Default

FESPA 2015

• Bookmarks: 271408


Un târg cu un număr de vizitatori şi expozanţi mai mare ca oricând, aşa putem vorbi despre evenimentul organizat anul acesta la Koln, în Germania. Fără să vină cu vreo revoluţie în ceea ce priveşte tehnologiile de print, FESPA de anul acesta ne-a arătat că politica paşilor poate duce la succes și atunci când vine vorba de domeniul digital. Vizitele la târg au fost în număr de 43.775, cu 16 procente mai mult decât cea mai vizitată ediţie, cea de la Londra, din 2013. Peste 23.000 de oameni au călcat printre exponatele de la târg, marea lor majoritate alegând să treacă pragul mai mult de o dată, lucru care demonstrează un interes din ce în ce mai mare din partea pieţei pentru ceea ce este nou pe zona serigrafiei, promoţionalelor, a digitalului şi nu numai. Peste 750 de expozanţi i-au aşteptat pe vizitatori în cadrul FESPA 2015, Fespa Fabric, European Sign Expo şi Printeriors, evenimentele din cadrul FESPA. Toate acestea, în ciuda unei greve a transportatorilor germani, care nu a reuşit să înfrângă interesul publicului pentru această întâlnire.

Cătălin ŞERBĂNESCU

Noutăţi

Producătorul chinez Shenzhen Runtianzhi Digital Equipment a expus echipamentele inkjet Flora Tjet 100 şi TX-3200DS, ambele destinate imprimării pe materiale textile. Flora TX-3200 DS (figura1) este echipat cu 8 capete Konica Minolta ce oferă o rezoluţie de printare de 600×1080 dpi pentru cele 4 culori disponibile (CMYK). Pentru o lăţime maximă de 325 cm a substratului de imprimare, productivitatea poate fi aleasă, în funcţie de necesităţi, dintre cele 4 niveluri calitative ce oferă viteze cuprinse între 130 şi 45 de m²/oră. Cerneala este fixată pe materialul textil prin utilizarea unui sistem de uscare prin radiaţie infraroşie. Printre alte caracteristici, enumerăm procedeul automat de curăţare a capetelor de printare, cel de eliminare a bulelor de aer precum şi sistemul de prevenire a falţurilor mediei de printare. Flora Tjet 100 (figura 2) este disponibilă în configuraţia cu 4 sau 8 capete de imprimare Ricoh Gen 5 cu volumul picăturii de cerneală variabil între 7 şi 35 pl, având o productivitate cuprinsă între 50 şi 200 de m²/oră la o rezoluţie maximă de 600×1200 dpi. Variantele cu 4 capete inkjet (CMYK) folosesc cerneluri cu dispersie sau pigmenţi, în contrast cu cele reactive sau pe bază de acizi în cazul modelelor cu 8 capete (CMYK+LightK+Red+Orange+Blue). Drept suport de imprimare se pot folosi, printre altele, ţesături din bumbac, mătase, nylon de o lăţime maximă de 180 cm. Pe lângă caracteristicile prezentate de TX-3200, Tjet 100 dispune şi de un sistem de ajustare automată a distanţei dintre capetele inkjet şi media de imprimare, permiţând în acest fel utilizarea unei game largi de grosimi pentru materialele textile folosite.

 

Canon a prezentat DreamLabo 5000 (figura 3), un inkjet destinat producţiei foto la o rezoluţie de 2400×2400 dpi. Graţie unui sistem duplex ingenios, viteza atinsă este de 1.000 de pagini A4 pe oră (aproape 17 A4/min) în modul faţă-verso, respectiv 1.140 A4/oră simplă-faţă. Cele 7 capete de printare sunt fixe (de tipul baretă), tipărirea realizându-se într-o singură trecere, fapt ce asigură o productivitate de aproape 2.330 de formate 10×15 cm simplă-faţă într-o oră. În configuraţia standard sunt disponibile 2 casete de alimentare cu hârtie foto din rolă, putându-se adăuga suplimentar încă 2. În ceea ce priveşte formatul mediei de printare, acesta poate varia într-o plajă destul de largă, pornind de la 89×89 mm şi ajungând până la 305×635 mm. Una dintre facilităţile importante este aceea a posibilităţii reîncărcării cu hârtie în timpul printării. Culorile utilizate (CMYK+PhotoC+PhotoM+Gray) asigură un gamut de culoare destul de larg, utilizarea culorii gri (Gray) realizând în mod automat un mai bun balans al nuanţelor de gri prezente în fotografiile tipărite. Sortimentele de hârtie foto ce pot fi folosite cuprind tipurile lucios, satinat, luster şi silky pentru gramaje variind între 127 şi 305 g/m². Întregul sistem dispune la eliminare de un sorter cu o capacitate de 10 tăvi.

