E.D.C.G. – una dintre cele 20 de companii din țară care au rezistat din anul 1990 până în prezent
Conform datelor oferite de Oficiul Național al Registrului Comerțului, dintre firmele înființate în anul 1990 astăzi mai există doar 20. Electronic Design & Consulting Group (E.D.C.G.) este un dintre ele, împlinind 25 de ani de activitate în luna mai a acestui an. Un lucru incredibil pentru toată economia României, nu doar pentru segmentul de piață pe care activează. Astfel că ne-am întâlnit cu doamna Monica Ponta, singurul dintre fondatori care a rămas cu E.D.C.G. până în prezent, să-i urăm să continue cel puțin tot așa, dar și să aflăm cum vede piața la un sfert de secol de activitate și cum crede că va fi viitorul.
Dan CĂLIN
Cum a început compania imediat după Revoluție?
În urmă cu 25 de ani, E.D.C.G. a fost înființată de patru asociați. Doi dintre ei au renunțat foarte repede, iar în anul 1998 cei doi care mai eram ne-am separat: eu am rămas cu E.D.C.G., iar celălalt este cu E.D.C.G.i. Ei se ocupă cu informatica și tocmai de aceea ne-am separat. Erau două activități diferite, cu sisteme diferite de lucru care nu puteau fi administrate împreună, inclusiv din punct de vedere contabil. La început ne-am propus să aducem materiale pentru firmele care produceau circuite, dar și să producem la subsol plăci, metalizări pe plastic etc. Unele au ieșit, altele nu.
Practic, după un sfert de secol de activitate, E.D.C.G. se confundă cu domeniul serigrafiei. Dar ați schimbat multe pe parcurs.
A trebuit să ne schimbăm pentru că și piața a făcut acest lucru. Dar și acum mai avem materiale pentru circuite pe care le furnizăm câtorva clienți. Însă, teoretic, am închis această activitate pentru că nu mai este rentabilă. Și așa am lucrat vreo cinci ani mai mult în beneficiul clienților, pentru a-i susține și din nostalgie. Dacă nu ne-am fi reorientat, am fi dat faliment de mult timp. În anii ’90, încă se consumau cantități impresionante de cerneală pentru plăcile de televizoare ce trebuiau serigrafiate. Noi am adus și am promovat cerneluri și tehnologii noi care nu erau folosite până atunci pe piața românească.
Așa am ajuns, prin anii 1996-1997, să colaborăm cu două firme din străinătate și să participăm cu reprezentanții lor la un târg organizat la Romexpo. Ei ne-au spus să fim atenți că va veni vremea în care va fi nevoie de serigrafierea pe multe alte materiale: hârtie, carton, plastic etc. Apoi, unul dintre ei ne-a vorbit despre tampografie, domeniu despre care nu știam nimic la vremea aceea. Cu el am făcut chiar și un seminar despre popularizarea tampografiei printre clienții noștri. Am fost și prin țară să le explicăm oamenilor, dar nu am fost primii care au adus în România mașini de tampografiat. Acum oferim varianta completă și pentru serigrafie, și pentru tampografie, de la consumabile până la echipamente.
Câți angajați sunt în firmă și câți furnizori aveți? Ce este nou?
Suntem aproximativ 25, dar cifra este puțin fluctuantă pentru că trebuie să angajăm personal care să-i înlocuiască pe cei care ies la pensie. Așa s-a întâmplat anul trecut cu doi angajați. Iar în ceea ce privește furnizorii, avem unii noi pentru foliile de transfer destinate aplicațiilor speciale. Pe acest segment ne-am diversificat și oferta de produse. În schimb, am cam renunțat la autocolant. De doi-trei ani am constatat și o reactivare a pieței de textile. Avem clienți care au achiziționat carusele automate și alții care le-au preferat pe cele manuale cu toată dotarea. Poate că este o reacție la intensificarea schimburilor în U.E.
V-ați gândit să vă extindeți oferta de echipamente și pentru producătorii industriali?
Da, ne interesează, dar așteptăm cereri semnificative. Cochetăm cu ideea de mult timp și urmărim deschiderea pieței. De exemplu, am vândut echipamente industriale de tampografie și facem și service pentru ele, dar foarte puține, deocamdată.
