarea cu revista dumneavoastră, preferăm să transmitem câte ceva din experiența și cunoștințele profesionale decât să dăm interviuri. Astăzi este o excepție, la aniversarea a 20 de ani de activitate, să vă împărtășim câte ceva din povestea noastră…
Electronic Design & Consulting Group, EDCG fiind acronimul pe care-l folosesc mulți atunci când se referă la noi, s-a înființat în luna mai 1990, datorită entuziasmului „absolut inconștient” a patru oameni cu specialități foarte diferite: calculatoare, software, chimie și comerț exterior. Ca și în cazul altor firme născute imediat după ‘89, entuziasmul n-a fost de lungă durată pentru toți membrii fondatori, la sfârșitul anului 1990 din patru rămânând doar doi asociați. Apoi, pentru că firmele se înființau pe vremea aceea la primărie, EDCG s-a transformat din „întreprindere mică” în „S.R.L”. Anii care au urmat, 1991-1997, au fost foarte complicați, dar bogați în experiențe, de cele mai multe ori cu finaluri neașteptate, și în bine și în rău.
Îmi spuneați mai devreme despre faptul că la început EDCG era compusă din oameni cu specializări diferite. Cum funcționa acest mix de resurse umane?…
Trebuie să recunosc că greu… Pentru că fiecare dorea să facă ceea ce știa mai bine. De aceea, din 1996, în cadrul firmei au început să se contureze două domenii de activitate: unul axat pe programe software specializate și altul, pe materiale speciale și tehnologii noi pentru România sau chiar noi internațional, pur și simplu. Cum gestionarea celor două domenii presupunea moduri de organizare a firmei și de evidențe contabile total diferite, dintr-o firmă s-au făcut două: EDCG cea de acum, care joacă pe terenul accidentat al materialelor pentru tehnologii utilizate în grafica publicitară, dar și în electronică, și EDCGi, care așa cum spune “i-ul” mic din coadă, activează în liga de informatică…
În primăvara anului 1998, când au început activitatea separat, EDCG avea cinci angajați și doi colaboratori externi, un sediu închiriat de 100 m2 și un „Oltcit” pentru deplasări la clienți și la vamă. Până în 2008, am ajuns o firmă cu 27 de angajați, cu sediu propriu – o construcție nouă cu birouri, spații de depozitare, atelier de fabricație a ecranelor serigrafice și laborator pentru teste, precum și cu câteva mașini pentru deplasări la clienți și livrarea comenzilor.
%newline%
Doamnă Ponta, sunteți unul dintre managerii care au investit permanent în această afacere. Cum vedeți lucrurile retrospectiv, a meritat efortul?
Cred că din acest punct de vedere, clienții și furnizorii noștri știu mai bine, ca și cei din echipa mea. Un scurt bilanț ar fi că investițiile făcute parcursul ultimilor 10 ani au fost atât în echipamente și diverse dotări, cât mai ales în personal și nu în ultimul rând chiar în clienți.
Angajații și clienții noștri au avut acces permanent la informații despre materialele noi și tehnologiile corespunzătoare oferite de furnizorii noștri prin documentații și manuale, filme și o serie continuă de seminarii susținute de specialiști ai firmelor SEFAR (Elveția), FOTEC (Elveția), Coates Circuits (Anglia), Coates Wiederhold (Germania), Kent-Stuttgart (Germania) sau Tiflex (Franța).
Pe lângă acestea, pentru activități care necesitau învățarea unui model de organizare și de utilizare a echipamentelor, cum este de exemplu măsurarea și corectarea culorilor cu ajutorul spectrofotometriei, angajații firmei au făcut cursuri de specializare în laboratoarele producătorilor de materiale. De asemenea, pentru metodele de întreținere și service ale utilajelor pe care la instalăm la clienți, angajații firmei au beneficiat de training în atelierele de montaj ale producătorilor de mașini.
Ați avut în toți acești ani și activitate de producție serigrafică sau tampografică – vorbesc de serviciile de imprimare?
Spre deosebire de alți competitori de-ai noștri care au oferit și servicii de imprimare, EDCG s-a concentrat doar pe furnizarea de soluții tehnologice și materiale pentru serigrafie și tampografie. Așa am considerat că este fair-play față de piață… Același respect față de clienți a făcut ca toate seminariile susținute de noi cu sprijinul partenerilor externi, să fie oferite gratuit de către EDCG. Făcând un calcul acum, se poate spune că am investit la fel de mult și în educarea pieței.
Din câte știu, aveți o echipă formată în marea majoritate din ingineri chimiști. Cât este business și cât este inginerie din activitatea EDCG?
Mi-am ales echipa pe măsura profilului de activitate al societății. Ca furnizor de cerneluri serigrafice sau tampografice trebuie să oferim servicii unde nu este loc de amatorism, iar inginerii chimiști sunt exact ceea ce trebuie pentru acest domeniu. În plus, datorită acestei pregătiri tehnice a multora dintre angajații firmei, ne-a fost mai ușor să dezvoltăm un proces continuu de învățare și experimentare în firmă. Grație laboratorului propriu, în ultimii doi ani am putut explora posibilitățile unor tehnologii de tip „discharge” pentru imprimarea textilelor, am realizat două ediții ale catalogului de prezentare a efectelor speciale ale cernelurilor UV și am realizat pentru clienții noștri primele clișee tampografice metalice.
Există o presiune din ce în ce mai mare pe furnizorii de cerneluri tipografice în ceea ce privește legislația de mediu. Cum evoluați prin acest hățiș de legi?
Legislația care se aplică preparatelor chimice a fost și este în continuare o preocupare constantă a firmei. Toate produsele furnizate de EDCG sunt etichetate conform legislației în vigoare și sunt însoțite de fișe tehnice și de securitate conform procedurilor REACH. Încercăm să promovăm diluanți și solvenți ecologici cu conținut de VOC cât mai mic, explicând clienților noștri că prețul mai ridicat este compensat de procentul redus de pierderi prin evaporare.
Ați reușit să străbateți cu succes o perioadă de 20 de ani. Cum faceți față crizei economice?
Pentru traversarea perioadei de criză care ne afectează, contăm pe echipa actuală de conducere a firmei – Tudor Balint secondat de Cristina Calafeteanu și Gabriela Ivancea, ca și pe toți ceilalți angajați. Fiecare are un aport în firmă și pot spune sincer că toți se străduiesc să găsească soluțiile cele mai bune pentru a face față situației actuale. Perspectiva pe care o păstrăm este aceea a creșterii calității, obligație pe care neam asumat-o prin Certificarea ISO 9001, obținută de firmă anul trecut.
Doamnă Ponta, vă mulțumesc pentru amabilitatea acestui interviu și vă doresc, alături de echipa Print Magazin, La Mulți Ani plini de succese pentru compania pe care o conduceți de 20 de ani!
Similar Posts:
- Curs de serigrafie organizat de EDCG cu tema “realizarea ecranelor serigrafice destinate policromiilor”
- Demonstraţie practică la EDCG pentru masteranzii în poligrafie
- 25 de ani de E.D.C.G., 25 de ani de serigrafie pentru România
- Firmă de serigrafie, mă promovez online cu buget de criză
- Fespa şi-a trimis artileria grea la Bucureşti