 

Rho WT 250 HS (figura 4) reprezintă poziţia fermă a companiei Durst de implicare în tehnologiile de tipar eco. Asigurând o viteză de până la 400 de m²/oră, cele 6 capete de imprimare inkjet sunt de tipul Durst Quadro Arraz 10 WM, fiind capabile să depună picături de cerneală cu un volum de 10 pl. Acest model foloseşte cerneluri pe bază de apă, dorinţa fiind aceea de a oferi o alternativă mai ecologică în raport cu echipamentele ce utilizează cerneală cu uscare UV. Lăţimea maximă a mediei de printare este de 2,5 m, iar sistemul de uscare este unul hibrid infraroşu-ultraviolet. Dintre substraturile imprimabile amintim: PVC, carton ondulat, lemn şi vinil. Cernelurile Durst Rho nu conţin VOC, fiind conforme cu directivele europene RoHS şi WEEE nr. 96/2002.

 

Zund a fost prezent cu familia de mese digitale pentru tăiere automată S3 (figura 5) ce pot atinge impresionanta viteză liniară de 1.414 mm/s, graţie unei acceleraţii a capului de tăiere de până la 14,14 m/s². Modelul cel mai „mic“, S3 M-800, lucrează cu materiale de lăţime maximă 1.330 mm, lungimea de lucru fiind de 830 mm pentru materiale rigide, existând opţional posibilitatea alimentării din rolă. Greutatea maximă suportată pentru materialul de tăiat este de 10 kg/m² incluzând, printre altele, vinil, carton ondulat, spumă pentru ambalaje, plastic ondulat, textile, piele naturală sau sintetică şi cauciuc. Cu o acurateţe a poziţionării capului de tăiere de ± 0,1 mm/m, gama S3 asigură o repetabilitate de până la ± 0,03 mm. Pe lângă capetele universale de tăiere, sunt disponibile module pentru tăierea materialelor dure cu grosime de până la 110 mm, de perforare, biguire, trasare şi chiar pentru Braille.

 

Epson a expus modelul SureColor SC-F7100 (figura 6), un inkjet cu alimentare din rolă cu 4  culori (CMYK), un format maxim de 1.626 mm şi lăţime utilă (printabilă) de 1.616 mm. Este un echipament destinat tipăririi pe hârtie de transfer cu grosimi cuprinse între 0,08 şi 1 mm şi gramaj mai mare de 75 g/m², având o productivitate cuprinsă între 17 şi 58 de m²/oră (30 m²/oră pentru modul de printare cu două treceri). Capul de imprimare este de tipul micro-piezo PrecisionCore TFP cu 720 de duze per culoare, oferind o rezoluţie maximă la printare de 720×1.440 dpi şi un volum minim al picăturii de 5,3 pl. Cerneala utilizată este de tipul Ultrachrome DS fiind disponibilă în flacoane de câte 1.000 de ml ce pot fi schimbate chiar şi în timpul printării, graţie existenţei rezervoarelor interne de 1.500 de ml. Pentru o uscare mai rapidă a cernelii, opţional, este disponibil sistemul Print Drying System.

 

Agfa a prezentat echipamentul roll-to-roll Anapurna M3200i RTR (figura 7), disponibil în două variante, cu 4 (CMYK), respectiv 6 culori (CMYK+Lc+Lm) şi care utilizează cerneală cu uscare UV. Dispozitivul integrat de ionizare permite eliminarea eventualelor acumulări de sarcini electrostatice ce pot apărea pe suprafaţa substratului de printare. Datorită faptului că media pe care se tipăreşte se află în continuă mişcare, acest efect de încărcare electrostatică poate afecta, virtual, orice tip de utilaj inkjet roll-to-roll. Capetele de printare folosite sunt de tipul Konica Minolta KM1024i cu 1.024 de duze şi un volum al picăturii de 12 pl, ceea ce asigură o rezoluţie maximă de 1.440 dpi. Productivitatea M3200i este cuprinsă între 18 şi 75 de m2/oră, scăzând în cazul backlit la 9 m2/oră. Dintre tipurile de media ce pot fi utilizate menţionăm: hârtia, vinilul, poliesterul, autocolantul sau materialele textile, toate cu o grosime minimă de 0,2 mm. Rolele folosite pot avea lăţimi cuprinse între 600 şi 3.200 de mm, însă se poate opta şi pentru sistemul „dual-roll”, ce permite imprimarea simultană a două joburi pe două role de acelaşi tip şi cu lăţime maximă de 1.524 mm. Din aceeaşi gamă (Anapurna) face parte şi M2500i, cu o lăţime a mediei de printare de 2.500 mm şi o productivitate între 16 şi 115 m2/oră pentru substraturi de printare cu grosimi situate între 1 şi 45 mm.

