Default

La Offenbach, fabrica manroland încă duduie…

• Bookmarks: 7497


Vizitarea unei fabrici de maşini tipografice este visul oricărui profesionist din domeniu, fapt pentru care echipa Print Magazin s-a alăturat unui grup de tipografi români invitaţi de către manroland la facilitatea sa de producţie din Offenbach, Germania.

Pentru cei mai mulţi dintre oamenii care interacţionează măcar odată în viaţă cu procesul imprimării, orice maşină tipografică care tipăreşte bine are ca sinonim industria germană. manroland, liderul mondial în fabricarea rotativelor offset şi puternic numărul doi în producerea de maşini offset plane, reprezintă una dintre pietrele de temelie pe care istoria ultimilor 200 de ani a construit cu multă trudă ceea ce ce astăzi numim cultură tipărită. Inventatori chiar ai tiparului, prin Gutenberg, nemţii încearcă de peste jumătate de mileniu să ducă arta tipografică dincolo de limitele tehnologiei. Pentru manroland ceasul istoriei ticăie încă din 1845. În adevăratul sens industrial, certificatul de naştere al producătorului cu sediul în Offenbach se consideră a fi emis în 1871, odată cu înfiinţarea „Asociaţiei pentru fabricarea de prese litografice”, companie fondată de Louis Faber şi Adolf Schleicher. De altfel, compania producătoare a maşinilor „Roland” s-a şi numit timp de aproape 100 de ani, Faber & Schleicher AG.

Despre calitatea şi performanţele deosebite ale maşinilor „Roland”, produse de Faber & Schleicher AG, este inutil să povestim. Pentru industria tipografică românească, contactul cu tehnologia companiei din Offenbach s-a produs încă din primele decenii ale secolului XX. Iar ca dovadă incontestabilă a acestui fapt stă o scrisoare de mulţumire, trimisă în data de 3 februarie 1930 de tipografia „Luceafărul” din Bucureşti către fabrica Faber & Schleicher AG, din care vă reproducem: „La 18 iunie 1927, ne-aţi furnizat o maşină rapidă litografică – Offset, într-o culoare, «Roland» cu a cărei producţiune am fost atât de mulţumiţi, încât la 24 Mai 1928, am comandat o a doua maşină într-o culoare, iar la 13 Mai 1929, am comandat o a treia maşină în două culori. Prin repetarea acestor comenzi, am dovedit că suntem, în mod deosebit satisfăcuţi, cu aceste maşini, confirmându-vă şi prin prezenta că producţia maşinelor într-o culoare, cât şi a maşinei în două culori, e spre deplina noastră satisfacţie. Accentuăm că numărul de tipare indicat în prospecte, corespunde în totul realităţii, şi aceste maşini funcţionează în atelierele noastre, cu un tiraj de circa 4000 p. oră şi cu un registru exact. Maşinile sunt foarte solid construite, fricţiunea valurilor perfectă, potriveala extrem de precisă, iar manipularea lor excepţional de simplă. Ne face o plăcere deosebită de a vă putea comunica cele de mai sus, din propriile noastre experienţe şi vă autorizăm prin prezenta de a da publicităţii aceste rânduri cu orice prilej. Cu toată stima,…” (semnează directorul „Luceafărul”, Societate Anonimă Română). Documentul din care am citat se află afişat, alături de alte documente ale vremii din alte ţări, chiar în holul intrării în sediul manroland din Offenbach. Comentariile sunt de prisos…

Minuţios organizată de echipa manroland România, condusă de Dan Teodorescu şi de colegii din Germania, vizita la Offenbach s-a desfăşurat, contra-cronometru, pe parcursul a două zile. Chiar dacă sunt meşteri şi la vorbe, nemţii preferă faptele. Asta a făcut ca prima acţiune din program să fie o vizită la tipografia producătorului de ambalaje A&R Carton, unul dintre cei mai mari din Europa şi parte a unui grup de companii care integrează 15 facilităţi de producţie, pe tot cuprinsul continentului. Specializaţi în tipărirea şi finisarea ambalajelor din carton pentru o serie de produse alimentare, în special a celor pentru dulciuri, A&R Carton foloseşte pentru imprimare echipamente manroland, aşa cum era şi de aşteptat. Pentru cei mai mulţi dintre membrii delegaţiei, vizitarea unei tipografii occidentale a fost o premieră, ocazia perfectă de a intra în contact cu o industrie de tradiţie, şi mai ales de a înţelege un business bazat pe reguli şi proceduri respectate cu stricteţe. Dată fiind natura activităţii tipografiei în domeniul ambalajelor din carton pentru alimente, accesul în tipografie a fost condiţionat de folosirea unor echipamente şi reguli de igienă; toţi vizitatorii şi-au dezinfectat mâinile şi au fost echipaţi cu halate sterile şi un accesoriu pentru acoperirea părului.

