Pentru cea mai mare parte a comunităţii tipografice, numele M-Associates nu spune foarte multe. Pentru casele editoriale şi tipografiile care au ca obiect de activitate tipărirea ziarelor, lucrurile stau tocmai invers – compania condusă de Gloria Wachmann Gugui şi Helmut Wachmann este unul dintre furnizorii importanţi de hârtie de ziar şi nu numai.
La invitaţia celor doi manageri ai M-Associates am făcut o scurtă vizită la cochetul birou al companiei din Marriott Grand Offices, în urma cărui vă oferim interviul de mai jos, realizat prin amabilitatea doamnei Gloria Gugui, Managing Partner.
Titi Amzăr: Doamnă Gugui, deşi de-a lungul timpului am auzit câte ceva vorbindu-se despre M-Associates pe piaţă, niciodată n-am reuşit să trec de discreţia care vă înconjoară. De când activează M-Associates în România?
Gloria Gugui: M-Associates îşi desfăşoară activitatea în România din anul 1999. Faptul că nu avem o prezenţă mediatică la fel de vizibilă precum a merchanţilor tradiţionali de hârtie ţine de natura businessului nostru – distribuţia de hârtie de ziar. După cum ştiţi, în acest sector al producţiei tipografice se discută de contracte pe termen lung cu casele editoriale şi de volume mari de hârtie în rolă. Pentru distribuitorii care fac „comerţ cu ridicata”, vânzând hârtie la top sau paleţi, spectrul de clienţi este mai larg, fapt pentru care acţiunile lor de comunicare sunt la rândul lor mult mai vizibile. Ne adresăm marilor edituri şi tipografii de ziar în cea mai mare parte, M-Associates demonstrând în toţi aceştia ani că este un partener de încredere. Acesta este şi motivul pentru care printre clienţii noştri, cărora le furnizăm hârtie de ziar, se numără publicaţii precum Libertatea, Jurnalul, Adevărul şi multe alte titluri importante..
Este M-Associates parte din vreo reţea de distribuţie internaţională? Mai aveţi deschise birouri şi în alte ţări?
Suntem o compania independentă care nu a aderat la niciun grup tradiţional, dar facem parte dintr-o reţea internatională de networking din domeniul nostru de activitate. De la înfiinţare, ne-am desfăşurat activitatea exclusiv pe piaţa românească.
Având în vedere că sunteţi un distribuitor independent de hârtie de ziar, mi se pare un lucru extraordinar că aţi reuşit, în atâţia ani, să vă păstraţi în portofoliul de clienţi titluri importante de ziare. Cum aţi reuşit să le faceţi faţă marilor producători internaţionali?
În primul rând vreau să vă spun că M-Associates a fost primul furnizor care a introdus pe piaţa europeană hârtia autocopiativă securizată. Rezultatele pe care le-am obţinut în toţi aceşti ani de activitate pe piaţa hârtiei de ziar, sunt un corolar al seriozităţii şi implicării permanente a echipei noastre în rezolvarea dificultăţilor de care se lovesc clienţii noştri. Colegii mei, Tudor, Mariana, Dragoş, Doru, Cristina şi Răzvan, se dedică colaborării cu partenerii noştri. În timp, M-Associates a devenit o extensie a familiei. Despre competiţie doar atât: competitorii noştri sunt fabrici importante de hârtie – şi acest lucru cred că spune tot… Faima M-Associates stă în calitatea ziarelor clienţilor noştri.
Aşa cum este firesc, şi dumneavoastră aveţi în spate o fabrică de hârtie de ziar…
M-Associates are ca furnizor principal fabrica de hârtie de ziar Vipap Videm Krško din Slovenia. Vipap este cel mai mare producător de hârtie de ziar din această parte a Europei. Fabrica a fost înfiinţată în 1939 de industriaşul sloven Franc Bonač iar în prezent este deţinută de grupul financiar Československá obchodní banka a.s., din Republica Cehă. Atât din punct de vedere al calităţii, flexibilităţii cât şi din cel al consecvenţei livrărilor, Vipap este una dintre puţinele fabrici de hârtie pe care te poţi baza. Iar acest lucru este extrem de important pentru clienţii noştri, ale căror publicaţii se tipăresc zilnic, la acelaşi standard calitativ.