 

Standul Screen a avut expus modelul Truepress Jet W3200 (figura 8), un wide format flatbed ce poate acomoda dimensiuni ale mediei de printare de până la 3.200×1.600 mm şi o grosime maximă de 50 mm. Capetele inkjet sunt de tipul piezoelectric ce asigură, la o rezoluţie maximă de 600 dpi, productivităţi de până la 85 de m2/oră, respectiv 150 m2/oră, în cazul modelului HS (high-speed). Modelul standard dispune de 4 culori (CMYK), opţional fiind disponibile Lc (light-cyan), Lm (light-magenta) şi W (white). O opţiune interesantă este aceea a existenţei unui kit de upgrade de la modelul standard la cel de mare viteză. În plus, pentru realizarea printurilor pentru casete luminoase, se poate tipări pe layere pentru obținerea unor efecte speciale zi-noapte (figura 9).

 

Mimaki a supus atenţiei vizitatorilor FESPA seria inkjet CJV300 roll-to-roll (figura 10), reprezentată de modelele JV300-130 (cu o lăţime a rolei de 1.371 mm) şi JV300-160 (varianta pentru dimensiunea de 1.620 mm). Cerneala folosită de aceste echipamente poate fi eco-solvent (fiind disponibile 9 culori – CMYK, Lc, Lm, Lk, Or, W) sau pe bază de apă (7 culori, ideală pentru imprimarea pe poliester). Capetele de printare sunt de tipul piezoelectric, punând la dispoziţie rezoluţii de 360, 540, 720 şi 1.440 dpi. Pentru o grosime maximă a substratului utilizat de 1 mm, productivitatea oferită poate atinge valoarea de 105,9 m2/oră în modul super-draft (360×360 dpi, cu o singură trecere). Dintre tehnologiile Mimaki integrate în seria CJV300 amintim NCU (Nozzle Check Unit) – un sistem de detecţie optică automată a duzelor înfundate, NRS (Nozzle Recovery System) care permite printarea fără o scădere a vitezei chiar şi în cazul existenţei a 10 duze nefuncţionale pe fiecare rând component al capului inkjet, respectiv sistemul MCT (Mimaki Circulation Technology) de recirculare pentru cerneala albă în scopul prevenirii sedimentării acesteia.

 

Standul EFI a prezentat Vutek HS100 Pro (figura 11), un inkjet UV hibrid de mare productivitate capabil să imprime pe substraturi rigide de dimensiuni de până la 3.200 mm şi grosime maximă de 50,8 mm. Configuraţia standard include 6 culori (CMYK+LcLm) plus 2 canale adiţionale pentru W (alb). De asemenea, este disponibil un kit pentru utilizarea celor două canale de alb folosind O(range) şi V(iolet). Masa de alimentare este împărţită în 6 zone independente şi automate de vacuum. Ansamblul de alimentare şi curăţare a capetelor inkjet permite o utilizare a cernelii în proporţie de 100%, eliminând în acest mod orice pierdere. Vutek HS100 Pro dispune de un sistem integrat de calibrare ce asigură o excelentă consistenţă coloristică a lucrărilor executate. Este destinat operării în regim continuu (24/7), flacoanele de cerneală având o capacitate de 10 litri.

 

Fuji a expus Onset R40i (figura 12), un flatbed ce poate printa până la dimensiunea de 1,6 x 3,4 m pe un substrat de maximum 50 mm grosime şi 80 kg greutate. Cerneala utilizată este cu uscare UV, fiind imprimată pe suportul media de către capetele piezoelectrice DOD (drop-on-demand) Fujifilm Spectra® Dimatix™ cu un volum al picăturii de cerneală de 14 pl. Rezoluţia aparentă maximă este de 1.200 dpi. Echipamentul este disponibil în configuraţia cu 4 (CMYK), 5 (CMYK+W), 6 (CMYK+Lc+Lm) sau 7 (CMYK+Lc+Lm+W) culori şi poate atinge o viteză maximă de 400 m2/oră în modul productivitate, respectiv 150 m2/oră în cel de maximă calitate. De altfel, acesta nu a fost singurul flatbed prezent în standul Fuji, Acuity F (figura 13) captând atenţia atât prin productivitatea de până la 155 m²/oră pentru formate maxime de 3.050×2.500 mm şi grosimi de 50,8 mm, cât şi prin cele 6 (CMYK+Lc+Lm) sau 7 (CMYK+Lc+Lm+W) culori disponibile imprimate de capetele inkjet piezoelectrice cu volum variabil al picăturii de cerneală între 6 şi 42 de pl. Un alt punct de atracţie a fost reprezentat de 725FLB Vacuum Former (figura 14), cu o dimensiune utilă de lucru de 432×228 mm pentru materiale de grosime maximă 6 mm şi o înălţime maximă a pachetului final de 140 mm. Nivelul vacuumului este de -0.86 bari, echipamentul dispunând de 4 zone distincte de încălzire cu elemente ceramice.