Știu că organizați tot felul de seminarii gratuite pentru clienții dumneavoastră cu scopul de a le arăta ceea ce este nou în domeniu. Există interes pentru ele?
În ultimii ani nu prea mai vin. Justificările lor sunt acelea că au mult de lucru, fiindu-le imposibil să se dispenseze de oameni, și că vor cursuri dedicate care să fie susținute la sediul lor. Pentru două firme din țară am făcut deja acest lucru, iar din toamnă vom încerca să continuăm în același mod.
S-a ajuns la un numitor comun în ceea ce privește comunicarea tehnică în aceste segmente de activitate?
Din păcate, nu. Chiar și la cursurile gratuite organizate de Asociația Tipografilor „Transilvania” firmele din București nu au trimis niciun om. La Cluj, la Brașov sau la Târgu Mureș există grupe și funcționează. Noi am trimis e-mail-uri celor cu care colaborăm și i-am anunțat despre aceste cursuri de specializare și calificare în domeniu, dar nu a fost nimeni interesat. Vrem să reluăm în toamnă acest proces și să mai încercăm o dată. Să sperăm că vom avea succes!
În toată lumea este o modă să fii eco. Cum prinde această tendință în România? Se face măcar colectare selectivă a deșeurilor?
Noi facem, dar clienții nu știu dacă o fac. Însă este greu, iar normativele sunt forțate. De exemplu, din adezivul pe care îl folosim la site și din care mai rămâne la fiecare lucrare am strâns 1,5 kg în tot anul trecut. Îl strângem, îl depozităm separat într-un container pe care trebuie să scriem denumirea și codul deșeului. Acestea sunt obligațiile din punct de vedere legal chiar și pentru cantități infime, cum este cazul nostru. Problema cu unele dintre reglementări este că uneori pot părea absurde. Probabil că și clienții noștri întâmpină situații de acest fel.
Cum vedeți viitorul E.D.C.G. și al segmentelor de piață pe care activați?
Dacă m-ați fi întrebat acest lucru în urmă cu câțiva ani v-aș fi răspuns fără ezitare că viitorul E.D.C.G. nu poate fi cu prea mari probleme pentru că se bazează pe o echipă sudată și care funcționează foarte bine. Însă acum ezit să răspund atât de ușor pentru că am văzut ce înseamnă să pierzi unul dintre angajații de top, fapt care ne-a afectat pe toți. Resursa umană este cel mai important activ dintr-o companie. În plus, eu vreau să mă retrag ușor-ușor și să fiu mai puțin activă în firmă.
Ca planuri de viitor putem spune că ne vom axa tot mai mult pe clienții industriali, fără a-i neglija pe cei din piața de grafică și publicitate cu care am parcurs un drum lung până acum. În plus, pe segmentul industrial, cred că tampografia se va dezvolta și va câștiga teren în fața serigrafiei. Probabil că o altă direcție, care există chiar și în Bulgaria, este cea a ambalajelor direct imprimate, inclusiv a celor de lux. Adică să renunțăm la a mai produce ambalaje cu etichete lipite. În plus, vor apărea cu siguranță materiale și aplicații noi, așa cum se întâmplă în fiecare an. Acum s-a ajuns să fie posibilă imprimarea pe orice, chiar și pe interiorul și exteriorul clăparilor de schi. Nu știm cum vor evolua imprimantele 3D, care sunt încă la început. Poate vor apărea echipamente care să combine serigrafia cu imprimarea digitală. Vom vedea.
Oferta E.D.C.G. este completă pentru firmele de serigrafie și tampografie
Cu peste 40 de game de cerneluri pentru serigrafie şi tampografie în stoc, E.D.C.G. este un distribuitor activ şi responsabil. Oferta companiei acoperă domenii de aplicaţie diverse, de la serigrafia decorativă şi tampografia pe obiecte promoţionale, până la imprimarea pe navete, seringi sau componente auto. Deoarece dorește să promoveze tehnologii cât mai ecologice, oferta cuprinde și multe game de cerneluri UV sau pe bază de apă, cu impact redus asupra mediului. Iar pentru a sprijini dezvoltarea industriei de profil, oferă servicii de înaltă calitate, asigurând fabricarea matriţelor pentru imprimarea serigrafică şi tampografică, dar şi crearea de nuanţe specifice (Pantone, RAL HKS etc.) prin măsurători spectrofotocolorimetrice.