„Mi-am dat seama că e un nume bun în momentul în care, la cateva săptâmâni de la deschidere, când încă ne prindeam degetele prin imprimante și nu dormeam nopțile citind cărți tehnice, cineva m-a întrebat unde lucrez. I-am răspuns că la Printoteca. ”Aaa, îi știu, îi știu. Sunt mișto”. Habar nu avea (nu pomenisem nicăieri numele), însă îi sunase bine. A doua zi am și depus actele de înregistrare la OSIM.” Așa descrie Sabina Hondru momentul în care s-a născut numele companiei pe care o conduce împreună cu Răzvan Iordache
Care este povestea inceputului Printoteca? Cât timp a trecut de la început până la cristalizarea actualei forme?
Brandul Printoteca s-a născut prin 2011. Nu aveam experiență în domeniu, de aceea prima perioadă a fost o perioadă de testare, în care am oferit servicii de print destul de variate, ceea ce ne-a ajutat să învățăm foarte multe lucruri, atât din punct de vedere tehnic cât și în ceea ce privește nevoile specifice ale fiecărui client și tipologia lui. Experimentând am realizat care sunt clienții cu care vrem să lucrăm, ce abordare vrem să avem pe piață și ce soluții de producție oferim. Așa că în 2015 am dat un refresh și am stabilit o strategie clară pe care am definit-o până la cele mai mici detalii.
În prezent Printoteca este un studio care oferă servicii de print creativilor, în special celor care doresc să vândă mai departe produse imprimate cu lucrările lor. Ne-am restrâns serviciile astfel încât să realizăm strict produse pentru această categorie de clienți. Asta a însemnat să ”pensionăm” anumite echipamente dar și achiziția unora noi.
Care este povestea din spatele numelui? A apărut odată cu înființarea firmei?
Printoteca este un brand care ne-a însoțit de la primele noastre încercări în universul printurilor până acum. Semnificația lui este simplă fiind format din cuvântul rădăcină ”print” (al cărui înțeles nu are rost să îl explic) și sufixoidul latin ”teca”, cel din urmă însemnând ”colecție”.
Mi-am dat seama că e un nume bun în momentul în care, la cateva săptâmâni de la deschidere, când încă ne prindeam degetele prin imprimante și nu dormeam nopțile citind cărți tehnice, cineva m-a întrebat unde lucrez. I-am răspuns că la Printoteca. ”Aaa, îi știu, îi știu. Sunt mișto”. Habar nu avea (nu pomenisem nicăieri numele), însă îi sunase bine. A doua zi am și depus actele de înregistrare la OSIM.
Aveți un logo care amintește de alte vremuri. Care este povestea lui?
Logo-ul este un typo realizat de designerul român Andrei Robu. E un font foarte fain, inspirat de firmele prăvăliilor de altă dată. Ne-a plăcut mult ideea, mai ales că în activitatea noastră preluăm valorile vânzătorilor de atunci, ne place să ne sfătuim cu clienții, să îi cunoaștem, să personalizăm.
Ce vă diferențiază față de alți furnizori de servicii de imprimare tricouri? Cât v-a trebuit să identificați acest diferențiator?
Un criteriu de diferențiere este acela că ne-am stabilit un public clar pentru care încercăm să livrăm calitate sub deviza ”un design bun merită un print bun”. Stabilind această nișă am identificat problemele ei specifice și am livrat soluții.
O primă problemă este că există o tendință pe piața de print de a combate concureța prin reducerea prețurilor, fenomen ce duce automat la utilizarea unor materii prime mai ieftine, cerneluri neconforme și, mai ales, la o mentenață necorespunzătoare a mașinilor. Rezultatul sunt produsele de calitate slabă. Cei mai mulți dintre colaboratorii noștri vând produsele mai departe către consumatori finali. Vă imaginați cum ar fi ca tricourile respective, de exemplu, să își piardă culoarea? Colaboratorul nostru și-ar pierde clientul și noi am avea de pierdut la rândul nostru. La Printoteca prioritatea numărul unu este calitatea printului, de aceea nu facem niciun ”artificiu” din cele precizate. Clenții noștri sunt mereu speriați de partea logistică. De aceea completăm partea de producție cu servicii suplimentare care să îi ajute pe colaboratorii noștri în vânzări: ne ocupăm de ambalare, livrare, le oferim posibilitatea de a vinde online în shopul nostru sau le prezentăm produsele la târguri. Am încercat să ușurăm activitatea celor cu care lucrăm oferind informații complete pe site, inclusiv calculatoare de preț online.Pentru a fi siguri că cei cu care lucrăm sunt mereu informați, organizăm evenimente în care îi punem la curent cu informații tehnice, facem demonstrații de lucru și discutăm noutățile din domeniu.
Câți membri numără echipa Printoteca? Cât de stabil este acest număr? De ce depinde variația lui?
În acest moment suntem o echipă de 4 oameni. Planul este ca în viitorul apropiat să ne mărim echipa.
Intenționați să deschideți mai multe puncte de lucru? Dacă da, unde ar fi locul potrivit pentru un spațiu Printoteca?