Însoţiţi de un manager al tipografiei, românii au avut ocazia să admire o serie de maşini de tipar manroland, dintre care o amintesc pe cea care a fost atracţia principală: Roland 900 în format XXL. În rest, multe maşini de finisare, de la ştanţe automate la linii de lipire, şi nu în ultimul rând, un înalt nivel „de meserie” al lucrătorilor tipografiei, prin ale căror mâini trec multe dintre ambalajele unor dulciuri precum Kinder, Toblerone etc. Dis de dimineaţă, în ultima zi a vizitei la Offenbach, delegaţia română a purces chiar în inima fabricii manroland. Nemţii nu s-au sfiit să ne prezinte cam tot ce era mai important din fluxul de producţie al maşinilor de tipar plane. Secţia de turnătorie a fabricii, cu mirosul ei tipic de metal topit, este locul încep să prindă „viaţă” şi contur piesele masive ale maşinilor de tipar. O turnătorie ca oricare alta dar în ale căror secrete de compoziţie a aliajelor de oţel este păstrată cu dinţii de muncitori. Trecând la secţiile de prelucrare a subansamblelor turnate, am avut ocazia să luăm contact cu tehnologiile industriale de cel mai înalt nivel. Dar nu în ultimul rând cu o atitudine şi mentalitate a muncitorilor manroland pe care, sincer, rar am întâlnito. Deşi eram însoţiţi de unul dintre reprezentanţii companiei, care a acceptat în cele din urmă să ne lase să facem două trei poze – mai mult prefăcându-se că nu ne vede, am fost opriţi cu îndârjire chiar de muncitorii din producţie cărora puţin le pasă de ce spune managerul: Nu fotografiaţi!… Amintindu-ne de faptul că muncitorii din Offenbach sunt parte din cel mai puternic sindicat european, IG Metall (Sindicatul Industrial al Metalurgiştilor), este de înţeles – un sentiment profund „de proprietar” – poate chiar mai puternic decât al managerilor – sau un ridicat simţ al responsabilităţii pentru locul care le asigură o pâine.

În ciuda ştirilor negative din presă, la Offenbach, fabrica manroland încă duduie… Nu atât cât ar trebui. Încă există destule comenzi pentru maşini plane care să menţină fabrica pe linia de plutire fără a fie nevoie de măsuri de restructurări masive. Iar muncitorii speră în revigorarea situaţiei… Ultima etapă ne-a dat prilejul să participăm la sediul central al manroland, la o serie de prezentări susţinute de managerii companiei şi să asistăm la o demontraţie de tipar desfăşurată în centrul tehnologic din imediata vecinătate. Accentul principal pus de organizatori a fost pe evidenţierea gamei de servicii manroland, reunite sub umbrela „printservices”. O strategie care, înţeleasă corect, şi mai ales de tipografii români, poate aduce multe beneficii industriei naţionale.

Pentru tipografi şi nu numai, centrul tehnologic, utilat cu cele mai bune maşini manroland de tipar a fost poate cea mai convingătoare experienţa, mai ales că am avut posibilitatea să plecăm „burduşiţi” cu multe dintre lucrările tipărite în ultimul timp, ca parte din demonstraţiile de tipar sau din teste ale clienţilor.

Cu aceeaşi ocazie, Titi Amzăr, redactor şef al Print Magazin, a avut ocazia să-i ia un interviu domnului Marcus Pabsch, Deputy Vice President manroland AG, pe segmentul de prese de tipar în coală, material pe care din lipsa spaţiului de tipar îl vom prezenta în numărul viitor al revistei.

Similar Posts:

7 recommended
comments icon0 comments
0 notes
497 views
bookmark icon

Write a comment...