Cine a fost în această vară la Electric Castle la Castelul Bonțida sau în Vama Veche la Musai Fest a putu să vadă la lucru primul atelier mobil de inscripționat tricouri din România. Silviu Popa, PR manager la Printoteca, spune povestea T-shirt Van-ului care imprimă 200 de tricouri la un eveniment.
În ultimul interviu ne-ați întrebat când plănuim următoarea investiție și ce proiecte de dezvoltare vor urma. Iată că ea a venit și ne bucurăm să putem vorbi despre ea în revista Universign. Așa cum spuneam și acum câteva luni, produsul final a fost supriză pentru colaboratori, clienți, prieteni și încă este o surpriză pentru toți cei care află despre noi.
T-shirt Van se numește cel mai nou proiect Printoteca și, pe scurt, este prima imprimerie mobilă de tricouri.
Ideea a venit natural deoarece la Printoteca încercăm să promovăm arta pe tricou și să le oferim colaboratorilor noștri un print pe măsura design-urilor pe care le produc. Astfel, ideea unei imprimerii mobile de tricouri care să aducă arta printată pe tricou mai aproape de oameni ni s-a părut următorul pas pe care trebuia să îl facem. Problema sau avantajul(?) a fost că nimeni nu mai făcuse asta înainte și nu știam dacă un tricou putea fi imprimat pe loc într-o dubă pe roți care să se plimbe de colo-colo, acolo unde este nevoie de ea. Însă nu aveam timp să ne îndoim, era o idee bună pe care trebuia să o punem în practică pe cât de repede posibil!
Primul pas a fost, din nou, înregistrarea mărcii la OSIM deoarece ideile bune nu stau libere pe piață pentru mult timp. Apoi căutarea unui Van funcțional suficient de mare încăt să încapă toate echipamentele necesare print-ului, dar care să se încadreze în bugetul nostru. S-a dovedit că o fostă pescărie din Galați amenajată într-un Fiat din ‘97 era exact ce aveam nevoie. 7.500 de euro și un drum mult prea lung de la Galați la București au însemnat startul oficial al proiectului T-shirt Van.
Au urmat două săptămâni în care, după terminarea programului de la birou, începea programul de transformare a fostei pescării într-un centru mobil de print pe tricouri. Primim de multe ori aceeași întrebare: „Mirosea a pește?”, iar răspunsul este ”Nu, din fericire nu mirosea a pește!”. Câteva mii de euro au fost investite în reparațiile tehnice, mobilier, dar și în branduirea exterioară a dubei. Urma însă cel mai mare prag care trebuia trecut: obținerea unei imprimante, iar noi o voiam pe cea mai bună, o copie fidelă a celei de la Printoteca.
Ne-am întâlnit cu furnizorul nostru de echipamente și consumabile de la care cumpărasem cu mai puțin de un an înainte o imprimantă și i-am povestit despre proiectul nostru. Am primit, pe lângă feedback-ul pozitiv și susținerea morală, echipamente în valoare de 17.000 de euro, în rate lunare, fără să mai apelăm la bănci. Cu duba aproape gata amenajată și imprimanta pe drum, T-shirt Van s-a transformat în două săptămâni de la stadiul de idee, la ceva concret, gata să își îndeplinească misiunea.
Și pentru că ideea de la care pornise totul – aducerea artei printată pe tricouri – trebuia pusă în practică, am apelat la artiștii cu care colaboram. În scurt timp, ni s-au alăturat și alții deoarece vestea s-a dus repede în cercurile ilustratorilor români, iar în scurt timp am ajuns la un portofoliu de aproximativ 100 de design-uri diferte, toate gata de printat pe loc pe tricouri.
Ce trebuie amintit aici este că T-shirt Van nu doar promovează artiștii, ci îi ajută să câștige bani. Fiecare tricou are un preț fix de producție la care artistului i se oferă libertatea de a adăuga orice comision dorește, iar după eveniment el încasează suma corespunzătoare numărului de tricouri cu ilustrația sa vândute. Astfel, arta printată pe tricouri ajunge mai aproape de oameni, iar ei pot contribui direct la suținerea financiară a unor artiști autohtoni.
A urmat o vară și un început de toamnă în care, aproape în fiecare weekend am plecat cu Van-ul la diferite evenimente sau festivaluri. Cel mai lung sejur pentru T-shirt Van a fost la festivalul Electric Castle de la Bonțida unde, timp de o săptămână, o parte din echipa Printoteca a printat tricouri pentru participanții la festival. Ne-au ajutat și designerii care au creat ilustrații pe tema festivalului, bucurându-se de un feedback foarte bun din partea „electricienilor”.
Am fost plăcut surprinși de evenimentele de sfârșit de sezon din București unde deja începeam să fim recunoscuți de oameni, deși T-shirt Van luase naștere cu mai puțin de 3 luni în urmă. Media a fost de 3 sau 4 evenimente pe lună, iar fiecare eveniment, în funcție de specific aduce vânzări situate între 100 și 200 de tricouri.
Echipa Van-ului este formată din 3 oameni plus cel mai tânăr ajutor din echipa Printoteca – Călin Iordache în vârstă de 6 luni, unul dintre cei mai tineri participanți ai festivalurile din această vară. Răzvan se ocupă de imprimarea tricourilor și de mentența mașinii de printat, iar Sabina și Silviu, oamenii de comunicare, le povestesc clienților despre proiectul T-shirt Van și despre artiștii ilustratori cu care colaborăm. Călin, bineînțeles, nu lipsește din peisaj și se ocupă cu gângureli și cu atragerea unei abundențe de „aww”-uri.
Planul, pe termen lung, este să amplasăm permanent T-shirt Van într-un loc din centrul orașului unde acesta fi o alternativă pentru turiștii care doresc achiziționarea unui suvenir de calitate. Idei din partea artiștilor sunt multe, iar un tricou creat de un ilustrator local pe o temă locală este ceva ce ar putea deveni o parte din cultura de promovare a Bucureștiului. Cu toate acestea, procesul de obținere a unor autorizații din partea autorităților este anevoios, iar până acum am făcut câțiva pași, mici, într-adevăr, dar importanți.