Acum doi ani, puteaţi citi în paginile revistei noastre ce planuri aveau cei de la Ecopack, unul dintre cei mai importanţi jucători români de pe piaţa ambalajelor de carton şi unul dintre cele mai vechi business-uri de acest tip din ţara noastră. Ei bine, după doi ani am revenit la Ghimbav, la locul facilităţilor de producţie ale companiei, să vedem dacă şi-au dus planurile la îndeplinire, cum stau şi ce şi-au propus pe viitor. Am fost plăcut surprinşi să descoperim că am fost întâmpinaţi de doi oameni foarte tehnici din partea firmei, aşa că am profitat de ocazie să-i întrebăm câte ceva din tainele producţiei şi să ne descurcăm cu ajutorul lor prin halele de producţie de la Ecopack, un adevărat labirint pentru un neofit în domeniu.
Gazdele noastre, Paraschiv Agapie, Director de Producţie, şi Octavian Lazăr, Director de Calitate, ne-au dat şi primele veşti bune pentru companie şi pentru piaţă: mulţumită noilor achiziţii pe care le-a făcut organizaţia lor, acum Ecopack are o capacitate de producţie crescută, la fel cum a crescut şi viteza de execuţie a lucrărilor. Dar un aspect important nu este neapărat cel care ţine de volum, ci de calitate şi, mai mult decât de calitate, este vorba în primul rând de altceva – de partea de tipar. Pentru că la compania braşoveană se pune accent mult mai mult astăzi pe partea de tipărire a ambalajelor decât mai demult. Simpla producţie de ambalaje a evoluat în ceva mult mai elaborat pentru că astăzi cei de la Ecopack şi tipăresc ceea ce produc, venind astfel cu o valoare adăugată şi mai mare în faţa clientului.
Astfel, în afară de opţiunile de tipar în şase grupuri pe care le au la dispoziţie acum, specialiştii de la Ecopack au optat pentru soluţii Anilox cu transfer foarte mic, de până la 7 gr/mp, în timp ce densitatea s fost aleasă în aşa fel încât să permită şi ea un tipar de foarte bună calitate. „După părerea mea, un ambalaj este cu atât mai pus în valoare cu cât are culoarea mai evidenţiată pe el”, spune responsabilul cu producţia, domnul Paraschiv Agapie, cel care-i supervizează pe cei 100 de angajaţi care lucrează permanent în acest departament. Tot pentru rezultate mai de calitate, Ecopack a schimbat furnizorul de cerneală şi a optat pentru o instalaţie mai modernă de preparare a cernelurilor, care face analiza compoziţiei la preparare, dar şi pentru un sistem de management al culorilor care le analizează pe linia de fabricaţie. În acest moment, în facilităţile de producţie ale companiei, după implementarea acestor sisteme, nu mai este nevoie să se lucreze cu tipar de referinţă fizic. Totul se face cu ajutorul calculatorului, iar modificarea nuanţei se face în mod automat. Astfel, timpii morţi se reduc foarte mult, iar constanţa nuanţelor de la lot la lot este optimizată, ceea ce se transpune, din nou, într-un nivel al calităţii foarte ridicat, după cum ne explică domnul Octavian Lazăr. Nu în ultimul rând, un alt avantaj adus de noile soluţii în cadrul companiei este acela că scade şi timpul de pregătire a tiparului, spun gazdele noastre. Mai mult, prin raportarea la standardul Pantone matching system, lucrurile sunt mai simple şi pentru producători şi pentru clienţi.
Pe lângă cele de mai sus, mai există un avantaj obţinut după implementarea noilor soluţii – reducându-se numărul de erori, se reduc semnificativ pierderile de cerneală. Practic, acum se închide un cerc: de la instalaţia de preparare a cernelii către tipar şi către maşină, cu OK-ul în privinţa calităţii. Un lucru foarte util, având în vedere specificul comenzilor din ultima vreme, adică mai multe şi mai mici. Aceste noi soluţii dau posibilitatea celor din producţie să rezolve mai multe comenzi diferite şi să treacă de la una la alta mai rapid. Mai ales în condiţiile în care partea de pregătire este una extrem de importantă, aşa cum ştim cu toţii, iar interlocutorii noştri ne mărturisesc că reducerea timpului pe care aceasta îl ocupă a fost o preocupare constantă a lor în ultimii ani. Până la urmă, în tipar contează timpii de pregătire şi cei de execuţie care împreună, pot influenţa şi un alt factor important: coeficientul de utilizare a utilajului. Gazdele noastre spun că au ajuns la coeficienţi de 60, 70 de procente şi sunt mai mult decât mulţumiţi de aceste rezultate, dar nu vor să se oprească aici, chiar dacă acestea sunt superioare celor obţinute de multe alte companii din ţară şi din străinătate. Şi, până la urmă au dreptate. Maşina se plăteşte cu atât mai repede cu cât „se învârte” mai repede.