 

Standul HP a fost definit de Latex 3100 (figura 15), un echipament din rolă cu o rezoluţie de 1.200×1.200 dpi şi o productivitate cuprinsă între 27 m²/oră (6 culori cu 18 treceri – modul backlit) şi 180 m²/oră (4 culori cu 2 treceri – modul billboard). Se poate printa folosind o singură rolă de maximum 3.200 mm sau în sistem dual cu role de 1.600 mm. Grosimea maximă standard a mediei este de 0,4 mm, existând posibilitatea extinderii la 2 mm prin folosirea unui nou tip de detector pentru înălţimea capului de printare. Acurateţea la printarea faţă-verso este mai mică de 5 mm/m, iar constanţa în culoare se încadrează în limita 2 ΔE00 pentru 95% dintre culori. În modul pentru ţesături şi canvas (10 treceri la 6 culori) se atinge o viteză de 44 m²/oră, pentru cel indoor (6 treceri la 6 culori) – 77 m²/oră, respectiv 120 m²/oră în cazul utilizării modului outdoor (3 treceri la 6 culori).

 

Kornit Digital şi-a prezentat gama de utilaje inkjet destinate imprimării materialelor textile (figura 16) cu dimensiuni ale ariei de printare cuprinse între 350×450 şi 600×900 mm. Capetele de imprimare sunt de tipul piezoelectric (Spectra) cu 256 de duze, numărul lor variind în funcţie de model între 6 şi 24, fapt ce asigură rezoluţii de până la 630 dpi şi o productivitate maximă de 300 de formate A4/oră. Numărul de culori disponibile variază între 4 (CMYK – modelul Paradigm II), 5 (CMYK+W) şi 7 (CMYK+RG+W – modelul Avalanche Hexa), iar flacoanele de cerneală au volume de 150 sau 1.500 ml. În ceea ce priveşte substratul folosit pentru printat, putem enumera: bumbacul, poliesterul, lycra, vâscoza, lâna, mătasea sau pielea.*

Români la FESPA

Conaţionalii noştri nu puteau lipsi de la un eveniment de o asemenea amploare. În calitate de parteneri ai expozanţilor, de clienţi sau de simpli privitori, românii chiar s-au prezentat în număr destul de mare la FESPA – şi aici ne referim doar la cei pe care i-am recunoscut noi plimbându-ne printre standuri. Greu de crezut că doar cei pe care i-am văzut noi acolo au făcut deplasarea până în Germania. Dintre numele cunoscute din industria românească de print, îi putem menţiona printre cei întâlniţi acolo pe Ioan Bălaşa (Mons Medius), Daniel Budeşu (Leykom), Mihai Cobianu (Printman), Cristian Haţăgan (Euro Top Grafix), Lazăr Panov (Geko Comerţ), Ionuţ Şişu (Ad Line Solutions) sau Bogdan Vasilescu (Grup Transilvae).

N-am putut să nu-i chestionăm pe cei mai sus menţionaţi în legătură cu această ediţie a FESPA, iar feedback-ul lor a fost unul plin de aprecieri pozitive. Toţi au descris târgul drept unul mai bun decât cel organizat data trecută la Munchen, iar prin bun aceştia înţeleg faptul că au fost prezentate destule utilaje noi și anul acesta, dar mai important a fost pentru interlocutorii noştri faptul că numărul vizitatorilor şi al comenzilor, cu alte cuvinte interesul pieţei româneşti pentru soluţiile digitale (mai ales cele pentru producţia publicitară) a fost mai mare decât în anii trecuţi.

