Amsterdam este un oraş fantastic! Arhitectura lui este incredibil de frumoasă, dar oamenii fac deliciul acestei vechi metropole. FESPA în Amsterdam mi s-a părut de la început o treabă interesantă. Mi-am frecat palmele de bucurie şi am planificat excursia pentru că nu vroiam să stau doar o zi. O mică vacanţă era binevenită, cu toate că pârdalnica asta de criză începuse să-şi arate colţii. De la început am înţeles că unicitatea se plăteşte! Scump oraş!
12 mai 2009, ora 10:00. Un soare frumos, o vreme rece pentru luna mai. RAI, pavilionul expoziţional unde are loc manifestarea, este plin de steguleţe portocalii (fără legătură cu…). Ediţia din acest an a fost sub semnul revoluţiei digitale. Computerul controlează totul, computerul face totul! Serigrafia clasică a dispărut cu totul! Intrarea în expoziţie se face greu pentru că este aglomerat. Toată lumea stă la coadă să-şi ridice badge-ul. O înghesuială incredibilă pentru un loc ca RAI. Însă, totul se desfăşoară foarte repede.
Stau şi eu disciplinat la coadă şi intru în 15 minute. Mă uit avid după noutăţi. Prima impresie este că toată lumea vrea să printeze pe textile. Mildsolvent, UV, dye… toate printează steaguri şi canvas. Încet-încet lumea devine eco. Solventul iese din ecuaţie. Sau aşa se doreşte… Este ceva la această expoziţie care se potriveşte de minune cu Amsterdamul. Înghesuiala. Gandi Innovations, Seiko, Vutek, Mutoh, HP, Agfa, toate stau îngrămădite într-un spaţiu mult prea mic şi incomod. Însă, toate printează. Incredibilă inginerie să potriveşti monştri precum Jeti într-un spaţiu atât de limitat.
Totuşi, criza este prezentă şi aici. Stă pe buzele tuturor. Am sentimentul că lumea este oarecum resemnată şi împăcată cu ideea că banii nu se mai fac atât de uşor ca în anii trecuţi. Chinezii, cu preţurile lor incredibil de mici, sunt prezenţi la toate capitolele. Maşinile lor, clone nu tocmai reuşite ale echipamentelor americane sau japoneze, printează în culori puternice şi ţipătoare. Culorile sunt incredibil de simple şi fără nuanţe intermediare. Dar… sunt extrem de ieftine. Pentru ei preţul mic ţine locul profilului de culoare. Engleză nu prea cunosc, dar au pliante explicative. Şi toţi sunt zâmbitori…
În mijlocul expoziţiei se află standul HP. Este într-adevăr reprezentativ pentru această manifestare. Gigantul american produce echipamente de print pentru toate situaţiile. Totuşi, nu toate tehnologiile deţinute de ei sunt marca HP, dar la vânzare se pricep de minune. Iar marketingul rulz! Americanii ştiu cel mai bine asta. Înghesuială, zgomot, toate echipamentele lucrează, toţi vizitatorii sunt profesionişti. Se discută mult, cu voce tare, aproape strigat. Două zile nu sunt deloc de ajuns pentru o astfel de manifestare.
Totul este foarte condensat în spaţiutimp. Figuri cunoscute şi din România. Reprezentanţi ai firmelor din industria publicitară sunt şi ei prezenţi. Ne salutăm, schimbăm câteva idei, sperăm în colaborări viitoare cel puţin la fel de reuşite ca până acum şi mergem mai departe. FESPA de anul acesta a împrumutat ceva din specificul Amsterdamului. Îl pot caracteriza prin câteva cuvinte: intens, înghesuit, foarte funcţional şi interesant.
FESPA 2009-2010
Sloganul evenimentului care s-a desfăşurat în Amsterdam, Olanda, în perioada 12-13 mai 2009 a fost „Revoluţia digitală”. Această ediţie a fost vizitată de 12.500 de persoane, 73% dintre ei fiind din afara Olandei. Pe o suprafaţă de 14.500 mp, târgul a adunat 326 de expozanţi dintre care 118 (adică 30%) au fost prezenţi pentru prima dată. Următorul FESPA va avea loc între 27 şi 29 august 2009 în oraşul Mexico, capitala Mexicului, şi va fi caracterizat de sloganul „Când culorile prind viaţă”. În schimb, primul de anul viitor se va desfăşura în Munchen în perioada 22-26 iunie 2010.