Aceste performanţe de producţie, împreună cu cele privind calitatea, nu puteau fi obţinute fără experienţă. Managerii din faţa noastră ne spun că multe dintre lucrurile care se fac la Ecopack s-au făcut pentru prima dată la Ecopack şi asta le-a dat timp să înveţe cum să facă ceea ce fac cel mai bine: politici, proceduri, standarde, tehnologii potrivite şi, nu în ultimul rând aplicaţiile potrivite, pentru că atunci când eşti atent la piaţă poţi dezvolta soluţii specifice pentru care să ajungi mai târziu specialistul cel mai căutat. Iar tiparul pe ambalaje la calitate înaltă este una dintre specialităţile casei la Ecopack. Vorbind de calitate, ne spun interlocutorii noştri, degeaba ai calitate dacă nu e vorba de o calitate constantă. Iar aceasta este garantată prin implementarea celor trei standarde ISO – 9001, 14001 şi 18001 şi a celui FSSC cu a sa componentă BRC, cea care certifică posibilitatea ambalajelor de la Ecopack de a intra în contact cu alimentele. Mai mult, nici mediul nu este neglijat, standardul FSC adoptat de fabrica braşoveană arată că aceasta îşi procură materia primă din medii controlate, neafectate de tăieri ilegale de pădure.
Pe de o parte, este adevărat, în procesul de pregătire a tiparului eşti destul de dependent de ceea ce poate maşina, dar şi trainingul personalului poate face diferenţa, astfel încât acesta să poată să se mişte mult mai rapid între lucrări, iar specializarea oamenilor nu este neglijată deloc la Ecopack tocmai din acest motiv. O altă mişcare menită să facă lucrurile şi mai rapide a fost despărţirea lucrărilor între converting şi print pentru optimizarea proceselor în cadrul fluxului de producţie inclusiv prin pregătirea specifică a muncitorilor pentru un tip de lucrări sau altul.
Ca peste tot, şi la Ghimbav oamenii specializaţi se găsesc greu şi mai toţi sunt până la urmă pregătiţi in-house, se investeşte în ei, iar angajatorul are tot interesul să şi-i fidelizeze. De găsit oameni care-şi spun tipăritori, spun interlocutorii noştri, se găsesc, dar cazuri în care azi să faci cunoştinţă cu ei şi mâine să le laşi maşina pe mână, mai rar. Mai ales pentru o companie care caută performanţă, mai ales într-o piaţă care de ceva timp încoace vrea calitate cât mai apropiată de cea offset, dar la preţuri flexo, într-o piaţă în care se cere o calitate din ce în ce mai bună a tiparului de pe cutii. Fiind printre primii de pe piaţă care s-au confruntat cu asemenea cereri, cei de la Ecopack au avut şi timp să înveţe şi acum ştiu ce să le ceară oamenilor din producţie. În legătură cu acest subiect, al pregătirii personalului, unul la modă mai ales anul acesta, oamenii din faţa noastră se arată mulţumiţi de iniţiativele recente de şcolarizare ale ATT şi ale Ministerului Educaţiei. Mai mult, domnul Paraschiv Agapie este implicat personal în proiectul ATT, fiind lector în cadrul cursurilor pe partea flexo şi ne spune că îl tentează ideea să urmeze şi cursurile Politehnicii în domeniu.
Le-am mulţumit celor doi interlocutori şi, discutând ulterior şi cu domnul Remus Crăciun, directorul general Ecopack, am aflat şi nişte cifre despre companie ca să vedem cu ochii noştri evoluţia: în ultimul an, Ecopack a ajuns la o cotă de piaţă de 15%, cu 32.000 tone de produse de carton livrate (faţă de 28.000 tone acum doi ani) şi cu 24 de milioane Euro facturaţi. Graţie noilor investiţii, compania are capacităţi de producţie mai mari cu 30%, dar şi o viteză de producţie tot cu acelaşi procentaj mai mare, după cum ne-au confirmat şi domnii Agapie şi Lazăr, capacităţi orientate către servicii cu valoare adăugată mare. Suntem convinşi că reprezentanţii Ecopack au, în aceste condiţii, motive să se uite cu optimism şi la anul care vine. n
Similar Posts:
- Presstek îşi va lansa la Ipex noua maşină 75DI în format B2
- KBA acuză Heidelberg că vinde cu discount uriaş
- Muller Martini a fost digital-ready la Xfair Viena
- Druckfarben aduce în România cerneala numărul unu din Germania
- Disponibilă la Tipografia REAL, furnizată de Prosystem Print: cea mai performantă tehnologie de tipar plan din România