FESPA Awards 2015

FESPA Awards a făcut parte din târg şi anul acesta, aşa cum ne-au obişnuit organizatorii, care au organizat un show de zile mari cu această ocazie. Zeci de premii, sute de înscrieri şi mii de voturi, acestea ar putea fi datele care să caracterizeze ceea ce s-a întâmplat la ediţia de anul acesta a Premiilor FESPA. Organizatorii au reuşit să creeze categorii de concurs pentru marea majoritate a aplicaţiilor prezentate în cadrul târgului şi nu numai, premiile reuşind în mare măsură să acopere foarte multe dintre nişele industriei poligrafice pentru serigrafie şi digital. Premiile nu au vizat numai zona aplicaţiilor.

Astfel, People’s Choice Award, premiul de popularitate, a fost câştigat anul acesta de PressOn, pentru produsul său Dazzle Ship Wrap. Premiul Best in Show, decernat de un juriu de specialişti, a ajuns la compania TV Visuals. Trofeul Young Star a fost primit de Adrian Wolf, de la Ceramic Passion, care s-a remarcat în cadrul unui stagiu de pregătire la sponsorul categoriei, Mimaki. Premiul Hall of Fame, votat online de comunitatea FESPA, a fost adjudecat de Mark Gervais de la Ningbo Shenzhou Knitting Co LTD. Lista completă a categoriilor şi câştigătorilor poate fi consultată aici: http://www.fespa.com/news/press-releases/fespa-awards-2015-winners-announced.html

Un nou preşedinte FESPA

Ediţiile următoare ale expoziţiei se vor desfăşura sub conducerea unui nou preşedinte: Yaşar Gűvenen a preluat mandatul de la Lascelle Barrow, cel care a condus organizaţia din 2013 încoace. Noul preşedinte va colabora în implementarea strategiei FESPA cu secretarul general al organizaţiei, Sean Holt, şi cu Neil Felton, CEO FESPA. Scopul declarat al lui Yaşar Gűvenen este acela de a face organizaţia să contribuie cât mai mult la dezvoltarea durabilă a industriei poligrafice.

„Sunt mândru să preiau rolul de preşedinte al FESPA. De când am intrat în familia FESPA, am simţit pe pielea mea puternica legătură globală între cele 37 de organizaţii membre şi legăturile personale puternice care fac acest lucru posibil. Acestea sunt unele dintre cele mai puternice avantaje ale FESPA, care îi dau posibilitatea de a gândi global şi a acţiona local. Ca preşedinte, mă voi dedica susţinerii şi creşterii acestei comunităţi, ca şi susţinerii asociaţiilor noastre în activitatea fantastică pe care o desfăşoară, arătând un respect deosebit pentru cunoştinţele locale şi diferenţele culturale. Astăzi, FESPA acoperă şase dintre cele mai importante regiuni globale, acest lucru permiţându-ne să oferim cele mai bune servicii pentru partenerii noştri de business şi membrilor noştri atât de importanţi din 37 ţări. Misiunea noastră este ca prezenţa globală a FESPA şi succesul nostru comercial să ducă la creştere, la dezvoltare sustenabilă pentru comunitatea poligrafică”, a declarat noul preşedinte FESPA.

Conducerea FESPA va arăta în perioada următoare după cum urmează:

  Yaşar Gűvenen – Preşedinte (Turcia)

  Christian Duyckaerts – Vicepreşedinte (Belgia)

  Enrico Steijn – Trezorier (Olanda)

  Christophe Aussenac (Franţa)

  Lascelle Barrow – (Marea Britanie)

  Gyorgy Kovacs (Ungaria)

  Anders Nilsson (Suedia)

  Thomas Struckmeier (Germania)

În închiderea evenimentului, Neil Felton, CEO FESPA, comenta: „A fost cea mai plină de culoare şi de conţinut pe care am organizat-o până acum, iar tipografii din toată lumea au aterizat la Koln, gata să descopere universul tiparului. Audienţa record este un semn clar al energiei regăsite, al optimismului şi dedicării comunităţii noastre globale de furnizori de produse şi servicii.”

Următoarea ediţie a târgului va fi organizată în Olanda, la Amsterdam. Print Magazin mulţumeşte companiei PRINTMAN pentru susţinerea pe care ne-a acordat-o, care a făcut posibilă prezenţa noastră la Koln şi, prin urmare, apariţia acestui material despre acest eveniment important.

*Notă: Datele tehnice din cadrul acestui articol au fost obţinute pe baza materialelor de prezentare şi a informaţiilor puse la dispoziţie de către producători. Print Magazin nu poate fi făcută responsabilă asupra corectitudinii acestora.

 

Similar Posts:

27 recommended
comments icon0 comments
0 notes
1408 views
bookmark icon

Write a comment...