În curând vom lansa un nou punct de lucru. Va fi ceva special, de aceea nu putem da foarte multe detalii, pentru a nu strica surpriza. Ce e important este ca Printoteca va fi mereu accesibilă clienților săi și se va localiza în spații din centrul orașului, cu acces ușor.
Ce fel de echipamente dețineți?
Cea mai mare parte din treabă o facem cu o imprimantă Brother GT3 pentru textile și un Mimaki CJV150-107. Am testat mai multe echipamente până am ajuns la formula aceasta și putem spune că suntem foarte mulțumiți. Brother-ul a fost achiziționat în urma unei finanțări nerambursabile. La momentul respectiv bugetul ne-ar fi permis să luăm orice imprimantă și am ales-o pe aceasta. E de departe cel mai bun echipament din clasa lui. Totuși, un echipament nu face treaba de unul singur. Dacă nu ai grijă de el și te zgărcești la consumabile și întreținere, degeaba investești în ceva bun. De aceea, cum spuneam și mai devreme, ne purtăm corespunzător cu echipamentele Printotecii și ne asigurăm că scoatem ce-i mai bun din ele.
Care este tehnologia cea mai folosită în imprimarea tricourilor? Ce alte obiecte vestimentare puteți imprima?
Pentru tricouri folosim termotransfer și DTG, varianta din urmă fiind cea mai des folosită. Ambele variante oferă o multitudine de aplicații posibile. Adesea ni se întâmplă să aflăm ce putem face de la clienții noștri: am imprimat textile pentru mobilier sau jucării.
Cât de mult contează conținutul mesajului de pe un tricou imprimat și cât de mult contează calitatea imprimării?
Deviza noastră este că un design bun merită un print bun. Cele două merg împreună. E păcat să lucrezi la o ilustrație ore, zile și apoi să o imprimi cu o calitate proastă. Și mai păcat este să vinzi un produs imprimat cu designul tău unui client care te admiră și îți urmărește activitatea de designer și apoi acesta să se deterioreze după câteva spălări.
Aveți o relație specială stabilită cu mai mulți designeri care lucrează cu voi. Cum ați dezvoltat această poziționare?
În prezent avem colaborări constante cu peste 30 de artiști locali. Am stabilit un parteneriat cu ei și încercăm să le depășim așteptările de fiecare dată când printăm. Ne bucură foarte tare că lumea ne recomandă și vin din ce în ce mai mulți clienți noi. Am ales să ne poziționăm ca furnizor de print pentru artiști fiindcă am sesizat că există o nevoie reală pe piață. Lipsea un furnizor de print care să le ofere și calitate, dar și sfaturi și soluții pentru problemele frecvente pe care le au.
Cu ce designer colaborați cel mai bine? Ce este special în natura acestei colaborări?
Din păcate nu putem oferi această informație fiindcă unii dintre cei mai importanți clienți ai noștri sunt destul de stricți în ceea ce privește dezvăluirea furnizorilor lor. Alegere pe care o respectăm. Ce vă putem spune este că lucrăm cu cateva dintre cele mai faine branduri locale de haine și cu artiști și designeri premiați internațional. Colaborările de succes au la bază un principiu simplu: atât noi cât și ei ne facem treaba cât putem de bine.
Câte tricouri puteți imprima într-o zi?
Am făcut un calcul și avem capacitatea de a imprima un tricou într-un timp mediu de 2,5 minute.
Cât de departe/aproape este momentul unei noi investiții? Către ce va fi direcționată?
Plănuim să facem următoarea investiție în următoarele luni. Cum spuneam și mai devreme vrem să surprindem cu o noutate în domeniu, de aceea suntem încă discreți cu planul nostru. Promitem ca Universign să fie printre primii care primesc noutățile.
Cât contează mediul online în promovarea voastră? Dar în vânzare?
Mediul online este esențial în ceea ce facem. Una dintre sursele principale de clienți noi o reprezintă recomandările, iar social media este cel mai bun canal prin care se poate face asta. Cele mai multe campanii sunt targetate foarte specific, fie că e vorba de campanii pe Facebook (atât plătite cât și organice), pe bloguri sau Instagram. Încercăm să avem o abordare cât mai simplă și directă și să transmitem valorile care ne definesc. Am dezvoltat și o parte de blog pe site-ul nostru, unde oferim informații utile, idei creative și noutăți. Am crescut în jurul nostru o comunitate relvantă. Strategia noastră nu a fost să avem un volum mare de follow-eri, ci să îi avem pe cei care contează și asta se vede în conversii.
Unde ai investi 100 de euro in promovarea printoteca?
Online-ul nu merge fără offline. Degeaba ai o super-imagine online, dacă offline clientul e întâmpinat de niște angajați plictisiți, într-un sediu anost cu servicii slabe. Degeaba bagi un buget uriaș în Facebook sau AdWords dacă produsul promovat e de calitate slabă. Așa că aș împărți bugetul în felul următor: 30 de euro în social media, 30 de euro într-o cafea bună cu care să servesc colaboratorii și 40 de euro i-aș oferi ca primă omului de marketing.