Am auzit că aţi reuşit să „demolaţi” un mit… Monitorul Oficial, care avea ca furnizor o fabrică de hârtie de ziar din România, a ales M-Associates în urma unei licitaţii electronice..
Monitorul Oficial şi-a bazat alegerea pe câteva avantaje pe care le oferă M-Associates împreună cu partenerul nostru sloven, alături bineînţeles de elementul preţ. Amintesc doar factorul „siguranţa livrărilor” – esenţial pentru un periodic oficial care publică hotărâri şi documente ale instituţiilor statului român.
%newline%
Multe cotidiane româneşti şi-au încetat apariţia iar o altă parte au preferat să apară doar on-line. Care credeţi că este principala cauză – este un trend general al societăţii actuale, care preferă internetul şi audio-vizualul în detrimentul printului sau avem de-a face şi cu o incapacitate a editurilor de a oferi un altfel de produs editorial tipărit, adaptat noilor nevoi ale consumatorilor de presă scrisă?
Este dificil să dau un verdict fără echivoc. Societatea evoluează pe mai multe planuri, tehnologia având un rol determinant. Este cu atât mai greu pentru managerii ziarelor să inventeze reţete sigure care să funcţioneze şi azi şi mâine şi poimâine. În România se poate spune că nu este uşor să te reinventezi. Cu certitudine, opţiunile pe care le oferă televiziunea şi internetul sunt greu de contracarat de presa scrisă.
Asistăm la o serie de convulsii în industria celulozei şi hârtiei – creşterea preţurilor, dereglarea livrărilor din cauza deselor greve la o serie de mari fabrici din Finalanda şi Suedia. Credeţi că ar putea fi această situaţie negativă o oportunitate pentru producătorii din Rusia?
Teoretic da, având în vedere resursele de lemn ale Rusiei, vitale pentru industria celulozei şi hârtiei, cât şi investiţiile masive făcute pentru modernizarea capacităţilor de producţie existente şi în construirea altora noi. Practic însă, producătorii ruşi manifestă o instabilitate în abordarea unei pieţe precum este cea din România. Suntem o ţară mică pentru ei, ruşii orientându-se acolo unde există oportunităţi pentru un profit substanţial.
Cum credeţi că va arăta industria ziarelor peste, să spunem, 10 ani…
Am învăţat să nu dau diagnostice – de cele mai multe ori, oamenii şi lucrurile evoluează în direcţii total diferite în raport cu prima impresie.
O ultimă întrebare. Cum aţi ajuns să lucraţi în domeniul distribuţiei hârtiei de ziar?
Tătăl meu, Eduard-Victor Gugui, a fost unul dintre pionierii presei scrise post-decembriste, prin ziarul Baricada pe care l-a înfiinţat la scurt timp după revoluţie – 6 ianuarie 1990. Pentru mulţi ani a fost una dintre cele mai citite publicaţii. Acela a fost momentul meu de început; ulterior, estul (Gloria) a întâlnit vestul (Helmut) şi din împletirea celor două filozofii s-a născut dedicaţia pentru un business care anul trecut a sărbătorit 10 ani de activitate.
Cei care vor sa ne cunoască şi să afle mai multe despre noi sunt invitaţi la sediul M-Associates din Marriott Grand Offices, etajul 1 – uşa noastră este deschisă!
Vă mulţumesc pentru amabilitatea acestui interesant interviu şi, că să închei, trebuie să vă fac o destăinuire: pe vreme când apărea Baricada m-am numărat pentru o scurtă perioadă de timp printre redactorii publicaţiei tatălui dumneavoastră…
ERATA:
Datorită unei erori tehnice regretabile, interviul de mai sus publicat în ediţia tipărită a Print Magazin a apărut într-o variantă care conţine anumite date inexacte. Redacţia Print Magazin îşi cere scuze doamnei Gloria Gugui şi companiei M-Associates pentru eventualele daune pricinuite.